pinkybride Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Er veldig nysgjerrig på det med innover- og utovernavle. Hva er det som gjør at noen får utovernavle? Har det noe å gjøre med hvordan navlestrengen blir klippet? Eller hvordan manbehandler den etterpå? Både jeg og min mann har innovernavle og våre søsken også. Hvilke erfaringer har dere med dette og hvordan er navlen til babyene deres?
Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Det har i alle fall ikke noe med klipping av navlestrengen. Den klippes jo ikke helt inntil, men så det blir en liten stump som faller av av seg selv etter et par uker? (husker ikke helt hvor lang tid det tok). Så navlen "lager seg selv". Er nok bare arv og tilfeldigheter, som det meste annet
cilja Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Jeg visste ikke dette før jeg fikk barn selv, men utovernavle er mer vanlig hos afrikanere, fordi de er oftere født med en liten "magevegg" brokk, dvs bak navlen er det et hull i mageveggen som lukkes i ukene etter fødsel. Det blir da litt press bak navlen og den kan bli utover, som ved min førstefødte. Hadde jeg visst det jeg nå vet, ville jeg satt et plaster eller noe på for å holde imot presset innenfra. Kanskje han ikke hadde fått utovernavle. Men det er jo ikke noe problem egentlig, og jeg synes ikke navlen er stygg, bare litt mere synlig enn hos de som har innover.
leirbål Skrevet 9. mars 2009 #4 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har lært at det er forskjell på hvordan de knøt navlen. (Det sa en sykepleier på barsel til meg engang.)
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #5 Skrevet 9. mars 2009 Hvor lenge etter at "stumpen" har falt av går den innover da?
Gjest imli Skrevet 9. mars 2009 #6 Skrevet 9. mars 2009 Når stumpen har falt av, er navlen slik den er. Må bare gro litt.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #8 Skrevet 9. mars 2009 Nei, det er bare gener som avgjør - det er i hvert fall det jordmor på sykehuset sa til meg.
Blåbæret Skrevet 9. mars 2009 #9 Skrevet 9. mars 2009 Gogglet "innover utover navel" og fant dette...
Gjest imli Skrevet 10. mars 2009 #10 Skrevet 10. mars 2009 Nei, det er bare gener som avgjør - det er i hvert fall det jordmor på sykehuset sa til meg. Er det jeg også har hørt ja, og leser jo det av svaret som LilleBlåklokke fant også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå