Gå til innhold

Høres dette ut som et ok bryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Egentlig er det jo en så stor ære å i det hele tatt bli vurdert som gjest i et bryllup at man burde måtte søke på forhånd! :nigo:

For ikke å snakke om å betale inngangspenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Om folk takker nei er jo også en god indikasjon på om folk egentlig kommer for mat og underholdning eller om de kommer fordi de ønsker å delta på en merkedag for brudeparet. Sitter nesten å tenker at det hadde jo vært en kjempe greie å si at folk skal betale selv og heller se hvem som ikke kommer da, og si når bryllupet står til de som kom at maten er gratis allikavel.

Er uansett altfor mange folk som forventer å bli invitert, selv om en gjerne ikke har noe som helst forhold til brudeparet untatt at de har vært sporadisk venner eller noe etter ungdomskolen eller tilfeldigvis er i slekt med dem.

Jeg mener at dersom man er invitert i et bryllup, betyr det at man får mat uten å betale for det. Det behøver ikke bety tre-retters middag.

Skal man ha gjester, så bør de behandles som gjester.

Hvem man skal invitere er en vurdering. Man risiskerer å fornærme noen fordi de ikke er invitert. Og man risikerer å be folk som ikke ønsker/kan komme, men ikke klarer å si nei. En grunn til at det er vanskelig å få til å komme, kan være økonomi. Reiseutgifter, oppholdsutgifter, gave osv kan bli for dyrt for noen. En restaurantregning på toppen av dette kan bli for mye.

I tillegg er det vel ikke alle som synes bryllup er så gjevt.

På denne siden er det jo drøssevis av gode forslag til rimelige brylluper der gjestene får mat.

Gjest Gjest
Skrevet
For ikke å snakke om å betale inngangspenger.

Det faktisk helt vanlig å betale inngangspenger, hvor mye av pengene er en gave til brudepartet og hvor resten går til å dekke utgiftene de har med gjestene i store deler av Asia. Det er ofte derfor at mange fra mer østlige land har digre bryllup som går over flere dager med hundrevis av gjester.

Skrevet
Du skal få meg til å tro at du er en som hadde turt å ikke invitere en onkel og tante eller noe bare fordi ikke har hørt noe fra dem på fem år :ler:

Du kan jo gjerne innrømme det at du heller hadde tatt opp et forbrukslån for å dekke barutgifter enn å tråkke noen på tærne :nei:

Jeg tror alvorlig talt du ikke forstår at folk kan ha dårlig økonomi men fortsatt fortjener å få lov til å gifte seg og dele dagen sin med venner og bekjente. Mange har faktisk ganske store familier men ikke nødvendigvis verdens største lommebøker.

Du høres jo bare bitter ut, så for meg kunne du vært trådstarter som prøver å rettferdiggjøre valget :fnise:

Som sagt,-hver sin smak og hver sitt valg. Jeg er bare sier at for vår del hadde det vært uaktuelt å gjøre det på den måten.

Skrevet

Tråden er ryddet. Mette Forumansvarlig

Skrevet

Det er direkte frekt å be gjestene betale maten selv. Man føler seg ikke mye satt pris på som gjest dersom man i tillegg til kanskje først betale reise, opphold og gave, deretter ikke engang blir påspandert mat!? Det føles ikke mye ærefullt å være gjest da.

Men som sagt over: Selvsagt må brudeparet ta hensyn til sin egen økonomi. Enten ved å redusere antall gjester, eller å kjøre økonomivarianten på middagen (lapskaus på ungdomshuset, koldtbord hjemme hos noen venner med stort hus, eller burgere fra McDonalds for den saks skyld).

Men synes det har blitt merkelig stille fra TS ja.

Skrevet
En kurvfest er ikke det samme som spleiselag!

En kurvfest er noe helt annet... Der blir (mat)kurvene auksjonert bort, og det er de som kjøper de (3-4 stykker kjøper de sammen) som spiser de. Ofte lag/foreninger som arrangerer til inntekt for laget (i stedet for basarer, kakelotterier o.l.).

*Beklager avsporingen*

Jeg har aldri hørt denne forklaringen før, så det er nok ulike betydninger av det rundt omkring :) Jeg har kun hørt ordet Kurvfest i ulike sammenhenger der alle tar med noe mat og deler med resten (et lite søk på ordet kurvfest får så vidt jeg kan se bare opp de samme variantene).

Skrevet (endret)
Nå har jeg ikke hørt om noen bryllup der gjestene selv betaler middagen, men så har jeg ikke vært i så mange bryllup...

Jag har varit på ett sådant bröllop.

Det var mycket lyckat.

Paret gifte sig med bara vittnen närvarande och bjöd in gästerna på middag på en lagom fin italiensk restaurang där det fanns middagsalternativ från ca 100 sek och uppåt.

Paret var i 25 års ålder, bodde på ca 30 kvm och hade allt de behövde och fick plats med till hemmet. I inbjudan skrev de att "ER present till OSS är att ni betalar er egen mat och är med och firar dagen med oss!"

Något som den äldre generationen höjde på ögonen inför men accepterade och gillade efter lite tanke.

Tillägg: Alla gästerna till bröllopsmiddagen kom från Stockholmsområdet utom en tante som bodde utomlands så det var inte många som behövde extra reskostnader.

Endret av Furstina
Skrevet
En kurvfest er ikke det samme som spleiselag!

En kurvfest er noe helt annet... Der blir (mat)kurvene auksjonert bort, og det er de som kjøper de (3-4 stykker kjøper de sammen) som spiser de. Ofte lag/foreninger som arrangerer til inntekt for laget (i stedet for basarer, kakelotterier o.l.).

*Beklager avsporingen*

:Nikke:

Det er fint at du forklarer, jeg trodde kurvfest hadde noe med dokurver å gjøre :sjenert:

Kurvfest er en gammel "tradisjon". Dokurver er (for meg) noe helt nytt - og noe helt annet ja.... :fnise:

Jeg har aldri hørt denne forklaringen før, så det er nok ulike betydninger av det rundt omkring :) Jeg har kun hørt ordet Kurvfest i ulike sammenhenger der alle tar med noe mat og deler med resten (et lite søk på ordet kurvfest får så vidt jeg kan se bare opp de samme variantene).

Kurvfest er nok noe som var mere "vanli" for "lenge" siden (la oss si for inntil ca 40 år (?) siden). Min mor fortalte hvordan det foregikk - dengang hun var ung - og ungdomslaget hun var med i arrangerte sånne fester.

Så til det tråden handler om:

Ville nok ikke følt meg som "gjest" i et bryllup hvor jeg selv måtte betale.

Har vært i en del bryllup opp gjennom årene, men heller aldri opplevd å måtte betale for drikke selv. Alltid vært "fri bar" (og mat) hvor jeg har vært.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette hørtes ut som mitt drømmebryllup!! :)

Og jeg vil heller ikke hatt noe i mot å betale selv som gjest men hadde da ikke gitt så dyr gave. :)

Lykke til!

(ikke bry deg med hva andre syns, mener og tenker). ;)

Gjest Gjest_Hildegunn_*
Skrevet

TS her,

takk for alle gode forslag og mer eller mindre tilbakemeldinger. Til de som påstår at vi ønsker både å få gave og å slippe å betale noe selv, så er dette feil. Vi har ikke regnet med at gjestene skulle ha med gave i tillegg til dette, nei, vi er egentlig ikke interessert i gaver i det hele tatt. Vi ønsker rett og slett å gjøre dette med lokale og mat så enkelt som mulig, og ikke lage noen høytidelig feiring ut av det hele, men at de vi er glade i er sammen med oss denne dagen og koser seg. Det er tydelig at noen av dere mener at dette kan man ikke gjøre med mindre det er gratis. Igjen, tusen takk for mange gode innspill og ideer, vi får se hva vi velger å gjøre :)

Gjest Fisk73
Skrevet
Jag har varit på ett sådant bröllop.

Det var mycket lyckat.

Paret gifte sig med bara vittnen närvarande och bjöd in gästerna på middag på en lagom fin italiensk restaurang där det fanns middagsalternativ från ca 100 sek och uppåt.

Paret var i 25 års ålder, bodde på ca 30 kvm och hade allt de behövde och fick plats med till hemmet. I inbjudan skrev de att "ER present till OSS är att ni betalar er egen mat och är med och firar dagen med oss!"

Något som den äldre generationen höjde på ögonen inför men accepterade och gillade efter lite tanke.

Tillägg: Alla gästerna till bröllopsmiddagen kom från Stockholmsområdet utom en tante som bodde utomlands så det var inte många som behövde extra reskostnader.

Jeg synes dette høres bra ut jeg.... De aller fleste av oss har det vi trenger, og dette er jo en fin måte å heller få feire dagen sin sammen med flest mulig.

Men likevel tror jeg det kan være vanskelig for folk å ikke ta med seg gave.... Og nei, jeg tror ikke jeg ville ha invitert folk i mitt bryllup uten at jeg betalte maten, selv om jeg tror at det er fullt mulig å gjøre det.

Skrevet
Jeg synes dette høres bra ut jeg.... De aller fleste av oss har det vi trenger, og dette er jo en fin måte å heller få feire dagen sin sammen med flest mulig.

Men likevel tror jeg det kan være vanskelig for folk å ikke ta med seg gave.... Og nei, jeg tror ikke jeg ville ha invitert folk i mitt bryllup uten at jeg betalte maten, selv om jeg tror at det er fullt mulig å gjøre det.

Nu hade de ju inte "full bryllupspakke" ändå. Bruden hade en stilig tight klänning (var den svart?) på sig och brudgummen röd dress.

De gifte sig inte i kyrkan utan privat av en präst.

På kvällen var det middag på restaurang + "efterfest" hemma hos dem med snittar och vin för de som ville festa mer.

Gjest annemor30
Skrevet

TS her,

takk for alle gode forslag og mer eller mindre tilbakemeldinger. Til de som påstår at vi ønsker både å få gave og å slippe å betale noe selv, så er dette feil. Vi har ikke regnet med at gjestene skulle ha med gave i tillegg til dette, nei, vi er egentlig ikke interessert i gaver i det hele tatt. Vi ønsker rett og slett å gjøre dette med lokale og mat så enkelt som mulig, og ikke lage noen høytidelig feiring ut av det hele, men at de vi er glade i er sammen med oss denne dagen og koser seg. Det er tydelig at noen av dere mener at dette kan man ikke gjøre med mindre det er gratis. Igjen, tusen takk for mange gode innspill og ideer, vi får se hva vi velger å gjøre :)

[/quote

Forteller du oss om hvordan dagen din ble når den tid kommer??

Vi giftet oss med bare forloverne og ungene(ingen som visste noen ting) tilstede... ba de ut på middag og kjøpte campingvogn for resten av pengene vi hadde spart opp gjennom 3 år he he

Gjest Selv student og gifter meg i som
Skrevet

Må si jeg hadde reagert på dette som gjest. Betale middag selv!? Og i tillegg evt betale reise og overnatting i forb med bryllupet? Det er i alle fall ikke mye rett etikette over det...

Vi er også et studentpar som gifter oss i sommer. Vi holder begge på med lange universitetsstudier som krever mye tid til studier og lite penger i kassen, MEN vi har likevel klart å spare opp 60. 000 kr selv til bryllupet ved å ta ekstravakter, spare og jobbe så og si alle helger det ikke er eksamenslesing. Det kan dere også klare! Eller dere kan utsette bryllupet til dere har mer penger i kassen. Det koster ikke all verden å spandere en middag på gjestene!

Broren til samboeren min giftet seg nylig, og de inviterte rett og slett 30 personer hjem til svigers på snitter og gryterett. Betalte det selv, men lånte svigers hus siden det har plass til 30. Hun hadde en enkel kjole, og jeg tror de kom unna med hele greien for under 5000 kr. Hvor vanskelig kan det være å skaffe 5000 kr, liksom?

Synes ikke dere skal legge alt på gjestene bare fordi dere er studenter! Studenter kan ta ekstravakter de også, akkurat som alle andre!

Skrevet

Er enig med mange her, jeg hadde reagert på å måtte betale maten selv i et bryllup. Jeg har full forståelse for at alle ikke har like god råd, men det er mulig å arrangere bryllup uten at det koster skjorta. Hva med å vente til dere får spart opp litt penger eller å leie et grendehus eller lignende og grille f.eks?

Gjest Gjest
Skrevet
Bryllupsdagen: Vielse, fotografering, middag på restaurant (i underkant av 40 stk) som blir betalt av gjestene selv. Evt. kaker og kaffe hjemme hos oss etterpå, dog blir det et problem med plass.

Dagen derpå: Lunsj og kaker for gjestene som kommer langveisfra (sambos familie).

Kort sagt; litt uformelt uten for mye styr og stell. Hva tror dere? Hvis dette høres helt bærtur ut, har dere noen forslag til hvordan man kan gjøre det uten for mye styr, men på en måte som setter pris på gjestene som kommer langveisfra? :)

Skal gjestene beyale middagen selv? Sto det i invitasjonen også?

nei det syns jeg ike er greit nei.....første gang jeg hører

Skrevet (endret)
Det er fint at du forklarer, jeg trodde kurvfest hadde noe med dokurver å gjøre :sjenert:

Hehe :) Dokurvfest med paracet, miniflasker med whisky, kondomer og strømper :)

Tilbake til TS' problemstilling. Skal alle bestille hver sin rett når de møter opp, eller er rettene forhåndsbestemt av brudeparet? Ellers tar det vel voldsomt lang tid hvis alle bestiller hver sin ting. Samtidig blir det litt kjedelig å betale for steinbit når en heller hadde valgt svinesteik om en hadde vært vanlig gjest i restauranten.

I slike tilfeller hvor man ikke har råd til å spandere middag på gjestene, så kan vel løsningen være å ønske seg penger i gave. Da slipper en også at enkelte gjester tar med seg gave i tillegg, for da er det jo gave uansett.

Man kan jo sløyfe fotografen også, hvis de er dyr.

Endret av Jade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...