Gå til innhold

Kjøper betaler ikke for kjolen min!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest selger'n

Har solgt brudekjolen min i midten av mai, jeg sendte den til henne, for hun bodde langt unna, hun betalte et depositum på 1000 kr, jeg skal ha 1500 kr til.

Hun skulle betale 30 mai, har nå sendt to purringer med 14 dagers mellomrom. Den første savrte hun på å beklaget at hun ikke har betalt, den andre har hun ikke svart på enda (sendte den 30. juni på mail).

Har alle mailer i innboksen min, samt navnet og adressen hennes.

Noen vil vel si det er dumt av meg å selge kjolen på denne måten. Kanskje det, men stoler egentlig på folk, og skal man få solgt kjolen må man vel ta noen sjanser. Men jeg gir ikke opp enda for å få de pengene.

Unødvendig av henne å gjøre seg til "kjeltring" for så lite penger, mener nå jeg.

Hvordan skal jeg gå frem??? Politianmelde henne?

Hvor mange purringer må til før jeg kan si jeg virkelig har prøvt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Gi beskjed om at hvis hun ikke betaler innen f.eks 14 dager, blir hun politianmelt. For så lenge du har mail og bevis på at hun bare har bet. kr 1000,- og mangler kr 1500,- så er det jo en grei sak.

Er jo veldig irriterende da, men du vet jo til neste gang at du ikke sender fra deg dyre ting på annet enn oppkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller send det til inkasso, slik at hun får betalingsanmerking. Ved å ha betalt 1000,- av kjøpesummen har hun godtatt "kravet". Så du har en sikker sak. Hvis du er sta, kan du kjøre saken til Forliksrådet, og deretter til Namsmannen. De vil trekke henne i lønn, el.

Tror det hjelper fint lite å politianmelde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selger'n

For å få det helt klart, vi hadde en avtale om hun betalte et depositum på 1000 kr i oppkrav, hvis hun ville ha kjolen skulle hun betale restbeløpet. Hun fikk ikke lønn før 22 dager senere så jeg sa det ar greit hun ventet til da.

Jeg synes selv jeg har vært kjempegrei som sendt kjolen halve Noreg til en vilt fremmed. Savnet samme service selv når jeg skulle ha meg kjole, fant drømmekjole, men selger ville ikke sende. Jeg forstår jo hvorfor, men er virkelig folk så uærlige for for et så "lite" beløp. Det er mest en prinsipp sak for meg, og irriterende siden det har vært flere kjøpere i ettertid som har meldt seg.

Håper hun leser dette på KG, det var forrestneen på markedsplassen jeg annonserte. Vil være anonym så selgeren ikke kan forbinde nicket mitt meg meg (blir litt paranoid også da....... :ler: )

Mannen min foreslo å sende en giro i et rekommandert brev, så vi er sikker på at hun får brevet, med en siste betalingsfrist.

jeg skulle heller beholt kjolen min, vil ikke at en slik heks skal gifte seg i min drømmekjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, igjen.

Har du forsøkt å ringe henne? Det går vel an å lage en avtale hvis hun har dårlig råd? F.eks. dele beløpet i to?

Jeg skjønner at du er sint. Men ser hun her på KG at du kaller henne heks, og at du omtaler kjolen hun delevis har kjøpt som din, så øker nok ikke betalingsviljen.

Prøv å få tak i henne på telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send det til inkasso, det er ikkeno stress, - man får renter og slikt...

Glem politiet, alle vet at politiet henlegger saker som ikke handler om narkotikabevis (husk de trenger bevilgninger for oppklarte saker).

Hvor stor er henleggelseprosenten i slike saker, 80-90 %?

Eller du kan bringe saken inn for forliksrådet, det koster 1500 tror jeg...

Waco

Man forstår hvorfor folk flest bruker alternativer til rettstaten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si til henne at du klager saken inn for Forliksrådet dersom hun ikke betaler for kjolen. Dette koster 700 kr, men som regel er det den tapende part som må betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selger'n

Ok, Felix, når jeg leser det jeg har skrevet ser jeg at det er litt krasst, men siden jeg skrev det som anonym kan jeg ikke rette på det heller......

jeg skrev rett og slett fra hjertet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd med velvilje og ringt til henne, og spurt hvorfor hun ikke hadde betalt som avtalt. Med en hyggelig tone i stemmen oppfordret henne / laget avtale om at hun betaler. Eller bedt om at hun sender den tilbake (du skal ikke på ferie til de traktene vel?).

Jeg vet ikke hva politiet kan gjøre, men å sende inn til inkasso kan jo ta et halvår med gjentatte purringer før hun får betalingsanmerkning. + at hun som privatperson (mye strengere for bedrifter, de får kjappere anmerkning) bare kan sende et brev hvor hun stiller spørsmål om noe tull så vinner hun masse tid før anmerkning igjen.. Men hun må jo betale gebyr for hver regning selskapet sender ut da. Og det lønner seg neppe for deg å gå til rettsak over 1500 kroner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg ville ikke gått til politiet, de gjør ingenting med folk som er dårlig betalere.

Jeg ville først tatt en telefon til vedkommende og hørt hva hun sier.

Hvis hun ikke betaler innen en avtalt frist hadde jeg sendt et brev til henne og gitt henne en endelig frist og gitt beskjed om at saken sendestil forliksrådet når fristen har utløpt, og at du kommer til å kreve saksomkostninger (det får du). Jeg hadde sendt saken til forliksrådet (har gjort det selv), ikke for å gå til retten, men for å få et tvangsgrunnlag. En dom i forliksrådet gir nemlig rett til å tvangsinndrive kravet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med henne da! Folk som har pengeproblemer har jo problemer med å ta opp dette med de de låner penger av (banker osv). Så kommer dere helt sikkert frem til en minnelig løsning, kanskje hun kan betale i avdrag? Det viktigste må jo være at du får pengene, så bli enig med henne i en løsning som gjør det mulig for henne å betale (avdrag over tid, 250,- mnd eller noe sånt, eller 500,- 3 ganger). Vær tydelig på at hun må betale og si at du går videre med saken dersom hun ikke gjør det (så hun forstår alvoret).

Tror mange tvister og saker kunne vært løst hvis personene som er involvert var løsningsorienterte i stedet for å være forbanna for det som allerede har skjedd.

Et eks. jeg hadde med eksen min var at vi hadde hver vår advokat for å få solgt leiligheten, men det ble så utrolig mye baluba og advokatene tok helt av, at løsningen ble at vi satt oss ned og ordnet opp selv (for da var vi fed up begge to!). Hadde vi bare kunne gjort det med en gang, men da var vi så opptatt med å krangle om gamle dager...

Så tenk positivt, snakk med dama og kom til en løsning dere begge kan leve med. Så slipper du styr med politi, forliksråd osv, og du får pengene dine.

PS! Hold oss oppdatert på hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selger'n

Jeg har søkt og ringt etter telefonnummeret hennes overalt men finner det ikke, så sender et rekommandert brev så er jeg sikker på at hun får brevet. Der setter jeg en betalingsfrist og etter den dagen kontakter jeg forliksrådet. Håper da det blir fart i sakene. Jeg vil også be henne ta kontakt om hun trenger å dele opp beløpet. Hun greide uten problemer å betale de 1000 kr på dagen da hun skulle hente kjolen på postkontoret den dagen tidlig i mai......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest selger'n

I kveld fant jeg telefonnummeret til kjøperen, grunnen til at jeg ikke har funnet det før var at det sto regisrert feil fornavn på gulesider, men etter sammenligning med adressene kom jeg til at det måtte være henne og tok en sjanse.

Traff på en mann og jeg presenterte meg og mitt ærend og ga henne en betalingsfrist på 12 dager hvis ikke ville jeg gå videre med saken.

Under en time etter fikk jeg en mail der hun beklaget alt og at hun hadde satt inn pengene nå.......... Deilig at det løste seg så lett! (pengene har ikke kommet på konto men må jo tro på henne!!)

Takk til dere alle som har gitt meg råd som førte til en enkel løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Uff du har virkelig hatt litt av hvert å styre med i det siste. Håper du har pengene inne på kontoen innen få dager nå og kan si deg ferdig med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er godt hvis den ene telefonen løste alt. Men gi beskjed når du har fått restbeløpet på din konto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest selger'n

I dag var pengene kommet inn på konto. Jeg fikk også flere tekstmeldinger fra henne i går der hun sa hun hadde veldig dårlig samvittighet for at det hadde tatt så lang tid. Muligens har hun bare hatt betalingsproblemer.

Men nå er saken ute av verden.

Har vært anonym nå for at ikke kjøperen skulle forbinde dette med mitt vanlige nick hvis hun leste dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har vært anonym nå for at ikke kjøperen skulle forbinde dette med mitt vanlige nick hvis hun leste dette!

Hun skjønner garantert hvem det er snakk om uansett, dersom hun leser denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skjønner garantert hvem det er snakk om uansett, dersom hun leser denne tråden...

Men i såfall vet hun jo ikke hvilket brukernavn selgeren har her inne, og dete er vel sikkert hele poenget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...