Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Kan noen vær så snill hjelpe meg?

Situasjonen er slik at jeg mistrives sterkt på jobben. Har hatt det så fælt at jeg bl.a.gråt veldig mye, måtte gjemme meg på jobb og gråte opptil flere ganger daglig, også fortsatte jeg hjemme. Til slutt kontaktet jeg legen, og måtte ha med noen som følge til legen,fordi jeg kunne ikke snakke uten å gråte helt ukontrollert. Nå er jeg sykemeldt.

Jeg har bestemt meg- jeg skal ikke jobbe hos denne arbeidsgiveren lenger ( har jobbet her i to og et halvt år). Har laget meg kalender hvor jeg krysser av hver dag for å få motivasjon til å holde ut. Som sagt nå er jeg sykemeldt, men jeg kan ikke slappe av ordentlig fordi jeg gruer meg allerede til å være tilbake på jobb. Jeg er veldig nervøs, fordi alt har hopet seg opp og jeg er veldig redd for å miste kontrollen og gjøre noe veldig dumt- vil ikke gå i detalj ang. dette.

Jeg går tur hver dag for å få frisk luft og skifte fokus. Helt bevisst har jeg valgt å gå tur med noen som ikke vet om problemet mitt, slik at vi kan snakke om noe helt annet. Teoretisk vet jeg at jeg skal prøve å finne noe positivt ved jobben og fokusere på det osv., men jeg klarer ikke å finne noe positivt i noe som fullstendig tapper meg for energi, og forsårsaker magekrampe, hodepinne, altså generell dårlig tilstand.

Spørsmålet mitt er: har noen konkrete, praktiske råd om hvordan jeg kan holde ut i to og en halv måneder?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen\ noe på jobb som gjør at du misstrives eller er det generelt eller begge deler?

Jeg var i en situasjon for noen år siden som høres veldig likt ut.

For min del ble jeg trakkasert, mobbet og presset ut av lederen min.

Kollegaene reagerte (etter en del press fra leder) med å fryse meg ut.

Vil ikke gå i tetalj på hvordan det var pga. at jeg ennå merker det knyter seg i magen ved tanken på hva jeg gikk igjennom.

Første halvåret klarte jeg ikke engang se reklamelogoen uten å bli kvalm.

Er heldigvis bedre nå.

Jeg var sykemeldt i tiden før jeg leverte oppsigelsen.

Først prøvde jeg å gjøre det jeg kunne med å forbedre min jobbsituasjon. (desverre nyttet det lite) Jeg prøvde overse ting så godt det lot seg gjøre. "latet som" jeg ikke hørte\ så \ eller følte noe. Prøvde å ikke la ting gå inn på meg. Hadde til og med en venninde som jeg ringte til på vei til jobb, hun var flink til å motivere meg og "psyke meg opp" på vei til jobb. Det hjalp en stund men ikke mange ukene.

For min del var det fagforening og advokaten ordnet slik at jeg fikk gå på dagen, med lønn for de mnd som var oppsigelsestiden min.

Det ble slik pga. at lederen var så ille at jobbsituasjonen ble fulstendig uholdbar for meg.

Skulle jeg tvunget meg til å gå hele oppsigelsestiden hadde jeg neppe "overlevd". Var allerede fullstendig "utbrent" før oppsigelsen ble undertegnet.

Hør med legen om muligheten til å bli sykemeldt ut oppsigelsestiden.

Er det jobbrelaterte ting som gjør at du føler slik du gjør og er fagorganisert kan du høre med fagforeningen om de kan hjelpe deg.

Kanskje de kan være behjelpelig med å gjøre jobbsituasjonen bedre den siste tiden. Er det fullstendig uholdbart kan de kanskje hjelpe med slik at du kan gå på dagen.

Kommer litt ann på hvor flink fagforeningen er på stedet med slike ting.

Synes det er leit å høre at du sliter.

Hva annet som hjalp for meg var å prøve å fokuser på alt som kan være postivt.

Skriv dagbok og førte opp alle småting som gledet meg iløpet av dagen. Fremskritt selv små bagateller , turer jeg var ute på, hyggelige ting jeg gjorde iløpet av dagen ets.

Da har en noe "ta frem" de\om andre dager det er verre.

For min del hjalp det også en del å skrive en dagbok nr 2 hvor jeg "skrev ut av meg" hva som foregikk, hva jeg følte, hva som skjedde og hvordan jeg opplevde ting. Mest av alt for å på en måte "få det ut av hodet". Og så prøve legge det bak meg. Det hjalp nye for min del.

Hadde og en god venninde jeg kunne prate åpent ut med om alt. Viste at jeg kunne stole på henne. Når jeg hadde fått "tømt ut litt" var det full fokus på å gjøre gledelige ting og prate positivt.

Skrevet

Har vært i samme situasjon som deg, og det er grusomt. :klem:

Når situasjonen er så alvorlig som den er, er det jo ingen grunn til at du ikke kan være sykmeldt ut oppsigelsestiden? Du blir påvirket negativt både psykisk og fysisk av dette, og det burde legen skjønne.

Jeg fikk sykmelding ut hele oppsigelsestiden min (3 mnd), og enda tok det et halvt års tid før jeg begynte å komme til hektene igjen.

Hør med legen om han ikke kan forlenge sykmeldingen din, slik at du kan begynne og se fremover og forberede deg til din neste jobb, det er ikke bare bare å gå over i en ny jobb etter et slikt helvete.

Gjest Gjest
Skrevet
Spørsmålet mitt er: har noen konkrete, praktiske råd om hvordan jeg kan holde ut i to og en halv måneder?

1) I løpet av 2,5 måned har du noen sykedager til gode du kan ta ut? Bruk de om du har, og fordel de på ukene som er igjen, gjerne i sammenehng med helgene.

2) Spør legen om h*n kan sykemelde deg ut oppsigelsestiden. Det er ingen grunn til å lide så mye i 2,5 måned

3) Prøv så godt du kan å tenke ut områder som vil styrke din selvtillit igjen...kjente, venner , familie? Interesser du har? Bli kjent med nye?

Det viktige er hva som kan gjøres annerledes for fremtiden, ikke hva som har vært. I neste jobb om et halvt år eller noe bør du tenke ut hvordan du kan sortere/godkjenne/filtrere arbeidsplassen og menneskene der før du starter - om mulig.

Eller få jobber gjennom vikarbyråer: da er du bare noen måneder der før en eventuelt fast ansettelse.

Skrevet

Tuuuuusen takk for deres svar!!!

Jeg har aldri vært i en slik situasjon før, så det gjør det enda vanskeligere å takle den - og da er det kjempeflott å få gode råd!

Jeg har noen spørsmål til, kanskje noen kan besvare dem...

Vet dere hva slags konsekvenser det fins hvis man er sykemeldt i en lengere periode pga. jobbforhold? (konsekvenser i forhold til å finne seg en ny jobb, ev. personlig økonomi)

Jeg tenker at legen må skrive en diagnose- kan dette ha noe innvirkning på å få en ny jobb, eller er slike opplysninger fullstendig konfidensielle?

Og eventuelt hvordan lar egenmeldinger og sykemelding seg kombinere?

Jeg jobber i en Inkluderende arbeidsliv virksomhet, og jeg har lest at man kan levere egenmeldig for opptil 8 dager, og man må jobbe i minst 16 dager før man kan levere egenmelding på nytt. Vet dere om lørdag og søndag regnes med? Noe mer ang. denne ordningen??

Uff, det er så ubehagelig å spørre om sånne ting, jeg har brukt egenmeldig for 5 dager i løpet av 2,5 år som jeg har jobbet her...men nå føler jeg at jeg rett og slett må bruke alt jeg kan for å ikke klikke helt.

Nå har jeg i hvert fall kommet så langt at jeg prøver å ikke anklage meg selv lenger- før stilte jeg meg veldig mange spørsmål som "hvorfor klarer andre denne jobben?" "det er noe galt med MEG- hva er det?" osv., men nå prøver jeg å komme over denne fasen. Selvtilliten min er fortsatt veldig lav, og jeg tviler meget ofte på meg selv og mine evner, men jeg tror at det blir bedre etter hvert...

I denne sammenhengen har jeg lyst til å dele med dere noe jeg har lest: du bruker mye tid og energi på å prøve å bli en god appelsin, fordi folk liker appelsin. Men du føler at du -tross alle anstrengelsene- ikke klarer å bli god nok. Også noen gjør deg oppmerksom på at du er en banan! Du har da et valg: du kan bruke resten av livet ditt på å prøve å bli en god appelsin (noe du aldri blir, for du er jo en banan!), eller så kan du bare være det du er- en banan. Riktig nok, ikke alle liker banan...men ikke alle liker appelsin heller!

Jeg synes at denne historien passer veldig bra særlig for noen som sliter, den har hjulpet meg litt...

Skrevet
Jeg jobber i en Inkluderende arbeidsliv virksomhet, og jeg har lest at man kan levere egenmeldig for opptil 8 dager, og man må jobbe i minst 16 dager før man kan levere egenmelding på nytt. Vet dere om lørdag og søndag regnes med? Noe mer ang. denne ordningen??

Helgen regnes med om du er borte både fredag og mandag.

Gjest Gjest
Skrevet

Det får ingen konsekvenser for deg. Sykemeld deg go be legen om dette. Dette handler om din helse. Bli hjemme.

Gjest Gjest_guest_*
Skrevet

hei :) Har du noe ferie til gode? dersom du har tjent opp full ferie, kan du jo ta ut fem uker.. Mener arbeidsgiver skal strekke seg langt for at du skal få tatt ut mest mulig ferie før du slutter...

Skrevet

Når situasjonen er som du beskriver vil nok legen sansynlighvis sykemelde deg ut tiden som er igjen.

Har du fått deg noen ny jobb å gå til?

Gjest 1 gjest
Skrevet
hei :) Har du noe ferie til gode? dersom du har tjent opp full ferie, kan du jo ta ut fem uker.. Mener arbeidsgiver skal strekke seg langt for at du skal få tatt ut mest mulig ferie før du slutter...

"første gjest som svarte"

Ferie får en svært ofte ikke tatt i oppsigelsestiden.

Jeg jobbet i en IA bedrift

(Nåja, på papiret var de IA, men i praksis fulgte de ingen regler)

Der var det ikke lov å ta ut ferie i oppsigelsestiden.

Jeg hadde overført max dager fra året før + at jeg hadde 5 ubrukte uker samme år. Men mistet både feriepengene fra ferien året før, overførte dager og ferie\ feriepenger fra samme året jeg hadde til gode.

Gikk i stort økonomisk tap på andre måter og,,, men men..

Men... jeg er alikevel veldig glad for at jeg sa opp den jobben.

(synes bare så synd på dem som er igjen i der, var desverre flere som fikk\får "gjennomgå"!)

Pass på å få ordnet med en NØYTRAL attest fra arbeidsstedet, slik at du har noe å vise til ved senere jobber.

Og noen som kan være refferanse fra den jobben. Enten leder, sjef eller kollega som kan fortelle om dine arbeidsoppgaver\ gjøremål ets.

Reglene sier at de skal være nøytrale. Men finn noen du kan stole på til det, slik at ikke denne "drar frem" at du ble sykemeldt på slutten.

Du kan be om en attest som forteller hva som var dine arbeidsoppgaver osv.

Ekstra viktig om du ikke har\finner noen som kan stå som refferanse.

(Jeg vet at det kan krever mye energi og styrke og ordne med både attest og refferanse nå. Men se på det som positivt, at du har noen konkrete mål å jobbe med)

Hverken nåværende eller fremtidig arbeidsgiver får innsyn i hvorfor du er sykemeldt. Legen og trygdekontor har streng taushetsplikt på dette.

Skrevet

Hei, og takk for deres råd.

Dessverre så har jeg ikke mulighet til å ta ut ferie på så kort varsel, ellers hadde det løst mye av problemet.

Men sykedager hadde hjulpet- jeg kan ikke huske når jeg sist har brukt egenmelding...i verste tilfelle skal jeg rett og slett lage et kalender og legge inn sykedager for å ha noen hviledager å se fram til. Jeg håper inderlig at legen skal også være behjelpelig med å finne en løsning.

Jeg har ikke funnet en annen jobb ennå, men jeg har søkt på en del jobber, og hvis jeg ikke finner noe som helst da kan en venn tilby meg litt jobb i sin bedrift for en kort periode.

Jeg ser frem til alt dette er endelig over, og jeg kan leve livet mitt som før...

Gjest Gjest
Skrevet

Kan arbeidsgiveren forlenge oppsigelsestiden hvis man blir syk? Eller løper den som normalt selv om man blir sykmeldt?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, jeg håper du har fått ordnet med legen og får sykemelding ut oppsigelsestiden. Jeg strever med en lignende situasjon selv, og vet hvor tøft det er!

Jeg brøt helt sammen og klarte ikke jobben på grunn av alt presset. Ble kvalm, svimmel og gråt hele tiden. Dessverre ble jeg sykemeldt på deltid, noe som bare gjorde saken værre ettersom det ble forventet at jeg skulle klare like mye som før, bare på mindre tid! :sukk: For å komme meg "tilbake" til jobb fikk jeg samtaleterapi hos psykiater.

Det hun sa til meg var følgende; kom deg ut av den jobben før det virkelig går ut over helsa på en måte som gjør at du blir arbeidsufør over en lengre periode. Akkurat det er jo greit ettersom jeg ville påpekt det samme selv.. .:snurt: Men her begyndte problemene.....Legen min mener at nå burde jeg være restituert og dermed er jeg tilbake i full jobb uten at situasjonen er noe bedre :trist: Legen nekter å sykemelde meg, og hvis jeg slutter i stillingen min risikerer jeg to måneders "straffekutt" fra NAV hvis jeg ikke finner ny jobb med en gang....(Legen nekter for at jeg har gyldig grunn til å slutte samme hva psykiater sier! :kjefte: )

Mitt råd til deg er; gjør det klinkende klart for legen med en gang hvor ille det er, ikke press deg selv, det gjør bare vondt værre. Og er du så heldig å ha noen venner å støtte deg til for å få ordnet opp i tankene så benytt deg av det.

Å prøve å være "flink jente" skaper bare mer problemer i min erfaring! :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Hei, jeg håper du har fått ordnet med legen og får sykemelding ut oppsigelsestiden. Jeg strever med en lignende situasjon selv, og vet hvor tøft det er!

Jeg brøt helt sammen og klarte ikke jobben på grunn av alt presset. Ble kvalm, svimmel og gråt hele tiden. Dessverre ble jeg sykemeldt på deltid, noe som bare gjorde saken værre ettersom det ble forventet at jeg skulle klare like mye som før, bare på mindre tid! :sukk: For å komme meg "tilbake" til jobb fikk jeg samtaleterapi hos psykiater.

Det hun sa til meg var følgende; kom deg ut av den jobben før det virkelig går ut over helsa på en måte som gjør at du blir arbeidsufør over en lengre periode. Akkurat det er jo greit ettersom jeg ville påpekt det samme selv.. .:snurt: Men her begyndte problemene.....Legen min mener at nå burde jeg være restituert og dermed er jeg tilbake i full jobb uten at situasjonen er noe bedre :trist: Legen nekter å sykemelde meg, og hvis jeg slutter i stillingen min risikerer jeg to måneders "straffekutt" fra NAV hvis jeg ikke finner ny jobb med en gang....(Legen nekter for at jeg har gyldig grunn til å slutte samme hva psykiater sier! :kjefte: )

Mitt råd til deg er; gjør det klinkende klart for legen med en gang hvor ille det er, ikke press deg selv, det gjør bare vondt værre. Og er du så heldig å ha noen venner å støtte deg til for å få ordnet opp i tankene så benytt deg av det.

Å prøve å være "flink jente" skaper bare mer problemer i min erfaring! :sjenert:

Har du snakket med NAV ?

Jeg var i et lignende tilfelle. Meget uholdbar situasjon på jobb og en lege som ikke hørte på meg (selv om jeg faktisk hadde en skade)

Min saksbehandler på NAV snakket om en eller annen ordning de hadde under slike omstendigheter. Husker ikke riktig hva hun kalte det.

Men det gikk ut på at en pga. jobbsituasjon ikke ble satt i karangtene noen mnd...fikk sykepenger el. arbeidledighetstrygd med en gang...... Friskmelding til AETAT tror jeg det var hmm... litt usikker her.

Er en stund siden jeg var "akkurat der",,, men kan du ikke ringe NAV å høre.

Fortell om situasjonen din, hvordan du har det på jobb ets. og spør om de kan hjelpe.

Det hjelper å stå på. En må faktisk "sloss" ganske mye for å komme noen vei i helsenorge.

Jeg byttet fastlege ikke lang tid etterpå... tok bare 1 mnd å komme til ny lege.

Ellers så er det noe som heter "ny vurdering" hvor en kan få en vurdering av en annen lege (da uten å bytte lege).

Står om slike ting på www.nav.no

Men aller helst,,, ring saksbehandleren din på NAV,, der kan du få bedre informasjon og hjelp.. Samtidig så det viser at du gjør noe aktivt selv for å komme ut av en uholdbar situasjon.

• 1 måned senere...
Gjest Inge Simon Thorbjørnsen
Skrevet

Hei, 12345hum

Jeg er en arbeidsgiver. Det er trist å høre at du har slike problemer på jobben.

Jeg tenkte jeg ville kommentere dette med attest osv... Jeg tror det er bedre for deg å si til din neste arbeidsgiver at du måtte slutte på grunn av uholdbare arbeidsforhold ! Jeg har ansatt slike. Prøv å få en kollega eller andre som kan bekrefte dette til å være referanse. Husk på at referanser ikke nødvendigvis må være arbeidsgiveren selv.

Vi kjenner alle til at dette forekommer, og ved å være ærlig og åpen om dette styrker du din troverdighet. Husk på at de gode arbeidsgiverne leter med lys og lykte etter gode medarbeidere, og de(vi?) legger gjerne forholdene til rette for folk som har problemer av forskjellige vis, fordi det lønner seg så bra. lojale medarbeidere er vedifullt, og de fleste av oss har ingen ønske om å skvise de ansatte.

Ofte er det slik på problemarbeidsplasser at det mangler kommunikasjon. Snakk med andre du kjenner som arbeider på "normale" steder, slik at du kan få bekreftet ditt selvbilde, og at du er en normal person. Noen ganger er du kanskje omgitt av idioter. Da er det lett å miste motet, selv om det ikke er grunnlag for det.

Skrevet
Helgen regnes med om du er borte både fredag og mandag.

Jeg ble syk på en fredag og kom tilbake på jobb igjen torsdag neste uke.

Jeg førte ikke opp lørdag og søndag som fraværsdager, nei. Det blir for dumt.

Fraværsdager var: fredag, mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.

Skrevet
Jeg ble syk på en fredag og kom tilbake på jobb igjen torsdag neste uke.

Jeg førte ikke opp lørdag og søndag som fraværsdager, nei. Det blir for dumt.

Fraværsdager var: fredag, mandag, tirsdag, onsdag og torsdag.

Og det er faktisk ikke slik egenmeldingsdager telles. Så dersom det gled igjennom har du vært usedvanlig heldig med lønnskontor som ikke kan reglene.

Gjest Gjest_Hannah_*
Skrevet
Hei!

Kan noen vær så snill hjelpe meg?

Situasjonen er slik at jeg mistrives sterkt på jobben. Har hatt det så fælt at jeg bl.a.gråt veldig mye, måtte gjemme meg på jobb og gråte opptil flere ganger daglig, også fortsatte jeg hjemme. Til slutt kontaktet jeg legen, og måtte ha med noen som følge til legen,fordi jeg kunne ikke snakke uten å gråte helt ukontrollert. Nå er jeg sykemeldt.

Jeg har bestemt meg- jeg skal ikke jobbe hos denne arbeidsgiveren lenger ( har jobbet her i to og et halvt år). Har laget meg kalender hvor jeg krysser av hver dag for å få motivasjon til å holde ut. Som sagt nå er jeg sykemeldt, men jeg kan ikke slappe av ordentlig fordi jeg gruer meg allerede til å være tilbake på jobb. Jeg er veldig nervøs, fordi alt har hopet seg opp og jeg er veldig redd for å miste kontrollen og gjøre noe veldig dumt- vil ikke gå i detalj ang. dette.

Jeg går tur hver dag for å få frisk luft og skifte fokus. Helt bevisst har jeg valgt å gå tur med noen som ikke vet om problemet mitt, slik at vi kan snakke om noe helt annet. Teoretisk vet jeg at jeg skal prøve å finne noe positivt ved jobben og fokusere på det osv., men jeg klarer ikke å finne noe positivt i noe som fullstendig tapper meg for energi, og forsårsaker magekrampe, hodepinne, altså generell dårlig tilstand.

Trist at du må vantrives på jobb hver dag, ideelt sett skal jo arbeidet gi både mening, trivsel og være givende for arbeidstakeren selv også :)

Men for å kunne gi deg noen råd, må jeg spørre som en annen har gjort før meg: Hva er det som er trasig med jobben, arbeidsoppgavene, kollegaene, sjefen o.s.v?? Og hvilke type arbeid er det, selvstendig kontorarbeid eller et arbeid som krever samspill ++?

Håper det går bra med deg!

Skrevet
Og det er faktisk ikke slik egenmeldingsdager telles. Så dersom det gled igjennom har du vært usedvanlig heldig med lønnskontor som ikke kan reglene.

Reglene tar feil.

Jeg jobber ikke lørdag og søndag, mottar ikke sykepenger for dager jeg ikke jobber, og: jeg skal ikke ha fravær fra dager det er meningen at jeg ikke skal være der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...