Gå til innhold

Lånekassen-mye penger i renter!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er en student som har liten peiling på lån, åpenbart. Jeg har studert i tre og et halvt år, og har et og et halvt år igjen. Med andre ord blir det fem år til sammen. I løpet av disse fem årene vil jeg ha fått fullt stipend og lån.

Dersom jeg trekker fra stipendet, har jeg regnet at jeg roughly vil ha 250 000 kroner i lån hos Lånekassen. I dag gikk jeg inn på Lånekassens hjemmesider for å sjekke hvordan en nedbetalingsplan hos dem ser ut. Og jeg fikk sjokk.

Tilsammen må jeg betale tilbake 440 000 kroner inkludert renter. Altså er 180 000 kroner kun renter! Og gebyr kommer i tillegg. Er ikke dette fryktelig mye penger, når lånesummen er 250 000??

Vil det bli mindre renter dersom jeg bruker kortere tid på å betale tilbake lånet? Og dere som har lån i Lånekassen, klarer dere å betale inn 5000 kroner hvert kvartal, eller betaler dere inn mindre/ mer? Det er mye penger for én i etableringsfasen...

Fikk litt angst når jeg tenker på at jeg plutselig får nesten en halv mill i lån :tristbla: Farvel til boligdrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg betaler 6000 pr kvartal.

Betaler inn 2000 pr mnd, slik at jeg slipper å ta en stor regning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du får ikke en halv million i lån nei. Du får 250.000 i lån.

Å betale 5000 i kvartalet (som er per tre måneder) burde da gå smertefritt, er litt over 1500 i måneden, og det bør du vel klare.

Et triks er å betale inn et stort beløp med en gang du er ferdig å studere, da reduseres det totale rentebeløpet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en student som har liten peiling på lån, åpenbart. Jeg har studert i tre og et halvt år, og har et og et halvt år igjen. Med andre ord blir det fem år til sammen. I løpet av disse fem årene vil jeg ha fått fullt stipend og lån.