Gå til innhold

Lånekassen-mye penger i renter!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er en student som har liten peiling på lån, åpenbart. Jeg har studert i tre og et halvt år, og har et og et halvt år igjen. Med andre ord blir det fem år til sammen. I løpet av disse fem årene vil jeg ha fått fullt stipend og lån.

Dersom jeg trekker fra stipendet, har jeg regnet at jeg roughly vil ha 250 000 kroner i lån hos Lånekassen. I dag gikk jeg inn på Lånekassens hjemmesider for å sjekke hvordan en nedbetalingsplan hos dem ser ut. Og jeg fikk sjokk.

Tilsammen må jeg betale tilbake 440 000 kroner inkludert renter. Altså er 180 000 kroner kun renter! Og gebyr kommer i tillegg. Er ikke dette fryktelig mye penger, når lånesummen er 250 000??

Vil det bli mindre renter dersom jeg bruker kortere tid på å betale tilbake lånet? Og dere som har lån i Lånekassen, klarer dere å betale inn 5000 kroner hvert kvartal, eller betaler dere inn mindre/ mer? Det er mye penger for én i etableringsfasen...

Fikk litt angst når jeg tenker på at jeg plutselig får nesten en halv mill i lån :tristbla: Farvel til boligdrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler 6000 pr kvartal.

Betaler inn 2000 pr mnd, slik at jeg slipper å ta en stor regning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får ikke en halv million i lån nei. Du får 250.000 i lån.

Å betale 5000 i kvartalet (som er per tre måneder) burde da gå smertefritt, er litt over 1500 i måneden, og det bør du vel klare.

Et triks er å betale inn et stort beløp med en gang du er ferdig å studere, da reduseres det totale rentebeløpet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en student som har liten peiling på lån, åpenbart. Jeg har studert i tre og et halvt år, og har et og et halvt år igjen. Med andre ord blir det fem år til sammen. I løpet av disse fem årene vil jeg ha fått fullt stipend og lån.

Dersom jeg trekker fra stipendet, har jeg regnet at jeg roughly vil ha 250 000 kroner i lån hos Lånekassen. I dag gikk jeg inn på Lånekassens hjemmesider for å sjekke hvordan en nedbetalingsplan hos dem ser ut. Og jeg fikk sjokk.

Tilsammen må jeg betale tilbake 440 000 kroner inkludert renter. Altså er 180 000 kroner kun renter! Og gebyr kommer i tillegg. Er ikke dette fryktelig mye penger, når lånesummen er 250 000??

Vil det bli mindre renter dersom jeg bruker kortere tid på å betale tilbake lånet? Og dere som har lån i Lånekassen, klarer dere å betale inn 5000 kroner hvert kvartal, eller betaler dere inn mindre/ mer? Det er mye penger for én i etableringsfasen...

Fikk litt angst når jeg tenker på at jeg plutselig får nesten en halv mill i lån :tristbla: Farvel til boligdrømmen.

Men hva hadde du trodd det skulle bli? Du har vel ikke tatt opp lån uten å vite at det vil løpe renter? Forøvrig så har du jo ikke en halv mill i lån, du har 250 000. Resten er renter. Husk også at 440 000 i dag er langt mer enn det vil være om 20 år, når du betaler siste rest. Og betaler du ned raskere, blir det mindre renter, så det er bare å betale ekstra når du kan (selv om andre lån bør betales ned før du betaler ekstra på studielånet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar! Jeg skrev jo at jeg ikke hadde peiling. Jeg spør fordi jeg åpenbart trenger en forklaring:) Jeg tror dessverre det er veldig mange av oss studenter som tar opp studielånet og lykkelig tar imot pengene uten å ane hva det egentlig innebærer. Men det er jo ikke akkurat noe alternativ å klare seg uten lånet, heller.

Men, hvis jeg skjønner dere rett, betyr dette at jo kortere tid jeg bruker på å betale ned lånet, jo mindre renter vil det bli?

Sett at jeg vant i lotto i dag, og ville betale hele lånet nå, ville jeg da kun betalt lånesummen?? Eller har lånet mitt allerede opparbeidet seg gebyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg betaler 6000 pr kvartal.

Betaler inn 2000 pr mnd, slik at jeg slipper å ta en stor regning

Dette hørtes overkommelig ut. Går pengene dine direkte inn til Lånekassen månedlig, eller setter du penger over på sparekonto før du overfører 6000 hvert kvartal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar! Jeg skrev jo at jeg ikke hadde peiling. Jeg spør fordi jeg åpenbart trenger en forklaring:) Jeg tror dessverre det er veldig mange av oss studenter som tar opp studielånet og lykkelig tar imot pengene uten å ane hva det egentlig innebærer. Men det er jo ikke akkurat noe alternativ å klare seg uten lånet, heller.

Men, hvis jeg skjønner dere rett, betyr dette at jo kortere tid jeg bruker på å betale ned lånet, jo mindre renter vil det bli?

Sett at jeg vant i lotto i dag, og ville betale hele lånet nå, ville jeg da kun betalt lånesummen?? Eller har lånet mitt allerede opparbeidet seg gebyrer?

betaler du lånet pr idag betaler du kun det du har utestående på lånet nå idag.

rentene påløper vær mnd i forhold til hva lånet er på.større sum,mere renter.

betaler du ned lånet fortere vil da summen på lånet gå ned fortere.derfor mindre renteutgifter.

bare tenke rentemessig...ett huslån på 1.5 million som nedbetales på 25år har man betalt 3 million på før huset er ferdig betalt.så og låne penger er IKKE billig nei.en vurdering om man virkelig trenger og låne penger før man gjør det burde være ett must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør her jeg, siden jeg heller ikke har peiling.

Rentene, hvilken sum beregnes de utifra av det man betaler ved hvert avdrag? La oss si man betaler 5% rente, regnes de 5% utifra totalbeløpet man lånte, eller det beløpet man har igjen?

La oss si at Ola og Kari kjøper leilighet til 1 mill, og skal betale 5 % rente. Vil de måtte betale 5% av 1 mill ved avdragene - det vil jo utgjøre 50 000 av 1 mill, så det høres jo ikke helt realistisk ut... Hva tar de 5% utgangspunkt i?

Tilgi meg for dumme spørsmål, men jeg er bare ung og nysgjerrig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør her jeg, siden jeg heller ikke har peiling.

Rentene, hvilken sum beregnes de utifra av det man betaler ved hvert avdrag? La oss si man betaler 5% rente, regnes de 5% utifra totalbeløpet man lånte, eller det beløpet man har igjen?

La oss si at Ola og Kari kjøper leilighet til 1 mill, og skal betale 5 % rente. Vil de måtte betale 5% av 1 mill ved avdragene - det vil jo utgjøre 50 000 av 1 mill, så det høres jo ikke helt realistisk ut... Hva tar de 5% utgangspunkt i?

Tilgi meg for dumme spørsmål, men jeg er bare ung og nysgjerrig;)

Du betaler rente av det til enhver tid utestående beløp. Det vil si at når det er f.eks. 50 000 igjen av lånet, betaler man 5 % rente av 50 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler rente av det til enhver tid utestående beløp. Det vil si at når det er f.eks. 50 000 igjen av lånet, betaler man 5 % rente av 50 000.

Beregnes renta årlig eller på månedsbasis? Jeg mener, 5 % av 50 000 / 12 mnd eller 5 % av gjenstående hver nye måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yihaa

Tenk deg at du har 100 000 i lån og 5 % rente, og du betaler månedlige avdrag og renter. Du betaler 5000,- i avdrag pr måned. (Dette er selvfølgelig helt hypotetiske tall)

1. måned:

Renter:

Kr 100 000 x 0,05 = 5000,-

Deler du dette på 12 (måneder), får du omtrent 410 kr.

5000,- (avdrag) + 410,- (renter) er det du må betale den måneden.

2. måned:

Renter:

Kr 95 000 x 0,05 = 4750,-

Deler du dette på 12 (måneder), får du omtrent 395 kr.

5000,- (avdrag) + 395,- (renter) er det du må betale den måneden.

3. måned:

Kr. 90.000 x 0,05

Osv.

NB! Jeg har ikke tatt hensyn til renters rente og gebyrer osv.

Dette er en forenklet oppstilling.

Endret av Yihaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks er å betale inn et stort beløp med en gang du er ferdig å studere, da reduseres det totale rentebeløpet en del.

Det er omtrent det dummeste man kan gjøre, med mindre man enten aldri har tenkt å kjøpe bolig, eller har nok penger på bok til å både betale ned studielånet og kjøpe bolig uten å ta opp lån.

Studielånet har spesielle betingelser som gjør det langt sikrere å sitte med enn andre former for lån (man kan f.eks. få betalingsutsettelse/frysing av lånet ved arbeidsledighet eller nye studier, og det faller bort hvis man blir arbeidsufør eller dør). Man bør aldri betale inn ekstra på studielånet, de pengene man evt. kunne brukt til det bør heller brukes til å betale ned på andre lån, til sparing, eller som egenkapital ved kjøp av bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk deg at du har 100 000 i lån og 5 % rente, og du betaler månedlige avdrag og renter. Du betaler 5000,- i avdrag pr måned. (Dette er selvfølgelig helt hypotetiske tall)

De aller fleste større lån (studielån og boliglån) betales som annuitetslån, ikke serielån. Dvs. at terminbeløpet (avdrag + renter) er konstant (så lenge renten er fast), slik at man betaler en relativt større del renter i begynnelsen av løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
De aller fleste større lån (studielån og boliglån) betales som annuitetslån, ikke serielån. Dvs. at terminbeløpet (avdrag + renter) er konstant (så lenge renten er fast), slik at man betaler en relativt større del renter i begynnelsen av løpetiden.

Og de aller fleste som ønsker å betale minst mulig renter velger serielån fremfor annuitetslån... Selvsagt under forutsetning av at de har økonomi til å komme seg gjennom de første årene med nedbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og de aller fleste som ønsker å betale minst mulig renter velger serielån fremfor annuitetslån... Selvsagt under forutsetning av at de har økonomi til å komme seg gjennom de første årene med nedbetaling.

Husker jeg feil eller er det slik at serielån lønner seg dersom man har tenkt å betale ned lånet over en viss tid (f.eks. 20 år), mens annuitetslån lønner seg dersom størrelsen på innbetaling er "viktigst" (altså et annuitetslån med samme størrelse innbetaling som første på serielån, men nedbetalt over færre år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjeste Blondie65
Husker jeg feil eller er det slik at serielån lønner seg dersom man har tenkt å betale ned lånet over en viss tid (f.eks. 20 år), mens annuitetslån lønner seg dersom størrelsen på innbetaling er "viktigst" (altså et annuitetslån med samme størrelse innbetaling som første på serielån, men nedbetalt over færre år)?

Et serie/etterskuddslån betyr at man betaler det samme avdraget hver termin i hele nedbetalingstiden, + rente. Dvs. at i begynnelsen vil man ha svært høye innbetalinger i terminen, men etterhvert som lånet går ned vil også terminbeløpet synke fordi rentebeløpet synker.

Et annuitetslån er beregnet slik at man betaler det samme hver termin i hele nedbetalingsperioden. Dvs. at man da betaler svært mye rente og lite avdrag til å begynne med og så vil andelen rente minke og andelen avdrag øke i terminen gjennom hele nedbetalingsperioden. Dette betyr at man betaler forholdsvis mye mindre terminbeløp enn ved et serie/etterskuddslån.

Fordi man betaler ned med samme avdrag hele nedbetalingstiden ved et serie-/etterskuddslån vil lånet minke raskere til å begynne med enn ved et anuitetslån og dermed blir det mindre rente å betale i løpet av hele nedbetalingstiden ved et serie-/etterskuddslån. Dette er fordi man fakisk reduserer lånet raskere og dermed sparer renter.

Har man råd til å betale et serie-/etterskuddslån så svarer dette seg, er man derimot avhengig av litt lavere terminbeløp og at disse er lik hver måned så velger man annuitetslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Amelie_*

Bare et lite tips (har ikke lest gjennom tråden for å sjekke om andre har skrevet dette)

Du spør om du vil betale mindre renter om du betaler raskere. Svaret er at ja, det vil du. Men det er et par andre hensyn å ta.

Jeg har et boliglån som er nesten nedbetalt, men betaler kun det jeg må av studielånet. Da jeg var ferdig studert hadde jeg kapital til å tilbakebetale alt på dagen, men valgte å heller spare dette til bolig.

Årsaken er at studielåner er et meget gunstig lån. Renta holdes stort sett lav, jeg har kun et par ganger opplevd at denne er høyere enn boliglånsrenta mi. I tillegg er det et personlig lån. Det vil si at det bortfaller dersom jeg skulle dø, mens et boliglån vil gå til fradrag i min formue og dermed "arves". Dersom man på et tidspunkt står arbeidsledig, må i militæret, vil studere videre, eller liknende, vil renta fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsammen må jeg betale tilbake 440 000 kroner inkludert renter. Altså er 180 000 kroner kun renter! Og gebyr kommer i tillegg. Er ikke dette fryktelig mye penger, når lånesummen er 250 000??

Nei, det er ikke mye. Du kan heller ikke se på gjelden din som 440 000 kroner. Den er kun på 250 000 kroner.

Du har mange gode betingelser på studielånet ditt, så du må selv vurdere om studielånet er noe du vil fortsette å betale på, eller om du vil prøve å eliminere det før du begynner å spare.

Personlig synes jeg at penger tilbakebetalt er penger spart, for i de fleste tilfeller så må lånene betales tilbake.

La oss si du får et uventet beløp på 100 000 kroner en gang i fremtiden. Hvis du betaler inn dette på studielånet ditt, så slipper du å betale renter på disse pengene. Hvis du sparer dem får du innskuddsrente på dem, men denne er sjelden høyere enn renten på studielånet. Ergo taper du penger på å ha likviditeten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...