Gå til innhold

Norske sanger i kirka


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har dere noen tips på vakre norske sanger som passer til å

ha i kirka (solist synger) ?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har teksten, men siden det ikke er lov til å legge ut det på KG så lurer jeg på om du kan sende meg en PM slik at du kan få den der... Men da må du registrere deg hvis du allerede ikke er registrert... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "kjærlighetsvisa" til Halfdan Sivertsen, eller "kjærlighet" som Sissel Kyrkjebø sang en gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på noen norske, men hvis svensk går er disse fine:

"Säg det igjen" med Lisa Nilsson og "et liv för mig" med The real group.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius
Eg ser med Bjørn Eidsvåg er nydelig, den håper jeg vi får en til å synge for oss.

Den er virkelig flott, og har et klart budskap som egentlig passer bra til en kirkelig vielse - men jeg synes den har blitt litt "oppbrukt" i begravelser. Den blir særlig mye brukt i begravelser der det er unge mennesker som er døde.

Kanskje på tide at man tar den tilbake til gledeshøytidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, passer den så godt i bryllup da?

Eg ser at du e' trøtt

Eg ser du har det vondt

Eg ser du vil gi opp osv.

Ikke spesielt lystig, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Nå har ikke jeg vært i noen begravelse der denne sangen har blitt sunget, men jeg synes nå teksten hører til i et bryllup jeg, "du må gjøre det selv men jeg vil gjøre det med deg" Er det ikke det ekteskapet handler om da?

Koselig å se at du var enig Helenius. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en vil ha Havdan Sivertsen, så er "Visst du vil ha meg" en bedre og mindre forslitt sang enn kjærlighetsvisa, og den passer ypperlig i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Koselig å se at du var enig Helenius. :)

Tja, jeg ville ikke valgt den selv i bryllup, da...

For det er jo som Tuji sier, at den har en trist grunntone, (men som du sier, bringer den jo håp og løfter. )

Men, eh, "jeg" i sangen er jo Gud, da, det må du huske.

Jeg er tilhenger av sanger med kristent innhold i en kirkelig vielse, men jeg ville virkelig ikke valgt denne sangen hvis den ikke betydde noe for dere i en religiøs sammenheng. Den er jo veldig klar i sitt kristne budskap.

Nå vet jeg ikke hvordan dere stiller dere til det, men jeg har inntrykk av at mange her inne på KG gifter seg i kirken for rammens skyld, og da synes jeg ikke denne sangen passer i det hele tatt! (No offense, anyone.)

Men det ER en nydelig sang, da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius

Hm, jeg føler for å oppklare mine egne tilsynelatende motstridende utsagn: Først er jeg enig, og så uenig :D

Jeg mener at "Eg ser" vil kunne passe i en kirkelig vielse fordi en kirkelig vielse er et av kirkens sakramenter hvor to mennesker i Guds nærvær lover å leve sammen.

En av tekstene som leses i vigselsritualet er denne:

Slik står det skrevet i Johannes' første brev: Kjærligheten er ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder. Mine kjære, har Gud elsket oss slik, da skylder også vi å elske hverandre. (1 Joh 4, 10-11)

Og nettopp det er jo budskapet i "Eg ser" også.

Dessuten, i forbønnshandlingen ber presten om at brudeparet må klare å sette sin lit til Gud.

Så ja, jeg synes sangen passer i en vielse, men da synes jeg absolutt at man skal ha et bevisst forhold til kristen tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig i at B.E. med "Eg ser" er noe oppbrukt. Den går jo på tv'en også, i reklamen for Kirkens Nødhjelp eller noe sånt.

Og jeg føler heller ikke at den er spesielt lystbetont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en vil ha Havdan Sivertsen, så er "Visst du vil ha meg" en bedre og mindre forslitt sang enn kjærlighetsvisa, og den passer ypperlig i bryllup.

Så enig, så enig. Og det er en kjempefin sang! "Gamal draum" av Olav Stedje kunne kanskje være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Kjenner noen som har hatt friarstev, dvs sanger/traller/stev som seterjentene sang over fjellet til kjæresten sin.Vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...