Gjest Adina Madeleine Skrevet 7. juli 2003 #1 Del Skrevet 7. juli 2003 Håper at noen av dere er like store tefantaster som meg, slik at vi kan utveksle tips og erfaringer :D Jeg er en skikkelig fanatiker, og te er for meg mer enn en drikk. "Kunst" er et mer dekkende begrep. Både måten den skal serveres på og aromaen. Av teer jeg har slått meg til ro med og som er blitt fast inventar i mitt skap er for det første: Sikkim Temi. Dette er en te som kommer fra Temi i Himalaya, ved siden av Assam og Darjeeling. Den har nydelig, blomstrende aroma. Den er ikke skarp i smaken, men har "substans". Den har også et snev av muskatelaktig aroma, så den kan smake litt vinaktig. Anbefales på det sterkeste! Den er en meget god allround-te. (PS: MÅ kjøpes i løs vekt! :blunke: ) En god te når jeg trenger ekstra energi, fryser eller brygger på noe er: Yogi Tea Classic - Cinnamon Spice. Denne smaker selvsagt av kanel, men inneholder også bl.a. kardemomme, pepper og ingefær. Den er sterk, men smaker utrolig godt. Jeg bruker å servere denne til mine venninner om vinteren i små orientalske teglass, slik de bruker noen steder i østen. Dette er faller alltid i smak, for det gir en litt tusen og en natt-aktig stemning. Denne får du kjøpt i helsekostforretninger. Noen fører den også i løs vekt (å foretrekke). En grønn te av kvalitet er også et must, og her leter jeg ennå etter den med optimal aroma. Tips? Te bruker jeg å servere bar, eller med EN dråpe stevia. En er nok, da stevia er meget konsentrert og kan sette en rar bismak på teen om det kommer for mye i koppen. Suketter av alskens slag er bannlyst hos oss. Dessuten setter de rar smak på teen. Man kan da ikke ødelegge så gode smaker Har dere smakt noen eksepsjonelt gode teer? Eller har dere noen gode te-"historier" eller opplevelser? Adina M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. juli 2003 #2 Del Skrevet 8. juli 2003 Åh, det er bra det er flere av oss. Har ikke tid til å gi deg et langt svar nå, men kommer tilbake senere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 8. juli 2003 #3 Del Skrevet 8. juli 2003 Five o'clock tea er et must. Her hjemme drikker vi te som andre drikker kaffe. Frokostte, ettermiddagste og kveldste. Som regel lager lillebror eller jeg en teapot om formiddagen. Jeg har rett og slett litt problem med å gå en hverdag uten å drikke te, og den skal selvfølgelig lages på skikkelig vis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 8. juli 2003 #4 Del Skrevet 8. juli 2003 Etter at jeg var på ferie i Kina ble jeg hekta på jasmine-te. Drikker masse av det! Desverre liker jeg best den dyre varianten (selvfølgelig...), altså der bladene er rullet sammen til små kuler. Har ikke fått tak i den i Norge! Så da drikker jeg den rimeligere blad-varianten som surrogat. Den er ikke så verst den heller. Men det er alltid stas å få "ordentlig" jasmine-te i hus. Liker også grønn te med sitron, det hender jeg tar en ekstra sitronskive oppi. Jeg bruker aldri sukker i teen, ikke suketter heller. Vil jeg ha søtsmak, bruker jeg honning. Jeg har ikke lyst til å bruke stevia ennå, venter til man har funnet ut litt mer om stoffet. Hørte forresten at helsekostforretningene ikke har lov til å selge stevia, fordi det ikke er godkjent som næringsmiddel. Litt skeptisk, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adina Madeleine Skrevet 8. juli 2003 #5 Del Skrevet 8. juli 2003 Enig. Jasminete er kjempegodt. Skulle bare ønske at utvalget var litt større når det gjelder varianter. Hørtes fristende ut med den kulevarianten... Nam... Når det gjelder stevia har jeg fått det inn i kostholdet via min kjære som kommer fra et land der det er et helt vanlig søtningsmiddel, på lik linje med sukker og honning. Der har det i uminnelige tider vært brukt i husholdningen (dette er et land med vestlig kultur og millionbyer, bare så det er sagt). Så på den måten stoler jeg på at det er bra for meg Adina M. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 9. juli 2003 #6 Del Skrevet 9. juli 2003 Er kaffejente, drikker te mest fordi det er digg med kopp med varmt i. Men, indisk te, chai masala, lurer på hvor mange kanner som gikk ned på høykant da jeg var der borte. Tar av og til en kopp på indiske restauranter her i byen og mimrer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 9. juli 2003 #7 Del Skrevet 9. juli 2003 Lovers dream er min favoritt! Men jeg må ha sukker i da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 9. juli 2003 #8 Del Skrevet 9. juli 2003 Jeg har ikke enda funnet en te jeg liker desverre.... Men, jeg prøver enda...skapet er fult av halvåpne teposer. Min mann tror jeg er en 'faste' girl. Men de te'ene jeg har funnet er så dårlige at jeg ikke orker å drikke opp pakken. Selv har jeg for vane nå å bruke melk og masse sukker i kaffen. (hehe) Sikkert for å overdøve den dårlige smaken.... Men deres forslag...ok...jeg skal gi te'en en SISTE sjanse..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. juli 2003 #9 Del Skrevet 9. juli 2003 Har ikke prøvd jasminte av "kuler", men liker godt den varianten man får tak i her i landet. Må sannelig høre med min kinesiske kollega om hun har ene smaksprøve til meg Akkurat nå skal jeg lage meg en kopp blåbærte. Måtte prøve den, var en annen kunde som sto før meg i køa på "Taras" (eneste fornuftige stedet å kjøpe te her i Tromsø) som kjøpte den, og det hørtes så utrolig godt ut. Men jeg må si at jeg ble litt skuffa. Den var helt grei, men heller ikke noe mere. Litt lite blåbærsmak. Skal drikke opp det jeg kjøpte, men kommer nok ikke til å kjøpe den flere ganger. Til daglig går det mye i Earl Gray med rød blomst. Kan til nød kjøpe med blå blomst dersom det er fritt. Posete er selvfølgelig uaktuelt, og heller ikke "løsvekt" fra pakke i butikk (smaker bare papp), eller fra plastboksene hos Mega. Må være skikkelig løsvekt fra spesialforetning ja! Også skal den trekke i tre og et halvt minutt. Og jeg bruker selvfølgelig stoppeklokke! Litt sær? Jupp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 9. juli 2003 #10 Del Skrevet 9. juli 2003 Ragnhild: bare av egen nysgjerrighet....koker og du egg, poteter og spagetti med stopperklokke også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. juli 2003 #11 Del Skrevet 9. juli 2003 Ragnhild: bare av egen nysgjerrighet....koker og du egg, poteter og spagetti med stopperklokke også? Jupp! Har et kjøkkenur med minutter og sekunder som stilles nøyaktig inn på riktig tid, og som piper som en ilsint vekkeklokke når tida er inne/ute. Bruker den på alt, også brød og pizza. Ikke så mye for at brødene må steke i nøyaktig 45 minutter, som for at jeg ikke skal glemme å sjekke om de er ferdige. Finnes det forresten noen som ikke bruker stoppeklokke på egg? Og finnes det noe eklere enn overkokt spagetti? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 9. juli 2003 #12 Del Skrevet 9. juli 2003 Ja, du har rett. Overkokt spagetti er rett og slett PHY!..og brente poteter, hardkokte egg....Ja, done all that. Selv stresser jeg ikke med skrikende alarmer og sekunder og sånt, men holder ett øye med klokken. Stoler også på 'feeling' og luktesans....så det pleier nå å gå greit. *hehe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. juli 2003 #13 Del Skrevet 9. juli 2003 Hehe... ja skulle jeg stole på at jeg kom til å huske å se på klokken, så ville ikke mye av maten her i huset være spisende! Går OFTE for å gjøre noe annet mens spagettien koker eller brødene steker, og har lett for å glemme at jeg i det hele tatt holder på å lage mat. Og hvor mange ganger jeg har kokt over risengrynsgrøt har jeg ikke tall på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 9. juli 2003 #14 Del Skrevet 9. juli 2003 *hehehe* Ja, jeg tar på klokken på TV når jeg baker.....kaker eller boller! *hehehehe* Her kommer det fram ja, er vel litt fiksert på klokken selv. Når jeg skriver brev for eksempel da skriver jeg også klokkeslettet på minuttet. Hmm...det er vel også muligens ekstremt sært? Er du ikke enig? *hehehehehe* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. juli 2003 #15 Del Skrevet 9. juli 2003 Hehe..alle har sine særheter! Men for å bringe diskusjonen tilbake på sporet igjen... Glemte å nevne at jeg bare drikker sort te, og i alle fall ikke under noen omstendigheter "tyggegummi-te" (altså frukt te). Skal da smake "skikkelig" av teen ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 12. juli 2003 #16 Del Skrevet 12. juli 2003 Jeg er gift med en britte - så her konsumeres litervis med te hver dag. Teen om morgenen og spesielt etter middag er et must. Her er det PG-te, typisk britisk husholdningste som ruler - på pose! Fåes kjøpt kjempebillig i digre bokser på innvandrerbutikker. Har drukket masse te fra teforretninger og liker det også, men PG te er en sikker favoritt. Med sitron. Britten drikker selvfølgelig med melk . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. juli 2003 #17 Del Skrevet 14. juli 2003 Akkurat nå skal jeg lage meg en kopp blåbærte. Måtte prøve den' date=' var en annen kunde som sto før meg i køa på "Taras" (eneste fornuftige stedet å kjøpe te her i Tromsø) som kjøpte den, og det hørtes så utrolig godt ut. Men jeg må si at jeg ble litt skuffa. Den var helt grei, men heller ikke noe mere. Litt lite blåbærsmak. [/quote'] Hehe, var på Taras og kjøpte blåbærte forrige uke, lurer på om det var meg du sto bak! Enig i at den ikke var så god som den hørtes ut. Fra spøk til alvor, det jeg egentlig lurte på var hva dette "stevia" som dere skriver om er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 14. juli 2003 #18 Del Skrevet 14. juli 2003 eple & kanel te fra London Fruit & Herbs (helsekost). kjøper bare teene i helsekosten, både fordi jeg jobber der (rabatt) og fordi det er mer smak av dem. kjøper aldri te i dagligvaren, synes de smaker vann. Iset 21+3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 14. juli 2003 #19 Del Skrevet 14. juli 2003 stevia selges også i helsekosten. det er en form for sukker erstatning, finnes både i pulver og dråpeform. smaker mye søtere enn sukker, og må brukes forsiktig. er faktisk SUNT, og kan brukes av de som ellers ikke skal ha sukker, bla de med candida. er et konsentrat fra en plante. helt naturlig. klem Iset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 14. juli 2003 #20 Del Skrevet 14. juli 2003 Hehe, var på Taras og kjøpte blåbærte forrige uke, lurer på om det var meg du sto bak! Enig i at den ikke var så god som den hørtes ut. Er du en middelaldrende dame? Ellers var det nok ikke deg.. Også dama på Taras da, som sa at de hadde tatt inn blåbærte fordi så mange syntes den var veldig god! Kan ikke fatte det. Nå om dagen går det forresten mye i iste her. Bruker bare vanlig earl gray, men med honning og sitron i. Også har jeg både sitronmelisse og mynte i hagen, så jeg har i en av delene som friske urter. Også massssse is da Deilig i varmen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå