Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2003 #1 Del Skrevet 7. juli 2003 Min søster sliter for tiden. Hun ahr en sønn som bor hos faren i Sverige. Gutten er 15 år gammel, og ganske umoden for alderen. Han gjør det dårlig på skolen og strøk i 5 fag dette året. han har 1 år igjen på skolen og min søster og resten av familien er redd for at han ikke skal klare seg. Faren sier bare at han ikke kan tvinge gutten til å gjøre lekser, og driter i det. Han kjøper alt gutten vil ha til gutten: gutten ville ha data, fikk data gutten ville ha større data, fikk større data gutten ville ha fisker, fikk fisker gutten ville ha større akvariuam, fikk større gutten ville ha hetterotte ( min søster kjøpte til de to som bor hos henne), faren kjøpte til gutten, slapp rotten ut i skogen når han ikke ville ha den lengre (faren nektet å betale vetrinær kostnadene på kr 200) kjørte rett ned og kjøpte 2 nye rotter, der den ene ble syk og døde, og den andre døde av at den ikke fikk mat og drikke, min søster fikk forklaring på at gutten ikke syntes det var gøy lengre ville ha motor cross sykkel, fikk det ville ha større motor cross sykkel, fikk det ville ha mobil telefon, fikk det ville ha en bedre mobil telefon, faren byttet med gutten osv osv Jeg selv er urolig for vilke verdier faren lærer gutten, og lurer derfor på om jeg skal kontakte barnevernet. Faren snakker dritt om moren til gutten, gutten har selv fortalt mye av det som blir sagt, moren lyger hele tiden osv. Faren står rett ved siden av gutten når han snakker med moren, kaller henne løgner, er egoistisk, behandler gutten som er dyr, er en jævla hore osv osv gutten har et negativt syn på moren i dag, og alt faren sier er det som gjelder, om moren prøver å forklare noe for han, og det ikke stemmer overens med faren sin forklaring, da lyger hun. Gutten ville ikke komme til moren i sommer, for han regnet med at hun ville beholde han her siden han har gjort det så dårlig på skolen. Min søster får dermed ikke treffe gutten på nesten et år. Jeg vet at gutten sliter med dette, men han er så opphengt i faren at han ikke ser galskapen. faren har fortalt gutten om at moren var utro når de bodde sammen, vist han et brev som min søster skrev til en mann hun var forelsket i for 14 år siden. det brevet var sex relatert, der min søster fortalte denne mannen hva hun ville han skulle gjøre med henne, og hva hun ville han skulle gjøre med henne, og dette lar han gutten lese, bare for å sverte moren. Gutten forklarte det med at faren ville at gutten skulle vite sannheten. og gutten er enig i dette, at det var riktig av faren å vise han brevet, for det var sannheten. er det noen sjangser for at min søster kan få tilbake sønnen før faren ødelegger han fullstendig? tror kanskje min søster har skrevet til dere før, for det var hun som forklarte meg om disse sidene, men jeg vil spørre om det er noe jeg kan gjøre. det er ikke lett å se sin egen søster så fortvilet som hun er akkurat nå, for hun føler hun mister mer og mer kontakt med gutten. Hun er også redd for hva som hender med hans videre skolegang. Min søster er snart ferdig utdannet allmennlærer og har da mye mer kunnskaper til å hjelpe gutten. Kan dette styrke en sak for henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 7. juli 2003 #2 Del Skrevet 7. juli 2003 Ja, om du er i tvil om du skal kontakte barneværnet, så synes jeg du rett og slett skal gjøre dette. Faren til guttungen høres ikke helt sunn ut.....og han forkvalker helt klart en hormonell og lett påvirkelig guttunge til det negative. Ta kontakt og se hva barneværnet sier.....da har du iallefall prøvd å hjelpe personer som ikke selv vet at de trenger help. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. juli 2003 #3 Del Skrevet 7. juli 2003 Det er veldig fristende, men jeg er redd for at min søster skal få enda større problemer med faren, og at hun da mister gutten for en lang lang tid, og har faren ødelagt gutten nok, og ingeting hender med barnevernet kan hun risikere å miste gutten for alltid. Det er vel det som gjør at jeg ikke helt har klart å gjøre noe enda. Hun vil ikke selv for hun er livredd for at dette skal brukes i mot henne enda mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 7. juli 2003 #4 Del Skrevet 7. juli 2003 Det høres ut som om du og din søster er alvorlig bekymret for gutten.. Derfor syns jeg dere burde ta kontakt med barnevernet! Jeg har selv hatt kontakt med dem og de er og har vært en kjempefin støttespiller (far til barna har en personlighetsforstyrrelse). Jeg har fått masse råd og hjelp angående samvær mm. Min erfaring er at de ser viktigheten av god psykisk ( såvel som fysisk) helse hos barn og samlet foreldrekontakt er et av de viktigste grunnlag for nettopp dette. Hvis moren nå holder på å miste kontakten med gutten, er dette egentlig en veldig alvorlig sak.. Meget mulig at det fins en meget ulykkelig gutt blant alle de materielle godene, en gutt som ikke har livsglede nok til å skaffe seg ståkarakter på skolen.. eller mot til å stå imot faren som tydeligvis gjør sitt for å vende ham mot moren... Slik som jeg ser det, er det mulig at denne faren ikke er helt som han burde være ( ingen "normal" person oppfører seg sånn! ) Å være allmennlærer er iallefall ikke noe minus! Har hun tenkt å gå til sak, kan det jo være greit å få litt hjelp av barnevernet i den forbindelse også Har vært gjennom en rettssak ( som han til og med prøvde å få anket til høyesterett..) og fått god hjelp av barnevernet der.. LYKKE TIL!!! :D Syns det er så fint å se noen som bryr seg om søsteren sin som du.. Tror hun kommer til å trenge deg fremover også :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 7. juli 2003 #5 Del Skrevet 7. juli 2003 Tror din søster og hennes samboer har vært her inne med problemstillingen en gang hver, uavhengig av hverandre. Søk, så finner du svar der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #6 Del Skrevet 8. juli 2003 Ja, denne guttens situasjon har vært behørig diskutert. Hvordan er kommunisjonen dere imellom? Ikke at det gjør noe selvsagt, bar et pussig sammentreff at tre familiemedlemmer har vært her og lagt frem samme sak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 8. juli 2003 #7 Del Skrevet 8. juli 2003 Etter mitt syn har Barnevernet intet å gjøre i denne saken. Barnevernet skal håndtere saker hvor det påviselig foregår omsorgssvikt av barn. Det skjer ikke her, etter det jeg kan lese. Dette er en konflikt mellom mor og far, og slike konflikter hører ikke hjemme hos barnevernet. Konfliktrådet er stedet for slike saker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juli 2003 #8 Del Skrevet 8. juli 2003 Etter mitt syn har Barnevernet intet å gjøre i denne saken. Barnevernet skal håndtere saker hvor det påviselig foregår omsorgssvikt av barn. Det skjer ikke her' date= etter det jeg kan lese.. Barnevernet jobber ikke bare der det er omsorgssvikt, heldigvis. Her hvor jeg jobber, har barnevernet lagt seg på en forebyggende side. Dvs. de kommer inn på et tidspunkt hvor de ser at det er i grenseland. Barnevernet jobber også rettet inn mot familier som ber om hjelp til å hanske ulike problemstillinger som har med forholdet mor/far og barn å gjøre. Et annet tips: hvis gutten gjør det dårlig på skolen, bør mor snarest henvise gutten til PPT. Dette kan hun gjøre selv, eller i samråd med lærer på skolen. Hvis PPT ser at barnevernet bør kontaktes, så er ikke veien lang...lykke til. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 8. juli 2003 #9 Del Skrevet 8. juli 2003 Send en beskymringsmelding til barnevernet.SÅ kommer de og vurderer situasjonen hjemme.En venninne av meg var så sliten en gang og la tillfeldigvis ikke merke til at ungen gikk ut i en sommer-kjole i piskende regnvær,uten sokker.Barnevernet ble tillkalt av en nabo men de fikk ikke noen problemer med dem pga det var liksom bare en periode med vanskeligheter som de hadde kommet seg i gjennom.Men å sende en beskymringsmelding ang.språkbruken og behandlingen av faren synes jeg er viktig.Ikke akkurat det med dyrene og syklene. Pluss at gutten har det tydeligvis ikke lett siden skolen går til helv***. Uansett,kontakt barnevernet ved å sende dem et anonymt brev eller ring og la dem vurdere situasjonen hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #10 Del Skrevet 8. juli 2003 Etter mitt syn har Barnevernet intet å gjøre i denne saken. Barnevernet skal håndtere saker hvor det påviselig foregår omsorgssvikt av barn. Det skjer ikke her, etter det jeg kan lese. Dette er en konflikt mellom mor og far, og slike konflikter hører ikke hjemme hos barnevernet. Konfliktrådet er stedet for slike saker. mener du at det er en konflikt mellom mor og far når gutten stryker i 5 fag på skolen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 8. juli 2003 #11 Del Skrevet 8. juli 2003 Du kan sende en bekrymringsmelding til barnevernet. Men først og fremst bør vel søsteren din ta saken i egne hender og reise ned å snakke med helsesøster eller lign. evnt ta kontakt med barnevernet selv. Da kan de kanskje komme fram til en god løsning for alle parter og hun får lagt fram sin sak før barnevernet drar henne inn i saken. Jeg syns ihvertfall ikke du skal gjøre noe uten å ta snakke med henne først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 8. juli 2003 #12 Del Skrevet 8. juli 2003 Etter mitt syn har Barnevernet intet å gjøre i denne saken. Barnevernet skal håndtere saker hvor det påviselig foregår omsorgssvikt av barn. Det skjer ikke her, etter det jeg kan lese. Dette er en konflikt mellom mor og far, og slike konflikter hører ikke hjemme hos barnevernet. Konfliktrådet er stedet for slike saker. * Gutten stryker i fem fag og faren gir blaffen * Faren skaper splid mellom gutten og moren og dette gjør at gutten er svært utrygg * Faren involverer gutten i stridigheter som gjelder moren og faren Er ikke dette omsorgssvikt??? Psykisk helse er vel like viktig som fysisk helse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 8. juli 2003 #13 Del Skrevet 8. juli 2003 mener du at det er en konflikt mellom mor og far når gutten stryker i 5 fag på skolen? Konflikter mellom foreldre KAN gi utslag på flere områder, ikke bare i f.eks. adferd. Så JA, det kan ha en sammenhent. Ellers så er PPT-tjenesten rette instans å ta opp dette - og forøvrig Konfliktrådet får å få bukt på tumultene mellom mor og far. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 8. juli 2003 #14 Del Skrevet 8. juli 2003 åå ja.....den dagen mine unger får plutselig dårlige karakterer eller sklir helt ut på skolen da er jeg på vakt........ :o Det er noe av det første man merker når noe er gale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2003 #15 Del Skrevet 8. juli 2003 Må si meg enig med 10na. PPT og andre konfliktløsningsmetoder virker her mer relevant enn bv. Dessuten: 15åringer kan tenke selv også, for alt vi vet kan moren her være skikkelig dum. Hvis far er problemet, ser jeg ikke helt hva bv har med saken å gjøre. Dårlige karakterer og stryk er leit, men noen gir faktisk blaffen helt av seg selv. Men det må jo være bedre å ringe anonymt og spørre bv, så vet man hvor det er tiktig å henvende seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 8. juli 2003 #16 Del Skrevet 8. juli 2003 slettet av 10na Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 8. juli 2003 #17 Del Skrevet 8. juli 2003 * Gutten stryker i fem fag og faren gir blaffen * Faren skaper splid mellom gutten og moren og dette gjør at gutten er svært utrygg * Faren involverer gutten i stridigheter som gjelder moren og faren Er ikke dette omsorgssvikt??? Psykisk helse er vel like viktig som fysisk helse? Gutten er 15 år - og det er en kjensgjerning at ungdommer i den alderen finner skolen totalt uinteressant. Jeg har selv en datter på 14 som er helt revnende likegyldig til skolen - og som bryr seg døyten om at den er grunnlaget for det meste av hennes fremtid. Jeg har gjort det jeg kan - skal jeg da måtte risikere at naboer evt. familiemedlemmer kontakter Barnevernet? Dersom det er slik det foregår er det jammen ikke rart at de sakene som virkelig skulle nådd frem hos Barnevernet ikke når frem....... ettersom denne instansen okkuperes av saker som dette. Utover det, og det jeg tidligere har skrevet i saken, vil jeg til slutt gjøre oppmerksom på overfor du som startet tråden og andre debattanter, at vi her kun hører den ene siden av saken........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 8. juli 2003 #18 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg har nok ikke så mye å tilføye i denne saken, men dette er tydeligvis en konflink som mor og far til gutten bør snakke sammen om! Men det jeg vil legge til er at folk har faktisk en plikt til å melde fra til barnevernet om de er bekymret for et barn. Du er bekymret for dette barnet, og dermed gjelder også dette for deg. Om barnevernet er det rette stedet eller ei, er opptil dem å vurdere. Var jeg deg ville jeg ha tatt en telefon til barnevernet og sagt min bekymring, eventuelt sende et brev i form av en bekymringsmelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #19 Del Skrevet 8. juli 2003 Ja det er bare den ene siden av saken akkurat her, men jeg spurte faktisk om råd om jeg skulle kontakte barnevernet eller ikke. Jeg er bekymret for gutten på lik linje som moren er. Gutten bruker all sin tid foran dataen, har ikke mange venner, bryr seg ikke om skolen, alt skal gå på hans premisser, moren blir utestengt i alt, har ingenting hun skulle ha sagt. faren bestemmer alt, men sier selv at det er gutten som bestemmer. Avstanden mellom mor og sønn blir mer og mer, på grunn av at det er vanskelig for henne å føre en samtale med gutten når faren står i bakgrunnen og forteller hva gutten skal si. Er dette da gutten sin mening? Min søster hadde gutten her i påsken, men får ikke treffe han før til jul igjen, bare fordi faren har pjåtet hodet til gutten full av dritt om at min søster skulle holde han tilbake her i Norge om han kom nå til sommeren. Faren er faktisk med på å ødelegge forholdet mellom mor og barn, og ikke minst mellom brødrene han har her i Norge som han også ikke får treffe. De har ikke ppt i Sverige på lik linje som her, han har en spesialpedagog som følger han litt, men på grunn av pengemangel som her i skolene får han ikke den hjelpen han behøver. Min søster hadde kjempet en kamp med ppt og alt annet når han bodde her, hun sendte med en bunke med papirer som skolen kunne bruke slik at de ikke behøvde å utrede han fra begynnelsen igjen. Men den læreren han fikk når han begynte på skolen der borte sa bare at gutten ikke passet inn i det som sto skrevet i de papirene, og han fikk begynne på skretc, bra det om det hadde stemt, men 3 år etter når han begynner på ungdomsskolen har han plutselig de samme problemene som står i de papirene ++++++ mer. Min søster har lyst til å gå til sak mot læreren han hadde i 3 år på barneskolen der borte, for det må være hun som er det største problemet, men da er faren der med en gang og forteller alt gale skolen gjorde her i Norge, for alt er gale her, og det er her alt gikk gale, og dette er han veldig flink til å fortelle gutten som i dag har et veldig negativt syn på Norge generelt. ja gutten slet på skolen her i Norge, men å legge alt over på skolesystemet i Norge blir gale bare fordi en ikke vil ta ansvar selv. Gutten gikk på skole her de 3 første årene, og en kan ikke da legge alt på dette. Min søster og jeg har snkaket mye, men hun vil ikke gjøre noe for hun er redd for at hun mister gutten for godt, noe jeg kan forstå, for faren er kapabel til det meste. Om dette er barnevernet sin jobb det var det jeg ville spørre om, jeg vil heller ikke bruke opp unødvendig tid for dem om det ikke er det, men at det bare er en konflikt mellom far og mor, nei det er det ikke, for gutten har mistet smilet i øynene og det er blitt mer og mer borte, og jeg merker de gangene jeg har møtt han at han virker ikke glad. Han kan smile, men smiler aldri med øynene. Min søster fotalte meg når de var i Spania i 3 uker forrige sommer, på slutten av ferien kom smilet i øynene hans, men dagen før de skulle hjem kom det en mørk skygge tilbake i øynene hans, og han ahdde spurt henne om hvorfor de måtte reise hjem nå. jeg tror ikke nevøen min har det bra, og det er det som bekymrer meg, om det går på skole eller hva det går på hvet jeg ikke, men har virker ikke glad, og det er slitsomt å se. bilder min søster får, der er øynene totalt livløse og alle i vår familie som har sett de gråter for gutten virker ikke glad, øynene er livløse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tule ikke i log Skrevet 8. juli 2003 #20 Del Skrevet 8. juli 2003 hei husker ikke denne fra sist men det er rart moren ga han omsorgen det er letter for kvinner og vinne fram på det ehr, dette er vanskelig men det er mange ting og ta hensyn til her jeg syns du kan spørre barnevernet om råd men dette blir jo i sverige så jeg vet ikke vordan det blir de kan unasett gi deg råd, hun kan og gå til sak om og få omsorgen mot retten og hun kan få den midlertideig til den blir avgjort detter bør h kunne greie, det du må huske på er at vis dere går til retten kan ikke barnevernet gjøre noe for de er feridge jeg vet en far som prøvde og få omsorgen for sitt barn fordi ikke moren tok se g av det han gikk til retten førs men fant a han hadde vanskeligheter med og kunne dekke omkostningene slik det er her så er det bare den barne tbor til som for fri rettsjelp han spurte om hjelp hos barnevernet men de kunne bare si at de var ening med han og at an for barnets skyld måtte betale så han kunne få omsorgen. jeg vet også andre saker der barnevernet ikke kunne gripe in for saken måtte behandles ferdi i retten, jeg syns dere bør spørre om råd og se va dere kan gjøre je ger litt ening medd donpredro for en gangs skyld men jeg er litt i tvil om det er en sak for ppt eller banrevernet lyke til hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå