Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Leste du hva jeg skrev?

Jeg har da ikke skrevet noe som helst om mine venner.

Neste gang du er på butikken - se rundt deg.

Neste gang du tar toget - se rundt deg.

Neste gang du er i banken - se rundt deg.

osv.

FRPs oppslutning er også et utslag av den samme mentaliteten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Smaken er som baken. Jeg har ingen problemer med å se at Norge har egenskaper som for noen gjør det mer til en tvangstrøye enn et godt sted å bo, uten at jeg politisk står på den siden.

Gjest Gjest
Skrevet
Nordmenn er skikkelig anti-USA...nordmenn tror liksom alt er så forferdelig i USA, at det ikke finnes hjelpeordninger for svake osv. Men det finnes faktisk, og USA er ikke supermakt uten grunn.

Norge er et lite støvkorn, en liten knott. Men klart at alle i dette landet elsker forsidene på VG der det står om at Bjørn fra Snåsa traff Snåsa-mannen på butikken og slo av en prat. Her bryr folk seg veldig om hva andre syns om dem, vi er jo så små...

Norge burde flytte folkene sine over til USA for å lære litt om verden.

Haa haaa ha. Er det noen som kan lite om resten av verden så er det USA!!

Skrevet
Haa haaa ha. Er det noen som kan lite om resten av verden så er det USA!!

Her ser vi et eksempel på at det norske utdanningssystemet kanskje ikke er så godt.

Gjest Gjest
Skrevet
Her ser vi et eksempel på at det norske utdanningssystemet kanskje ikke er så godt.

Lol. Ok? Jeg har bodd i USA jeg skjønner du.. fikk bl.a spørsmål om norge var hovedstaden i sverige, de trodde tyskland lå i asia, trodde europa var et land.. Ja, for å nevne noen. Ja, de kan nok lære meg mye om verden de ja!

Gjest Gjest
Skrevet
Lol. Ok? Jeg har bodd i USA jeg skjønner du.. fikk bl.a spørsmål om norge var hovedstaden i sverige, de trodde tyskland lå i asia, trodde europa var et land.. Ja, for å nevne noen. Ja, de kan nok lære meg mye om verden de ja!

Ser du vet hva et representativt utvalg er ja!

Skrevet

Det kommer vel an på hva man legger i betegnelsen "best".

Skulle vi målt omsorg for hverandre, medmenneskelighet, toleranse, åpenhet, imøtekommenhet og slike ting, tror jeg vi ikke hadde nådd særlig høyt opp.

Vi er mange millioner einstøinger i større eller mindre grad, som helst vil være i fred. Vi putter ungene våre i andres varetekt omtrent fra de er født, og stuer våre gamle inn i insitusjoner også når de ikke kan ta vare på seg selv lenger.

Snakker du til en du ikke kjenner på bussen eller i butikken, kan du være nokså sikker på at vedkommende føler at du invaderer hans/henns sfære og er til bry. Dette er jo ikke særlig positivt.

Verdens beste land og bo i, hvor folk blir liggende døde i hjemmene sine i uker og mdr før noen oppdager at noe er galt. Jovisst.

Gjest Norging
Skrevet
Det kommer vel an på hva man legger i betegnelsen "best".

Skulle vi målt omsorg for hverandre, medmenneskelighet, toleranse, åpenhet, imøtekommenhet og slike ting, tror jeg vi ikke hadde nådd særlig høyt opp.

Vi er mange millioner einstøinger i større eller mindre grad, som helst vil være i fred. Vi putter ungene våre i andres varetekt omtrent fra de er født, og stuer våre gamle inn i insitusjoner også når de ikke kan ta vare på seg selv lenger.

Snakker du til en du ikke kjenner på bussen eller i butikken, kan du være nokså sikker på at vedkommende føler at du invaderer hans/henns sfære og er til bry. Dette er jo ikke særlig positivt.

Verdens beste land og bo i, hvor folk blir liggende døde i hjemmene sine i uker og mdr før noen oppdager at noe er galt. Jovisst.

Det er godt mulig at i mange andre land er de flinkere til å ta vare på sine eldre enn vi er norge. Men i mange av de samme landene finnes det flere krøplinger som må krype rundt i gaten med en tiggerkopp for å overleve samt mange andre mye verre sosiale issues enn (det generelt er) i norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har pga jobb bodd i flere land, og synes IKKE at Norge uten videre er best å bo i. Velferdssystemet - jaha, det er jo en definisjonssak. Har hatt spanjoler på besøk som nesten ikke kan tro sine egne ører når de hører om eldreomsorgen her, eller at det er sykehuskøer og at noen pasienter får plass på gangen på sykehus.

Det beste, og letteste, landet å bo i etter min erfaring, er Nederland. Det er en stor infrastruktur der, som fungerer veldig bra. Selv om de ikke har det såkalte velferdssystemet i like stor grad som oss, er dette bare en definisjonssak. Der har alle en forpliktet sykeforsikring som koster 4-500 i måneden (er man lavtlønnet får man støtte/tilskudd fra staten), og da får de gratis behandling av leger -man kan også velge å la tannlegen være en del av denne forsikringen. Jeg har bodd der ganske lenge, og har aldri måttet vente på noen som helst behandling der.

Jobber er det veldig mange av, når det har knepet har jeg alltid fått jobb på dagen gjennom mange arbeidskontorer (de får gjerne en liten prosent av lønna di som gjengjeld for at de finner jobber for deg) - i Norge har det vært svært vanskelig å få selv den enkleste fabrikkjobb eller vaskejobb. Selv om arbeidsledigheten i Nederland visstnok er større enn i Norge.

Vi er nok et rikt land, men denne rikdommen er vel bundet opp i oljepenger som ingen ser. Eventuelt er det kjempedyrt å drive et land som er så spredt og tynt befolket som Norge. Jeg vet iallefall ikke hvordan vi til stadighet havner på toppen av slike levekårsundersøkelser.

Gjest Gjest
Skrevet

Norge er verdens beste land å bo i for trygdede.

For høyt utdannede med muligheter for arbeid i utlandet er det liten grunn til å bo her. Høye skatter, statsformynderi, barnehavementalitet og evinnelig sutring fra folk som vil ha overføringer fra det offentlige, gjør at samfunnet lider av en kronisk motvilje mot dem som dytter hardest for å få hjulene til å gå rundt.

På samme måte forsøker man å holde private initiativ nede så langt som råd er og løsner bare på statens klamme hånd når det pålegges av EU eller av påtrengte økonomiske årsaker.

Har man andre meninger enn godhetstyrannene, blir man kalt egoistisk og grådig, til tross for at man både skaper og bidrar med langt mer enn gjennomsnittet,

Fremdeles kompenserer oljeinntektene ganske godt. Men mange av oss har flyttet ut eller er på vei ut. Og flere blir vi garantert. For på et punkt vipper balansen mellom ens tilknytning til Norge over til ønske om mer frihet, mindre stat, mer respekt for hardt arbeid, ønske om bedre lønn, om bedre skoler og ikke minst om bedre vær.

Så får trygdemottakerne heller dele det som blir igjen av oljefondet seg i mellom.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet
Neste gang du er på butikken - se rundt deg.

Neste gang du tar toget - se rundt deg.

Neste gang du er i banken - se rundt deg.

osv.

At folk ikke smiler til deg og gir deg en håndsrekning med bæreposene på butikken, toget eller i banken betyr ikke at de er sure, negative eller misfornøyde. Man må da ikke smile for å være glad! Men man er ofte travel, og sikkert oftere, sjenert. Sjenanse og reservasjon er noe jeg ville ha trukket frem som et vanlig trekk for nordmenn om jeg skulle ha snakket om emnet i utlandet.

Skrevet
Norge er verdens beste land å bo i for trygdede.

For høyt utdannede med muligheter for arbeid i utlandet er det liten grunn til å bo her. Høye skatter, statsformynderi, barnehavementalitet og evinnelig sutring fra folk som vil ha overføringer fra det offentlige, gjør at samfunnet lider av en kronisk motvilje mot dem som dytter hardest for å få hjulene til å gå rundt.

På samme måte forsøker man å holde private initiativ nede så langt som råd er og løsner bare på statens klamme hånd når det pålegges av EU eller av påtrengte økonomiske årsaker.

Har man andre meninger enn godhetstyrannene, blir man kalt egoistisk og grådig, til tross for at man både skaper og bidrar med langt mer enn gjennomsnittet,

Fremdeles kompenserer oljeinntektene ganske godt. Men mange av oss har flyttet ut eller er på vei ut. Og flere blir vi garantert. For på et punkt vipper balansen mellom ens tilknytning til Norge over til ønske om mer frihet, mindre stat, mer respekt for hardt arbeid, ønske om bedre lønn, om bedre skoler og ikke minst om bedre vær.

Så får trygdemottakerne heller dele det som blir igjen av oljefondet seg i mellom.

Kunne ikke sagt det bedre selv! Er drittlei norge og dets "fantastiske velferdssystem". Norges mentalitet vil bli dens bane. Her skal vi, med 4,5 millioner mennesker, redde verden.... Vi gjør oss fattigere og bedriver bjørnetjenester mot oss selv bare for å kunne være selvgode med et snev av god samvittighet basert på en tullete politisk agenda.

Du er ikke den eneste som har emmigrert.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Gjest Gjest
Skrevet

Eh ja, dahh...

Hadde jeg bodd i USA hadde heller ikke jeg giddet å bry meg om verdens vorter og utkanter. Lille Norge synes knapt på kartet!

Geografi er ikke alfa omega.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er mange amerikanere som er skikkelig dårlige på geografi, men hvor mange europeere er det som kan alle statene i USA og hvor de ligger hen?

Skrevet

Jeg tror ikke det finnes et land hvor alt er perfekt til enhver tid, det vil alltid være noe som er bedre andre steder. Jeg vet ikke om Norge er bedre eller verre enn andre land siden jeg nå bare bor her og det er dette jeg er vant til. Jeg forstår derimot ikke de som klager så fælt over de som tror at Norge er verdens beste land og som tydeligvis ikke er særlig fornøyd med Norge, men som likevel fortsetter å bo her.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mange amerikanere som er skikkelig dårlige på geografi, men hvor mange europeere er det som kan alle statene i USA og hvor de ligger hen?

Jeg kan det, faktisk. :)

Nå synes jeg ikke det er helt nødvendig, men man bør hvert fall ha peiling på de viktigste statene.

Skrevet

Nei, men vi tror hvertfall ikke det at USA er hovedstaden i Canada.

Gjest Gjest
Skrevet

Samfunnsmessig er ikke Norge ett godt land å bo i- begrunner det med fordommer mot alt og alle og jantelov. Har du egne meninger og tør å skille deg ut blir du fort gjort til latter.

Velferdssystemet er ment til å plukke opp de svakeste, få folk i gang igjen osv. Derimot så synes jeg mye virker mot sin hensikt da forebyggende arbeid, uvitenhet og manglende økonomiske ressurser raser det man bygger opp ned.

Ja, til inkludering og felles forståelse av at alle mennesker har verdi.

Har reist litt og opplevd enormt mye fattigdom. Snakk om liv og død så og si, utrolig mye sosiale problemer som kommer av fattigdom, LIKEVEL så opplevde jeg en verden der mennesker tok vare på hverandre på en annen måte enn her i Norge. Gikk mer på oppriktig glede, mye sang og takknemlighet for det en hadde. Farlige land å ferdes i dog, enormt med korrupsjon.

Her har jeg frisk luft og er relativt fri til å kunne styre mitt eget liv, trenger ikke være redd for å bli syk eller at barnet mitt skal mangle mat. Tenker jeg slik er Norge ett bra land, tenker jeg verdier, samhold og aksept er det en tragedie.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, men vi tror hvertfall ikke det at USA er hovedstaden i Canada.

Hvis du skal sammenligne på det nivået må du bruke Europa som helhet og ikke enkeltland. Eksempel Europa er hovedstaden i Russland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...