Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #1 Skrevet 8. mars 2009 Og hvor lang tid tok det fra første skritt til han/hun begynte å gå "ordentlig"? Gutten vår som er 11 mnd i morgen, tok sitt første skritt for 2-3 uker siden. Siden det har han stadig tatt et skritt eller to på egen hånd, og de siste par dagene har han begynt å gå ganske mye, et par meter (og masse korte små skritt ) av gangen. Spent på hvor lang tid det tar før han begynner å gå ordentlig, dvs går ganske stødig, og går stort sett hele tida i stedet for å krabbe. Hvordan var det hos dere?
Gjest Purple Haze Skrevet 8. mars 2009 #2 Skrevet 8. mars 2009 Min eldste gikk da han var ca 1 år. Yngste gikk ikke før han var 14 mnd.
Gjest ærlig Skrevet 8. mars 2009 #3 Skrevet 8. mars 2009 Sønnen min gikk når han var ni måneder gammel.
Brunhilde Skrevet 8. mars 2009 #4 Skrevet 8. mars 2009 Barnet mitt gikk på egen hånd, dvs helt uten støtte fra h*n var 10 måneder. Fra samme dag var det helt slutt på krabbing, alt forflytning var på to ben. H*n reiste seg og gikk rundt bord fra h*n var rett over 6 måneder.
Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #5 Skrevet 8. mars 2009 Her har han jo gått med støtte (dvs ved å holde seg fast i bordkanter eller støtte seg til veggen) siden han var 8 mnd, og da han var 10,5 mnd slapp han seg for første gang. Selv om han bare gikk et eller to skritt første gangen, skal man liksom kalle det at ungen begynte å gå da? Eller sier man ikke at ungen har begynt å gå før h*n går ordentlig?
MarianneE Skrevet 8. mars 2009 #6 Skrevet 8. mars 2009 Hun tok sitt første skritt juli '08 da var hun 14 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #7 Skrevet 8. mars 2009 Han gikk rundt bordet mange måneder før han slapp seg. Men, når han først gjorde det, så var han 13 mnd. Da gikk han hele tiden. Han tok ikke få skritt i begynnelsen heller, han bare reiste seg og gikk. Først gikk han fra sofaen bort til tvn, det er vel 4-5 meter. Etterpå gikk han ikk på kjøkkenet til faren. Vi ble helt satt ut, plutselig så reiste knerten seg og begynte å gå. SIden har han gått, krabber kun i forbindelse med lek.
Brunhilde Skrevet 8. mars 2009 #8 Skrevet 8. mars 2009 Her har han jo gått med støtte (dvs ved å holde seg fast i bordkanter eller støtte seg til veggen) siden han var 8 mnd, og da han var 10,5 mnd slapp han seg for første gang. Selv om han bare gikk et eller to skritt første gangen, skal man liksom kalle det at ungen begynte å gå da? Eller sier man ikke at ungen har begynt å gå før h*n går ordentlig? Man sier at ungen har begynt å gå når den går, to skritt og bump i bakken kvalifiserer ikke helt slik jeg ser det. Jeg tenker at det er slik med mange ting i livet, man lærer, og når man mestrer det, så sier man at man kan, men er det egentlig så viktig når ungen går? Det viktigste er jo at den på et eller annet tidspunkt begynner med det.
Gjest ærlig Skrevet 8. mars 2009 #9 Skrevet 8. mars 2009 Sønnen min gikk når han var ni måneder gammel. Må bare tilføye at det var uten støtte og slike ting. Så vidt jeg minnes gikk det veldig fort fra da han støttet seg opp mot bordet, til han ble trigget til å komme seg frem ved å gå uten støtte. Det skjedde den samme måneden. Sønnen til søsteren min var enda tidligere ute. Han var ufattelig nok syv måneder da han gikk Og siden du er interessert i storyer rundt dette med alder, så har jeg ei venninne som har en sønn som bare satt på rumpa til han var litt over et år. Han krabbet ikke eller noe som helst (de ble nesten litt bekymret). Da han var over året, så reiste han seg og gikk. Som om det skulle være det mest naturlige i hele verden. Han er slik den dag i dag også ( ti år gammel), gjør helst ingenting før han har observert andre mennesker og tenkt seg leeeeenge om. Og når han da har bestemt seg for å gjøre noe,så gjør han det til gagns
Gjest Blush Skrevet 8. mars 2009 #10 Skrevet 8. mars 2009 Første skritt: 9,5 mnd Gikk skikkelig uten støtte: 10 mnd Foretrakk gåing foran krabbing: 11 mnd
Brunhilde Skrevet 8. mars 2009 #11 Skrevet 8. mars 2009 Han er slik den dag i dag også ( ti år gammel), gjør helst ingenting før han har observert andre mennesker og tenkt seg leeeeenge om. Og når han da har bestemt seg for å gjøre noe,så gjør han det til gagns Så søtt!
kiri Skrevet 8. mars 2009 #12 Skrevet 8. mars 2009 Når er det (teoretisk) normalt at barn går? Er det ca ett år?? Er de fleste av eksemplene her tidlig ute, eller er det bare jeg som ikke vet hva som er normalt?
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #13 Skrevet 8. mars 2009 Normalen til barn ligger fra 10-18 mnd Mine gikk stødig da de var: 8 1/2 mn, 9 mnd og 11 1/2 mnd, foretrekker at de er nærmere året når de går. Da er det litt mer fornuft til stede!
Gjest Emera Skrevet 8. mars 2009 #14 Skrevet 8. mars 2009 Hun gikk da hun var 14 måneder. Er av den typen som ikke gjør noe før hun er sikker på at hun får det til. Det gjelder for det meste. Kryping, gåing, sykling osv
Gjest imli Skrevet 8. mars 2009 #15 Skrevet 8. mars 2009 Man sier at ungen har begynt å gå når den går, to skritt og bump i bakken kvalifiserer ikke helt slik jeg ser det. Jeg tenker at det er slik med mange ting i livet, man lærer, og når man mestrer det, så sier man at man kan, men er det egentlig så viktig når ungen går? Det viktigste er jo at den på et eller annet tidspunkt begynner med det. Er ikke viktig sånn sett når ungen begynner å gå, er bare det at det hadde vært moro å hatt en dato sånn for ettertida, at jeg kan si til ungen at den og den datoen, da du var så og så mange mnd, gikk du Når er det (teoretisk) normalt at barn går? Er det ca ett år?? Er de fleste av eksemplene her tidlig ute, eller er det bare jeg som ikke vet hva som er normalt? Gjennomsnittet er nok rundt ett år
Gjest Glør Skrevet 9. mars 2009 #16 Skrevet 9. mars 2009 Er ikke viktig sånn sett når ungen begynner å gå, er bare det at det hadde vært moro å hatt en dato sånn for ettertida, at jeg kan si til ungen at den og den datoen, da du var så og så mange mnd, gikk du Foreldrene mine hadde en slik "boken om meg" hvor alt slikt står,, når jeg gikk, første ord, favorittsanger da jeg var liten osv, og den boka var jo en vinner da jeg var yngre. Ganske morsomt som voksen også, og hvis jeg noen gang skulle få barn kan den både være en kjekk referanse og sikkert moro for dem også når de blir større. Selv var jeg veldig treig med å lære meg å gå, var nesten 19 måneder før jeg gikk uten støtte. Og det stemmer forsåvidt med personligheten min som voksen også, jeg har alltid vært litt "lat" på å lære meg fysiske ting, og raskt ute med nye ting som krever tankevirksomhet.
Gjest imli Skrevet 9. mars 2009 #17 Skrevet 9. mars 2009 Ja, det er en sånn bok vi også har Og der kan man skrive opp datoen ungen krabba, gikk osv. Derfor jeg gjerne ville hatt en dato... tror jeg bare skriver opp datoen han tok sine første skritt, selv om det bare var et par skritt av gangen. Det står jo "jeg tok mine første skritt:" og så skal man skrive opp dato, i den boka. Får heller føye til at det tok et par uker før han gikk skikkelig I dag har han stabbet rundt som bare det her, nøyaktig 11 mnd
Nala Skrevet 9. mars 2009 #18 Skrevet 9. mars 2009 Begge våre var 13 måneder da de begynte å gå. Men da gikk det kjapt fremover. Var ikke snakk om mange dagene fra de tok sine første vaklende skritt til de gikk i rasende tempo.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #19 Skrevet 10. mars 2009 Stødige skritt gjennom hele stua uka etter at hun fylte ett år.
momo Skrevet 10. mars 2009 #20 Skrevet 10. mars 2009 Jenta mi gikk rundt bordet fra hun var 6 mnd, gikk sine første skritt da hun var 9 mnd, men gikk vel ikke skikkelig før hun var 11 mnd, men da var det full fart, hun løp og alt. Gutten min tok vel første skritt da han var 10 mnd og gikk vel bra en måned etter, løp fra han var 12 mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå