Gå til innhold

Vin


lovenemo

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale vin til en som er helt "ny" og grønn på dette med? :ler: Får nesten alltid spm om jeg vil ha vin når jeg er i selskap, får ofte vin i gave osv., og føler meg nesten kjip når jeg sier nei og gir bort vinen jeg får :gjeiper:

Av det jeg har smakt er hvitvin en klar vinner, synes rødvin blir så innmari surt?? Så, kom med forslag og anbefalinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker bare hvitvin, og syns at DR Loosen Riesling er veldig god for en nybegynner ;)

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rødvin som er veldig god og samtidig lett å drikke er en valpolicella, særlig Domini Veneti. Anbefales på det sterkeste. Skal den være sammen med mat så passer den perfekt sammen med pasta og pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvis du vil prøve rødvin, så er Boheme et godt valg. Marqués de Monistrol brut, det er en musserende vin. Den er god og lett å drikke. Jeg klarer ikke vin som er tung. Det gjelder både hvitvin og rødvin. Jeg begynte å like rødvin nå nylig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bare hvitvin, og syns at DR Loosen Riesling er veldig god for en nybegynner ;)

Dette var min favoritt da jeg skulle "lære" meg å drikke vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere drakk jeg bare søt vit vin, men fant etterhvert ut at dette er upraktisk da man som regel altid får det servert og i gaver og sånn, så min løsning var bare å lære meg å like det...

Tok ikke lang tid å lære det, men et godt tips er å matche vin og mat, spør på polet om hva som passer til maten du skal spise, der har de god peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan anbefale vin til en som er helt "ny" og grønn på dette med? :ler: Får nesten alltid spm om jeg vil ha vin når jeg er i selskap, får ofte vin i gave osv., og føler meg nesten kjip når jeg sier nei og gir bort vinen jeg får :gjeiper:

Av det jeg har smakt er hvitvin en klar vinner, synes rødvin blir så innmari surt?? Så, kom med forslag og anbefalinger!

Vel, jeg er mer rødvinsdrikker, men den hvite vinen Domaine du Tariquet synes jeg er veldig god. Og hvis du vil prøve deg på røde, så minnes jeg at jeg hadde ei venninne som helst drakk hvitvin (og cider) som smakte på min J.P. Chenet, og mente den var veldig god, til tross for at hun ikke var så glad i rødvin.

Min oppfatning og erfaring er at ofte begynner man med å like hvite viner først, gjerne de søte, og at man går over til å bli mer glad i rødvin og tørre hvitviner senere, selv om det jo er mange av de som aldri blir glad i rødvin også. Jeg sluttet å like hvitvin etter at jeg begynte å like rødvin (som jeg hatet i begynnelsen). Nå er jeg glad i begge deler, men må ha tørre hvitviner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bare hvitvin, og syns at DR Loosen Riesling er veldig god for en nybegynner ;)

Støtter denne! :) Kan drikke flere liter, jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del unngå Martini Asti. Jeg elsker musserende vin (drikker det veldig ofte :fnise:), og Martini Asti er noe av det verste innen sjangeren. Men smaken er jo som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eh, ja.. Men den har jo ganske lav alkoholprosent da :lur:

Det har den, men magen min er ihvertfall ikke happy for et par flasker av den altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del unngå Martini Asti. Jeg elsker musserende vin (drikker det veldig ofte :fnise:), og Martini Asti er noe av det verste innen sjangeren. Men smaken er jo som baken.

Veldig enig! Synes også den er ganske kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis du vil prøve rødvin, så er Boheme et godt valg. Marqués de Monistrol brut, det er en musserende vin. Den er god og lett å drikke. Jeg klarer ikke vin som er tung. Det gjelder både hvitvin og rødvin. Jeg begynte å like rødvin nå nylig. :)

Enig i den musserende, men ikke den røde :ler: Tror jeg heller mot valpolicellaviner jeg også, men mulig de virker for syrlige :klø:

(og ville unngått martini asti. Men det er jo lov å prøve seg fram; liker du skikkelig søte viner vil du antagelig like astien bedre enn en tørr (brut), selv om jeg aldri så mye prøver å overtale deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre har påpekt; Martini Asti er fæl :P Men smaken er som baken ;)

Jeg er et mer rødvinsmenneske og er veldig glad i en rødvin som heter Sophia. Den er veldig lett å like. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...