Rafi Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Har plutselig fått mer og mer fett hår, og mer og mer kviser og nupper i huden. Måtte krype til korset og gå til legen, som mente jeg har akne grad 1-2. Er rimelig lei meg nå, har aldri hatt sånt før og ser ut som et helvete synes jeg Har fått noe salve. Basiron + en på resept. Har noen spørsmål i forbindelse med det. Er så usikker på hvordan jeg skal smøre dette på. På halsen er det jo greit, for der er det tett i tett med sånne små kuler, så der smører jeg over hele, men resten av ansitet og bryst+rygg er det nupper og kviser sporadisk rundt omkring. Skal jeg bare smøre på selve kvisa eller over det hele? Er jo litt vanskelig å smøre akkurat på kvisa synes jeg, for det er faktisk en del av dem selv om det er et lite stykke mellom hver... En annen ting: jeg har tørr hud! legen gikk liksom ut i fra at jeg har fet hud, men jeg har faktisk veldig tørr hud og bruker kremer for veldig tørr hud. Så når jeg nå smører på disse salvene blir jeg enda tørrere. Hva gjør jeg med det? Og er det ok om jeg smører med dagkremen min oppå basironen eller ødelegger jeg noe da? blir jo vanskelig hvis ikke, for jeg tørker jo helt ut her! Legen anbefalte meg å prøve p-pillen Diane. Jeg er veldig skeptisk siden jeg har ei venninne som fikk blodpropp når hun gikk på den og hun kan nå ikke få barn pga det Åssen er det, er Diane en farlig p-pille? Skjønner ikke hvordan jeg plutselig har blitt sånn som dette, jeg som alltid har hatt tørr hud og aldri har litt med fett hår. Skal gifte meg til sommeren, og har aldri følt meg styggere liksom... URK.
Saeria Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 (endret) Du kan fint ha fuktfattig hud, og acneproblemer. Da reagerer huden på at du mangler fukt. Overraskende mange med acne har også sensitiv hud. Der hvor det er lett å skille kviser/komedoner fra frisk hud, ville jeg smurt på hver enkelt. Ellers smurt over det hele. Jeg kan også anbefale deg en tur til hudlege dersom du føler at du kan ta deg råd til det. Din grad av acne er ikke alvorlig, men plagsom. Dessuten kan disse typene med infiserte pustler (gule småkviser som knertes lett) og komedoner(hudormer) være gjenstridige. Dersom ikke Basiron hjelper innen 3 måneder, ville jeg gått til lege/hudlege igjen. Jeg har selv god erfaring med dette. Jeg har slitt med hormonrelatert "voksenacne" på rygg/bryst og i ansikt i mer enn 10 år. Jeg endte til slutt opp med Roaccutan, for mine problemer var gjenstridige. Heldigvis er det mange gode alternativ før en når mitt punkt. Det at Roaccutan ikke ble godkjent, men stod på prøve, før 2007, har også bidratt til min lange ventetid. Så ikke fortvil. Jeg skjønner din skepsis til Diane. Du kan jo spørre om du kan få Skinoren eller Differin, evt. tetracykliner i stedet? Lykke til videre! Endret 4. mars 2009 av Saeria
Rafi Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2009 Jeg vil til hudlege... får man henvisning fra lege eller? Er det dyrt? Har det noe for seg å gå til hudpleier nå? Dagkrem oppå salva jeg fikk av legen, er det ok?
Ulva Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Eg gjekk på diane i ca 6 mnd pga ureinhud, det hjalp meg kjempe mye!b Det er flere år side og jeg har ikkje blitt meir plaga enn en og annen kvise rundt mensen... Dei fleste p-piller har bivirkninger uansett, så om ingenting annet funker ville jeg prøvd det...
Saeria Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Jeg vil til hudlege... får man henvisning fra lege eller? Er det dyrt? Har det noe for seg å gå til hudpleier nå? Dagkrem oppå salva jeg fikk av legen, er det ok? Du kan be om henvisning fra lege, da vil du nok måtte vente noen måneder, men du vil da bare betale egenandel. Går du privat, vil du komme fortere til, men prisen er høyere. Jeg betalte vel rundt 5-600 kroner for en time hos volvat. Det kan ha noe for seg å gå til hudpleier. Om ikke annet så for en dyprens eller noe en gang i blant. Dagkrem oppå salven burde ikke være noe problem. Bare pass på at den er anti komedogen.
Gjest Cathena Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 Jeg lurte på å bestille time hos fastlegen nå fordi nå orker jeg ikke å prøve ut mer produkter, det funker IKKE. Så jeg tror jeg må ha noe sterkere. Leser her at en kan bestille time direkte hos hudlege, kanskje jeg heller kan gjøre det? Har råd å betale 5- 600,- for det, men må jeg betale for da de medisiner jeg ender opp med å bruke? Jeg har stor tro på Roaccutan og har svært lyst å prøve dette tross bivirkningene, jeg har bare ett spm. ang. dette, for dere som vet, det gjelder graviditet. Det er ikke lenge igjen før vi nå bestemmer oss for å prøve, kanskje til høsten. Så mine spm. er, hvor lenge er det vanlig å gå på en slik kur? Hvor lenge etter avsluttet kur er de trygt å bli gravid? Har hørt 6 mnd., jeg synst det blir litt lenge..., men er ikke det feil?
Saeria Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 1 måned etter avsluttet kur er det trygt å bli gravid. Husk at Roaccutan er siste utvei da, og at en kur tar rundt 6-7 måneder å fullføre. Økes dosen, økes også bivirkningene. Det er veldig mange andre reseptbelagte medikamenter som er verdt å prøve før den tid. Nå vet ikke jeg hva du har prøvd av remedier da.
Gjest sjoko Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Hei, jeg slet med det samme problemet i mange år og det eneste som hjalp var å oppsøke hudlege. Jeg fikk resept på Finacea som jeg smurte i et tynt lag morgen&kveld og deretter Avene cleaarance krem (en vannbasert krem for uren/kvisete hud, fåes kjøpt på apotek) for å tilføre huden fuktighet. I tillegg tok jeg Tetracycliner og fikk lysbehandling hos hudlegen. Lysbehandlingen tok jeg først og fremst pga hudallergi men den hjalp mot akne også. I tillegg merker jeg at huden blir bedre av å rense huden med Avene cleansing gel (fåes kjøpt på apotek) og ved å bruke mineralfoundation.
Rafi Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2009 har smørt med salve (differin hver kveld, basiron morgen). Og nå klør det noe intenst... Hvis jeg klør litt på det så svir og brenner det. Hva kan jeg gjøre med dette?
Saeria Skrevet 11. mars 2009 #10 Skrevet 11. mars 2009 Kanskje du trenger litt fuktighet tilført. Bruker du fuktighetskrem?
Rafi Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 11. mars 2009 Kanskje du trenger litt fuktighet tilført. Bruker du fuktighetskrem? ja, men jeg har vært sparsom med det i tilfelle det ødelegger for den andre kremen. Føler liksom det løser opp den andre kremen eller noe? Er det ok å legge på fuktighetsrem oppå liksom?
Saeria Skrevet 11. mars 2009 #12 Skrevet 11. mars 2009 Ja. Det burde gå greit. Du kan jo vente til den første har tørket litt før du legger på ny krem.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #13 Skrevet 11. mars 2009 (endret) Har ikke du en liten baby? Mener å ha lest det et sted her inne :klø: Det er ikke uvanlig å få masse kviser når man ammer. Endret 11. mars 2009 av ¤bella¤
Rafi Skrevet 11. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 11. mars 2009 Har ikke du en liten baby? Mener å ha lest det et sted her inne :klø: Det er ikke uvanlig å få masse kviser når man ammer. Ammer ikke men har plutselig fått tett i tett med sånne kom... et eller annet over hele halsen + litt kviser i panne, bryst og rygg. I kombinasjon med fett hår.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 11. mars 2009 #15 Skrevet 11. mars 2009 Ammer ikke da blander jeg deg med en annen
Rafi Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 12. mars 2009 Nå vet jeg ikke altså Har smurt på med fuktighetskrem flere ganger i går og i dag, men det svir og brenner noe helt forj****. Huden er rødflammete og når jeg tar på krem blir det nesten helt uholdbart. jeg har muligens smurt på litt for tjukt lag med differing, så prøvde å smøre på tynt, tynt i dag. Men bør jeg ta en pause kanskje? Kjipt egentlig, for nå begynner det å virke!
Gjest *lucky* Skrevet 12. mars 2009 #17 Skrevet 12. mars 2009 Vær forsiktig når du bruker differin, det er sterkt! Til å begynne med holder det med å bruke det tre kvelder i uken. Ellers bruker du fuktighetskrem. Ikke bruk andre sterke kremer sammen med differin! Du skal rense huden og la det gå en stund før du smører på differin, ikke bruk mer en størrelsen på en ert. Jeg har brukt aberela som er det samme så jeg har litt erfaring med dette. Det er ihvertfall helt klart at dette virker! Du kan gradvis øke bruken av differin til hver kveld, to ganger daglig blir for mye. Sørg for at du har en skikkelig god fuktighetskrem. Du kan også smøre fuktighetskrem ovenpå differin men da må du vente ca 30min føst.
Rafi Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #18 Skrevet 12. mars 2009 ok, da tror jeg at jeg skal kutte ut basironen som jeg smører på hver morgen. (smører på basiron om morgenen, differin på kvelden). Skjønner i tillegg at jeg har brukt for mye differin. Tenkte å kjøpe en fuktighetskrem som heter Clean-Ac fra Avene, prøve den... Men har mest lyst på aloe vera eller et eller annet nå :/
Gjest *lucky* Skrevet 12. mars 2009 #19 Skrevet 12. mars 2009 Ta en pause visst d er veldig sår. Du skal gradvis bygge opp din toleranse for denne kremen så ta det med ro:) Ikke vær redd for å bruke en rik fuktighetskrem selv om du har kviser, huden må ha fukt og alle problemer blir mindre når huden har nok fukt. Du bør oså begynne å bruke en solkrem daglig når du bruker differin fordi huden blir ømfintlig. Md formulation har en god krem http://www.feelunique.com/p/md-formulation...SPF20-50ml.html som gir fukt samtidig som den beskytter mot solen.
Tone09 Skrevet 12. mars 2009 #20 Skrevet 12. mars 2009 Det beste du kan gjøre for huden din mener jeg er IPL behandling. Om du kontakter rette salongen vil du også få en kur du skal benytte i forbindelse med behandlingen. Zahrah Skincare er fantastisk! Ikke så godt kjent i Norge enda, men utrolig bra! Fra samme firma kommer også Zameen mineral make-up. Disse produktene er helt rene og kan legges rett på huden uten at huden din blir irritert. Jeg har sett utrolige resultater. Sliter ikke med akne selv, men kjenner andre som gjør det. Har sett store kratere forsvinne med denne behandlingen og disse produktene. Definitivt verdt et forsøk! Lykke til :o)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå