Vera Vinge Skrevet 9. mars 2009 #21 Skrevet 9. mars 2009 (endret) Hvis man har et familiemedlem som går sulten, er underernært og med skitne bleier, så tar man det enten opp med sykehjemmet, eller Helsetilsynet om ingenting skjer. Det fins grenser for hva den offentlige omsorgen kan tilby, spesielt ettersom det mange steder er få personale på avdelingene, men et minstekrav er selvsagt at de grunnleggende behovene dekkes. Men jeg vil understreke at mitt inntrykk som tidligere sommervikar på sykehjem, er at de aller fleste som jobber på sykehjem jobber hardt og strekker seg langt for å gi best mulig omsorg. Jeg vil si hovedproblemet er systemet og personalmangelen. Hjelpepleiere, sykepleiere og pleieassistenter som jobber på disse stedene fortjener hvertfall heder. Endret 9. mars 2009 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #22 Skrevet 9. mars 2009 Hvis man har et familiemedlem som går sulten, er underernært og med skitne bleier, så tar man det enten opp med sykehjemmet, eller Helsetilsynet om ingenting skjer. Det fins grenser for hva den offentlige omsorgen kan tilby, spesielt ettersom det mange steder er få personale på avdelingene, men et minstekrav er selvsagt at de grunnleggende behovene dekkes. Men jeg vil understreke at mitt inntrykk som tidligere sommervikar på sykehjem, er at de aller fleste som jobber på sykehjem jobber hardt og strekker seg langt for å gi best mulig omsorg. Jeg vil si hovedproblemet er systemet og personalmangelen. Hjelpepleiere, sykepleiere og pleieassistenter som jobber på disse stedene fortjener hvertfall heder. Problemet er ikke de ansatte. De jobber ræva av seg,strekker seg til det ytterste. det skjer at folk gråter da de kommer hjem fra jobb. Sykepleiere sier opp, for de orker ikke mere. Som du sier, det er systemet. Kommuner skal spare penger. Det er ansatt mye ufaglærte, de gjør en kjempejobb,men det trengs mere faglærte. Ja, pårørende kan si i fra,mange gjør det og blitt "fienden". Når du har fam.medlem som er stuet inn på et bad, og må gå ut når noen skal dusje. Eldre døende dør alene på badet. Man må forlange noe mere enn det grunnleggende i livets siste fase. Tror du dagens generasjon vil finne seg i dette? dusje en gang i uken? kansje mindre? Aviser er fulle hver dag av uverdig beh. Debatter på tv, og hver gang er det at vi skal bli så mye bedre. I hele mitt voksne liv har jeg hørt dette. Det er snart valg, og da stormer politikee til sykehjem og holder de i hånden og lar seg avbilde. det ble framlagt en rapport for kort tid tilbake. om jeg ikke husker feil, så vr det fra Østfold. Den fortalte at de fleste eldre på hjem var underærnert. Hva forteller det? De som jobber der har ikke tid til å mate de den tiden det tar, for det er så mange som trenger å mates. Eldre trenger tid til å få i seg mat.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå