Pooh Skrevet 17. mars 2009 #41 Skrevet 17. mars 2009 Norge er veldig, veldig godt å leve i. Norge er bedre å leve i enn Sverige! Denne listen forstår jeg ingenting av. USA er ikke lett å leve i! USA er definitivt IKKE lett å leve i! Enig i at USA ikke er lett aa leve i dersom man ikke er rik. Noen eksempler: -Barnetrygd: Finnes ikke -Barselpermisjon: stort sett 6 uker ubetalt -Offentlig barnehage: Med noen faa unntak ikke tilgjengelig. Man baserer seg paa svinedyre nannyer eller private barnehager. Broren og svigerinna mi der betalte $1500 i maaneden -Sykepenger: 20 dager i aaret regnes som kjempebra. Mange har ingen betalte sykedager etter at ferien er brukt opp -Ferie fra jobb: To uker i aaret er vanlig, fire uker regnes som vanvittig bra -Bostoette: Finnes ikke -Hoeyere utdanning; Koster fra $500-$90000 i aaret -Arbeidsledighet: Naa paa ca 8%, rett til dagpenger nettopp forlenget fra 6 til 9 mnd. Maksimum paa ca $500 (varierer fra stat til stat).
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #42 Skrevet 17. mars 2009 Hører jo stadig at Norge er så flott og at det er verdens beste land å bo i Men er det sant? Eller det bare noe som er "typisk norsk" å gå rundt å tro? For i følge denne listen så er Norge på 13. plass. 1. Tyskland 2. Frankrike 3. Storbritannia 4. Canada 5. Japan 6. Italia 7. USA 8. Sveits 9. Australia 10. Sverige 11. Spania 12. Nederland 13. Norge http://vol.no/aktuelt/?F=A&N=12277 Og hva gjør de 12 andre landene bedre enn Norge? HAHA! England, Japan og Frankrike, for ikke å snakke om Sverige er høyere ranket enn Norge. Forteller noe om standarden på den kåringen...
mysan Skrevet 17. mars 2009 #43 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Jeg tror ikke det finnes et land hvor alt er perfekt til enhver tid, det vil alltid være noe som er bedre andre steder. Jeg vet ikke om Norge er bedre eller verre enn andre land siden jeg nå bare bor her og det er dette jeg er vant til. Jeg forstår derimot ikke de som klager så fælt over de som tror at Norge er verdens beste land og som tydeligvis ikke er særlig fornøyd med Norge, men som likevel fortsetter å bo her. Man kan godt være fornøyd selv, men allikevel se skjevhetene for andre. Selv om jeg har det bra, så synes jeg det er ille at gamle mennesker og syke må ligge på korridorene på sykehusene, at kun de aller aller sykeste får plass på sykehjem og da er de gjerne så syke at de burde vært på sykehus istedet, jeg synes det er ille at mennesker kan dø i ensomhet uten at noen savner dem. Men det har ikke noe med meg privat å gjøre. Nei, men vi tror hvertfall ikke det at USA er hovedstaden i Canada. Nå er det vel sånn at USA har en ganske så mye større påvirkning på oss og verden forøvrig enn vi har på dem, eller hva? Hva vet du om Illinois? Uten å google først, vel og merke. Endret 17. mars 2009 av mysan
Larsern Skrevet 17. mars 2009 #44 Skrevet 17. mars 2009 Ja, Norge er antagelig det beste landet å bo i. Ingen andre land har velferdsgoder som kan måle seg med de norske ordningene, selv om det kan oppfattes som litt 'hardt' å tjene penger som man skatter av så bruker vi enormt mye penger på de som har det verst i samfunnet. Derimot har vi antagelig den mest bortskjemte befolkningen også, og sammenlignet med f.eks Sverige så har vi (så vidt jeg husker) omtrent dobbelt så mange mennesker på uføretrygd og sosialstønad, dessuten har Sverige nesten dobbelt så mange innbyggere. Noe å tenkte på når man sammenligner levestandardene på basis av alkohol- og tobakkprisene.
Tante Dora Skrevet 17. mars 2009 #45 Skrevet 17. mars 2009 Hva vet du om Illinois? Uten å google først, vel og merke. Jeg vet at det ligger i USA. Trenger da ikke vite hvordan den kom til, hva som skjer der, hvem som bor der eller hvem som driter på hvilket klokkeslett der, så lenge jeg vet hvor det ligger.
mann23 Skrevet 18. mars 2009 #46 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vet at det ligger i USA. Trenger da ikke vite hvordan den kom til, hva som skjer der, hvem som bor der eller hvem som driter på hvilket klokkeslett der, så lenge jeg vet hvor det ligger. Men "de dumme" amerikanerne bommer da slettes ikke når de f.eks. sier at Norge er hovedstaden i Sverige. De traff jo like mye som du gjorde
Gjest ? Skrevet 18. mars 2009 #47 Skrevet 18. mars 2009 Man kan godt være fornøyd selv, men allikevel se skjevhetene for andre. Selv om jeg har det bra, så synes jeg det er ille at gamle mennesker og syke må ligge på korridorene på sykehusene, at kun de aller aller sykeste får plass på sykehjem og da er de gjerne så syke at de burde vært på sykehus istedet, jeg synes det er ille at mennesker kan dø i ensomhet uten at noen savner dem. Men det har ikke noe med meg privat å gjøre. Ja, det er klart og jeg har vel ikke sagt noe som kan tyde på at jeg mener noe annet...
mysan Skrevet 18. mars 2009 #48 Skrevet 18. mars 2009 Jeg vet at det ligger i USA. Trenger da ikke vite hvordan den kom til, hva som skjer der, hvem som bor der eller hvem som driter på hvilket klokkeslett der, så lenge jeg vet hvor det ligger.Den dumme amerikaneren vet jo at Norge ligger i Europa, det burde holde for å slippe stempelet "dum". Men "de dumme" amerikanerne bommer da slettes ikke når de f.eks. sier at Norge er hovedstaden i Sverige. De traff jo like mye som du gjorde My point exactly! Hovedstaden i Illinois foreksempel? I sammenligning med hovedstaden i Sverige. Og da tatt i betraktning at vi egentlig burde vite mer om USA på grunn av deres plassering i verdensbilde, enn de burde vite om oss som knapt er et lite hjørne på planeten, så synes jeg ikke det er særlig imponerende og ikke vite mer om de forskjellige amerikanske statene enn det den jevne amerikaner vet om oss. Når det er sagt, jeg vet ikke masse om amerikanske statene eller deres hovedsteder jeg heller, men så påstår jeg heller ikke at amerikanere er dumme hvis de ikke vet noe om Norge. Ja, det er klart og jeg har vel ikke sagt noe som kan tyde på at jeg mener noe annet... Neida, men du antydet at dersom man klaget på Norge så burde man flytte.
Gjest ? Skrevet 18. mars 2009 #49 Skrevet 18. mars 2009 Neida, men du antydet at dersom man klaget på Norge så burde man flytte. Det har jeg ikke sagt, da har du overfortolket det eller like sannsynlig at jeg har uttrykt meg dårlig.. Det er de som klager og truer med å emigrere men som fortsetter å bo her og klage som jeg mente burde funnet det landet som er bedre enn Norge og flytte dit. Samt at de samme ofte synes at alle nordmenn er så teite. At man ikke er fornøyd med alt her i landet blir noe helt annet, for alt er jo ikke bra her, og mye kan bli bedre - har aldri sagt meg uenig i det.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #50 Skrevet 18. mars 2009 Herregud, man kan da ikke sammenligne usa med europa! Europa er en verdensdel, usa er et land. Joda, usa har 51 stater.. Og norge har 19 fylker. So what? Hvis noen spør deg hvor thailand ligger, kan du nok svare.. Det kan neppe en fra usa. Det eneste som interesserer nord-amerikanerne (å kalle dem amerikanere blir bare for dumt.. Amerikanere kommer både fra usa, mexico, argentina og peru) er det som skjer i usa punktum! De driter i resten av verden, og kan ingenting om resten av verden heller. (Ikke bare de ignorante bøndene du... Vi har jo bl.a. Palin også...) Den eneste politikken som betyr noe, er den i usa. Yeah right. De har alltid rett i alt, og er best i alt.. Uhm... Neppe.
talin Skrevet 18. mars 2009 #51 Skrevet 18. mars 2009 Herregud, man kan da ikke sammenligne usa med europa! Europa er en verdensdel, usa er et land. Joda, usa har 51 stater.. Og norge har 19 fylker. So what? Hvis noen spør deg hvor thailand ligger, kan du nok svare.. Det kan neppe en fra usa. Det eneste som interesserer nord-amerikanerne (å kalle dem amerikanere blir bare for dumt.. Amerikanere kommer både fra usa, mexico, argentina og peru) er det som skjer i usa punktum! De driter i resten av verden, og kan ingenting om resten av verden heller. (Ikke bare de ignorante bøndene du... Vi har jo bl.a. Palin også...) Den eneste politikken som betyr noe, er den i usa. Yeah right. De har alltid rett i alt, og er best i alt.. Uhm... Neppe. Lenge leve den Norske kunnskaps løse arrogansen.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #52 Skrevet 18. mars 2009 Lenge leve den Norske kunnskaps løse arrogansen. Nei nei. Lenge leve USA.
cilja Skrevet 18. mars 2009 #53 Skrevet 18. mars 2009 Leste du hva jeg skrev? Jeg har da ikke skrevet noe som helst om mine venner. Neste gang du er på butikken - se rundt deg. Neste gang du tar toget - se rundt deg. Neste gang du er i banken - se rundt deg. osv. Har du bodd i andre land og sedt at alle var så glade rundt deg da...? Folk flest er vel ikke så superglade når de springer rundt å gjør ærend i butikk, bank etc. Nordmenn som folkeslag blir sedt på som snille og gjestfrie... Neste gang du ferdes i verden, spør folk hvordan de ville beskrive nordmenn.
cilja Skrevet 18. mars 2009 #54 Skrevet 18. mars 2009 HAHA! England, Japan og Frankrike, for ikke å snakke om Sverige er høyere ranket enn Norge. Forteller noe om standarden på den kåringen... Hvis du leser artikkelen ser du at det dreier seg om en meningsmåling, og ikke om faktiske tilstander i hvert land, og da kan man svare ut fra det.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #55 Skrevet 18. mars 2009 Her har jeg frisk luft og er relativt fri til å kunne styre mitt eget liv, trenger ikke være redd for å bli syk eller at barnet mitt skal mangle mat. Tenker jeg slik er Norge ett bra land, tenker jeg verdier, samhold og aksept er det en tragedie. Jeg vet ikke hvilke land du har besøkt, men verdier, samhold og aksept kan tolkes på mange måter. I mange fattige land utstøtes f.eks de med fødselsdefekter, homofile (eller andre måter å skille seg ut) på en ganske mer grusom måte enn i norge.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #56 Skrevet 18. mars 2009 Herregud, man kan da ikke sammenligne usa med europa! Europa er en verdensdel, usa er et land. Joda, usa har 51 stater.. Og norge har 19 fylker. So what? Selvfølgelig kan man sammenligne USA med Europa. Vanlig oversettelse av norsk fylke til engelsk er county, som da blir på amerikansk kommunemålestokk. USA er en føderasjon.
talin Skrevet 18. mars 2009 #57 Skrevet 18. mars 2009 Selvfølgelig kan man sammenligne USA med Europa. Vanlig oversettelse av norsk fylke til engelsk er county, som da blir på amerikansk kommunemålestokk. USA er en føderasjon. De er ikke helt sammenlignbare, men County tilsvarer det norske fylke. Det som tilsvarer den norske kommunen er et Municipality
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #58 Skrevet 18. mars 2009 Herregud, man kan da ikke sammenligne usa med europa! Europa er en verdensdel, usa er et land. Joda, usa har 51 stater.. Og norge har 19 fylker. So what? Hvis noen spør deg hvor thailand ligger, kan du nok svare.. Det kan neppe en fra usa. Det eneste som interesserer nord-amerikanerne (å kalle dem amerikanere blir bare for dumt.. Amerikanere kommer både fra usa, mexico, argentina og peru) er det som skjer i usa punktum! De driter i resten av verden, og kan ingenting om resten av verden heller. (Ikke bare de ignorante bøndene du... Vi har jo bl.a. Palin også...) Den eneste politikken som betyr noe, er den i usa. Yeah right. De har alltid rett i alt, og er best i alt.. Uhm... Neppe. Amerikanerne driter i resten av verden på samme på som nordmenn driter i afrikanere og Osloboere driter i Snåsaværinger. Det er de mest vellykkedes priviligium å slippe å bry seg om de mindre vellykkede.
Gjest Gjest_kat_* Skrevet 18. mars 2009 #59 Skrevet 18. mars 2009 Det er mange amerikanere som er skikkelig dårlige på geografi, men hvor mange europeere er det som kan alle statene i USA og hvor de ligger hen? herregud.. det kan jo ikke amerikanerne selv engang. er forskjell på å kunne navn på alle statene i et land OG vite hvor de ligger, enn å faktisk vite at norge er et land og ikke hovedstaden i sverige.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #60 Skrevet 19. mars 2009 er forskjell på å kunne navn på alle statene i et land OG vite hvor de ligger, enn å faktisk vite at norge er et land og ikke hovedstaden i sverige. Hvorfor det da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå