Gå til innhold

De narkomane på Plata

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Celine.....

Ja, fint at det kunne snus til noe positiv.

Men hvordan skal man kunne respektere noen som ikke respekterer hverken seg selv og andre?

Mulig at i en perfekt verden er det mulig å alltid være en sterk og stødig barmhjertig samuritan, men dette er ikke en perfekt verden!

Leste i et tidligere innlegg en som lurte på hvordan folk, som hadde såå fryktelig mye medlidenhet med de narkomane, hadde reagert om de fant det for godt å stille seg i oppkjørselen til huset ditt.

Hvordan hadde du da reagert?

Hadde det vært ok så lenge de holdt seg på offentlig vei?

Er det ikke like nedverdigene for de narkomane at du bruker dem som "skrekkens eksempel" for din 5 åring???

"Sånn kan det gå hvis......"

Mulig alt har en fornuftig løsning, men den tror jeg kan bli ekstremt vanskelig å finne - om den finnes!!

Jeg ønsker ikke at samfunnet skal fjerne alt som er guffent for meg, men det er ikke bare jeg som syns det er en ekkel plass å passere! Skal ikke flertallet ha noe de skulle sagt i denne sammenheng da?

Som nevnt tidligere; det hadde vært like guffent om det var røykere, gamle, unge, tynne eller tykke som oppførte seg like truende!

De narkomane kan holde seg borte fra Plata, men det er litt vanskeligere for dem som jobber der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis streken er borte, er det bra.

Jeg synes vi lever i et samfunn som blir gradvis kaldere, mindre humant og mer egoistisk, og hvor solidaritet er et fremmed ord for mange.

Nei, jeg synes ikke det er all right å ta med gjester til området rundt Plata, men hvor skal de være, de narkomane som oppholder seg der. De blir jaget vekk alle andre steder. Ingen vil ha dem som nabo, og skulle det etableres et eller annet boligprosjekt for narkomane, kan du være sikker på at alle naboer skriver under et opprop MOT det, og argumenterer så de blir svette for hvorfor et ikke skal ligge i deres nabolag. Dytt det over til et annet nabolag.

Tidligere ble rusa personer kjørt ut av byen ,noe som er forslått her. Hvor mange tror politiet satt nesa mot vest da rusa personer skulle forflyttes? De ble "deportert" østover, de. Til Grorudområdet eller helt til Lørenskog, Knivstikkerbygda fra gammelt av.

Vi liker ikke se elendighet, vil liker ikke se nød, og snart vil vi helst ikke ha noe med døden å gjøre heller. gamle forlk får se til å dø på instistusjon (ja-da - helt sidespor).

For vi liker ikke å bli minnet om at vi ikke har noen garantier for vår vellykkethet. Så vil ville, hvis vi kunne, putte problemet under teppet slik at det var usynlig.

Det vi kunne gjøre, det koster penger, det.

Vi kunne sørge for at det var behandlingsplasser nok til de som ønsker å bli rusfrie, for det er mangelvare i dag. man kunne se på ulike former for behandling, og eventuelt utvide metadinprosjektene.

Man kunne sette barnevernstjenesten i stand til å jobbe forebyggende, ikke brannslukkende som i dag. man kunne sørge for at det reelt ble satset på tiltak for barn og unge, ikke legge ned fritidsklubber og andre tiltak som holder ungdom borte fra gata.

Man kunne sørge for at narkomane fikk mulighet til å leve et litt mer verdig liv, rett og slett.

Det vil ikke fjerne alle fra Plata i morgen, men det ville nytte på litt sikt - hvis vi i lille, rike Norge gadd å bry oss nok til å bruke penger på dette, og ikke bare fordømmende ord eller honørord rundt juletider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjent med de narkomane på Plata siden jeg ikke bor i Oslo, men det verste med de narkomane på ruten her er ikke at de er der, men at en ikke kan gå forbi hastende til bussen uten ørten stopper om tigging av penger. At de oppfører seg som om de "eier" plassen og vi andre som bruker den er der på deres plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er bedre de tigger penger av meg direkte enn at dee gjør et brekk hos meg.

Vil jeg ikke gi penger, lar jeg det bare være. Eventuelle skjeldsord preller av meg, for de betyr ikke noe for mitt bilde av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bettie..

Hvis da alle gjør som du foreslår, lar være å gi penger hvis de ikke har lyst, ja da gjør de jo brekk hos noen for å få de pengene du nettopp har "nektet" å gi dem!

Streken på Plata var der slik at vi kunne haste til bussen uten å bli "angrepet" av tiggere. Da var de plass til de narkomane.... Var ikke det en grei løsning ; uten at de var til bry, og uten å jage dem bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Tiggedebatten har vært plenty omtalt i en annen tråd.

Mulig det, men det er likevel relevant i denne diskusjonen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik strek skal ha samme virkning som et gjerde. Det er jo hensikten med den. et gjerde er mer synlig og gir litt andre assossiasjoner enn en oppmalt strek, ikke sant? Men symbolverdien er den samme.

Vi - vellykkede og "pene" mennesker på den rette siden av streken - eller gjærdet, og "røkla", de vi ikke ønsker å bli minnet om, på den andre siden.

Jeg så et innslag på nyhetene derfra, og hvis jeg ikke oppfattet det feil, bøtela politiet narkomane på "feil side" av gjerdet, eller putta dem inn en stund.

Det er jo med på å trøkke dem enda litt lenger ned, ikke sant?

Men det er klart - det er lettere å sette opp gjerder, enten fysisk eller som en strek, enn å ta tak i problemet. Mindre kostbart er det også. Og så kan vi vellykkede slå oss litt for brystet å si at vi er jo ikke som dem, vi. Og så kan vi rynke på nesa og lyre på om vi ikke kan deportere dem, eller ihvertfall flytte dem sånn at vi slipper å bli plaget av elendigheten.

Jeg synes vi skal kreve slike streker forbudt, og kreve at lille, rike Norge virkelig GJØR noe, og ikke bare preker. Så får vi tåle å bli minnet på elendigheten til noe blir gjort. For oss vellykkede handler det om en smule solidaritet med de som har vært mindre heldige enn oss: Vi har kreftene til å sloss for dem, ikke sant? Og det handler om å vise mennesker respekt, uansett livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke de narkomane ville forandret seg, bare de fikk sjansen? Synes hele poenget med å sette opp en strek bare var noe stort piss ... Blir jo på en annen måte behandlet som "ville dyr", da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg synes folk glemmer årsaken til streken: letter kontrollere nyankommne narkomane tenåringer, minske kriminalitet og langing til et mindre områddet og gjøre det levelig for det største flertallet som ikke er narkomane.

Og at de KAN gå over streken, men ikke stå og henge over hele Jernbanetorget slik de gjorde før.

Der som er turister i oslo i sommer: prøv å heng nede på Plata mer enn 2 minutter, og jeg lover dere ikke synes det er ok.

Det er ikke noen motsetning mellom strek og hjelp til narkomane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dem som mener at streken var helt grei.

Det som jeg synes er nedslående med denne saken, er at media (m.fl.) synes å fortie det rimelige og fornuftige i å ha en strek der. De kaster seg heller på "holocaust-argumenter", antakelig for å få gode salgstall eller øket popularitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ok å sette en forbudsstrek, og hold deg unna oss strek for en gruppe mennesker, ser jeg mange mener.

Hvilken gruppe blir da den neste som må holde seg bak en strek? Jeg gjetter at ungdom som bare står og henger kan være neste gruppe. De står bare der. Snakker høyt gjør de også, og mange røyker. De kommer med mer eller mindre ufine utsagn myntet på de som går forbi, så utenfor kjøpesentre bør det avgjort være en ungdomsstrek slikat vi som skal inn og handle kan få gå trygt i fred og gjøre det vi skal. egentlig er de ganske truende der de står.

Og særlig hvis det er en gjeng undom med annen etnisk bakgrunn enn oss. Etter det jeg har lest, er det mange kriminelle der, og jeg kan bli svært utrygg når jeg skal passere dem. Lukter litt annerledes enn meg, gjør de og. Og selv om jeg ikke forstår ordene deres, er jeg sikker på at de snakker nedsettende om meg, ja nesten truende, når jeg går forbi. Det hadde vært greit å ha dem bak en strek også. Så ble det jo lettere for politiet å hindre rekrutering til gjeng-miljøet også.

Skal vi se - hvem andre kunne jeg tenke meg å begrense retten til å bevege seg fritt til..... Egentlig er det ganske mange, men de som er vellykket, sånn som meg, vi bør jo forlange å kunne gå fritt og trygt, enten det gjelder stygge blikk, stygge merknader eller tigging, ikke sant?

For en strek på gata er bare rett og rimelig, ikke sant? Men det hadde jo fungert enda bedre med høye gjerder, gjerne malt pent, for da slapp jeg jo å forholde meg til disse menneskene i det heletatt og kunne glemme at de eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bettie, det er ike realistisk, da ungdommer mm ikke fører med seg det amme som narkomane.

Forøvrig er det jo satt inn tiltak mot at slike oppholder seg utenfor eks Oslo City, da det faktisk var mye bråk og kriminaltiet pga dem.

Det er også ønskelig at ungdom eks går på skole eller jobber, og ikke alle foreldre ønsker å ha de hengend eutenfor et kjøpesenter.

På en del slike sentre blir ungdomsgjenger utvist, hvis de ikke gjør noe konstruktivt, eks handler.

Og nok en gang: de narkomane KAN gå over steken så mye de vil, noe annet er det å henge over et større område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HVem definerer hva det vil si å gå over streken (bokstavelig talt), eller henge på et område. Når blir "å gå over streken" til å "henge rundt". Er det etter 1 minutt, 10 minutter, en halv time?

Og hva er da hensikten med strken, hvis de narkomane kan gå over den, men må henge på en side av den. Da kan de jo bare gå over streken i et par minutter, for å gå tilbake og henge, og gjenta dette i evighet - eller etter ork.

Dette er i utgangspunktet en stigmatisert gruppe, og slike tydelige tegn bidrar ytterligere til dette.

Ville ha litt problemer med å forklare utenbys venner at:

Jo, det er tegnet et strek på gata slik at de narkomane kan stå og henge bak streken, men når de beveger seg kan de gå over streken, og det er for at politiet skal kunne holde bedre oversikt med miljøet og hindre at unge mennesker glir inn i dette miljøet, og for at de som skal med trikken skal føle seg trygge, og for at handelstandet skal få bedre arbeidsvilkår.

Men desverre er det ikke midler til forebyggende tiltak, eller til nok behandlingsplasser, men maling til streker er det penger til.

Klarer ikke helt den, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Streken på plata

ja...her var det mange meninger, mer eller mindre realitetsorienterte og med eller i mangel på empati...

Streken på plata er etter min mening en tragedie i år 2003.

De som er i den situasjonen at de idag oppholder seg eller "henger" på plata, har i en årrekke (veldig mange prosent av disse) blitt utsatt for psykiske såvel som fysiske overgrep fra familie og/eller den norske stat i en årrekke! At de idag, i 2003, skal bli fortalt og pålagt i form av en strek, hvor de kan bevege seg på noen som helst områder, er for meg å utsette de for atter et overgrep!! Og det i fullt påsyn fra alle rundt dem!!

De som sier de er redde for narkomane, og blir usikre for å gå forbi dem har nok sine meninger og grunner (håper jeg!) for dette. Jeg for min del, mener denne usikkerheten ikke bygger på noe annet enn Uvitenhet! Uvitenhet skaper redsel, og ikke minst agressjon!!

Som en tidligere eks-narkoman sier i sitt innlegg, så går DU faktisk forbi mange mange narkomane hver eneste dag, men siden de ikke er så ustellte i tøyet så blir du kanskje ikke redd??? Er det fordi de er skitne og har "knekk" i beina dere blir redde??? Unnskyld spydigheten, men jeg lurer faktisk på hva som er grunnlaget deres for denne redselen...

Sporet litt av her også...men dette temaet engasjerte meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bettie: Jeg synes det nest siste innlegget ditt var fantastisk bra! *hylle* (det siste var også bra, men det var på en måte en forlengelse av det nest siste).

Applaus!!

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Bettie:

Går de bare frem og tilbake over streken vil det være henging. Her må det brukes skjønn, det samme gjelder ved tidsbruk. Tror du ikke det er lov å gå over? Hva gjør de da over resten av byen uten å bli arrestert? Det er klart de har full bevegelsesfrihet.

vi har faktisk regler mot å forstyrre offentlig ro og orden, og hva annet er å skremme folk og omsette narkotika åpenlyst slik at det blir så utrivelig at folk skyr stedet og butikkene går konkurs?

Til gjest: Jeg bryr meg ikke om narkomane man ikke ser er narkomane, akkurat som at ingen er redde for en person de ikke vet er dømt for grov vold. Jeg liker rett og slett ikke å vasse i sprøyter, tiggere og mennesker som ligger på gaten fordi de ikke kan stå på bena. Har selv møtt SVÆRT innpåslitne tiggere som aldri slutter å be selv om du sier nei, og noen har hylt og skreket om aids og mye mer.(De fleste tiggere er jo ikke slik, da)

Penger til maling koster kanskej 1000 kr og taes av politibudsjettet. Penger til behandling koster mange millioner og taes over sosialbudsjettet. Hadde flere stemt annerledes kunne vi hatt en annen bevilgningssituasjon, men ved valg tenker folk flest på seg selv.

Behandling er allikevel ikke utelukket ved å tengne en strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest: Jeg bryr meg ikke om narkomane man ikke ser er narkomane, akkurat som at ingen er redde for en person de ikke vet er dømt for grov vold. Jeg liker rett og slett ikke å vasse i sprøyter, tiggere og mennesker som ligger på gaten fordi de ikke kan stå på bena. Har selv møtt SVÆRT innpåslitne tiggere som aldri slutter å be selv om du sier nei, og noen har hylt og skreket om aids og mye mer.(De fleste tiggere er jo ikke slik, da)

Penger til maling koster kanskej 1000 kr og taes av politibudsjettet. Penger til behandling koster mange millioner og taes over sosialbudsjettet. Hadde flere stemt annerledes kunne vi hatt en annen bevilgningssituasjon, men ved valg tenker folk flest på seg selv.

Behandling er allikevel ikke utelukket ved å tengne en strek.

Bare et lite spørsmål til deg Donpedro... Siden du er så opptatt av at de narkomane forsøpler, skremmer med sin tilstedeværelse, og tigger etter penger - burde vel du være litt mer opptatt av at det faktisk ble GJORT noe i forhold til de narkomane...som kunne fått de bort i fra plata mener jeg... Eller syns du det er greit å ha de der så lenge de bare ikke beveger seg utenfor streken sin og skremmer deg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Selvfølgelig synes jeg det bør gjøres mer for narkomane!! Har en venninde som havnet sjkikkelig utpå (ikke på plata, men usynlig), og det var ille. har også venner som jobber innen rusomsorg og hører hvilken kjemnpejobb de gjør.

Men det er jo ikke tema her. Her var tema streken på Plata. Temaet "ghva bør gjøres for narkomane" trenger en egen tråd hvis det er ønskelig å diksutere det.

Problemet er vel ikke hva man bør gjøre, men hvordan man skal skaffe pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...