Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2003 #21 Del Skrevet 9. juli 2003 Ja men hvis politiet føler seg makteløse og ikke klarer og løse problemet med at de narkomane ikke overholder lover og regler. Hvordan tror de da i alle dager at de skal forholde seg til en strek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 9. juli 2003 #22 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg er helt enig med de som mener at streken er forkastelig, og til en forandring er jeg helt enig med Waco... Narkomani er et sosialt problem, noe samfunnet ikke løser ved å sette streker på fortauet eller å få politiet til å jage bort de narkomane. Det at turistene synes at dette er skummelt og ekkelt er et mindre problem mener jeg, det viktigste er at de narkomane får et skikkelig tilbud slik at de slipper å henge på plata. Andre land og andre byer har lyktes i en mer human tilnærming til "problemet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 9. juli 2003 #23 Del Skrevet 9. juli 2003 Er også fullstendig enig med Waco. Synes dette er latterlig måte å prøve å løse problemene på. Da jeg gikk forbi de i går, så jeg de gjorde som de hadde fått beskjed om. Stod pent inntil streken. Stakkars! Var det første jeg tenkte...stuet sammen som dyr i bur. Det er tross alt mennesker det er snakk om! Ikke om Oslo skal gjøre et godt inntrykk for turister eller ikke. Selv om de stod bak streken var de fortsatt like mange... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2003 #24 Del Skrevet 9. juli 2003 Alvorlig talt! "Som dyr i bur...? Jeg syns Leo hadde et veldig godt skrevet innlegg, og jeg syns ikke dette er feilbehandlig av de narkomane. Skal alle vi andre "lide" bare sånn at vi ikke "sårer følelsene" til de som (i de fleste tilfeller) har valgt dette livet? Ikke kom å fortell meg at de vet hvor denne livsstilen ender, så når de velger å stå på det nederste trinnet på samfunnets stige blir de behandlet slik også! Jeg vil ikke være et offer, bli truet, plaget eller ranet av en narkoman på desperat jakt etter penger til neste skudd! Burde ikke det store flertallets interesser telle mer? Nei, de bør forholde seg til regler - de som alle andre! Politiet prøver å gjøre det beste ut av en ekstremt vanskelig situasjon, all honnør til dem for det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2003 #25 Del Skrevet 9. juli 2003 Her er det ikke mye medlidenhet for de som stiller svakere i samfunnet gjest :o . Det finnes 1001 årsaker at de har havnet der de har havnet, noen er sikkert selvforskyldt ,men ærlig talt så kan man da ikke gre alle over en kam. Hver litt ydmyk overfor de som har det litt vanskeligere enn deg selv :D , bare vent så setter de vel en strek rundt ( eller over) røykere også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. juli 2003 #26 Del Skrevet 9. juli 2003 Synes det er en tris løsning, og har full sympati med de narkomane. Men for de som jobber i området, er det SÆRDELES lite hyggelig å gå av trikken og komme rett ut i en klynge med 30 narkomane som nesten ikke akn stå på beina, dealer stoff og har alle mulige sykdommer. Selvfølgelig må de få mere hjelp, men det betyr ikke at srtreken ikke kan ha en funksjon nå allikevel! Ting tar tid... Sorry.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2003 #27 Del Skrevet 9. juli 2003 Er det ikke omtrent det de allerede har gjort med røykere da, Gamle Alex? (Jeg er forresten ikkerøyker!) Hvordan ville du har reagert om det var utenfor oppkjørselen til huset ditt de sto da? Ville det vært like greit, så lenge de sto på offentlig vei?? Jeg tror nok du hadde syns ikke var så greit! Det kan sammenlignes! Vi snakker om andre menneskers arbeidsplass, et sted hvor enkelte tilbringer det meste av dagen! Jeg syns en del har mistet gangsynet i denne debatten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. juli 2003 #28 Del Skrevet 9. juli 2003 Hver litt ydmyk overfor de som har det litt vanskeligere enn deg selv :D ' date=' bare vent så setter de vel en strek rundt ( eller over) røykere også [/quote'] Kan informere om at det har "de" gjort lenge og som røyker må jeg forholde meg til disse mer eller mindre synlige strekene bl.a. på restauranter og utesteder. Føler jeg meg diskriminert og hengt ut som røyker? Nei, jeg har selv valgt å røyke og siden min røyk plager andre, må jeg forholde meg til de reglene som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dixie Skrevet 9. juli 2003 #29 Del Skrevet 9. juli 2003 Vi hadde sånn "røyke" strek på skolen...... funka bra det.... Men sånn alvorlig: Jeg skjønner begge sider, at streken burde være der og de narkomane får holde seg på den ene siden. Og at det er uverdig for de narkomane at de ikke får "gå over streken".... Tror ikke det finnes noen god løsning på problemet. Det ser helt j***lig ut der nede, men de narkomane vil alltid søke sammen uansett hva vi gjør. Sånn sett er det bedre at de er på plata, en f.eks i slottsparken der folk ferdes, har en piknik, spiller ball ol. eller i et område der barn leker (slik at det ikke ligger sprøytespisser ol). Og ikke minst er det lettere for politi og oppsøkende/forebyggende tjenester å "kontrollere" brukerene. Og kanskje, kanskje klare å redde noen unge sjeler før de er forsent... Narkomane vil alltid være et sammfunnsproblem, de blir ikke borte med en "strek"... Men det gjør det litt lettere for oss å lukke øynene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. juli 2003 #30 Del Skrevet 9. juli 2003 Veldig fornuftig skrevet Dixi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. juli 2003 #31 Del Skrevet 9. juli 2003 Her er det ikke mye medlidenhet for de som stiller svakere i samfunnet gjest :o Medlidenhet resulterer ofte i overdreven snillhet og det fører sjelden noe godt med seg. Vi skal ha respekt for de narkomane på lik linje med andre borgere og respekt innebærer bl.a. at vi må ha tro på at også de kan innrette seg etter regler. Skal de få lov til å plage andre bare fordi de er narkomane? Skal jeg få lov til å blåse røyk opp i ansiktet på hvem jeg vil når jeg vil bare fordi jeg er en stakkars nikotinslave? Og, som Lea sier; Hvorfor skal de absolutt stå samlet på noen få kvadratmeter på "Plata" når de har en hel by de kan oppholde seg i. Hva er det som er så verdig med å stå der til spott og spe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirine Skrevet 9. juli 2003 #32 Del Skrevet 9. juli 2003 De narkomane burde blitt skysset ut av Oslo Sentrum, og heller fått tildelt et avskjermet område hvor de kunne "få være i fred". Slik det har vært frem til nå har de blitt jaget mellom Egertorget, apoteket, plata o.s.v, og jeg skjønner det er frustrerende. På den annen side, kan man egentlig klandre folk som blir redde - de går av bussen og dumper nedi en haug med narkomane. Nei. Området rundt Oslo S er svinet til med sprøytespisser, piss og drit og er virkelig ikke egnet som turistområde, slik det er i dag. Så min konklusjon er at det er ikke bare streken som må bort fra plata - det samme må de narkomane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 9. juli 2003 #33 Del Skrevet 9. juli 2003 Har du lyd, kan du spille spillet Panikk på Plata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 9. juli 2003 #34 Del Skrevet 9. juli 2003 For en gangs skyld stiller jeg meg bak Wacos standpunkt. Mer er det ikke å si om et slikt apartheid- lignende tiltak. Jeg gremmes bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. juli 2003 #35 Del Skrevet 9. juli 2003 For en gangs skyld stiller jeg meg bak Wacos standpunkt. Mer er det ikke å si om et slikt apartheid- lignende tiltak. Jeg gremmes bare. Hva er din løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. juli 2003 #36 Del Skrevet 9. juli 2003 Hvorfor er denne streken så mye mer "apartheid-lignende" enn røykeloven? Kan noen være så snill å svare på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 9. juli 2003 #37 Del Skrevet 9. juli 2003 Min løsning? Ingen strek, selvsagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 9. juli 2003 #38 Del Skrevet 9. juli 2003 Vel, en forskjell er at "røykeloven" faktisk er gjennomdebattert og vedtatt av Stortinget, våre fremste folkevalgte. "Streken" er visstnok bare krittet opp av politiet, etter deres eget initiativ, og kom som en "bombe" på folk flest. Noen av oss husker faktisk "Whites only"- skiltene fra Sør- Afrika, og en slik strek gir oss derfor dårlige assosiasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 9. juli 2003 #39 Del Skrevet 9. juli 2003 Human-Etisk Forbund: " -Dette er et uakseptabelt virkemiddel, og representerer en krenkelse av menneskers verdighet. " I dag malte de over den hvite streken med sort maling http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=67296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. juli 2003 #40 Del Skrevet 9. juli 2003 Hvis du husker "Whites only" skiltene burde det i seg selv være god nok grunn til å ikke sammenligne dette med apartheid. Poenget mitt er at vi alle har regler vi må forholde oss til og steder vi ikke får lov til å bevege oss uten å ha oppfyllt visse krav. Man får f.eks. ikke lov til å gå ned på perrongen på Oslo S uten å ha oppført seg på en spesiell måte, d.v.s. løst billett. Går man ned på perrongen uten billett antas det at man har tenkt å snike selv om man egentlig bare skal hjelpe tante Olga med bagasjen. Er dette diskriminerende også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå