Gjest gjest_My_ Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Jeg er noen dager unna terminen, og begynner selvfølgelig å kjenne etter om noe er annerledes i kroppen min. Er så utrolig klar for å få ut babyen nå!! Det er første gang jeg er gravid, så derfor er alt nytt for meg. Jeg har lest at det er veldig individuelt hvordan fødsler starter, men jeg er likevel interessert i å høre hvordan dere som har født merket at fødselen var i gang? Jeg har gått med vonde kynnere i flere uker, og har også tidvis stikninger nedover i skjeden. Hodet til babyen har vært festet siden uke 33. Jordmor sa at dette ikke nødvendigvis var tegn til at fødselen var i gang, men kan være tegn på modning. Kjenner man for eksempel forskjell på vonde kynnere og rier?
Mamma1 Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det er stor forskjell på vonde kynnere pg rier. Når den første skikkelige rien kommer, så er du nok ikke i tvil. Alle mine tre fødsler startet med vannavgang.
Gjest imli Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Min fødsel starta med rier, begynte som mensmurringer om kvelden, ble verre utover natta, og tidlig om morgenen begynte det å bli regelmessige rier.
Lilith Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Min fødsel starta med rier, begynte som mensmurringer om kvelden, ble verre utover natta, og tidlig om morgenen begynte det å bli regelmessige rier. Sånn var det med meg også. Kynnere kjente jeg aldri noe til i svangerskapet, så kan ikke sammenligne.
Gjest Gjest_tatiana_* Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 JEg hadde kynnere gjennom hele svangerskapet, men det kan overhode ikke sammenlignes med rier. Min fødsel startet med rier. Jeg fikk plutselig fryktelig vondt. Smertene kom og gikk, samtidig med at vannet gikk (vannet gikk ikke kjempefort, men mer gradvis). Smertene var fryktelig vonde, og det var overhode ingen tvil om at fødselen var igang. De var ikke helt gradvise, men kom ofte. Når jeg ringte sykehuset, fikk jeg beskjed om at siden jeg var førstegangsfødende så tok det nok lang tid. Spesielt siden riene ikke var gradvise. Vi valgte likevel å dra på sykehuset etter 1-2 timer etter at riene var startet. Heldigvis, for hele fødselen endte med å ta totalt 4 timer
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det er stor forskjell på vonde kynnere pg rier. Når den første skikkelige rien kommer, så er du nok ikke i tvil. Alle mine tre fødsler startet med vannavgang. Ikke min erfaring, folk er forskjellige. Hos meg startet det med vannavgang og da vi kom på sykehuset 3 timer etter vannavgang skjønte jeg ikke at jeg hadde rier for de fortone seg ikke annerledes enn kynnere. CTG viste tydelig rieaktivite og jeg hadde 3,5 cm åpning.t
Hedda-78 Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Startet med vannavgang. Hadde ikke merket noe som helst annerledes før det plutselig ble vått nedover låra. Heldigvis var jeg hjemme og ikke f.eks. i en butikk eller på bussen... Riene startet et par timer senere.
Jade Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 (endret) Det startet med vonde rier. Skjønte ikke at det var rier først. Var så trøtt. Hadde sovet 5 timer natten før. Var sliten og lei (6 dager over termindato!) og skulle sove litt etter jordmortimen. Ble ikke mye søvn der nei Lå der og stortutet og gikk i dusjen. Trodde jeg bare hadde luft. Ingenting hjalp, og jeg fikk et øyeblikk med "klar hjerne" og ringte samboeren min og sa han måtte skyndte seg hjem Vannet tok de på sykehuset. Endret 2. mars 2009 av Jade
Concertina Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Min fødsel starta med rier, begynte som mensmurringer om kvelden, ble verre utover natta, og tidlig om morgenen begynte det å bli regelmessige rier. Sånn startet det her og, det var absolutt ingen tvil da det først startet (da hadde jeg hatt etpar "kan dette være rier"-tanker de siste dagene).
Elizia Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Hadde kynnere de siste to mnd før termin. Gikk over 2 uker over terminen da riene startet og det var ingen tvil om hva det var. Kom først hvert 15 min, så hvert 10 og tilslutt hvert 5 min. Da hadde jeg gått siden kl 22 kvelden før. ringte til sykehuset kl 8.00 på morgenen og de bad meg om å komme inn slik at de kunne sjekke størrelsen på åpningen. Jeg ble da lagt inn. Vannet gikk ikke før de tok det kl 13 samme dag. Var ingen tvil om at det var rier nei. Fikk ikke sovet den natta da det var så vondt og de kom tettere og tettere.
Gjest skoeska Skrevet 2. mars 2009 #11 Skrevet 2. mars 2009 Hos meg gikk slimproppen på formiddagen, natta etter begynte riene.. Startet som menssmerter, samtidig som det kjentes ut som om jeg måtte på do. Så hele natta føk jeg frem og tilbake til do, uten å gjøre noen ting der da. På morgenen begynte de å bli ordentlig vonde, og ble vondere og vondere utover dagen. Auau. Jeg også hadde mye kynnere i svangerskapet, siden uke 15, men synes ikke kynnerne hadde noe til felles whatsoever med riene! Kynnere er ikke vonde, og rier er HELT forferdelige etter min mening. Dessuten kjennes det ikke likt ut synes jeg.
Gjest snart 2 barns mamma Skrevet 2. mars 2009 #12 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det er stor forskjell på vonde kynnere pg rier. Når den første skikkelige rien kommer, så er du nok ikke i tvil. Alle mine tre fødsler startet med vannavgang. Jeg merka ikke forskjell på vonde kynnere og rier.... Trodde jeg hadde kynnere jeg, og det trodde jm også. Helt til halvannen time før gutten var ute, da forsto jeg at det nok ikke var kynnere jeg hadde..... Kom på føden med 7 cm åpning og ca 1 time etter var gutten født. Så, folk er forskjellige! Men, over til spm; min startet da altså med kynnere, eller rier da, som jeg ikke skjønte var rier:) Og, vannet gikk ikke før jeg lå og plaska i badekaret, så det merka jeg lite til:)
SummerJoy Skrevet 2. mars 2009 #13 Skrevet 2. mars 2009 Min fødsel startet med regelmessige rier som ble sterkere og sterkere. Var ikke i tvil om at noe var på gang, men var redd det skulle stoppe opp. Man hører jo ofte at det kan skje... Etter en stund gikk slimproppen og da visste jeg iallefall at nå var det absolutt i gang.
Ella* Skrevet 2. mars 2009 #14 Skrevet 2. mars 2009 Slimproppen gikk på formiddagen, da fikk jeg forhåpninger om at noe skulle skje (var 8 dager over termin). På kvelden startet riene, og jeg skjønte øyeblikkelig at nå var det endelig i gang. Det var 3-4 minutter mellom dem fra tredje rie. Jeg hadde hatt noen omganger med maserier tidligere, men de var mye mer forsiktige og milde. Kynnerne mine var aldri vonde, så jeg kjente definitivt forskjell på kynnere og rier. Vannet tok de på sykehuset.
Solskinnsbolla Skrevet 2. mars 2009 #15 Skrevet 2. mars 2009 Jeg er noen dager unna terminen, og begynner selvfølgelig å kjenne etter om noe er annerledes i kroppen min. Er så utrolig klar for å få ut babyen nå!! Det er første gang jeg er gravid, så derfor er alt nytt for meg. Jeg har lest at det er veldig individuelt hvordan fødsler starter, men jeg er likevel interessert i å høre hvordan dere som har født merket at fødselen var i gang? Jeg har gått med vonde kynnere i flere uker, og har også tidvis stikninger nedover i skjeden. Hodet til babyen har vært festet siden uke 33. Jordmor sa at dette ikke nødvendigvis var tegn til at fødselen var i gang, men kan være tegn på modning. Kjenner man for eksempel forskjell på vonde kynnere og rier? Min fødsel startet med rier. Jeg hadde masse kynnere hele graviditeten og trodde først det var det, men så kjente jeg at de gjorde vondt og at jeg måtte puste meg gjennom de, gjerne lene meg over noe. Husker ikke helt hvordan vondt de gjorde, bare vondt i ryggen og magen. Så etter mange, mange timer kom slimproppen, vannet ble tatt på sykehuset av jm.
LilleMy28 Skrevet 2. mars 2009 #16 Skrevet 2. mars 2009 Splæsj! Sånn startet min fødsel, en time etterpå kom riene helt plutselig og med veldig kort mellomrom, tre timer etterpå var vi på sykehuset med 8 cm åpning, og 5 timer og 20 min etter vannavgangen var han ute. Egentlig litt sånn "Hollywood": "Shit, jeg tror vannet mitt nettopp har gått" Hazardiøs biltur til sykehuset Push push push og så var han ute
Bambimor Skrevet 2. mars 2009 #17 Skrevet 2. mars 2009 Første fødsel startet med små rier, som ble sterkere og sterkere. Fødte 16 timer etterpå. Nr 2 så gikk slimproppen på dagen. Reiste på kino på kvelden. Da jeg la meg hadde jeg små kynnere, ble bedt om å komme på sykehuset siden det var et planlagt keisersnitt. Da jeg ankom sykehuset hadde jeg 10 cm åpning, og ikke smerter i det hele tatt. Pressriene startet, kjente kun at det presset, men fremdeles ikke smerter. Vi rakk haste keisersnitt. Nr tre så våknet jeg av at vannet hadde gått, og fødselen var i full gang. Var over på en time. Rakk aldri sykehuset.
Amalie_85 Skrevet 2. mars 2009 #18 Skrevet 2. mars 2009 Jeg våkna kl 2 på nattan for å gå på do...hadde litt ubehagelig mens murring i magen. Men det hadde jeg jo hatt før. Kl 7 måtte jeg på do igjen, og da var det litt mer ubehagelig, så jeg gadd ikke gå å legge meg. I 11 tia gikk slimproppen, det var bare mye utflod når jeg gikk på do (jeg skjønte det ikke før jeg snakka med jordmor på tlf noen timer senere) Rundt 1 trodde jeg noe var galt siden jeg hadde så mye vondt og ba samboer komme hjem. Kl halv 5 var vi på sykehuset og fikk vite at jeg hadde 4 cm åpning. Jeg skjønte ikke at det var rier før en time etter det igjen!
Gjest gjest_My_ Skrevet 2. mars 2009 #19 Skrevet 2. mars 2009 Tusen takk for all respons! Som jeg har lest, ser jeg jo også at det er veldig individuelt.....skulle bare ønske det var en måte Artig å se hvor forskjellig dere har opplevd det. Jeg har forøvrig hatt kynnere gjennom hele svangerskapet, men de har ikke vært vonde før i det siste, så jeg får bare håpe at de går over til å bli rier etterhvert. Men, det ser ut til at jeg mest sannsynlig kommer til å merke når jeg går i fødsel Kjedelig å være så utålmodig, men har fortsått at det er vanlig når man går mot slutten.
Lillemams Skrevet 2. mars 2009 #20 Skrevet 2. mars 2009 Sannsynligvis kommer du til å kjenne forskjell på kynnere og rier, men det er langt fra sikkert... Jeg trodde jeg hadde kynnere helt til pressriene begynte;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå