Gå til innhold

Høres dette ut som et ok bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snikk-snakkeri? Hva slags drittsekker er det som ikke klarer å akspeterer at brudeparet ikke har ræva full i penger? Hadde jeg blitt invitert i et bryllup hvor jeg visste at brudeparet ikke hadde så mye penger så hadde jeg faktisk satt pris på å bli invitert i det hele tatt. For mange vil jeg jo tro at alternativet er at det ikke blir noe bryllup hvor resten av familien får mulighet til å delta, hva slags snikk-snakkeri blir det ikke da av smålige mennesker som ikke kan akseptere at folk ikke tar opp forbrukslån for å servere dem tre-retters?

Det fins mange alternativer mellom en tre retters og det å måtte betale for sin egen mat i et bryllup...

Videoannonse
Annonse
Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)
Regner med at alle dere inviterer står dere nær når det er under 40 gjester. Hadde jeg blitt invitert i bryllup til noen jeg var glad i der begge var studenter hadde jeg ikke reagert på å betale for måltidet selv... men jeg ville valgt en restaurant med et prisnivå alle kan være komfortable med :) Lykke til med planleggingen!

Jeg tror nok at jeg ville gjort bryllupet mindre og satset på å betale mer av det selv. Når det er sagt ville jeg ikke reagert om jeg måtte betale deler av bryllupet jeg ble bedt i selv om paret som gifter seg faktisk ikke har mulighet til å ha fest på en annen måte. Jeg setter større pris på å bli invitert og betale litt for det, enn å ikke bli invitert fordi det er så uhørt at man skal betale noe selv som gjest. Men jeg synes kanskje det er litt vel drøyt med treretters middag.

Det jeg imidlertid hadde reagert på var om brudeparet har brukt masse penger på klær og bryllupsreise etc., og samtidig bedt inn til betalbryllup.

Endret av O-Ren Ishii
Skrevet

Å invitere så mange som 40 gjester til å betale maten selv gjør man bare ikke.

Jeg ville i allefall ikke skrevet en innbydelse! Bare sendt ut et lite brev der dere skriver at dere skal gifte dere, og i stedet for gave hadde dere hadde satt stor pris på om de ville spise sammen med dere.

Skrevet

Hva med å invitere til kurvfest på lokalet i stedet?

Skrevet

Jeg var i et bryllup for et par sommere siden der brudeparet giftet seg på rådhuset og gjestene kom hjem til dem utpå ettermiddagen. Der var det grillfest og kaker og fest, og gjestene hadde med sin egen grillmat. Jeg synes dette var en fin løsning siden brudeparet ikke hadde så god økonomi. På denne måten slapp brudeparet å legge ut for mat til gjestene, men de gjorde det også mye mindre formelt enn om de hadde invitert til restaurant..

• Liker 1
Skrevet
Å invitere så mange som 40 gjester til å betale maten selv gjør man bare ikke.

Jeg ville i allefall ikke skrevet en innbydelse! Bare sendt ut et lite brev der dere skriver at dere skal gifte dere, og i stedet for gave hadde dere hadde satt stor pris på om de ville spise sammen med dere.

Dette var ganske smart da. Absolutt noe å tenke over. Urimelig hvis de både skal betale sin egen mat og kjøpe gave. Spesielt hvis det er familier som skal betale for flere barn. Da kan det fort bli dyrt for dem.

Skrevet (endret)
Og om de ikke har tilgang på venner eller masse fjortiser eller annet da? Henge opp lapp på nærmeste butikk og håpe at de som de får tak i er allrighte folk?

Jeg antar også at de antagelig har et ganske knapt budsjett når en ønsker å få gjestene betale for egen mat. Det kan jo være de rett og slett bare ønsker å dele dagen med sin familie og ønsker å gi dem muligheten til å dele dagen med dem om de ønsker det. Med den inntekter studenter vanligvis har kan jeg tenke meg at det kanskje ikke er mer enn noen par tusen kroner en har råd til å unne seg.

Om altenativet er å bare gifte seg i rådhuset og spise middag med far og mor, hvorfor ikke la folk få en mulighet til å også delta?

De fleste studenter har vel mulighet til å legge opp noe mer enn et par tusenlapper i løpet av et helt år, hvis det er viktig nok? Jeg vet litt om det å spare til bryllup som student, og det meste er mulig hvis man tenker alternativt og er villig til å ofre litt.

Og så er det noen som bare har veldig dårlig råd uansett hvordan de snur på kronestykkene. Det er mulig å be gjester om å betale for mat, men da bør man i det minste presisere at det er gaven. Alternativt forvente at det blir mye snakk i ettertid, fordi mange er opptatt av sånne ting. Og bl.a. har liten forståelse for at man ikke kuttet på andre utgifter (som gjesteantall, bryllupsreise, klær, fotografering osv).

Endret av Vera Vinge
Gjest Gjest
Skrevet

Høres Ok ut, men det med betaling av middagen bør løses på en bedre måte. Ihvertfall bør gjestene få vite om det på forhånd.

Men flere gode ideer her i tråden om budsjett bryllup :)

Hva med å invitere til kurvfest på lokalet i stedet?

Hva er kurvfest?

Skrevet
Høres Ok ut, men det med betaling av middagen bør løses på en bedre måte. Ihvertfall bør gjestene få vite om det på forhånd.

Men flere gode ideer her i tråden om budsjett bryllup :)

Hva er kurvfest?

Kurvfest er det samme som spleiselag. Alle gjestene tar med noe mat. Enten noe brudeparet ber de ta med, eller noe de selv bestemmer. Så lager man buffet/koldtbord av dette.

Mye billigere enn å be de betale for restaurantmat.

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
De fleste studenter har vel mulighet til å legge opp noe mer enn et par tusenlapper i løpet av et helt år, hvis det er viktig nok? Jeg vet litt om det å spare til bryllup som student, og det meste er mulig hvis man tenker alternativt og er villig til å ofre litt.

Og så er det noen som bare har veldig dårlig råd uansett hvordan de snur på kronestykkene. Det er mulig å be gjester om å betale for mat, men da bør man i det minste presisere at det er gaven. Alternativt forvente at det blir mye snakk i ettertid, fordi mange er opptatt av sånne ting. Og bl.a. har liten forståelse for at man ikke kuttet på andre utgifter (som gjesteantall, bryllupsreise, klær, fotografering osv).

Vi er begge to studenter, og har to barn. Likevel har vi klart å spare slik at vi kan invitere alle gjestene til middag med fri bar... Vi har sett etter billige løsninger, og brukt de kontaktene vi har. Det kunne ikke falle oss inn å invitere folk til middag på restaurant der de må betale selv! Da hadde vi nok lagt opp et helt annet løp. Kurvfest, stille rådhusgreier, ventet noen år osv.

Endret av Bolledeig
Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Hva med å få de nærmeste til å ta med hver sin rett, besteforeldre, foreldre, nær venninne osv?Da blir det billig buffe:D Og veldig spennende på hva hver og en har laget:p

Gjest Gjest
Skrevet

Sån jeg ser det, er valget som følger:

1- spør venner og familie om de vil være med ut og spise i stedet for å kjøpe gave

2- arranger kurvfest der dere leier billig grendahus/låner hytta til tante og onkel/har festen i kantina på jobben/el.l. Be alle ta med en rett hver (ha litt kontroll slik at ikke ALLE tar med salat) eller en kake, og det de vil drikke.

3- eller vente litt med bryllupet til dere har råd til å arrangere det slik dere vil.

Det er fullt mulig å arrangere en fest med minimalt budsjett, men man må svinge seg i selen og være litt initiativrik og oppfinnsom. Jeg ville selv myyyyye heller blitt bedt på kurvfestbryllup der jeg tar med mat og drikke, enn å gå ut og spise på restaurant i noen timer og betale alt selv.

Skrevet

Det kan bli fryktelig komplisert på restaurant med 40 gjester som skal bestille (hvis man betaler selv vil nok m age ønske å vege hva de selv skal spise) og siden finne ut hvem som skal betale hva.

Ville mye heller valgt en løsning hvor dere ønsker dere bidrag til koldtbordet i stedet for gaver.

Gjest Gjest
Skrevet
Bryllupsdagen: Vielse, fotografering, middag på restaurant (i underkant av 40 stk) som blir betalt av gjestene selv.

Vi hadde budsjettbryllup, og første utgiften vi kuttet var fotograf. Vi fikk bilder som gjester og slekt tok i løpet av dagen, ga noen spesielt ansvar for å ta bilder. Fotograf er dyrt hvis man leier en som er proff - ville heller brukt pengene på gjestene.

Gjest Gjest
Skrevet

Å invitere til bryllup, og deretter ta folk med på restaurant hvor de må betale selv, synes jeg er meget frekt! Min mening er at enten får dere invitere færre gjester, eller ta en budsjettløsning der dere selv betaler for maten, eventuelt til nød en løsning der man ber noen/alle av gjestene ta med til et koldtbord.

Skrevet (endret)

Jeg er nok også av de som mener man ikke inviterer gjestene til å betale maten selv.

DA jeg feiret runddag for ett par år siden, intivterte jeg 65 gjester til grilling. Jeg ordna sommerkoteletter, og nakkekoteletter, salat, og potetsalat til alle. På forsommeren er det alltid tilbud på nakke og sommerkoteletter, så jeg kjøpte alt på tilbud.

Dette ble den nette sum av 3500.- (Da lagde jeg potetsalaten selv. Det er billigere å kjøpe på rema) Tror heller jeg ville gått for en sånn løsning enn at hver og en skal betale på restaurant. Så kan man heller si at folk skal ta med drikke selv? Tror det blir en mere casual stemning enn om man har det på restaurant også. Jeg var også student da jeg feiret den bursdagen. I tillegg betalte jeg lokale, og levende musikk.

Man finner mange gode løsninger om man er litt kreativ, som mange andre her nevner.

Endret av Maye
Gjest KateW
Skrevet

Hvor har det blitt av TS?

Følgende bryllupsløsninger har jeg opplevd og følt var en smule "cheap". Det ene var langt avgårde, måtte fly. Der var jeg invitert til vielsen og kaffe, og vi ble anbefalt å gå med de andre gjestene på restaurant og spise i mellom. For meg var det faktisk uaktuelt å prioritere. Med flybillett, taxi fra kirke og til restaurant, tilbake til lokalet, samt middag og gave, det ble flere tusen kroner for meg, og det hadde ikke jeg råd til.

Jeg har også vært invitert til et koldtbord som ikke fungerte, fordi de hadde beregnet alt for lite mat, og kun serverte vann og drikke for å spare penger. Det ble for dumt, syns jeg.

MEN, jeg har vært på bryllupsfest på lokalet, hvor brudeparet var studenter, med hjemmelaget tapas og vin på trelitersdunker, nydelig billig pynt, masse lys, dugnadsfotografering, billig og flott kjole osv osv, et av de morsomste bryllupene jeg har vært i. Som gjenspeilet parets personligheter, og var morsomt og lett i stemningen.

Skrevet

Jeg hadde nok blitt forundret over å bli invitert til et bryllup der jeg måtte betale restaurantregningen sjøl.

Jeg undrer meg også på hvordan dette skulle løses i praksis. Skal alle spise det samme? Skal ulike middager betales hver for seg etter middagen. Bare det å gjøre opp for hver enkelt gjest vil jo ta ganske mye tid.

Som flere foreslår, synes jeg at en fest i et lukket lokale er å foretrekke. Hver gjest kan gjerne ta med seg mat, selv om jeg nok synes det er på kanten, også.

Særlig for dem som kommer tilreisende i et bryllup, synes jeg det er urimelig å forlange at de skal betale både for mat og gave.

Jeg tror at jeg for egen del ville takket nei til et slikt bryllup, med mindre det var noen som stod meg svært nær.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...