Gjest indiangranny Skrevet 9. juli 2003 #41 Del Skrevet 9. juli 2003 Det minner meg om jødeforfølgesen under krigen ,de hadde Davidstjerna og narkomane fikk den hvite streken.De kunne heller gi de narkomane et sted de kunne være for mange av de kommer ikke ut av helvete de selv har kommet inn i med begge beina. Det er menesker de også og like verd for vår herre. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. juli 2003 #42 Del Skrevet 9. juli 2003 Min løsning? Ingen strek, selvsagt! Så du synes vi andre må godta titalls narkomane når man skal gå av trikken (og da snakker jeg PÅ holdeplassen, dvs at de står der nåd døren åpner)? Og hit kommer mange turister, via tog, båt, buss og flytog... Hele området er ødelagt av sprøyter, narkomane som sjangler rundt, selgere, yppete unggutter osv. Å gå fra Skippergata/Plata eks til Danskebåten er ikke trivelig. Dette betyr ikke at jeg hater narkomane, for jeg synes virkelig synd på dem, og behandler de med respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. juli 2003 #43 Del Skrevet 9. juli 2003 Det minner meg om jødeforfølgesen under krigen ,de hadde Davidstjerna og narkomane fikk den hvite streken. :o Ærlig talt, men det er vel å trekke det litt langt! Hvis vi som er nyktre skal behandle narkomane som likeverdige mennesker så betyr vel det at vi skal kunne stille krav noen krav også. Jeg har absolutt ikke noe negativt forhold til narkomane som oppfører seg vanlig høflig uansett hvor rusa og møkkete de måtte være. (Jeg deler gjerne sigarettene mine med noen som ikke har og som spør pent, jeg :blunke: ). Det jeg lurer på er bare hvorfor noen skal ha rett til å plage andre? Har noen spurt han som drev (Les: Forsøkte å drive) "Toto-bua" mener? Hvorfor er det så mye mer verdighet på "Plata" enn på et litt mer bortgjemt sted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. juli 2003 #44 Del Skrevet 9. juli 2003 Er så enig med deg, Leo! Og jeg synes det er tåpelig å snakke om whites only og jødeforfølgelse i denne sammenheng.. jeg har da måttet forholde meg til mange streker i mitt liv, uten å komme på å si noe sånt! Forresten så kom ikke denne streken plutselig, som mange her har skrevet, den har vært der i halvannet år.. og det funker tydeligvis greit, for politiet har ikke gitt opp og droppet den. Jeg skjønner at det må være plass til narkomane i samfunnet, men det er misforstått snillisme "jada, klappe på skulderen, du kan få stå akkurat hvor du vil på dette fortauet du, nå har du det nok myye bedre".. Jeg skal ikke behandles nedverdigende heller, og det synes jeg virkelig jeg blir når jeg møtes av en velkomstkomité av dopere som er møkkete og sjuke og tigger, jeg må prøve å gå rundt for jeg stoler ikke helt på hva de kan finne på. Hvis de ikke vil stå som en gjeng sauer bak den streken, så kan de da vel røre litt på seg? Flytte seg noen meter en annen vei? Er det ikke oslo kommune som bruker massevis av penger på å leie hospits plasser til dem da, leiligheter osv. Er de aldri der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 9. juli 2003 #45 Del Skrevet 9. juli 2003 Veslebråka du har sikkert rett i det du sier.. De bor nemlig i fine svære hus og grunnen til at dem ikke er hjemme og slapper av i boblebadet er nok fordi de synes det er morro å plage turistene i velferdsstaten. Og vi gidder ikke tenke på at det faktum at grunnen til at de må tigge er at de ikke får medisinene dem trenger lovlig på resept.... Neeeei DEN biten gidder vi ikke tenke på... Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 9. juli 2003 #46 Del Skrevet 9. juli 2003 Veslebråka du har sikkert rett i det du sier.. De bor nemlig i fine svære hus og grunnen til at dem ikke er hjemme og slapper av i boblebadet er nok fordi de synes det er morro å plage turistene i velferdsstaten. Og vi gidder ikke tenke på at det faktum at grunnen til at de må tigge er at de ikke får medisinene dem trenger lovlig på resept.... Neeeei DEN biten gidder vi ikke tenke på... Waco Jeg sa ikke at de bor i villaer, men de må da ikke stå der og fryse. Det er fellesskapet de er ute etter. Og er det ikke litt rart at de samler seg rett foran den streken da? Den plata er da ganske stor? Kan de ikke bruke trygda si på medisiner da? Neei, den skal jo brukes på dop. Hadde de enda laget et førsteside-oppslag om at de føler seg nedverdiget fordi de må prostituere seg for å fôre dopvanene sine, fordi de ikke får metadon av staten. Da skulle de ha fått sympati av meg. Men å sutre over en strek? Det er da vel større problemer både i deres verden og andres.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. juli 2003 #47 Del Skrevet 9. juli 2003 Denne saken er vanskelig synes jeg. De narkomane skal selvfølgelig få hjelp og metadon får de jo ikke før det er for sent. Men jeg synes at dette er en annen diskusjon. Oslo er en stor by og det finnes andre steder der de narkomane kan oppholde seg. Selvsagt finnes det grunner til at de helst vil stå på Plata. Men det finnes også grunner til at de ikke bør stå midt på bussholdeplassen. Blant annet er det flere nye bygg i området. Jeg har hørt at de som har bygget hoteller og andre bygninger krever at det blir gjort noe med "Plata". Og jeg skjønner dem godt. Hvem ønsker å bo på et hotell midt i dette området? Jeg er absolutt FOR at det skal gjøres noe for at de narkomane skal få hjelp og et verdig liv. Men som sagt, så er dette en annen diskusjon i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. juli 2003 #48 Del Skrevet 10. juli 2003 Det er jo ene del hoteller i området, bla i Skippergata. Jeg syne soppriktig SYND PÅ turister som har bestilt der, uten å vite hvordan det er. Skikkelig trivelig å ha sprøyter, kondomer og overdosedødsfall midt på trappa. Hadde med en utenlandsk venn dit en gangm, han fikk sjokk. Og han hadde bodd i Oslo i flere år, men aldri vært der. Vil oppfordre alle som ikke er fra Oslo til å gå ned på Plata og være rundt sprøytebussen en liten stund. Jeg garanterer at det er en trist og lite trivelig opplevelse, og du ønsker antagelig ikke å være der særlig lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 10. juli 2003 #49 Del Skrevet 10. juli 2003 En grunn til at dette er problematisk er at de narkomane er langt nede på rangstigen i det norske samfunnet. Ved å nekte dem å gå over en strek på fortauet blir de påført begrensninger andre ikke har på grunn av at de er narkomane. Dette kan overhodet ikke sammenlignes med at du ikke får gå på togperrongen når du ikke har billett. Jeg synes ikke det er særlig hyggelig på Plata. Problemet løses ikke ved å jage de narkomane til et annet sted i byen. Hvor skal de være da? Det er helt urealistisk å tro at de vil dra til et sted hvor de ikke er til sjenanse for noen. Synes å huske at byer som Frankfurt har fått de narkomane bort fra gata ved å gi dem et tilbud hvor de blir behandlet med respekt og får veiledning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. juli 2003 #50 Del Skrevet 10. juli 2003 Ser ut til at mange glemmer en ting: Klart de får gå over streken!!!! Hvordan skulle de ellers komme seg til og fra der de bor, kjøpe mat osv. Saken er at hvis de skal stå stille og henge 12 timer i strekk må de holde seg bak, ikke over hele Jernbanetorget. Dette for å begrense omfanget og arealet, lettere fange opp barn og unge i miljøet, samt kriminalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 12. juli 2003 #51 Del Skrevet 12. juli 2003 Leo skrev: Hvorfor er denne streken så mye mer "apartheid-lignende" enn røykeloven? Kan noen være så snill å svare på det? Grunnen til dette kan nok være at som røyker har man anledning til å bevege seg inn på et sted der det ikke er lov å røyke så lenge man ikke tar seg en røyk. Som narkoman har man ikke lov til å krysse streken- BASTA! Dette er kun på grunn av det man er, ikke nødvendigvis det man gjør der og da. Enig i at det ikke er særlig trivelig å passere Plata med ungene, men det er nå engang politiet som har jaget de narkomane dit, da.. Hvis dette er politiets måte å ta ansvar for dette, syns jeg de er utrolig fantasiløse i sin handlingsmåte. Man kan sette dyr i bur, men det blir liksom litt respektløst å gjøre det samme med mennesker. :fy: (=strykkarakter til politiet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 12. juli 2003 #52 Del Skrevet 12. juli 2003 Forstår godt at de narkomane føler det er umenneskelig og urettferdig, iog forstår også at andre kan anse det som urettferdig og umenneskelig. Men jeg er litt avhenger av å begynne sette litt mer grenser. Nei, det er ikke noe man skulle tro skjedde i 2003 - men jeg er jammen glad det skjer. Skulle ønske lignende tiltak skjedde i større utstrekning jeg. Det er på tide å stramme inn litt en del steder. Vi er blitt for mye snillister egentlig, vi tar så mye vare på de ressursvake at de ressurssterke må betale prisen - vhorfor det? Jeg syns vi skal ha noe igjen for å være "vellykket" eller ikke havne på skråplantet, uansett hvor overfladisk det høres ut. Men det er jo delte meninger om det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. juli 2003 #53 Del Skrevet 14. juli 2003 Som narkoman har man ikke lov til å krysse streken- BASTA! Feil. Som du sikkert vet finnes det narkomane over store deler av området. De har ikke lov til Å HENGE i timesvis på andre steder enn bak streken. For min del kunne man gjerne gjort det samme med de kriminelle ungdommene utenfor Oslo City. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 14. juli 2003 #54 Del Skrevet 14. juli 2003 Grunnen til dette kan nok være at som røyker har man anledning til å bevege seg inn på et sted der det ikke er lov å røyke så lenge man ikke tar seg en røyk. Som narkoman har man ikke lov til å krysse streken- BASTA! Dette er kun på grunn av det man er' date=' ikke nødvendigvis det man gjør der og da.[/quote'] Nå er jo ikke streken der lenger, så dette blir litt søkt, men de narkomane kunne jo bevege seg hvor de ville, så lenge de gjorde noe annet enn å "hvile & deale". Så lenge de "hvilte & dealte" måtte de altså holde seg bak streken på samme måte som jeg må holde meg på røykerommet når jeg røyker. Jeg er på ingen måte tilhenger av norsk narkotikapolitikk, men "siden-du-har-det-så-fælt-må-du-få-gjøre-som-du-vil"-holdningen bidrar også til at narkomane faller enda mer utenfor samfunnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 14. juli 2003 #55 Del Skrevet 14. juli 2003 For min del kunne man gjerne gjort det samme med de kriminelle ungdommene utenfor Oslo City. Kriminelle? Hvordan kan du vite det, Donpedro? Stakkar, de står da bare der og hygger seg sammen med venner! De har det sikkert ikke noe hyggelig hjemme og dessuten sjenerer de da ingen! :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 17. juli 2003 #56 Del Skrevet 17. juli 2003 Forstår at det er svært frustrerende for de som arbeider og reiser der hver dag. Vel, egentlig så tror jeg de ødelegger for alle som skal dit, om det er en gang eller en gang for dagen. Og ja, de er få som ødelegger for mange. Det er vel ikke så ille at de må stå og henge bak en strek, slik at folk kan ferdes fritt og tryggere. Men samtidig så er streken over streken (uff den så jeg ikke før nå, men tror folk forstår hva jeg mener) Det er vel ikke så vanskelig å forstå at slike ting vil en til å føle seg mindreverdig og som ja.... Jeg mener, de som er narkomane og "bor på plata", har de ikke mistet mye av verdigheten sin fra før? Skal man strippe fra de enda mere verdighet? Jeg har lært at man ikke skal sparke noen som allerede er nede, noe som denne streken er et eksempel på. Vel, en vanskelig sak da man forstår begge sider. Ja jeg har full forståelse for at de må "vekk", men strek er ingen god løsning (for alle parter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #57 Del Skrevet 17. juli 2003 Disse narkomane på Plata ødelegger faktisk også for oss eksnarkomane fordi bildet folk har av narkomane er nettopp disse slitne folka med knekk i knærne. Jeg er livredd for at folk jeg treffer skal få vite om min fortid fordi jeg da blir satt i denne båsen. Hvorfor det er så ille? Vel man kommer ingen vei når mennesker rundt èn er fastlåst i sin mening om at èn er et uhelbredelig dophue, og sikkert tyvaktig og kriminell også, som ikke er til å stole på. Får de attpåtil vite at jeg går på metadon, Gud hjelpe meg, det er jo ifølge generaliseringa til det Norske folk et rusmiddel det også! Vel, der tar dere feil, jeg har bygd opp livet mitt igjen ved hjelp av denne medisinen og er mer rusfri enn de fleste av dere som leser dette. Jeg la inn et innlegg under en annen tråd men jeg synes egenstlig den hører litt hjemme her også. Den handler ikke om hva vi skal gjøre med dophuene på Plata, men om generaliseringa av narkomane. Det provoserer meg nemlig å bli satt i samme bås som dophuer som raver rundt og stjeler m.m. Jeg har gått på metadon i 5 år og da sier det seg selv at jeg har en fortid som junkie. Blir litt frustret over alle fordommene og generaliseringa omkring narkomani. Selv bor jeg i Oslo men har aldri vanket på Plata selv om jeg gikk på store doser heroin i 18 år. Har først og fremst lyst til å påpeke at de som vanker på Plata på ingen måte representerer den gjennomsnittlige narkoman. Det blir like dumt som å si at en alkoholisert uteligger representerer den jevne alkoholiker. Den gjennomsnittlige junkie går du forbi på gata hver dag uten å vite at han/hun er det. Vi er tross alt vanlige mennesker som har familie og venner og går på skole/jobb. Av forskjellige grunner (som kan virke svært tilfeldige når du snakker med mange forskjellige rusmisbrukere) begynner vi å ruse oss. Til å begynne med i helgene, og klarer fint å fikse skole/jobb ved siden av. Noen holder det på dette stadiet i en tid og klarer så å kutte det ut og legge det bak seg. Andre går videre på sterkere stoffer og sklir mer og mer ut. Jeg er en av dem som trengte hjelp i form av metadon for å kutte ut. Men det kunne aldri livet falt meg inn og vanka på Plata sammen med uteliggere selv når jeg var som lengst nede, og det gjelder de fleste av mine "venner" fra rustiden. Jeg ser stadig denne generaliseringa som går ut på at narkomane er skitne, ustelte og mindre begavede uteliggere som vanker på Plata. Av den enkle grunn at jeg (og andre med meg) ikke ønsker å bli satt i denne båsen fordi den er så langt fra sannheten, velger jeg å holde fortida mi for meg selv når jeg treffer nye mennesker. De fleste av de som frekventerer forumet her er unge normalt intelligente mennesker som burde vite bedre enn å generalisere så grovt som dere ofte gjør når det gjelder stoffmisbrukere. Selv mistet jeg jobben når jeg var utpå som verst men har nå videreutdannet meg og fått ny jobb. Ingen av dere hadde sett 2 ganger på meg om dere hadde gått forbi meg på gata, det gjorde dere heller ikke dengang jeg var narkoman (det går tross alt ofte ikke an å se det på folk). Rett og slett fordi jeg ser ut som dere! Og jeg er jo heller ikke så forskjellig fra dere! Hater å se de "vitende" blikkene hos personer som av forskjellige grunner vet om fortida mi (helsepersonell m.m.), jeg ser i øynene deres at der og da reduseres jeg til et mindreverdig individ. Det er akkurat som om de føler seg "lurt" på en måte fordi de ikke har kunnet se det på meg! Heldigvis har jeg nå fått bygd opp mitt liv såpass at slikt ikke går innpå meg lenger. Har tross alt høyere utdanning og en jobb med ansvar, det er selvtillitten det gir meg som holder meg oppe og hjelper meg til å forstå at jeg er verdt noe når andre ønsker å dytte meg inn i en bås. Når det gjelder temaet til Waco så er det faktisk slik at man blir fengslet kun for å være i besittelse av dop til eget bruk. Mine seks dommer er kun for å ha vært i besittelse av dop til eget bruk. MEN det har blitt bedre med åra, i mange politidistrikter har man gått mer eller mindre bort fra å fengsle folk kun fordi de er narkomane. Så du er litt misinformert Blåmann! Dessuten, hvem bestemmer hva som er til eget forbruk? På heroin f.eks. utvikler man en kraftig toleranse over tid. På slutten av min tid som narkoman satte jeg en mengde tilsvarende 20 gatedoser i hver smell, og det uten at noen så det på meg! Ble jeg da tatt med f.eks. 10 gram ville det vært det jeg trengte på 5 dager og ville kvalifisert til flere månder i fengsel i mange politidistrikter. Ha en fortreffelig sommer alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym metadonbruker Skrevet 17. juli 2003 #58 Del Skrevet 17. juli 2003 Innlegget over er skrevet av meg! Jeg er en fast bruker på forumet men velger å være anonym i egenskap av min fortid som narkoman. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2003 #59 Del Skrevet 17. juli 2003 Flott at du har kommet deg sånn på beina, du metadonbruker. All honnør til deg for det! :D Utover det vil jeg bare kommentere denne streken som "alle" syns er så fryktelig nedverdigende. Alle blir satt i bås på en eller annen måte. Det være seg fordi de er gamle, unge, tynne, tykke, røykere eller narkomane. De som syns det er ubehaglig å passere Plata syns også det er nedverdigene, nedverdigende å få sen ustø hånd stukket opp i ansiktet av en som tigger penger eller røyk! Og nå er det sånn at de er narkomane som gjør dette. Hadde det vært røykere, tynne, tykke, gamle eller unge som gjorde dette og virket truende på folk på denne måten, ja så måtte man gjort de samme tiltakene. Satt en strek. Jeg syns vi er blitt et dumsnillt folkeslag. Vi "forstår oss i hel" på alle som har det litt vanskelig. Men faktum er at de aller fleste har havnet der ved egen hjelp. Og jeg tror ikke de hjelper å "sy puter under armene deres", og så skal de løse alle problemer. De narkomane burde sett selv hvor nedverdigene de behandler seg selv og sine familier og venner! Hvis de ser seg litt i speilet, ser de kanskje at streken ikke er det mest nedverdigende i livene deres! De tiltakene som er blitt gjort, jager ikke de narkomane vekk fra Plata, de gjør det enklere for folk flest å passere der. Jeg syns det er ekkelt å gå forbi der, og mange med meg, og teller ikke det store flertallet? Eller skal en gruppe narkomane tas mer hensyn til enn resten av befolkningen? Skal de skånes for alt som kan virke guffent for dem, og skal vi som har klart oss fint "straffes" for vår styrke? Vi har allerede satt røykere i bås, bokstavlig talt. OG ungdomskoleelever, som ikke får gå inn på butikken sammen. Alle dem må finne seg i det, hvorfor skal da ikke de narkomane måtte ta litt hensyn til andre? Hvilken rolle spiller det om de må holde seg bak streken? Hva er det som skjer på den andre siden av streken som gjør at de MÅ få lov å være der også? Er dette egentlig det klassiske; "gresset som er grønnere på den andre siden"? Og om alt er så forferdelig grusomt med denne streken, hvorfor holder de seg ikke borte fra Plata da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 17. juli 2003 #60 Del Skrevet 17. juli 2003 Skal de skånes for alt som kan virke guffent for dem..... Vi har allerede satt røykere i bås, bokstavlig talt..... OG ungdomskoleelever, som ikke får gå inn på butikken sammen. Skal du skånes for alt det som virker guffent for deg??? Slik som å se virkeligheten inn i øynene slik den er for disse menneskene i de to minuttene det tar å passere Plata. Røykere har lov til å tenne seg en sigarett utendørs på offentlig sted. Begrensningene for røykere finnes innendørs der denne gruppen narkomane stort sett ikke slipper inn uansett. En butikk er et privat område så det er en helt annen diskusjon... (Dessuten blir de ikke nektet å gå inn og handle, selv om det er i mindre grupper..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå