Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 xx har omsorg for x antall. xx klarer ikke å gi den omsorgen de skal ha. Bleier blir ikke skiftet når de er fulle. Skriking fra de blir oversett. De er tynne,mstanke at de ikke får den næring de skal ha. Hva gjør du da?
Gjest Bare innom Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Hva jeg gjør? Jeg spør om det er noe jeg kan hjelpe til med... Hvis jeg hadde observert det du sier her, er det fordi jeg kjenner vedkommende, og vet hvordan hverdagen er der hjemme. Og når jeg er så godt kjent med omsorgspersonen, kan jeg også spørre om de trenger hjelp fra meg!
Gjest Gjest_Siri_* Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 xx har omsorg for x antall. xx klarer ikke å gi den omsorgen de skal ha. Bleier blir ikke skiftet når de er fulle. Skriking fra de blir oversett. De er tynne,mstanke at de ikke får den næring de skal ha. Hva gjør du da? Dersom dette har pågått en tid, så ta kontakt med Barnevernstjenesten.
Glowing Eyes Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Kan du fortelle litt om vedkommende? Om personen er psykisk syk fra før av og ligende? Er personen klar over sitt problem? Er det andre familiemedlemmer tilstede? Eventuelt er begge foreldrene inni bildet? Hvis ikke, hvor er far? Eventuelt, hvis far er i bildet, hvor er mor?
Gjest hopeful Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Hvis du tror dette er forbigående, ville jeg tilbudt meg å hjelpe xx, men hvis dette har pågått en stund, ville jeg kontaktet barnevernet uten å nøle. Dette er alvorlig omsorgssvikt!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Alle som har mistanke om/er bekymret for at et barn er utsatt for alvorlig omsorgssvikt, PLIKTER å melde (dele bekymringen) til barnevernet. Det vil som regel resultere i at foreldrene får hjelp, slik at de bedre kan ta vare på barnet sitt. Barnvernet er primært en instans som setter inn hjelpetiltak, slik at barn og familier får det bedre. Det verste du kan gjøre, er å ikke gjøre noenting. Husk at dette er livet deres, som også vil være avgjørende for fremtiden deres. Ingen andre enn de voksne som ser dette, kan hjelpe dem!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så kjappe med å svare "ring barnevernet", når dere ikke vet noe som helst om familien! Hvordan vet trådstarter om og når bleiene blir skiftet? Hvordan vet trådstarter om barna blir ignorert når de skriker? Hvordan vet trådstarter om at de ikke får riktig eller nok mat? Dette er alt så skjulte ting, at trådstarter har ikke mulighet til å vite noe om dette hvis hun ikke er en del av den nærmeste kretsen rundt barna! Og hvis hun er i den nærmeste kretsen, og er vitne til omsorgssvikt uten å gjøre noe som helst, kan ikke omsorgssvikten være siden hun unnlater å gjøre noe. Hadde trådstarter vært sikker i sin sak, og bekymret nok, hadde hun foretatt seg noe, uansett hva! Og hvis hun ikke er i den nærmeste kretsen rundt barna, blir dette for spekulasjoner å regne! Det er veldig lett å spekulere når man bare har biter av informasjon. Jeg kan gå bort til naboen for å gi en beskjed, og hun kan ignorere barnas skrik de minuttene jeg er der, så lenge hun vet at det bare er trass eller tretthet. Barn har ikke vondt av å måtte vente av og til, så lenge det ikke er snakk om skader. Hun kan også la være å skifte bleie mens jeg er der, men jeg regner da med at hun skifter med en gang jeg har gått ut døren. Og når det gjelder tynnhet... jeg kjenner veldig mange tynne barn... barn som har vokst kraftig på kort tid, og som ikke har rukket å ta igjen vekten ennå, eller barn som er naturlig tynne, men uten å være undervektige. Mitt råd er fremdeles å snakk med foreldrene, spørre om de er slitne, om de trenger hjelp til noe... Da vil trådstarter få oversikt over situasjonen, og kan vurdere ut i fra det om situasjonen er så alvorlig at en bekymringsmelding er nødvendig, eller om hun har overreagert på grunn av manglende informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Tror det er et "inntrykk" trådstarter sitter med, om at ting ikke er helt bra i forhold til omsorgen for disse barna. Vi har vel alle sett tynne barn, og barn med "gamle" bleier - uten at vi tenker at barna er utsatt for omsorgssvikt bare av den grunn. Dersom man mistenker at barn er utsatt for grov omsorgssvikt, så er man pliktig å melde dette til barnevernet. Det er ikke slik at vi da skal sette igang med "egen etterforskning" for å være mer (eller mindre) sikre på at det foregår omsorgssvikt. Det er nok å ha mistanke. Mange tenker at man nærmest må ha bevis (være helt sikker) før man deler bekymringen sin med barnevernet. Det blir feil, fordi det er så sjelden man kan være sikker på slike ting - derfor er det barnevernet som skal finne ut mer, og utifra dette hjelpe familien. Jeg synes det er trist at så mange er redde for barnevernet, og også at altfor mange kvier seg og er redde for å melde til barnevernet. Som regel bunner dette i at man er redd for hvordan foreldrene vil ta det, og dette hensynet går foran hensynet til barna.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 I de aller, aller fleste tilfeller, resulterer en bekymringsmelding til barnevernet; med tiltak i familien (fra barnevernet) som er en hjelp. Dette kan være avlastning (for slitne foreldre, som tidligere nevnt), økonomisk hjelp, veiledning, barnehageplass m.m Tenk på barnevernet som en hjelpeinstans, for - slitne foreldre - foreldre til barn som er ekstra krevende - foreldre som sliter økonomisk og sosialt - foreldre som selv ønsker hjelp i forhold til en vanskelig familiesituasjon - foreldre med rusproblemer og alvorlig psykiske problemer - for ungdommer med alvorlige atferdsvansker og/eller rusproblemer m.m Barnevernet er i veldig få tilfeller en instans som går inn i forhold til omsorgsrett, men setter inn tiltak i familien ( i samarbeid med foreldrene). Det er fint om "naboen" også kan hjelpe til, men det betyr ikke enten/eller - og barnevernet kan også (og skal) være en instans som skal bidra med hjelp.
Gjest ts Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Jeg tok en test på dere. Dette er omsorgssvikt som foregår hver dag. jeg har beskrevet det mildt,sannheten er mye verre. (ikke overalt selvs) Jeg kan tilføye at de dopes ned også. omsorgspersoner sier de er urolige. de var ikke urolige før de kom under denn omsorgen De blir gitt sovemedisin også,mange av de har aldri brukt det før. De er understimulert i tillegg. Er det rart de er urolig? Dette gjelder eldre,syke folk. Mange v de er blitt som barn igjen. de er under omsorg av komunen rundt om i landet. De blir tvangspåhatt bleie ved innleggelse, selv om de ikke har behov for det. det passer med bleie, for det er ikke folk til å hjelpe de på do. nedvedrigende å må drite i ei bleie? Omsorgssvikt, så tenker vi barnevern....... men det finnes andre måter omsorgssvikt på også. men tkk for svarene jeg fikk
Gjest Bare innom Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Jeg tok en test på dere. Dette er omsorgssvikt som foregår hver dag. jeg har beskrevet det mildt,sannheten er mye verre. (ikke overalt selvs) Jeg kan tilføye at de dopes ned også. omsorgspersoner sier de er urolige. de var ikke urolige før de kom under denn omsorgen De blir gitt sovemedisin også,mange av de har aldri brukt det før. De er understimulert i tillegg. Er det rart de er urolig? Dette gjelder eldre,syke folk. Mange v de er blitt som barn igjen. de er under omsorg av komunen rundt om i landet. De blir tvangspåhatt bleie ved innleggelse, selv om de ikke har behov for det. det passer med bleie, for det er ikke folk til å hjelpe de på do. nedvedrigende å må drite i ei bleie? Omsorgssvikt, så tenker vi barnevern....... men det finnes andre måter omsorgssvikt på også. men tkk for svarene jeg fikk Test? Selvsagt tenker vi barn... dette forumet dreier seg stort sett om barn, og problematikk rundt barn/foreldre. Men jeg står ved mitt forrige svar: Hvis jeg hadde observert det du sier her, er det fordi jeg kjenner vedkommende, og vet hvordan hverdagen er der hjemme. Og når jeg er så godt kjent med omsorgspersonen, kan jeg også spørre om de trenger hjelp fra meg! Mangel på tid og personale er et stort problem innen eldreomsorgen, og de takker helt sikkert ja til en ekstra hjelpende hånd som kan hjelpe til med toalettbesøk og stimulering.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 Test? Selvsagt tenker vi barn... dette forumet dreier seg stort sett om barn, og problematikk rundt barn/foreldre. Men jeg står ved mitt forrige svar: Mangel på tid og personale er et stort problem innen eldreomsorgen, og de takker helt sikkert ja til en ekstra hjelpende hånd som kan hjelpe til med toalettbesøk og stimulering. Forumet heter barn og fam. Det er kansje lettere å godta omsorgssvikt til eldre? Kunne vi godta en hjelpende hånd til toalettbesøk og stimulering til barn, når hovedomsorger svikter hele tiden.? Det er for mye av omsorgssvkt os eldre de er underernært,de er ikke ute,de får ikke på do,de ligger til langt på dag før de får frokost, sånn kan jeg fortsette. Og det er de som er heldige, de so har fått en plass på sykehjem. I dag står det veldig mange i kø. Det er snakk om pleietrengende, som trenger tilsyn og pleie 24\7. Pårørende må ta det de kan før og etter arbeidstid. Skal eldre ha det så mye dårligere enn barn? Dt er mange fam som er berørt. Mange er utslitt. Her er ikke noe barnevern og ringe til.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 Forumet heter barn og fam. Det er kansje lettere å godta omsorgssvikt til eldre? Kunne vi godta en hjelpende hånd til toalettbesøk og stimulering til barn, når hovedomsorger svikter hele tiden.? Det er for mye av omsorgssvkt os eldre de er underernært,de er ikke ute,de får ikke på do,de ligger til langt på dag før de får frokost, sånn kan jeg fortsette. Og det er de som er heldige, de so har fått en plass på sykehjem. I dag står det veldig mange i kø. Det er snakk om pleietrengende, som trenger tilsyn og pleie 24\7. Pårørende må ta det de kan før og etter arbeidstid. Skal eldre ha det så mye dårligere enn barn? Dt er mange fam som er berørt. Mange er utslitt. Her er ikke noe barnevern og ringe til. Det er ikke noe barnevern å ringe til, men fylkeslegen kan kontaktes, det samme kan eldreombudet, og en del andre instanser.
Nadine Skrevet 9. mars 2009 #15 Skrevet 9. mars 2009 Må si jeg ble ganske provosert over innlegget ditt, ts. Du henviser ikke til noe fakta, bare subjektiv synsing. Selv om omsorgssystemet i Norge kanskje ikke er det aller beste, er det du beskriver noe jeg overhode ikke kjenner meg igjen i. Jeg jobber i en bolig med psykisk- og fysisk utviklingshemmede. Der er det flere som bruker bleier og flere som starter å bli litt opp i årene. Det er ekstremt strenge rutiner på både medisin og bleieskift. Det største problemet jeg har opplevd i denne jobben er familien rundt som ikke vil innse at vedkommende er syk. Føler det kanskje er den kategorien du havner i.. Så om det er skjedd noe trist og drastisk rundt deg i det siste, så beklager jeg det. Håper det vil gå bra med både h*n og deg.
Mixelite Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Forumet heter barn og familie, og jeg har alltid tenkt at det gjelder meg og mine barn, ikke meg og mine foreldre, men det er nå bare meg. Etter svarene du har fått å dømme, er jeg ikke alene om det. Jeg synes du har et godt poeng, men har ikke sansen for hvordan du forsøker å få det frem. Du er urimelig i dine anklager av dem som har svart deg.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Må si jeg ble ganske provosert over innlegget ditt, ts. Du henviser ikke til noe fakta, bare subjektiv synsing. Selv om omsorgssystemet i Norge kanskje ikke er det aller beste, er det du beskriver noe jeg overhode ikke kjenner meg igjen i. Jeg jobber i en bolig med psykisk- og fysisk utviklingshemmede. Der er det flere som bruker bleier og flere som starter å bli litt opp i årene. Det er ekstremt strenge rutiner på både medisin og bleieskift. Det største problemet jeg har opplevd i denne jobben er familien rundt som ikke vil innse at vedkommende er syk. Føler det kanskje er den kategorien du havner i.. Så om det er skjedd noe trist og drastisk rundt deg i det siste, så beklager jeg det. Håper det vil gå bra med både h*n og deg. Hvorfor blir du provosert? les media, så ser du hvordan de svakeste eldre lever under. Nei, ikke alle. Bare at noen har det ille, er noen for mye. Når det gjelder psykisk helsevern, så har det komt seg kraftig de siste årene. Har du jobbet lenge nok, så husker du Grosaken. du kan takke grosaken at det ble ryddet opp i den sektoren. For tiden er det psykriatrien det blir ryddet i. Er du litt orientert, så vet du hva som skjer der. Overgrep er ikke uvanlig. Nei, jeg er ikke i den situasjonen at jeg er pårørende eller familie, og ikke vil innse at noen er syk. Jeg er opptatt av de svake skal ha det bra. Jeg har selv jobbet i helsevesenet. Kansje noen ble provosert av at de ble avslørt? Avslørt i at de tenker kun omsorg når det gjelder sine barn. I min verden har man omsorg for alle
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 Forumet heter barn og familie, og jeg har alltid tenkt at det gjelder meg og mine barn, ikke meg og mine foreldre, men det er nå bare meg. Etter svarene du har fått å dømme, er jeg ikke alene om det. Jeg synes du har et godt poeng, men har ikke sansen for hvordan du forsøker å få det frem. Du er urimelig i dine anklager av dem som har svart deg. Hva er nå barn og familie da? Jeg syns jeg leser stadig tråder om mødre\foreldre med problemer ang. barn,besteforeldre osv. Og det er da eldre her inne som skriver o sine døtre,svigerdøtre\sønner med barnebarn. Må si du har et snevert syn i hva fam. er.
Nadine Skrevet 9. mars 2009 #19 Skrevet 9. mars 2009 Jeg blir veldig provosert over måten du fremstiller problemet på. Slik du skriver om det virker det som at alle eldre på institusjoner blir regelrett sultet, dopet med diverse ting og sovemedisin – før de blir tatt på en bleie og glemt i en krok. Selvfølgelig er alle her enige i at det skjer ting i helsevesenet som ikke burde forekomme – og at det helt klart har store forbedringsmomenter.
Mixelite Skrevet 9. mars 2009 #20 Skrevet 9. mars 2009 (endret) Må si du har et snevert syn i hva fam. er. At jeg hovedsaklig anser dette for et forum hvor man diskuterer barn og barns relasjoner har ingenting med mitt syn på familie å gjøre. Jeg må si at du har en merkelig måte å få frem dine synspunkter på og er tilbøyelig til å kategorisere deg som troll. Endret 9. mars 2009 av Mixelite
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå