Gå til innhold

Hva kan man erstatte sjokolade med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er hekta på sjokolade, og spiser gjerne sjokolade hver eneste dag. Det går med rundt 150-200 gram sjokolade. Jeg er overvektig på grunn av dette.

Dette er noe som har pågått i mange år, og det gjør at det er vanskelig å kutte ut. Er det noe jeg kan erstatte sjokolade med? Har forsøkt med frukt, men det hjelper meg ikke noe særlig.

Spiser forøvrig normalt, 4 måltider om dagen, frukt hver dag, grønsaker, mye fisk, hvitt kjøtt. Har ingen vitamin eller mineral mangler.

Er litt glad i nøtter, er det noe som kan brukes?

Regner med at det er andre som har vært i samme situasjon, noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sjokoman
Skrevet

Jeg er en sjokoman under kontroll, og spiser 400 gram sjokolade i uka. Har som mål å redusere til 300 gram i uka. På mitt verste har jeg spist 150-225 gram sjokolade om dagen! Det finnes ingen lettvinte løsninger, det eneste som hjelper er viljestyrke. Vet du ikke vil høre det, men...

Gjest Gjest
Skrevet

Om det er overvekt du er bekymret for, vil nøtter ikke hjelpe. Mange nøtter inneholder mer kalorier enn sjokolade. Men sunnere er det jo, ettersom nøtter inneholder mer næringsstoffer og sunt fett.

Jeg har dessverre ikke funnet noe som kan erstatte sjokolade.

For å unngå å spise sjokolade, er det beste å la være å kjøpe det. Jernvilje i butikken er ikke lett, men om du handler når du er mett i stedet for når du er skrubbsulten, er det mye lettere å unngå å kjøpe "noe godt". Ellers kan du prøve å gå en tur når sjokoladesuget melder seg (og da mener jeg ut i skog og mark, ikke ned på kiosken...).

Du kan jo prøve å drikke et glass lett-oboy. Da får du sjokoladesmak, med mindre kalorier enn ren sjokolade.

Skrevet

Er det sukkeret du er avhengig av så prøv en krom (over tid). Det er ikke kaloriene du skal bekymre deg for, men sukkerinnholdet. Usaltede nøtter er helt klart mye bedre for deg. Du kan også prøve mørk sjokolade (minst 70% kakao), det er et sunnere alternativ fremfor f.eks melkesjokolade.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det finnes jo sukkerfri sjokolade også. Vet ikke om den er noe god da, aldri prøvd. Men det kan jo kanskje fungere som en avledningsmanøver mens man prøver å venne seg av..

Skrevet

Sukkerfri sjokolade smaker py...syns jeg da,men jeg klarer ikke den kunstig-søtning-ettersmaken som er i "sukkerfrie" produkter. Dessuten er kunstig søtning ganske skummelt.

Her må du nok finne fram alt du har av viljestyrke. Det eneste som funket for meg var å fjerne alt av søtsaker og holde meg unna butikken i noen dager. Drikk vann, spis frukt og grønt, du sier at det ikke hjelper,men i lengden vil det hjelpe. Etter jul hadde jeg et sånt sukkersug at jeg holdt på å gå på veggene, men det var en eneste uke uten, så klarte kroppen seg uten...det handler kun om viljestyrke og selvdisiplin.

Nå kan jeg lett ta bare en eller to biter og være fornøyd med det.

Det som også hjalp meg var å bruke penger (som jeg ellers ville brukt på sjokolade og annet søtt)på skikkelig mat, som godt, grovt brød (ikke sånne med masse malt, sukker og luft som de selger på bunnpris), godt pålegg og masse gode frukter og grønnsaker som jeg skar opp og småspiste på iløpet av dagen, i tillegg til at jeg drakk (og drikker) en god del vann. Da får kroppen det den trenger og selv om den vil skrike etter sjokolade de første dagene, hjelper det faktisk på å ha denne småspisingen av grønnsaker. Hvis du kombinerer dette med krom-tabletter, som nevnt over her, trenger du bare å være bestemt..det er bare du som kan ha disiplin over kroppen din :)

Lykke til...jeg vet det kan være tungt.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Mitt veldig subjektive råd er at du gradvis skal gå over til mørk sjokolade. Regner med at det er melkesjokolade som er tingen nå. Bytt til 40%, så 60%, og end med 70%. Ikke tenk på at du skal spise mindre eller nekte deg noe, fokusér på å gå over til å spise mørk sjokolade, og kun det.

Når du har kommet deg til 70%-sjokoladen, vil du antakelig merke at:

1. med melkesjokolade kan man spise "uendelige" mengder, med mørk sjokolade begrenser det seg selv. Det er rett og slett ikke godt å spise to plater mørk sjokolade.

2. vanlig melkesjokolade kommer til å smake sukker, nesten på grensen til det kvalmende

Prøv ikke å gå rett fra lys til mørk sjokolade, la prosessen gå gradvis. Og ikke la deg friste (???) av sukkerfri sjokolade og andre erstatninger. Sukkeret er kanskje vekk, men de inneholder like mye fett, og gjerne også tvilsomme sukkererstatninger som aspartam.

Et annet godt råd er å ta krom (som andre foreslo), om det er det rent ernæringsmessige du trigger på. Krom vil ofte minske behovet etter søtt. Men om det er kosen som gjør at du spiser så mye sjokolade, så vil det ha minimal effekt.

Skrevet

Tusen takk for alle svar:)

Har i dag hatt en sjokoladefri dag, og er veldig stolt av det.

Ser nå veldig tydelig når det er at jeg spiser sjokolade, og det er spesielt på kvelden. Og som regel når jeg koser med meg noe kjekt på TV.

Merker klart suget etter sjokoladen, men snart er det tid for å få sove, så da ordner nok det seg.

Ser at noen nevner det å spise mørk sjokolade. Jeg spiser som regel lys sjokolade, og sjokolade med karamell osv. Skal teste ut dette med mørk sjokolade til helgen, da jeg har bestemt meg for at sjokolade er ok å spise i helgen, men kun da.

Krom kan jeg jo teste ut.

Skrevet (endret)
Tusen takk for alle svar:)

Har i dag hatt en sjokoladefri dag, og er veldig stolt av det.

Ser nå veldig tydelig når det er at jeg spiser sjokolade, og det er spesielt på kvelden. Og som regel når jeg koser med meg noe kjekt på TV.

Den tv'n er roten til mye vondt, det er noe psykisk det der ved å måtte ha noe å knaske på foran skjermen :)

Gratulerer med sjokoladefri dag :klappe:

Endret av Pjukset
Gjest Huldali
Skrevet

Hvis du får sjokoladesug så lag deg en kopp kakao av 1 ts kakaopulver, 1 dl skummet melk, 1 dl vann og suketter etter ønske. Da sparer du VELDIG mange kcal.

Et annet råd kan være å ta en tyggisk og begynne med noe fysisk, som å rydde i papirer, ringe en venn og snakke om noe helt annet osv.

Skrevet
Den tv'n er roten til mye vondt, det er noe psykisk det der ved å måtte ha noe å knaske på foran skjermen :)

Gratulerer med sjokoladefri dag :klappe:

Tusen takk! Håper at denne dagen også blir en sjokolade fri en.

Skrevet
Hvis du får sjokoladesug så lag deg en kopp kakao av 1 ts kakaopulver, 1 dl skummet melk, 1 dl vann og suketter etter ønske. Da sparer du VELDIG mange kcal.

Et annet råd kan være å ta en tyggisk og begynne med noe fysisk, som å rydde i papirer, ringe en venn og snakke om noe helt annet osv.

Det tipset skal jeg huske på. Har skaffet meg noe sukkerfri brus, det demper noe av lysten på noe søtt, og så smaker det litt bedre enn vann.

Skrevet

Ingen sjokolade i dag heller. Føler meg ganske fornøyd nå :)

Skrevet

Dæven! Har du funnet noe erstatning, eller er du bare usannsynlig flink? :klappe:

Skrevet
Dæven! Har du funnet noe erstatning, eller er du bare usannsynlig flink? :klappe:

Ikke noe annet enn at jeg drikker litt lettbrus. Kjenner at jeg virkelig har lyst på sjokolade, men har ikke falt for fristelsen enda. Målet denne uken er å holde meg sjokoladefri til lørdag. Og på lang sikt er det selvsagt det at det kun er helgen (lørdag/søndag) hvor jeg kan spise sjokolade.

Det går nok bedre og bedre etter hvert, men liker ikke helt den der følelsen av å hele tiden ha lyst på sjokolade.

Føler meg bedre da av å ikke spise sjokolade:)

Skrevet

Jo mindre sukker man spiser, jo mindre fysen blir man på sukker også. Det er en skikkelig bonus når man mister suget :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vær hard og kutt noen dager så tenker du faktisk ikke på det etterhvert. Kiloene kommer til å renne av deg og når du faktisk spiser de enorme mengdene du gjør.

Gjest Gjest
Skrevet

kutter du ut sukker tar det 3 uker før suget er over, så hold ut:)

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

Litt Dark er tingen! med appelsin og andre fruktsmaker, nam! bare ikke overspis..

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Skrevet
Litt Dark er tingen! med appelsin og andre fruktsmaker, nam! bare ikke overspis..

Kommer nok ikke til å overspise på mørk sjokolade. Synes den er mektig og ikke like god som den lyse. Det er jo bra for meg da, så kan jeg satse på den sjokoladen, og da vil nok mengden synke drastisk.

Dag 4 har begynt, målet er å holde meg unna sjokolade til lørdag. I helgen er det lov, men ikke i store mengder.

Kvelden i går gikk mye bedre enn kvelden før. Suget etter sjokolade er ikke så stort, og jeg klarer fint å flytte fokuset over på noe annet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...