Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Jeg er gravid, ca 5-6 uker på vei. Jeg kommer til å ta abort, og nei; det er ingen mulighet for meg til å fullføre dette svangerskapet. Dere som har tatt en abort så tidlig, hvordan foregår det? Jeg har fått legetime på tirsdag, antar jeg får henvisning til sykehus da? Må jeg på sykehuset i to omganger? Er det vondt..? Må jeg være der lenge? Kan jeg gå på jobb etterpå..? Er takknemlig om noen kan gi meg noen saklige svar.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Det er forskjellig praksis rundt om kring, noen steder må man utføre aborten hjemme, andre steder får man gjøre det på sykehuset. Du må innom i to omganger (evt til fastlegen?), først for å få den første pilla som stanser utviklingen, så et par dager senere for å få nye piller (progesteron?) som setter igang sammentrekninger i livmoren. Der jeg tok det var det mulig å være på sykehuset hele dagen. Jeg ville ikke anbefale deg å gå på jobb samme dag i hvert fall, det er gjerne ganske smertefullt og blødningene kan være sterke i flere dager, særlig første dag. Kan godt hende du bør være hjemme to-tre dager, men det er sikkert individuelt hva behovet er.
Gjest Wrangler Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Som overnevnte sier, tror nok ikke du skal satse på jobb samme dag! For meg var det ikke særlig mye smerter, men blødde veldig mye. Jeg gjorde det på sykehuset, var der en dag (?) eller noen timer, husker ikke helt. Det var trist, men riktig avgjørelse! Lykke til, det går sikkert fint!
Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Håper det går bra ja.. Det er fryktelig mange ting som spiller inn her, og jeg kjenner at det er veldig tungt. Men det er også min feil at jeg har havnet i denne situasjonen, så da får jeg vel ta konsekvensene av det..
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Hei. Da jeg var hos legen måtte jeg fylle ut et skjema, det var ingen undersøkelse der. Jeg fikk med meg skjemaet og bestilte time på sykehuset. Første gang jeg var på sykehuset var det først en sykepleier som informerte om hva som skulle skje, og stilte noen spørsmål. Tok også blodprøve. Deretter var det gynekoloisk undersøkelse med ultralyd. Så fikk jeg en tablett som jeg svelgte, og gikk hjem. De neste dagene ble jeg litt mer kvalm enn vanlig, og jeg tok egenmelding. Et par dager senere dro jeg til sykehuset om morgenen. Jeg fikk selv velge om jeg skulle abortere på sykehuset eller hjemme. Jeg valgte å være på sykehuset fordi det føltes tryggere siden jeg ikke visste hvordan det kom til å bli. Fikk en del informasjon fra sykepleieren som var veldig snill og forklarte hvordan jeg selv skulle sette inn tablettene i kjeden. Det gikk greit å gjøre det alene. Fikk samtidig sterke smertestillende. Sovnet etter en stund. Etter flere timer begynte det å komme ut litt blod, og etterhvert kom det masse store blodklumper ut. Jeg gjorde dette i uke 8, så vet ikke hvor mye som kommer ut i andre stadier. Må regne med å gå på do og skifte veldig ofte, da det kommer til å komme ut store klumper hele tiden. Om du ikke har lyst å bruke sykehustruse, ta med en truse selv, da du sikkert kommer til å trenge den. Var ikke vondt i det hele tatt for meg, jeg fikk nok smertestillende, og fikk med meg hjem. Det var ikke skremmende, og jeg har ikke noe traumatiske følelser knyttet til selve opplevelsen av å abortere. Jeg fikk sykemelding i tre dager, da har den verste blødningen gitt seg. Jeg følte meg helt fin da jeg dro fra sykehuset samme dag, var ikke dårlig i det hele tatt. Jeg var tilbake på sykehuset for kontroll og blodprøve igjen et par uker senere. Håper det går bra med deg. Jeg trodde selve opplevelsen skulle være mye verre enn det egentlig var...
Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 I mitt tilfelle er det sånn at jeg er gift, uten at det fungerer noe særlig bra. Derfor hadde jeg et sidesprang i februar, som på mystisk vis førte til at jeg ble gravid. Jeg vil ut av ekteskapet, men dette er definitivt ikke måten å gjøre det på. Og igjen, derfor må jeg gjennomføre denne aborten alene, uten at mann og barn finner ut av det. Om dere ønsker å fordømme meg for dette, vær snill å hold det for dere selv. Den jobben klarer jeg utmerket godt alene..
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Huff Vær litt obs på at du kan få store smerter og blødninger som kan være vanskelig å holde skjult. Vanlig er det ikke, men det skjer. Så jeg hadde nok vurdert kirurgisk abort om det å bli oppdaget var verre enn den noe økede risikoen for skader under kirurgisk abort...
Gjest Gjest_Trist_* Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Takk for gode og saklige svar!!! Setter stor pris på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå