Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en annen en: Det var alltid min mormor som kjøpte julegaver, naturlig nok, morfar var en sånn typisk eldre mann som ikke kunne koke vann en gang. Men mormor ble syk, fikk alzheimer, og det endte jo opp med at morfar måtte lære seg alt mulig fordi hun ikke lengre klarte det. 

Mormor kjøpte alltid fornuftige og ordentlige gaver til ca 500-700kr pr barnebarn, men etter at han tok over, og sikkert brukte sine egne penger, fikk alle barnebarn en konfekt til jul. Vi barnebarn syns det var litt rart og stusselig, men han syns det holdt, men han har alltid vært gjerrig og alltid passet godt på pengene sine. Vi barnebarn har alltid kjøpt med omtanke til dem, og de har fått gaver som koster mye mer enn det han la i våre gaver😅 Han skulle hjelpe mine foreldre med penger en gang, og de hadde avtalt en nedbetalingsplan, men han gikk og snakket om disse pengene hver eneste dag. Så mine foreldre tok opp lån og betalte han tilbake ganske fort. 

Anonymkode: 7693a...bb9

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en annen en: Det var alltid min mormor som kjøpte julegaver, naturlig nok, morfar var en sånn typisk eldre mann som ikke kunne koke vann en gang. Men mormor ble syk, fikk alzheimer, og det endte jo opp med at morfar måtte lære seg alt mulig fordi hun ikke lengre klarte det. 

Mormor kjøpte alltid fornuftige og ordentlige gaver til ca 500-700kr pr barnebarn, men etter at han tok over, og sikkert brukte sine egne penger, fikk alle barnebarn en konfekt til jul. Vi barnebarn syns det var litt rart og stusselig, men han syns det holdt, men han har alltid vært gjerrig og alltid passet godt på pengene sine. Vi barnebarn har alltid kjøpt med omtanke til dem, og de har fått gaver som koster mye mer enn det han la i våre gaver😅 Han skulle hjelpe mine foreldre med penger en gang, og de hadde avtalt en nedbetalingsplan, men han gikk og snakket om disse pengene hver eneste dag. Så mine foreldre tok opp lån og betalte han tilbake ganske fort. 

Nå kjøper man vel ikke gaver for å få lik verdi tilbake? Da får man sette opp et maksbeløp begge parter er enige i. 

Anonymkode: 09419...feb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva har reisevei med prismatch å gjøre? Jeg benytter meg av prismatch nettopp fordi det ville vært mye dyrere å reise til den andre kjeden med lavere pris på gitte vare. 

Har du misforstått konseptet prismatch eller har jeg misforstått ditt innlegg? 

Anonymkode: 246d4...07f

Det jeg i hovedsak reagerte på og syntes var gjerrig var den lave summen. Seks kroner, hva er det? Jeg hadde i alle fall ikke giddet å mase med prismatch for en sånn fillesum.

Kunden sa noe a la "Denne koster 169 kroner hos XXX, så med mindre du matcher prisen handler jeg heller der."

Altså "truet" kunden med å handle hos konkurrenten om h*n ikke fikk samme pris hos oss. Når det var snakk om å spare seks kroner på å reise en drøy mil fremstod det som en ganske svak "trussel" i mine øyne. 

Anonymkode: 7d6af...b16

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg i hovedsak reagerte på og syntes var gjerrig var den lave summen. Seks kroner, hva er det? Jeg hadde i alle fall ikke giddet å mase med prismatch for en sånn fillesum.

Kunden sa noe a la "Denne koster 169 kroner hos XXX, så med mindre du matcher prisen handler jeg heller der."

Altså "truet" kunden med å handle hos konkurrenten om h*n ikke fikk samme pris hos oss. Når det var snakk om å spare seks kroner på å reise en drøy mil fremstod det som en ganske svak "trussel" i mine øyne. 

For mange handler det ikke nødvendigvis om prisen eller kronene de sparer men om prinsippet. 

Anonymkode: 246d4...07f

• Liker 37
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (På 26.7.2020 den 15.48):

Har ei venninne som er fryktelig nøye på hver krone. Forsåvidt ingen dårlig egenskap det, men det kan bli litt mye noen ganger. Kom ikke her med 250 kr om hun har lagt ut 251,50. 

Det hender vi går ut og spiser sammen. Hun er av typen som aldri tipser, det gjør jeg om jeg synes det er fortjent. Etter et måltid hvor vi betalte hver vår regning, kaster hun et blikk på min kvittering som ligger på bordet, og utbryter ganske høyt: "har du regna feil her? Du betalte ALT for mye for maten altså!". Litt beskjemmet svarte jeg at nei, jeg hadde bare lagt til litt tips? 

Nylig var vi ute og spiste sammen igjen. På et medium fint sted, med hyggelig service, og skikkelig god mat. Vi hadde delt et par forretter og spist hver vår hovedrett med drikke til. Vi får en samlet regning, og uten å tenke videre over det betaler jeg den, og sier til venninne at hun kan vippse meg sin del. Summen ble 900-og-noe, og for et hyggelig og godt måltid for to personer føltes det helt naturlig å runde opp til 1000. Jeg hadde nok bare vippset 500 om det var meg, men venninne skulle gå over regningen med delte forretter og det hele, og regne ut hvor mye hennes del ble. Greit nok. 

Da hun kom frem til sluttsummen innså jeg at jeg kom til å tape på denne transaksjonen, for hun hadde selvsagt bare tatt med det hun hadde spist. "Sleng på litt ekstra for tips og da", sa jeg litt henslengt (for jeg ville ikke gjøre noen greie ut av det, men hadde jo tross alt tipset for to personer...). Ja, det skulle hun. 

Når overføringen kommer ser jeg at hun har slengt på litt ekstra for tipsen. 10 kr. 

Men det er greit, da husker jeg i hvert fall å be om separate regninger neste gang 🤑 

Hvordan orker du å ha en slik venninne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2020 den 19.44):

Har alltid lurt på hva sånne som dere bruker pengene på, altså hvilke regninger til hvor mye. Kan du sette opp budsjettet deres hers så vi kan få avklart dette mysteriet en gang for alle, for jeg skjønner ikke hvordan det er mulig:vetikke:

Anonymkode: 8e3a2...aee

I en annen tråd, please 

Anonymkode: 10264...121

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det spiller jo egentlig ikke så mye hvor forskjellen er når dere har prismatch og skal matche konkurrentenes pris. Kunden her har jo rett, og i det store og det hele kan det bli et stort beløp hvis dere har mange kunder og unndrar dere prismatchen dere lover. 

Anonymkode: ab0ee...77f

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/27/2020 at 1:49 AM, AnonymBruker said:

En konfekt? Håper du mente konfekteske. Men alle har sine erfaringer. Kanskje har han sett seg lei på "lån" som aldri betales tilbake. Forstår han godt. Det bestefaren kan lære oss er at noen er veldig nøye på penger og det skal alle vi andre være glade for. Et land der alle bare lar ting skli, slik som personlig gjeld, tror jeg fort blir et fattig land.

Anonymkode: ad023...e35

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/8/2020 at 10:33 PM, AnonymBruker said:

Jobbet i butikk, i mine yngre dager.

l romjulen så var det halv pris på all julepynt.

l mars måned, året etter kom ei dame inn og reklamerte på en liten plast julenisse hun hadde kjøpt.
Ca 7 cm høy, som hun kunne trykke på, så lyste den. 
Den hadde sluttet å virke. 
Hun hadde fremdeles kvittering for kjøpet, og det var kun den varen på kvitteringen.

5 kr hadde hun betalt.

Og den femmeren skulle hun ha tilbake.

For all del, reklamasjon var vel innafor, men 5 kroner?! Sikker på hu må ha brukt mer i drivstoff for å komme seg frem og tilbake

Anonymkode: ff7fc...c3d

Bra at folk reklamerer på billig drit. Hvis fler hadde gjort det, så kanskje dere hadde slutta med å selge det. Bra for miljøet. 

Anonymkode: 3a4c2...a5e

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest padawan
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For noen uker siden var vi tre vennepar som ble invitert for sosial kveld hos et felles vennepar. Alle hadde med egen drikke, og verten stilte med èn pose potetgull og en liten sjokolade på deling. Noen av oss hadde med chips som takk for invitasjonen. Dagen etter ble det sendt ut Vipps-krav for potetgullet og sjokoladen. 13 kr per hode...

Anonymkode: 0ee5d...df2

Da hadde det gått en f i meg og sendt et motkrav på det jeg hadde med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

padawan skrev (23 minutter siden):

Da hadde det gått en f i meg og sendt et motkrav på det jeg hadde med. 

🤣 Enig!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På videregående var det en jente i venninnegjengen som alltid skulle låne en tier, en femmer osv til noe i kantina på skolen, til bussen, til en pakke tyggis osv osv. Hun lånte fra oss andre etter tur og betalte aldri tilbake. 
En gang inviterte hun venninnegjengen på pizzakveld. Etter at vi hadde spist opplyste hun om at alle skyldte 30 kr for ingredienser... Det var ikke avtalt spleis, og hun hadde vært invitert til alle oss andre og spist gratis. 
Utrolig usjarmerende. 

Anonymkode: edef3...b55

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skulle ha jentekveld sist helg (vi var totalt 4 stykk) verten hadde handlet inn sa hun. Vi tok med egen vin å når vi kom der hadde hun kjøpt en halvmåne  castello ost, 1 pk ritz kjeks og ett grønt eple kjært opp. Det var alt!!! 
Ikke chips engang.

Altså vi kunne gjerne vært med på en spleis for å få litt mer snacks, å hadde det vært ei vennine med sykt dårlig råd så hadde vi forstått det....men hun er godt etablert og har grei lønn.

Anonymkode: 21a22...fce

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke helt hva jeg egentlig skal kalle meg selv og samboer. Prisbevisst er kanskje det beste ordet men litt gjerrigknark tendenser. Virkelig hater å kjøpe gaver til andre, mat budsjettet vårt er ganske lite, kjøper sjeldent mat som ikke blir brukt opp. Får endel kommentarer på at kjøleskapet vårt er litt stusselig. Og er jeg på restaurant med andre får jeg spader hvis de foreslår at vi bare deler opp regningen istede for å regne og kunn betale for det vi selv har bestilt. Men har i 2020 begynt å kjøpe dyrere gaver for å "gjøre opp for meg" etter år der jeg kunn har handlet for avtalt beløp og ikke en krone mer. 

Vi har ganske så rommelig økonomi og har klart å jobbe oss opp ganske grei formue og eiendeler. Så tenker at jeg MÅ tvinge meg selv til å bli litt mer spandabel, for det ser jo bare dumt ut når jeg tropper opp med porschen og LV vesken min men en litt "kjip" gave. Men det gjør vondt langt inn i sjelen. Især når jeg bruker mye penger på meg selv 🤣

Anonymkode: dc45d...9ad

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet ikke helt hva jeg egentlig skal kalle meg selv og samboer. Prisbevisst er kanskje det beste ordet men litt gjerrigknark tendenser. Virkelig hater å kjøpe gaver til andre, mat budsjettet vårt er ganske lite, kjøper sjeldent mat som ikke blir brukt opp. Får endel kommentarer på at kjøleskapet vårt er litt stusselig. Og er jeg på restaurant med andre får jeg spader hvis de foreslår at vi bare deler opp regningen istede for å regne og kunn betale for det vi selv har bestilt. Men har i 2020 begynt å kjøpe dyrere gaver for å "gjøre opp for meg" etter år der jeg kunn har handlet for avtalt beløp og ikke en krone mer. 

Vi har ganske så rommelig økonomi og har klart å jobbe oss opp ganske grei formue og eiendeler. Så tenker at jeg MÅ tvinge meg selv til å bli litt mer spandabel, for det ser jo bare dumt ut når jeg tropper opp med porschen og LV vesken min men en litt "kjip" gave. Men det gjør vondt langt inn i sjelen. Især når jeg bruker mye penger på meg selv 🤣

Anonymkode: dc45d...9ad

Så spennende! 

Jeg hadde en samtale i dag hvor vi reflekterte over at man kan forstå nøysomhet, og om gjerrigheten er for andre og seg selv, men ikke de som er gjerrige i form av å ikke unne andre. 

Hva gjør at man bruker penger på seg selv, men får vondt i sjelen om man skal gi noe til noen andre? 

Anonymkode: 62607...ebe

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei venninne maste og maste om jeg skulle sitte på til den videregående skolen vi gikk på, istedenfor å ta bussen. Jeg ville helst ta bussen, da det var deilig å slappe av med musikk på øret, så takket pent nei. Hun spurte og spurte, og til slutt sa jeg ja, og det ble til at jeg satt på kanskje to-tre ganger i uka "mot min vilje". Det ble så mye prating og jeg ville så gjerne bare slappe av, noe jeg fortalte henne høflig. 

Etter noen uker med kjøring, da hun slapp meg av, sa hun at hun tenkte at jeg kunne gi henne 300 kr for at jeg hadde sittet på så mye for det var så dyrt for bensin..

Anonymkode: d1cf4...5b6

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...