Leanne Skrevet 4. mars 2009 #21 Skrevet 4. mars 2009 kanelsnurrer er jo også veldig godt egna til å fryse ned - hvis du mot formodning skulle lage for mange jeg har noen liggende i fryseren etter en barne bursdag og henter ut et par som jeg tiner/varmer i micro'n rett som det er
Gjest Wind Skrevet 4. mars 2009 #22 Skrevet 4. mars 2009 kanelsnurrer er jo også veldig godt egna til å fryse ned - hvis du mot formodning skulle lage for mange jeg har noen liggende i fryseren etter en barne bursdag og henter ut et par som jeg tiner/varmer i micro'n rett som det er Jeg tror ikke det blir nok til å fryse ned, for å være ærlig. De er nok borte i morgen.
Gjest Gjest_Marmelade Skrevet 4. mars 2009 #23 Skrevet 4. mars 2009 nå fikk jeg lyst på kanelsnurre.. men ikke sånn som selges på butikk eller baker. Hjemmelaget!!! Da har jeg enda en unnskyldning til å ikke lese til eksamen på søndag. Jeg skal nemlig bake kanelsnurrer!! =)
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 4. mars 2009 #24 Skrevet 4. mars 2009 Du vil ikke dele oppskriften din på kanelsnurrer med oss da?
Gjest Gjest_Marmelade Skrevet 4. mars 2009 #25 Skrevet 4. mars 2009 1 pk gjær 75 g margarin 3 dl melk 3 ss sukker 8 dl hvetemel Fyll 4 ss margarin 3 ss sukker 1 ½ ts kanel 1 egg til pensling Pynt Mandler, finhakket Perlesukker Kanelsnurrer kan lages i god tid og fryses. De tiner på kjøkkenbenken i løpet av en time. De kan også tines ved svak varme i en kjele på platen. Del opp gjæren i en bakebolle. Smelt margarin i en liten kjele på platen. Ta kjelen av platen og tilsett vannet. Væsken skal være fingervarm. Hell blandingen i bakebollen og rør ut gjæren. Rør inn sukker. Rør melet inn i væsken. Arbeid deigen godt til den slipper bollen. Dekk bakebollen med plast og la den heve til dobbel størrelse, ca. 30 minutter. Lag fyllet ved å røre margarin, sukker og kanel sammen til en myk krem. Dryss litt mel på bordet og del deigen i to. Trill hvert emne til en lang pølse på ca. 20 cm. Kjevle hver pølse til et rektangel på ca. 25 x 40 cm. Smør kanelkremen i et tynt lag utover hver leiv. Rull leivene fast sammen til pølser fra den lengste siden og del hver pølse i 16 like tykke skiver. Legg kanelsnurrene med snittflaten opp på bakeplater dekket med bakepapir. Bruk god avstand. La dem heve under håndkle ca. 30 minutter. Sett på ovnen og still inn termostaten på 225 grader. Pensle kanelsnurrene med det sammenvispede egget og dryss med mandler og perlesukker. Stek kanelsnurrene på rille nr. 2 i ca. 8 minutter. Avkjøl på rist.
Gjest Wind Skrevet 4. mars 2009 #26 Skrevet 4. mars 2009 (endret) Jeg bruker melk istedenfor vann, og så er det ikke så nøye med mengden smør og kanel og sukker. En god regel med smør er i alle fall at dess mer smør det er, dess saftigere og bedre blir kanelsnurrene. Og så pensler jeg med melk, og strør ikke noe oppå. (Jeg bruker forresten oppskrifta som står i "Fra boller til burritos", som vi fikk på heimkunnskapen i niendeklassen. ) Endret 4. mars 2009 av Wind
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 4. mars 2009 #27 Skrevet 4. mars 2009 Takk for oppskrift Den boka fikk jeg også når jeg gikk på ungdomskolen, så da har jeg jo oppskriften
Aurela Skrevet 4. mars 2009 #28 Skrevet 4. mars 2009 Pf, å snurre ut kanelsnurrene er ikke å leke med maten, det er å spise dem på den korrekte og eneste fornuftige måten. Helt enig!
Gjest Wind Skrevet 4. mars 2009 #29 Skrevet 4. mars 2009 Kanelsnurrene ble en suksess, og jeg kan informere om at venninna mi også kan å spise kanelsnurrer på korrekt kanelsnurrspisevis.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå