Gå til innhold

Hva vil du som vegetarianer få servert til middag?


ringblomst

Anbefalte innlegg

En kamerat har fått seg kjæreste som er vegetarianer. Ingen andre i omgangskretsen er vegetarianere, så nå har jeg ingen anelse på hva jeg skal lage. Ønsker jo ikke å bare servere tilbehøret til henne, men vil at hun skal få et godt måltid.

Trenger derfor innspill på hva du som vegatarianer hadde satt på pris på å få servert, men det må kunne kombineres til kjøttspisende venner :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg tenker også at det kommer helt an på hva du har tenkt å servere. F.eks så er mange ris eller pasta-retter lette, fordi da kan du to sauser - en med kjøtt og grønnsaker, og en hvor du bare fjerner kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Så fint at du tenker på veggisen også... :)

Jeg syns det er veldig greit når maten jeg får servert ikke er fullstendig forskjellig fra det de andre spiser (og det er jo klart mest praktisk for kokken også ;)) - hvis du har en idé om hva du vil lage til de andre, er det lettere for oss å komme med forslag... :)

Ting som taco og fajitas er selvfølgelig veldig praktisk, da kan du lage bønnestuing (eller bruke Santa Maria-mixen som fås kjøpt i de fleste matbutikker) til veggisen, og vanlige taco-greier til de andre.

Vet du forresten hvilken type vegetarianer hun er; spiser hun melkeprodukter / egg, eller er hun veganer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Frosk! Så fint du tenker på vegetarianeren også!

Hva har du tenkt å servere til dere andre?

Hvis du skal ha noe som har poteter, div.grønnsaker og saus som tilbehør så er nøttestek fantastisk! Trenger du oppskrift så har jeg en formidabel en :ler:

Endret av cilipili
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha noe som har poteter, div.grønnsaker og saus som tilbehør så er nøttestek fantastisk! Trenger du oppskrift så har jeg en formidabel en :ler:

Jeg tar gjerne imot oppskriften! Høres godt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar gjerne imot oppskriften! Høres godt ut.

Nøttestek

1 ss smør/olje

1 middels finhakka løk

2 ss seterrømme

200 g cottage cheese

4 dl hakka nøtter; jeg bruker en del hasselnøtter, en del valnøtter og en del paranøtter

1 ss sitronsaft

150 g cheddar

2-3 stenger stangselleri

3 lettpiska egg

1 ss buljongpulver

salt og pepper

Alt blandes. Jeg hakker alt i stavmiksertingen før jeg blander det. Det smaker best når løk og stangselleri er i bittesmå biter.

Stekes i brødform med bakepapir midt i ovnen på 175 grader i 50-60 minutt. Jeg skrur varmen litt opp på slutten dersom skorpa ikke er brun nok.

Dette er like godt på brødskiva som til middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hvorfor ikke servere samme mat til alle gjestene? Folk som spiser kjøtt kan jo også spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt. Derfor er det jo bare å servere vegetarmat til alle. Jeg synes at det er hyggeligst om alle spiser samme mat - jeg synes ikke noe særlig om å servere spesialmat til enkelte av gjestene, og det er derfor noe jeg gjør bare i særskilte tilfeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor tilhenger av vegetartaco, som også har gjort suksess blant mine kjøttetende venner :)

Terne squash, tomat, paprika, løk, aubergine og ananas og stek det i olje. Husk at de forskjellige grønnsakene trenger forskjellige steketid - start med løk, squash og aubergine, ha deretter i paprika, og ananas og tomat til slutt. Bland i tacokrydder på samme måte som du ville gjort med kjøttdeig, og la det putre litt til krydderet har blandet seg med grønnsakene.

Serveres med lefser, rømme, mais, ost, salat, tacosaus, guacamole, etc. Går fint å ha kjøttdeig, strimlet kyllingfilét eller biff til også, men min erfaring er at de fleste dropper kjøttet og bare spiser grønnsaker :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke servere samme mat til alle gjestene? Folk som spiser kjøtt kan jo også spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt. Derfor er det jo bare å servere vegetarmat til alle. Jeg synes at det er hyggeligst om alle spiser samme mat - jeg synes ikke noe særlig om å servere spesialmat til enkelte av gjestene, og det er derfor noe jeg gjør bare i særskilte tilfeller. :)

Fantastisk idé! Ingen har vondt av litt vegetarmat en gang i blandt, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor tilhenger av vegetartaco, som også har gjort suksess blant mine kjøttetende venner :)

Det er også utrolig godt med en blanding av to bokser tomater, noen never røde linser og to poser tacokrydder. Samkes til med pepper osv.. Alt blandes og kokes til linsene er møre eller at det ser ut som en litt tykk masse.

Serveres istedet for kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Hvorfor ikke servere samme mat til alle gjestene? Folk som spiser kjøtt kan jo også spise vegetarmat, mens vegetarianere ikke kan spise kjøtt. Derfor er det jo bare å servere vegetarmat til alle. Jeg synes at det er hyggeligst om alle spiser samme mat - jeg synes ikke noe særlig om å servere spesialmat til enkelte av gjestene, og det er derfor noe jeg gjør bare i særskilte tilfeller. :)

Fantastisk idé! Ingen har vondt av litt vegetarmat en gang i blandt, snarere tvert imot.

Er selvfølgelig kjempeenig :jepp:

Jeg lager (selvsagt) alltid bare vegetarmat når jeg inviterer på middag, og inntrykket mitt er egentlig at folk syns det er artig å bli servert mat de ikke spiser til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke noe styr rundt at jeg ikke spiser kjøtt, så jeg spiser gjerne poteter, saus og grønnsaker, og styrer unna kjøttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar - ikke minst på oppskrift på nøttestek og taco-kjøtt-alternativene :).

Til frosk: har ingen anelse hva slags vegetarianer hun er, så det må jeg nok finne ut av. Hva pleier du å servere når du har besøk?

Til Ludovie: enig i at det er hyggelig at maten blir så lik for alle, men som sagt i første innlegget mitt, så kjenner jeg ingen andre vegetarianere enn denne jenta. Mao alt jeg pleier å lage inneholder kjøtt eller fisk, trenger noen alternativer som erstatter dette :).

Til Frysepulver: synes det er litt kjipt å ikke servere noe annet enn tilbehøret, selv om kanskje hun føler det slik hun også (det vet jeg ikke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å spise tilbehør, det kommer an på tilbehøret ;) Jeg lager gjerne middag til meg selv med typisk bifftilbehør, uten noe biff eller erstatning for denne. Dvs f.eks. hasselbackpoteter, lettkokt brokkoli og tomater i ovnen med drypp av hvitløksolje og ost på, og en maiskolbe med smør. Finfin middag syns jeg.

Men det er jo enkelt og greit å lage vegetarmat til alle, og det trenger ikke være rar og skummel mat av den grunn. Om hun spiser egg og melkeprodukter har jeg mange forslag til mat som alle burde like. Mat som jeg har laget til venner med stort hell. F.eks. denne lasagnen til Tine er fantastisk.

Eller så går det an å lage minipizzaer, noen med og noen uten kjøtt.

En gang jeg var invitert til middag hos ei venninne, og alle de andre spiste kjøtt, lagde hun en kjempegod wokrett. Da stekte hun kjøttet for seg, og serverte det i en skål ved siden av. Her er oppskrift på min favorittwok - denne er god med biffstrimler til.

Buffet - her er mange muligheter. Noen kjøttretter, og et godt utvalg vegetariske (noen forskjellige mettende salater, brød og sauser burde gjøre susen), burde slå an hos alle! Tips til middelhavsinspirert buffet.

Canneloni eller crepes kan lages med forskjellige fyll ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frosk
Til frosk: har ingen anelse hva slags vegetarianer hun er, så det må jeg nok finne ut av. Hva pleier du å servere når du har besøk?

Det varierer veldig, kommer helt an på situasjonen :)

Når jeg lager mat til skeptiske kjøttetere som ikke vil ha bønner, linser og som ikke er spesielt begeistret for grønnsaker osv osv lager jeg gjerne vegetarlasagne (med soyafarse), siden den ligner veldig på lasagne med kjøttdeig.

Noen typiske "fredagskveld-middager": Kikertcurry, pizza, taco, chili sin carne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Og når det gjelder å bare spise tilbehør - helt enig i at det kommer an på tilbehøret. Hvis noen (som vet jeg er veggis) inviterer på middag og jeg blir servert ris og et salatblad, da blir jeg nok litt ...skuffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere svar og ikke minst oppskrifter - da er det bare å bestemme seg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en wok, jeg :)

Med masse deilige grønnsaker i :sikle: Tviler på at noen merker at det ikke er kjøtt i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...