Gjest Gjest_Hildegunn_* Skrevet 9. mars 2009 #1 Skrevet 9. mars 2009 Bryllupsdagen: Vielse, fotografering, middag på restaurant (i underkant av 40 stk) som blir betalt av gjestene selv. Evt. kaker og kaffe hjemme hos oss etterpå, dog blir det et problem med plass. Dagen derpå: Lunsj og kaker for gjestene som kommer langveisfra (sambos familie). Kort sagt; litt uformelt uten for mye styr og stell. Hva tror dere? Hvis dette høres helt bærtur ut, har dere noen forslag til hvordan man kan gjøre det uten for mye styr, men på en måte som setter pris på gjestene som kommer langveisfra?
ToveM Skrevet 9. mars 2009 #2 Skrevet 9. mars 2009 Nå har jeg ikke hørt om noen bryllup der gjestene selv betaler middagen, men så har jeg ikke vært i så mange bryllup... 1
Gjest Gjest_Hildegunn_* Skrevet 9. mars 2009 #3 Skrevet 9. mars 2009 Det er nok sant, får nevne at vi begge er studenter
ToveM Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Kan det være en ide å leie et billig lokale? Idrettshus, lokalene til en ungdomsklubb e.l. Servere en Gryterett med påfølgende kaker ?
allyhoo Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes det høres koselig ut. Uten styr og stell høres ut som mitt drømmebryllup Kake dager derpå høres ut som en bra ting. I august var vi "langveisfarende" i et bryllup, og vi ble invitert til middag dagen før bryllupet. Det var koselig å blir intivtert til noe ekstra, fikk oss til å føle at de virkelig ville at vi skulle ta oss tid til å komme
Solstrålejenta Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes at opplegget høres koselig ut Man trenger jo ikke å gjøre det vanskeligere enn som så. Men synes det er noe spesielt at gjestene skal betale maten selv... Skjønner at det er av økonomiske årsaker, men det er litt uvanelig for meg... Hva med å diske opp enkel mat selv eller lage et koldtbord eller lignende hjemme hvis dere har mulighet?
Fresi Skrevet 9. mars 2009 #7 Skrevet 9. mars 2009 Det er selvsagt på bærtur å la gjestene betale middag på restaurant selv.
Honesty Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Jeg ville heller gjort det enkelt, evt. invitere færre enn å la gjestene betale maten selv. Da begynner man å lure på hvorfor de blir invitert i det hele tatt?
Vera Vinge Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Jeg tror også mange vil stusse på å måtte betale for maten selv. Jeg ville heller ventet med å gifte meg til jeg hadde råd til å betale for gjestenes mat, eller gjort det enklere ved å ha færre gjester, ha grillfest i en hage, kjøpe billigere kjole eller noe annet. Evt. bare ha en helt enkel vielse, med kun nærmeste familie, hvor man så spanderer middag på restaurant på dagen, og så ha en vennefest uten middagsservering i etterkant.
Sol79 Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Helt ærlig så syns jeg det er ganske frekt å invitere på bryllupsmiddag der gjestene må betale selv. Om jeg fikk en invitasjon til noe sånt skulle det vært noen jeg var veldig glad i for at jeg skulle orket å dra. 1
Møffi Skrevet 9. mars 2009 #11 Skrevet 9. mars 2009 Dere kan jo heller leie et billig lokale og be alle gjestene ta med litt hver til koldtbord da? 1
Gjest Miley Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Jeg hadde heller leid et billig lokale og servert gryterett en å la gjestene betale maten selv. Det synes jeg er i overkant frekt faktisk. Vi vil gjerne ha gave, men husk penger til maten
ingefær Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 (endret) Regner med at alle dere inviterer står dere nær når det er under 40 gjester. Hadde jeg blitt invitert i bryllup til noen jeg var glad i der begge var studenter hadde jeg ikke reagert på å betale for måltidet selv... men jeg ville valgt en restaurant med et prisnivå alle kan være komfortable med Lykke til med planleggingen! Endret 9. mars 2009 av ingefær 1
impa Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes det hørtes ut som et kjempe behagelig casual bryllup jeg. Bortsett fra å betale middagen selv, jeg vet dette fører til endel snikk-snakkeri. Jeg har vært i to bryllup hvor det ble litt dårlig stemning pga. "gniende" løsninger. Det ene var et spleisebryllup, ikke særlig suksess, det var kronerulling, ergo. kunne du betale akkurat den sum penger du selv ville. Jeg følte ikke for å gi noe som helst, pga. at når man skal i festlige anledninger som konfirmasjon, bryllup og dåp, så forventer man at maten blir betalt. Hvis dere har lite penger å rutte med, så ville jeg gjort et mye mindre bryllup. Jeg selv skal i et bryllup nå i sommer, hvor vi bare er 20 personer med brudepar og forlovere. Brudeparet skal arrangere en storfest å kun betale leie av lokale siden, for alle andre venner og bekjente. Det er kjempe ide synes jeg.
Gjest Eithne Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Nå ser jeg ikke at du har skrevet når du skal gifte deg, men dersom du gifter deg om sommern (og du bor på en plass der været er litt stabilt) kan man jo ha et lite hagebryllup og buffet f.eks? lage litt av hvert der gjestene kan plukke det de vil ha. Kanskje ordne seg slik at familie baker noe kaker osv.
Gjest Gjest_Johanne_* Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Kan det være en ide å leie et billig lokale? Idrettshus, lokalene til en ungdomsklubb e.l. Servere en Gryterett med påfølgende kaker ? Om familien kommer i bryllupet og de selv også skal være i bryllupet, noe jeg antar siden det er de som gifter seg, hvem er det da som skal lage denne grytretten og sørge for servering og drift av dette lokalet?
Gjest Miley Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Om familien kommer i bryllupet og de selv også skal være i bryllupet, noe jeg antar siden det er de som gifter seg, hvem er det da som skal lage denne grytretten og sørge for servering og drift av dette lokalet? To gode venninner. Eller en kompis av mannen. To fjortissjenter. Datra til sjefen og venninnen hennes. Eller noen andre som er villige.
Gjest Gjest_Johanne_* Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 To gode venninner. Eller en kompis av mannen. To fjortissjenter. Datra til sjefen og venninnen hennes. Eller noen andre som er villige. Og om de ikke har tilgang på venner eller masse fjortiser eller annet da? Henge opp lapp på nærmeste butikk og håpe at de som de får tak i er allrighte folk? Jeg antar også at de antagelig har et ganske knapt budsjett når en ønsker å få gjestene betale for egen mat. Det kan jo være de rett og slett bare ønsker å dele dagen med sin familie og ønsker å gi dem muligheten til å dele dagen med dem om de ønsker det. Med den inntekter studenter vanligvis har kan jeg tenke meg at det kanskje ikke er mer enn noen par tusen kroner en har råd til å unne seg. Om altenativet er å bare gifte seg i rådhuset og spise middag med far og mor, hvorfor ikke la folk få en mulighet til å også delta?
Gjest Miley Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 (endret) Og om de ikke har tilgang på venner eller masse fjortiser eller annet da? Henge opp lapp på nærmeste butikk og håpe at de som de får tak i er allrighte folk? Jeg antar også at de antagelig har et ganske knapt budsjett når en ønsker å få gjestene betale for egen mat. Det kan jo være de rett og slett bare ønsker å dele dagen med sin familie og ønsker å gi dem muligheten til å dele dagen med dem om de ønsker det. Med den inntekter studenter vanligvis har kan jeg tenke meg at det kanskje ikke er mer enn noen par tusen kroner en har råd til å unne seg. Om altenativet er å bare gifte seg i rådhuset og spise middag med far og mor, hvorfor ikke la folk få en mulighet til å også delta? Eller, tenk..en tråd med gode ideer man ikke må følge om det ikke passer seg slik. Når man spør om råd i en tråd på KG vil man nødvendigvis få noen svar som man kanskje ikke får bruk for. Uansett kan disse svare være en indikasjon på hva folk flest synes om betal selv bryllup. Endret 9. mars 2009 av Miley
Gjest Gjest_Johanne_* Skrevet 9. mars 2009 #20 Skrevet 9. mars 2009 Jeg synes det hørtes ut som et kjempe behagelig casual bryllup jeg. Bortsett fra å betale middagen selv, jeg vet dette fører til endel snikk-snakkeri. Jeg har vært i to bryllup hvor det ble litt dårlig stemning pga. "gniende" løsninger. Det ene var et spleisebryllup, ikke særlig suksess, det var kronerulling, ergo. kunne du betale akkurat den sum penger du selv ville. Jeg følte ikke for å gi noe som helst, pga. at når man skal i festlige anledninger som konfirmasjon, bryllup og dåp, så forventer man at maten blir betalt. Hvis dere har lite penger å rutte med, så ville jeg gjort et mye mindre bryllup. Jeg selv skal i et bryllup nå i sommer, hvor vi bare er 20 personer med brudepar og forlovere. Brudeparet skal arrangere en storfest å kun betale leie av lokale siden, for alle andre venner og bekjente. Det er kjempe ide synes jeg. Snikk-snakkeri? Hva slags drittsekker er det som ikke klarer å akspeterer at brudeparet ikke har ræva full i penger? Hadde jeg blitt invitert i et bryllup hvor jeg visste at brudeparet ikke hadde så mye penger så hadde jeg faktisk satt pris på å bli invitert i det hele tatt. For mange vil jeg jo tro at alternativet er at det ikke blir noe bryllup hvor resten av familien får mulighet til å delta, hva slags snikk-snakkeri blir det ikke da av smålige mennesker som ikke kan akseptere at folk ikke tar opp forbrukslån for å servere dem tre-retters?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå