Gå til innhold

Barnemat


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen hadde noen gode oppskrifter/tips til mat for spebarn/småbarn. Har en gutt på snart 11 mnd og lager det meste av maten hans selv. Han får noe ferdiggrøt, men ellers spiser han brødskiver, hjemmelaga middag og hjemmelaga fruktmos stort sett. Problemet er bare at jeg har litt begrensa fantasi når det gjelder hva man kan lage, så jeg føler reportoaret er lite variert ;)

Ofte spiser han det samme som oss til middag, særlig når vi har mat som fiskeboller og annen potet og saus-mat. Ellers går det mye i kokte poteter og grønnsaker som gulrot, blomkål og brokkoli. Han spiser det aller meste.

Av frukt får man banan, eller bittesmå eple- og pærebiter.

Noen som har forsalg til, eller oppskrifter på gode middager og fruktmoser til barn? Gjerne forskjellig typer hjemmelaga grøter også. Trenger litt inspirasjon...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Vi har en på 10 mnd som også stort sett spiser hjemmelaget mat. De på glass lukter bare SÅ dårlig og smaker ikke særlig bedre...

Vel, her spiser poden potet-gulrot-brokkoli-kålrot-mos iblanda pølse, karbonadedeig, kyllingfilet eller fisk. Synes det er ganske variert jeg... Er jo ikke det samme 2 dager på rad...;)

Ellers er jeg nok ikke like flink til å lage fruktmosene selv, men kjøper ferdige med god samvittighet da vi ikke kjøper glassmaten;) (Vet at tester viser at maten er sunn, men SMAKEN?!)

Når vi spiser fiskeboller eller kjøttkaker/karbomnader med sdaus spiser han med oss:)

Brødmat glir ned med prim og leverpostei. Inntil for noen dager siden gikk også makrell-i-tomat, men ikke i går...:riste:

Siden du fikk over er forresten bra, ja...:Nikke:

Her har du en link til:

http://mammanett.no/matoppskrifter.html?filter0=313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Jeg synes også de glassa både lukter og smaker fælt... Vi bruker også noe ferdig fruktmos, men de er jo gode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva slags pølse gir dere, og kan de spise torsk?

Har hørt at man bør unngå stekt mat til de små, men man kan jo ikke koke kjøttdeigen og karbonadedeigen foreks.? steker dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også anbefale å bruke linser o.l. istedet for kjøtt iblandt. Da dette ikke inneholder noen tilsetningsstoffer eller uheldig fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din Imli, men hva har dere på brødskiva? Kan jeg gi min snart 7mnd gamle sønn makrell i tomat for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvor most er maten til barna deres på denne alderen? når kan de begynne å spise skikkelige biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pølse gir dere, og kan de spise torsk?

Har hørt at man bør unngå stekt mat til de små, men man kan jo ikke koke kjøttdeigen og karbonadedeigen foreks.? steker dere det?

Vi har ikke gitt noe særlig pølse. Men de kan spise helt vanlige wienerpølser/kjøttpølser o.l, men kanskje greit å finne noen med minst mulig salt. Torsk og annen fisk er helt fint.

Vi har heller ikke brukt så mye kjøttdeig, men de gangene han har spist det har den vært stekt. Hvor har du det fra at ungene ikke skal ha stekt mat?

Vil også anbefale å bruke linser o.l. istedet for kjøtt iblandt. Da dette ikke inneholder noen tilsetningsstoffer eller uheldig fett.

Det skal da ikke rent kjøtt eller fisk gjøre heller det...

Ikke for å kuppe tråden din Imli, men hva har dere på brødskiva? Kan jeg gi min snart 7mnd gamle sønn makrell i tomat for eksempel?

Hehe, er veldig for å diskutere pålegg også jeg :jepp:

Makrell i tomat er kjempefint! Det er favoritten til lillebebis. Han får stort sett makrell i tomat eller leverpostei på brødskiva. Har fått noe smøreost også, men det var han ikke så begreistra for, selv om han spiste det også. Kaviar kan de vel også få. Smøreost (og annen ost) blir vel fra 10 mnd da, siden det er melkeprodukt.

Hvor most er maten til barna deres på denne alderen? når kan de begynne å spise skikkelige biter?

Nå er ungen her straks 11 mnd. Han spiser brød til frokost og lunsj, som jeg deler opp i biter litt større enn en terning. Så spiser han selv. Til middag moser jeg som regel maten med gaffel eller sånn "potetmos-moser" (hva heter det igjen?) så maten blir sånn grovmost.

Til mindre barn skal middagsmaten være finmost. Når man begynner med brød, må man begynne med veldig små biter, de skjønner ikke helt greia med å tygge maten. De har jo ikke jeksler heller på den tida, så de tygger med gommene. Det kan ta litt tid før de får taket på å spise brød. I begynnelsen her tok det en halvtime å mate ungen med ei halvskive brød uten skorper. Men det er viktig å fortsette å "øve", så kommer det :) Vi begynte med brødskive rundt 7 mnd, men ungen spiste nok ikke skikkelig før over 9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleide å blande små brødskivbiter inn i fruktmosen når mine var små. Slik ble det er litt mer mat, og brødskivene var lettere å tygge - da de ble myke av fruktmosen..

min svigermor fortalte meg at barna ikke skal ha stekt mat (vet egentlig ikke hvorfor - og det er mulig rådet er godt ut på dato...) men jeg kokte karbonadedeig/ kyllingkjøttdeig til mine.. Fungerte bra det!

kyllingkjøttdeig, potet, blomkål, gulrot var en favoritt hos mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det med stekt mat kommer av at det ikke er bra med brent mat/brent stekeskorpe... Men det kommer jo an på hvordan man steker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har lillebebisen forresten fått en ny middagsrett:

Hardkokt egg, makaroni, små oppkutta tomatbiter og bittelitt tomatsuppe (ferdigpose), alt most sammen. Hadde tomatsupperester igjen fra forrige dagen, så brukte litt av det. Man skal jo ikke bruke noe særlig sånt pga høyt saltinnhold. Men litt går nok bra.

Maten falt i alle fall veldig i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ei sann matoppskriftsbok av hs. Der står det bla at en 6mnd gammel unge godt kan få fiskeboller. Men det er jo mye salt i den laken de ligger i? Og de varmes jo i hvitsausen. Inneholder ikke den også mye saus (posesausen, orka ikke å lage fra grunn i dag)? Og det er jo mye kumelk i den også.

Mini fikk nemlig fiskeboller, potet og gulrotmos til middag idag, og DET var godt det=) Ble litt usikker bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal da ikke rent kjøtt eller fisk gjøre heller det...

Rent rødt kjøtt inneholder uheldig fett. Det er vist i mange studier at om en kutter ut rødt kjøtt så reduserer en faren med hjerte- og karsykdommer med opptil 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ei sann matoppskriftsbok av hs. Der står det bla at en 6mnd gammel unge godt kan få fiskeboller. Men det er jo mye salt i den laken de ligger i? Og de varmes jo i hvitsausen. Inneholder ikke den også mye saus (posesausen, orka ikke å lage fra grunn i dag)? Og det er jo mye kumelk i den også.

Mini fikk nemlig fiskeboller, potet og gulrotmos til middag idag, og DET var godt det=) Ble litt usikker bare.

Tror ikke det er så veldig mye salt i fiskeboller. Vår bebis har fått det fra rundt 8 mnd tenker jeg. Hvit saus går visstnok bra selv om de er under 10 mnd fordi et eller annet visstnok skjer med melka når den kokes iflg helsesøsteren vår. Så vi har gitt en del fiskeboller, med potet, gulrot og litt hvit saus. Lager saus selv, og tar av en liten porsjon til bebis før den saltes/krydres. vet ikke med saltmengden i den ferdige, så ville lage selv.

Rent rødt kjøtt inneholder uheldig fett. Det er vist i mange studier at om en kutter ut rødt kjøtt så reduserer en faren med hjerte- og karsykdommer med opptil 50%.

Joda. Men rødt kjøtt inneholder også mye proteiner og andre sunne saker :)

Du er vel vegetarianer, og kanskje litt forutintatt i akkurat den diskusjonen? Små barn trenger mye proteiner og fett for å vokse!

Dessuten er vel ikke hjerte og karsykdommer noen umiddelbar risk hos spebarn ;)

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joda. Men rødt kjøtt inneholder også mye proteiner og andre sunne saker :)

Du er vel vegetarianer, og kanskje litt forutintatt i akkurat den diskusjonen? Små barn trenger mye proteiner og fett for å vokse!

Dessuten er vel ikke hjerte og karsykdommer noen umiddelbar risk hos spebarn ;)

Det er sant :) Men litt linser, bønner o.l. inneholder også masse proteiner og sunne saker, og er absolutt en ting en fint kan erstatte kjøttet med en dag i uka. Jeg er nok ganske forutinttatt, ja, men mener alle barn har godt av et kosthold der dette også inkluderes. Et par måltider med kjøtt, noen med fisk, et par med kylling og et med linser i uka er bare sunt, tror jeg.

Og linser og bønner er faktisk ekstremt sunt, og det fettet som er bra er lett å få fra andre kilder :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant :) Men litt linser, bønner o.l. inneholder også masse proteiner og sunne saker, og er absolutt en ting en fint kan erstatte kjøttet med en dag i uka. Jeg er nok ganske forutinttatt, ja, men mener alle barn har godt av et kosthold der dette også inkluderes. Et par måltider med kjøtt, noen med fisk, et par med kylling og et med linser i uka er bare sunt, tror jeg.

Og linser og bønner er faktisk ekstremt sunt, og det fettet som er bra er lett å få fra andre kilder :Nikke:

Joda, linser og bønner og den slags er sikkert helt fint det. Men vi bruker i alle fall aldri det, har aldri smakt det... Så da blir det liksom ikke til at vi bruker det til bebis heller, han får som regel samme maten som oss.

Vi gir ikke mye rødt kjøtt heller, max en gang i uka tenker jeg, så tror ikke det er noen fare :) Bruker vel så mye fisk. Egg er jo også proteiner.

Hvordan bruker man linser og bønner i mat da? Hvor kjøpes det og hvordan tilberedes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har heller aldri gitt ungen min linser og bønner, ikke spiser vi det selv heller. Syns dette her salt greiene er så voldsomt jeg, vet liksom ikke hva som er ok...uff..ikke alltid det står på pakkene heller hvor MYE salt det egentlig er i.

Men imli, når kan man begynne å gi hardkokt egg da? er ikk edet også fra 1 år?

Min mor fortalte meg at da vi var små blandet hun ofte egg og poteter og moset sammen, vi elset det visst, he he. Er nok masse en kan lage om en bare bruker fantasien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri gitt ungen min linser og bønner, ikke spiser vi det selv heller. Syns dette her salt greiene er så voldsomt jeg, vet liksom ikke hva som er ok...uff..ikke alltid det står på pakkene heller hvor MYE salt det egentlig er i.

Men imli, når kan man begynne å gi hardkokt egg da? er ikk edet også fra 1 år?

Min mor fortalte meg at da vi var små blandet hun ofte egg og poteter og moset sammen, vi elset det visst, he he. Er nok masse en kan lage om en bare bruker fantasien

Tror at når ungen nærmer seg 1 år, er det ikke farlig med litt salt innimellom. Står skjelden det på ferdigposer hvor mye salt det er nei, ganske teit. Prøver å unngå det, men litt sånt har det jo blitt.

Jeg gav ungen hardkokt egg for første gang i dag, han er 11 mnd på mandag. Vet ikke om det er noen grense for det jeg? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...