Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #61 Skrevet 19. mars 2009 Hvorfor det da? Er ikke mitt innlegg du svarte på men.. Dessuten er det forskjell på LAND og STATER! Hva mener du da, at vi kan sammenligne feks Massachusetts, Rhode island og Connecticut med Norge, Danmark og Sverige? Og hvis de ikke vet at Norge er et land engang? Det er da ingen som tror at feks Iowa er hovedstaden i Nebraska. Vi vet i det minste at det er to stater.
Gjest AnneShirley Skrevet 19. mars 2009 #62 Skrevet 19. mars 2009 Hva er sammenhengen mellom amerikaneres geografikunnskaper og diskusjonen om Norge er et av verdens beste land å leve i? Jeg kan ikke skjønne at det er tvil om at Norge er et svært bra land å leve i. I forhold til de fleste land i verden har vi det virkelig som plommen i egget. Hvordan vi kommer ut i forhold til andre "gode" land som Sverige og Island blir flisespikkeri.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #63 Skrevet 19. mars 2009 Er ikke mitt innlegg du svarte på men.. Dessuten er det forskjell på LAND og STATER! Hva mener du da, at vi kan sammenligne feks Massachusetts, Rhode island og Connecticut med Norge, Danmark og Sverige? Og hvis de ikke vet at Norge er et land engang? Det er da ingen som tror at feks Iowa er hovedstaden i Nebraska. Vi vet i det minste at det er to stater. USA er enormt, og mange av statene er på størrelse med europeiske land. Jeg forventer meg ikke at en amerikaner skal vite hvor alle land i europa ligger, når jeg ikke selv vet hvor alle statene ligger.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #64 Skrevet 19. mars 2009 USA er enormt, og mange av statene er på størrelse med europeiske land. Jeg forventer meg ikke at en amerikaner skal vite hvor alle land i europa ligger, når jeg ikke selv vet hvor alle statene ligger. Hvor de ligger? Det var ikke det det var snakk om, men å tro at norge er hovedstaden i sverige. Selvfølgelig burde alle vite at norge er et land, på lik linje med at alle burde vite at kenya er et land.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #65 Skrevet 19. mars 2009 Her var det mye utenomsnakk... At Norge er et godt land å bo i er vel ikke noen i tvil om. Jeg synes det er feil å sammenligne Norge med andre land som ikke er i nærheten av å ha samme velferdssystem, hvis vi skal sammenligen må det være med land som ligner oss, f.eks Sverige, Danmark, Finland osv. Alle landene er gode land å bo i.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #66 Skrevet 19. mars 2009 Er ikke mitt innlegg du svarte på men.. Dessuten er det forskjell på LAND og STATER! Hva mener du da, at vi kan sammenligne feks Massachusetts, Rhode island og Connecticut med Norge, Danmark og Sverige? Norge er også en stat. Hva kan du om delstater i Mexico? I India? Hvorfor skal en amerikaner vite noe om Norge i forhold til andre steder i verden? La meg gjette, for Norge er best i Verden! :gjeiper:
Tante Dora Skrevet 22. mars 2009 #67 Skrevet 22. mars 2009 (endret) 1. Men "de dumme" amerikanerne bommer da slettes ikke når de f.eks. sier at Norge er hovedstaden i Sverige. De traff jo like mye som du gjorde 1.Jeg visste at Illinois lå i USA. Til og med noen Amerikanere vet ikke hvor Illinois ligger ei gang. 2. Den dumme amerikaneren vet jo at Norge ligger i Europa, det burde holde for å slippe stempelet "dum". 3. My point exactly! Hovedstaden i Illinois foreksempel? I sammenligning med hovedstaden i Sverige. Og da tatt i betraktning at vi egentlig burde vite mer om USA på grunn av deres plassering i verdensbilde, enn de burde vite om oss som knapt er et lite hjørne på planeten, så synes jeg ikke det er særlig imponerende og ikke vite mer om de forskjellige amerikanske statene enn det den jevne amerikaner vet om oss. Når det er sagt, jeg vet ikke masse om amerikanske statene eller deres hovedsteder jeg heller, men så påstår jeg heller ikke at amerikanere er dumme hvis de ikke vet noe om Norge. 2. Poenget er at de ikke tror det er et eget land, men en hovedstad. Vi er et av verdens rikeste land. Vi er med i NATO, FN og alt dette her. De burde vite at vi er et land, for hovedsteder kan da for svarte ikke sitte som et medlem i en organisasjon som er for LAND. 3. Det blir jo nesten som å si hva heter den største kommunen i forskjellige fylker, eller hva heter stammefolket innerst i hovedjungelen i Afrika. Det er kun for spesielt interesserte og kan ikke sammenlignes på noen måte med det å tro at et land er hovedstaden i et annet land. Og hvorfor skal vi vite mer om USA fordi de er større areal messig og slikt enn det de skal vite om oss? Eller om Uganda for den saks skyld? Poenget mitt er som sagt bare det at vi ikke tror at USA (som er et land) er hovedstaden i Canada(som er et land) og føler derfor at vi er smartere geografisk sett som klarer å skille mellom hovedsteder og land. Og drit i å kom å spør om jeg vet hva hovedstaden i New York eller West Virginia heter eller noe sånn, for det har absolutt ingenting med saken og gjør. -back to topic: liker du ikke landet du bor i, kan du prøve deg som statsborger i et annet land. Endret 22. mars 2009 av Tante Dora
Gjest Naria Skrevet 22. mars 2009 #68 Skrevet 22. mars 2009 Joda, usa har 51 stater.. Man bør kanskje være litt forsiktig med å kritisere andres manglende geografikunnskaper, når man ikke er så stø selv?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #69 Skrevet 22. mars 2009 -back to topic: liker du ikke landet du bor i, kan du prøve deg som statsborger i et annet land. Desverre lettere sagt enn gjordt. Har hatt lyst til å flytte til Canada for et par år, men det ser ut til å være umulig uten at jeg blir gift. Så jeg er nok strandet i Norge for en stund videre, men at det er "verdens beste land"? Nei. Greit nok, hverken mer eller mindre.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #70 Skrevet 22. mars 2009 Amerikanere er teite. Vi nordmenn kjenner til Barack Obama, Brad Pitt og Angelina Jolie. Men tror dere de yankeene har hørt om Jens Stoltenberg? Eller Pia Tjelta? Uintelligente yankees...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå