Gå til innhold

Barnemat


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Det var vel mer noe de anbefalte før tror jeg, at ikke man ga egg før 1 års alder. Eller kanskje det bare gjaldt i enkelttilfeller med ekstra fare for allergi :klø:

Men, helsesøster som var på hjemmebesøk hos oss sa at vi ikke skulle gi fisk før fylte 1 år. Bare vi som har fått den beskjeden?

Vil ellers følge med her for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel mer noe de anbefalte før tror jeg, at ikke man ga egg før 1 års alder. Eller kanskje det bare gjaldt i enkelttilfeller med ekstra fare for allergi :klø:

Men, helsesøster som var på hjemmebesøk hos oss sa at vi ikke skulle gi fisk før fylte 1 år. Bare vi som har fått den beskjeden?

Vil ellers følge med her for tips :)

I den matboka jeg fikk av helsesøster, står det i alle fall at det er bra å gi ungen fisk etter 6mnd. Alle sorter er visst bra, spesielt fet fisk som makrell.

Rart at man skal få motstridende beskjeder om mat av fagpersonell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også beskjed om å holde egg og fisk unna til barnet var 1 år. Så kom jeg til å tenke på at jeg jo ga fisk til de 2 andre før de var året... Da jeg spurte på helsestasjonen igjen sa de at man ikke skulle gi fisk hvis det var/er MYE allergi i familien, så da har poden fått makrell-i-tomat på skiva nå...;)

Noen dager går det greit, andre dager er han flink til å riste på hodet :riste:

Egg vet jeg ikke hvorfor, men 2 mnd til skal jeg klare...;)

Jeg tar av skinnet på kalkun/kyllingpølser og "koker" dem i mikroen før jeg moser med resten av maten. Det funker bra. Kjøttdeig/karbonadedeig har jeg stekt.

Alt pålegg som er smørbart har jeg gitt poden, forresten ikke søtt enda. Kommer vel tidsnok, tenker jeg med eldre brødre ved bordet.

Har prøvd å gi ham juice jeg fant på hylla med barnematen. Tenkte det var greit å drikke noe annet enn vann, men det gikk ikke. Ville ikke ha, gitt...

Ellers får han smakebiter av paprika, agurk, gulrot, drue, eple, klementin...men fryktelig vanskelig uten tenner...:ler:

Litt rart å ha en på 10 mnd uten tenner. Forrige hadde 8 tenner da han var 8 mnd!!

Hvor mange tenner har deres barn og hvor gamle er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått noe beskjed om når vi kan gi egg og fisk. Kun at vi skal vente med melkeprodukter til 10 mnd, melk å drikke til 12 mnd.

Tror det var i "gamle dager" at man sa man skulle vente med fisk (og evnt egg). Nå anbefaler jo HS makrell i tomat på brødskiva som første pålegg feks, så det kan ikke gjelde lenger. Her har i alle fall ungen fått fisk som pålegg og middag fra 7-8 mnd.

Vår bebis har alle 8 fortennene, det har han hatt siden han var 8 mnd! Nå tror jeg jekslene begynner å komme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetenes råd om mat til spedbarn anbefaler ihvertfall fisk fra 6 måneder, se her. Samtidig ser både fisk og egg ut til å henge sammen med allergi: "De fleste matvarer kan forårsake matvareallergi, men det er bare noen få matvarer som står bak de fleste reaksjonene hos små barn; melk, egg, fisk og nøtter, og i sjeldnere tilfeller soya og hvete." Så det er vel litt delte meninger om hva som er lurt blant helsepersonell også, vil jeg tro?

Her finnes forøvrig noen oppskrifter på babymat for de som synes det er greit å lage mat "på engelsk". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En ting jeg lurer på, kan man blande inn forkeks. leverpostei med div. grønnsaker og gi til middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myndighetenes råd om mat til spedbarn anbefaler ihvertfall fisk fra 6 måneder, se her. Samtidig ser både fisk og egg ut til å henge sammen med allergi: "De fleste matvarer kan forårsake matvareallergi, men det er bare noen få matvarer som står bak de fleste reaksjonene hos små barn; melk, egg, fisk og nøtter, og i sjeldnere tilfeller soya og hvete." Så det er vel litt delte meninger om hva som er lurt blant helsepersonell også, vil jeg tro?

Her finnes forøvrig noen oppskrifter på babymat for de som synes det er greit å lage mat "på engelsk". :)

Er nok delte meninger, men så lenge det ikke er allergi i familien, er det nok ikke farlig å gi hverken fisk, melk eller egg. Nøtter bør man jo uansett vente med pga kvelingsfare...

En ting jeg lurer på, kan man blande inn forkeks. leverpostei med div. grønnsaker og gi til middag?

Helt sikkert... Ungen kan jo spise begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...