Gå til innhold

De narkomane på Plata

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes at streken er helt OK.

Tidligere gikk jeg av bussen på Plata hver eneste morgen. Måtte brøyte meg gjennom en hel gjeng med narkomane på vei til jobb. Det gjorde/gjør meg ingen ting, men jeg kjenner mange som er redde for akkurat dette.

Dette er dessuten synet som møter turistene her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de Plate-folkene virkelig kunne ha oppholdt seg et annet sted enn Oslo-S.. Uansett hvordan folk kommer til byen, så havner de midt oppi dem. Tog, fly osv. Første gangen jeg tok med kjæresten min til oslo, han er ikke norsk, så ble han helt sjokkert. Han fikk inntrykk av at store deler av oslo's befolkning gikk på heroin.. Vasset jo rundt i dopere jo! Han likte IKKE byen. Og selv om det hevdes at de ikke skal forvises, de hører til i byen og narkotika-problemet må fikses heller enn å gjemme dem vekk...vel, jeg har ingen interesse av narkotika, jeg synes ikke synd på folk som har valgt å begynne med narkotika, og når jeg besøker hovedstaden så har jeg ikke lyst til å vasse rundt i dopmisbrukere. Slik er det med den saken.

Jeg må forholde meg til regler i mitt liv jeg også, og de har så få at de må da klare av den linjen.. Det kan jo til og med være god samfunnslære for dem, å måtte forholde seg til en regel daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor streken er der. Det er for at du og jeg skal slippe og gå rett oppi ting vi synes er ubehagelige når vi skal neo der, gå av bussen fx.

Men jeg forstår at å få en sterk - "der kan du gå, men du er ikke bra nok til å kyrsse ove rher" kan føles uverdig og få deg til å føle deg som dritt.

Klart det er mer uverdig å sprøyte gift i årene, pisse på seg, tigge, sove ute i tredve minus, ødelegge familien din og såre de du noengang har kjent. Det er mer uverdig å leve på gata som narkoman, og det er et helvete som det er, dette legger sten til byrden og er en av grunnene til at de føler seg skjøvet ut av samfunnet. Ikke god nok til den siden av streken.

Jeg forstår det - men har ingen god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skulle hatt mange flere streker...gjerne langs alle fortauene, så kan de feite gå på høyre side, og de slanke på venstre.... røykere bør få ha sin egen strek... og de med blå jakker...

Folk som ikke har noen sted å bo, er narkomane eller prostituerte... folk som har det forferdelig...hmm..de finnes en strek allerede, - så ubetenktsomt av meg...

Marianne... en dag kan du selv havne bak en strek, ingen grunn til å forgude denslags latterlige tiltak som minner om apartheidregler for bruk av dasser...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor sympati med de som har kommet så galt ut at de har "Plata" som sitt daglige oppholdssted, men jeg har også stor forståelse for streken. Alminnelige mennesker, som av forskjellige grunner er nødt til å passere samme sted, synes ikke de narkomane er noe trivelig innslag i bybildet og spesielt ikke når man må trenge seg i gjennom større ansamlinger av dem for å komme frem. Årsaken er nok ikke at de fleste av de narkomane på "Plata" ikke akkurat ser ut som fruktfat og heller ikke lukter blå blomst, men at mange av dem oppfører seg særdeles ubehagelig.

Det er til en viss grad politiet som bestemmer hvor de narkomane får oppholde seg, og jeg synes godt at man kunne valgt et mindre sentralt sted enn plassen hvor "alle" ankommer Oslo. Jeg mener ikke at de trenger å usynliggjøres i bybildet, men det finnes da steder i sentrum hvor de kunne få ferdes mer usjenert og slippe å være noe i nærheten av en turistattraksjon med negativt fortegn. Det kan da heller ikke være en verdig situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til informasjon, så har denne streken vært der i flere år allerede. Men den har ikke vært synlig.

Politiet er stedig på Plata og dytter gjengen over denne streken.

Selvfølgelig har jeg sympati med de narkomane. Det er mange triste skjebner der nede og de trenger selvsagt et sted å være. Jeg kjenner også et par stykker som henger på Plata og en som har kommet seg vekk.

Men hva med de næringsdrivende ved Jernbanetorget?

Det e ikke mange butikker som går med dundrende overskudd der nede. Stadig er det tyverier, det er trusler med og uten sprøytespisser.

Folk er redde for narkomane og holder seg unna. Dette går ut over mange ting og mange mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco - jeg synes damer med barnevogn burde ha sitt eget felt. Jeg ble nemlig påkjørt av en idag - bakfra! Blir så forbanna på de schvære vognene de presser seg frem med, det er ikke første gangen jeg har måttet hoppe unna en bestemor på vei et sted med barnevogn! Først over tåa mi, jeg halvsnublet og skjønte ikkeno, prøvde å vinne igjen balansen, kneet mitt møter noe på siden, jeg ser meg bak og oppdager at jeg er blitt overfalt av barnevogn.

Ja til streker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea, jeg forstår du er bekymret for sitasjonen på plata...men løsningen er nok ikke streker på asfalten, det løser ingen problem, men i stedet er et symbol på den urett samfunnet bedriver på utvalgte mennesker.

Løsningen på dette problemet er selvsagt nulltoleranse for subutex og opium, f eks kan narkomane i utlandet få "metadonchock" av legevakta... dvs en sprøyte i rompa som tar vekk det værste absistensproblemene... SÅNN TENKER MAN IKKE I NORGE, her er det spraystrek, og prostitusjon og kjeltringstreker for å få metadon...

HVORFOR GJØRE DET ENKELT LIKSOM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm du kan ikke forstå at dette er mer nedverdigende enn å skyte gift inn i årene..

Neivel. For det første er narkomani en selvpålagt, merk ikke nødvendigvis selvforskyldt handling. Det blir litt annerledes når politiet utfører handlingen som fører til nedverdigelsen.

For det andre, bare fordi disse lever et liv i fornedrelse, er det liksom helt greit da, at de får litt ekstra å slite med?

Skammelig. -Og skremmende..

Jeg skjønner at det ikke er et behagelig syn for folk. Vi liker jo ikke å bli minnet på den bunnløse nøden som de lever i. Det er sikkert ikke hyggelig for handelsstanden heller.

Narkomane er jo vårt samfunns pariakaste, vår tids spedalske.

Vil dere virkelig ha et samfunn hvor det er fullstendig legitimt å stille en hel gruppe mennesker bak en strek???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å forstå hva du mener her, Birgitte242.

Og jeg er delvis enig i alt du sier. Streken er kanskje kanskje å gå litt langt, men jeg antar at det er en grunn til å de har gjort den synlig.

Skal en "liten" gruppe mennesker få ødelegge for så mange andre?

Jeg tenker nå på de som ikke tør å gå forbi Jernbanetorget, de som jobber i området eller som prøver å holde liv i en butikk.

Jeg kjenner til utallige tilfeller der eiere eller ansatte har blitt truet eller stukket av sprøytespisser, eller ansatte som ikke tør å jobbe om kvelden, butikker som daglig blir frastjålet varer for flere tusen kroner.

Det ligger nok mer planlegging bak denne streken enn noen av oss aner. Politiet har jo prøvd uten strek i mange år og det har ikke blitt bedre. Det blir flere narkomane på Plata og det er flere som sliter med å holde liv i arbeidsplassene.

Hva om alle de narkomane hadde oppholdt seg på Frogner eller i Bogstadveien? Jeg tror ikke at de hadde fått stå der veldig lenge. Men på Jernbanetorget får de lov til å være, mot at de holder seg bak denne streken. De har ellers en hel by uten streker å oppholde seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alminnelige mennesker, som av forskjellige grunner er nødt til å passere samme sted, synes ikke de narkomane er noe trivelig innslag i bybildet og spesielt ikke når man må trenge seg i gjennom større ansamlinger av dem for å komme frem. Årsaken er nok ikke at de fleste av de narkomane på "Plata"  ikke akkurat ser ut som fruktfat og heller ikke lukter blå blomst, men at mange av dem oppfører seg særdeles ubehagelig

For min del kan de narkomane oppholde seg akkurat hvor de vil, men jeg liker ikke:

- Å bli grafset på av fremmede mennesker.

- At folk tigger penger, sigaretter og alt mulig annet jeg kunne tenkes å ha på/med meg på en agressiv måte.

- Å bli skjelt ut fordi jeg gir uttrykk for at jeg ikke liker ovnnenvte.

Så lenge de narkomane er henvist til å oppholde seg på "Plata" og ikke alle klarer å oppføre seg i tråd med noen få grunnleggende regler for samvær med andre mennesker, ser jeg egentlig ingen annen løsning enn streken. Jeg, som vanlig, nykter samfunnsborger har vel også krav på å få slippe opplevelser jeg synes er ekle og nedverdigende, eller mener dere at det er forbeholdt de narkomane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den streken er litt apartheid-aktig, jeg.

I hvert fall når man kan bli arrestert for å gå i kiosken på andre siden av streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Uansett kommer dette aldrig til å fungere i praksis. Hvordan skal det overholdes :roll: .

Skal politiet stå bak en egen strek da, og kjepp jage de tilbake bak streken hvis noen skulle være litt uheldig og falle utenfor( balansen er ikke altid helt stabil med litt rus i kroppen :hoho: )

Nei , dette er ett latterlig forslag og bare en måte å unngå og løse problemet på :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes godt vi kunne hatt flere streker jeg!!

Plages ikke mer av å måtte brøyte meg vei igjennom menneskemenden nede ved plate en av å måtte brøyte meg vei på ett folkefullt fortau ellers.

Men tanken på å dele opp fortauet generelt slår meg da, en del av fortauet er til å GÅ på!!! skal man stå å henge, stoppe å prate slik at man sperrer for andre som er på vei ett sted eller rett og slett stopper opp for å tenke eller kikke, så kan man ha en strek som gir en slik "sakte-side" og en "gå-side"

Dersom dette hadde blitt innført på mer "trafikerte" fortau, også nede ved plata, så hadde ikke streken blitt noe narkomane måtte holde seg bak, men noe alle som ønsket å stå å henge måtte holde seg unna! Ikke diskriminering, men effektivisering og muligheter til å være effektiv uten å måtte banne seg igjennom masse latsabber!! (tenker IKKE bare på de narkomane da!!)

Hater selv å bli stoppet opp i marsen når jeg er på vei ett sted, kun av den grunn at knisejentene forran plusselig fant en kjekk gutt å se på og MÅTTE stoppe å sperre veien, eller to med barnevogn som stopper opp og sperrrer hele fortauet for å diskutere ett eller annet.

Så, jeg er for streker, men mange fler en den på plata!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at dette er et problem som bør løses.

Jeg synes heller ikke at det er riktig at en liten gruppe ødelegger for så mange.

Men å løse det på en slik måte???

Jeg synes ikke det høres noensteds hjemme i et moderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at man ikke vet hvordan man skal løse dette.

Jeg tror at politiet gjør det beste de kan, men de er maktesløse når det gjelder narkomane.

Derfor lager man streker. På samme måte som butikker nekter skoleelever adgang i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...