Gå til innhold

Rengjøring av vannkoker+vaffeljern

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Sorbits

Hvordan rengjøre vannkoker og vaffeljern?

Min vannkoker er helt svart og skitten inni.

Det er så ille at jeg ikke gidder å bruke den mer.

Hvordan får jeg den ren?

Syns det er vanskelig å få vaffeljernet rent,det er alltid så

klissete etter steking.Hvordan holde det rent og pent?

Man kan jo ikke putte det under springen heller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg renser vannkokeren med samme rensemiddel og samme metode som jeg bruker på kaffetrakteren. Vaffeljernet mitt er kjedelig å rengjøre. Her kan jeg bruke alt fra tannbørste til sterile servietter. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Og når du først har fått vaffeljernet rent så legger du dobbelt lag med tørkepapir inni vaffeljernet etter hver gang du har brukt det. Det trekker til seg fett som du ikke får tørket bort etter bruk, så det holder seg pent lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du først har fått vaffeljernet rent så legger du dobbelt lag med tørkepapir inni vaffeljernet etter hver gang du har brukt det. Det trekker til seg fett som du ikke får tørket bort etter bruk, så det holder seg pent lengre!

Takk for tipset, det skal jeg begynne å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik blandet med vann gjør også vannkokeren ren. Eller vanlig sitronsyre du får kjøp i butikken blandet i vann. Bare husk å koke et par ganger med full koker og slå ut vannet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en stiv børste til å rengjøre vaffeljernet. En sånn som man skrubber poteter med vet du..

Børsten bruker jeg inni selve jernet.

På utsiden (der det er mest fett og søl) bruker jeg litt stålull og skrubber forsiktig.

Må bli flinkere til å vaske av vaffeljernet hver gang jeg har brukt det.

Og tipset om tørkepapir skal jeg jammen huske på.

Faktisk gjorde jeg noe smart en gang. Sambo hadde brukt vaffenjernet som toastjern. Det var ost og ketshup over alt :evil: . Jeg fikk det ikke av med børste, så jeg pa en våt klut/fille inn i varmt jern og lot den ligge der i et minutt. Da fikk jeg løs flekkene. Kluten måtte kastes etterpå, så det er nok ikke lurt å bruke noe dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du rengjør vannkokeren med kaffetrakter-rensemiddel:

:oops: :oops: Kok for guds skyld ikke opp!! :oops: :oops:

Bare la det være i og bruk oppvaskbørste.. (hvis du ikke vil ha vulkanutbrudd da.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vannkoker: ta et par teskjeer bakepulver/sitronsyre/natron oppi vannet (fyll opp hele) og kok opp. Gjenta om nødvendig. Kok opp bare vann et par ganger etterpå, for å være sikker på å få ut alt. På selve elementene i bunnen har jeg brukt stålull jeg da, for å få bort de verste flekkene.

Har også hørt at eddik skal fungere, men har ikke prøvd det selv. Hørte på teve like før jul noe som angikk aluminiumskaseroller (og andre kaseroller av metall(?), ikke teflon). Ved å koke vann i slike danner det seg over tid et belegg. Som da kan frigøres i fx gløgg og kakao ved høy varme. Og varmt blir det jo. Å få i seg dette belegget var visst ikke så gunstig. I alle fall kunne man fjerne dette belegget ved å koke opp litt eddik i vann (husker ikke målene nå) i de respektive kaserollene. Vips, så skulle belegget forsvinne.

Så kanskje det hadde vært en ide å ikke bare rengjøre vannkokeren, men også tekjelen og vannkasserollen og i det hele tatt? Jeg vet at jeg skal, for dette hadde jeg ærlig talt glemt helt til nå :/

Husk bare å 'skyllekoke' etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkordet er syre, så det meste som er surt funker; natron, sitronsyre, eddig og faktisk cola (ikke kok opp, la stå over natta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...