Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Dersom du vant 5 millioner, ville du delt summen med samboer/ektefelle? Ville du f.eks kjøpt ny bolig, og latt samboer/ektefelle "få" 50%? Hadde det hatt noen betydning om dere har felles økonomi, eller separat økonomi? Hadde det hatt betydning om dere har barn sammen eller ikke?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 (endret) Vi har en avtale at vi deler alt vi vinner. Har felles økonomi nå og venter felles barn, men den avtalen ha vi hatt siden vi var kjærester og ikke samboere. Hadde vi vunnet 5mill, hadde vi betalt ned huslån, billån og studielån hvertfall. Endret 9. mars 2009 av ¤bella¤
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Vi har også snakket om dette og har avtalt at alle pengepremier blir delt likt mellom oss. Vi har idag litt flytende økonomi. Hverken helt felles eller delt økonomi. Ingen barn
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Jeg hadde gjort noe som gagnet oss begge, men tatt særeie på det. Regner det hadde gått med en del til boliglån og en ferietur. Muligens en båt eller hytte. Kanskje bygget på huset litt. Og i alle fall satt en del til sparing, men brukt av rentene i hverdagen.
Ciara Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Jeg hadde ikke delt dem likt med min mann. Men nå eier han en større andel i leiligheten enn jeg gjør, så jeg hadde heller benyttet anledningen til å bli likestilt. Men det er klart han hadde nytt godt at av jeg hadde vunnet, for jeg hadde brukt penger på en del felles ting og opplevelser. 1
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Dersom du vant 5 millioner, ville du delt summen med samboer/ektefelle? Ville du f.eks kjøpt ny bolig, og latt samboer/ektefelle "få" 50%? Hadde det hatt noen betydning om dere har felles økonomi, eller separat økonomi? Hadde det hatt betydning om dere har barn sammen eller ikke? Om du vinner i lotto i ekteskapet, og velger å skille deg og ta med deg gevinsten,så kan din ektefelle kreve halvparten. Er du samboer, så viser to rettsaker den siste tiden at du kan ta med deg millionene å gå. Meg selv? jeg er gift,så gevinsten vile bidratt til å slette vår gjeld. da sier jeg vår. fått et behageligere liv begge to. Noe annet er utenkelig. Slik gjør vel de som vinner store summer. har aldri hørt\lest om noen som snakker om min,mitt
Ciara Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 jeg er gift,så gevinsten vile bidratt til å slette vår gjeld. da sier jeg vår. fått et behageligere liv begge to. Noe annet er utenkelig. Slik gjør vel de som vinner store summer. har aldri hørt\lest om noen som snakker om min,mitt Det er vel nettopp de som har forskjell i økonomien fra før, tenker jeg. Hadde tenkt som deg hvis jeg og mannen delte gjelda likt og tjente likt. Men når bare jeg har boliglån vil jeg si det er logisk å tenke meg og mitt og heller sørge for å bli gjeldfri i likhet med min mann. Jeg tror altså likhet er prinsippet her. Dersom man har lik økonomi fra før er det kanskje mest normalt å dele, mens man forsøker å få en likere økonomi hvis den er ulik fra før.
DingDong Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Dersom du vant 5 millioner, ville du delt summen med samboer/ektefelle? Ville du f.eks kjøpt ny bolig, og latt samboer/ektefelle "få" 50%? Hadde det hatt noen betydning om dere har felles økonomi, eller separat økonomi? Hadde det hatt betydning om dere har barn sammen eller ikke? Dette er veldig situasjonsbetinget. Dersom vi hadde spilt sammen og hatt en avtale på forhånd, så sier det seg selv at premien hadde blitt delt 50/50. Dog ville jeg sjekket hvordan dette fungerer skattemessig. Jeg er usikker på hvordan myndighetene tolker at man spiller på sitt spillekort, vinner 5 millioner og overfører 2,5 til samboeren/ektefellen. Muligens ses dette på som en "pengegave", og da må ektefellen som mottar "gaven" betale skatt på den. Dersom jeg selv hadde spilt, og det ikke hadde ligget noen avtale om deling av eventuelle premier, ville jeg forklart partneren at jeg betalte ned lån og så videre, for så å la vedkommende bo gratis. Dette gavner jo vedkommende, på tross av at jeg sitter med særeie. Vedkommende er fristilt fra å betale på lån, og disponerer som før. Barn har ingen betydning for hvordan jeg ville gjort det. Dog ville jeg satt av 500 000 kr til hver av barnene på høyrentekonto. Merk at jeg sier høyrente konto og ikke aksjesparing eller fondssparing her. Disse pengene ville sikret barne(ne/t) en god utdannelse, der vedkommende slapp å tenke på studielån eller bijobb ved siden av studiene. 1
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Med så mye i formue ville barnet sannsynligvis ikke fått studielån - iallfall ikke omgjøring til stipend. Bedre å gi støtte til livsopphold, altså å gi litt penger nå og da. Viktig å tenke på skulle man være så heldig å vinne!
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Med så mye i formue ville barnet sannsynligvis ikke fått studielån - iallfall ikke omgjøring til stipend. Bedre å gi støtte til livsopphold, altså å gi litt penger nå og da. Viktig å tenke på skulle man være så heldig å vinne! Godt poeng!
Vera Vinge Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Nå er det ingen av oss som tipper, kjøper Flax-lodd eller noe sånt, men om jeg skulle vunnet 5 millioner, ville jeg delt likt med mannen min. Vi har hatt felles økonomi siden vi kjøpte leilighet sammen, og for meg ville det vært unaturlig å anse pengene som mine egne. Om jeg hadde vunnet store summer, ville vi nok ha kjøpt hus, og da ville jeg ikke tenkt at huset var mitt og at han bodde hos meg. Vi har for øvrig ikke barn.
DingDong Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Med så mye i formue ville barnet sannsynligvis ikke fått studielån - iallfall ikke omgjøring til stipend. Bedre å gi støtte til livsopphold, altså å gi litt penger nå og da. Viktig å tenke på skulle man være så heldig å vinne! Det har du rett i. 1
Gjest Aloha Skrevet 8. mars 2009 #14 Skrevet 8. mars 2009 Vi har felles økonomi, og om jeg (eller han) hadde vunnet så hadde jg sett det som en selvfølge at pengene var like mye hans som mine. Hadde nok kjøpt et hus som vi begge eide sammen, og resten av pengene hadde blitt satt på felles sparekonto. Vi deler alt av penger så dermed ville dette være helt naturlig!
Meaty Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Mine penger er hans penger, og omvendt. Vi startet omtrent fra scratch da vi flyttet sammen, og vi tjener like mye. Vi deler alt, og har aldri hatt diskusjoner om penger.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Vi er samboere, og jeg ser hvor mye folk krangler når det blir slutt over helt vanlige ting som kjeler og sofaer, så hadde jeg vunnet hadde det vært mine penger. Ikke våre. Når man skriver samboerkontrakt over de tingene man har nå som ikke-millionær blir det for meg utrolig rart å liksom skulle dele flere millioner uten betingelser? :klø: Så hadde jeg vunnet 5 mill hadde jeg betalt min del av huslånet/evt hele med særeie, sikkert gitt ham halvparten, men det skulle ikke vært VÅRE penger nei. Det hadde kommet ham til gode mtp reiser og fine ting, men altså fortsatt mine penger.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Jeg er også litt enig med siste gjest. Selv om jeg ikke hadde tatt pengene og brukt dem opp alene og slettet MIN andel av lånet, etc, så hadde jeg betraktet pengene som mine. Det vil si at JEG var den som hadde bestemt hvordan pengene skulle brukes. Jeg ville selvsagt betalt ned vår gjeld, og tatt ham med på turer og slikt, slik at han nyter godt av halvparten av pengene, men det ville være viktig for meg at jeg var den som bestemte når og hvor(dan) pengene skulle brukes.
Gjest vinny Skrevet 9. mars 2009 #20 Skrevet 9. mars 2009 Om du vinner i lotto i ekteskapet, og velger å skille deg og ta med deg gevinsten,så kan din ektefelle kreve halvparten. Er du samboer, så viser to rettsaker den siste tiden at du kan ta med deg millionene å gå. Meg selv? jeg er gift,så gevinsten vile bidratt til å slette vår gjeld. da sier jeg vår. fått et behageligere liv begge to. Noe annet er utenkelig. Slik gjør vel de som vinner store summer. har aldri hørt\lest om noen som snakker om min,mitt Pengene er dine, også om du er gift. Ektefellen kan ikke kreve halvparten. Jeg er usikker på hvordan myndighetene tolker at man spiller på sitt spillekort, vinner 5 millioner og overfører 2,5 til samboeren/ektefellen. Muligens ses dette på som en "pengegave", og da må ektefellen som mottar "gaven" betale skatt på den. Det ses nok på som en pengegave, men ettersom det ikke er gave-/ arveavgift mellom ektefeller, så spiller det ingen rolle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå