Gjest Revenka Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Skal på babysvømming for første gang og lurer på om noen vil dele sine tips med tanke på det praktiske rundt svømmingen. Tenker da på vasking av baby, hva er smart å ta med av utstyr, hva hvis babyen baiser osv.
MellonCollie Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Hos oss er det lekegrinder som barna kan ligge i mens vi dusjer, det forenkler mye. Ellers lønner det seg ikke å holde barna under dusjen, har vi fått beskjed om. Kan være varierende temperatur i dusjene. Så her holdes gutten på armen, og jeg bruker klut for å vaske ham med. Han kles på og legges i lekegrinda mens jeg kan dusje og gjøre med i stand. Ellers har vi alltid med en leke av noe slag slik at han har den når han ligger i lekegrinda. Bæsjing har fremdeles ikke skjedd med hverken ham eller noen av de andre babyene vi bader sammen med (og vi har svømt siden november), så der har jeg ikke noe tips
Cupcake Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Her fra et skriv vi fikk av babysvømmingen: Forberedelser hjemme Når det nærmer seg at dere skal begynne på babysvømming, er det lurt med noen forberedelser hjemme. Bad gjerne sammen med barnet i badekaret, hell litt vann over hodet til barnet slik at det blir vant til å få vann i ansiktet. Dykk aldri barnet hjemme! Har dere ikke badekar, så stå i dusjen med babyen inntil magen, det vil da kjenne vannet som renner over kroppen. Senk gjerne vanntemperaturen litt - i bassenget er det mellom 32-34 grader. I garderobene Når dere kommer i garderobene første gang, er det mange som lurer: "hvordan skal vi gjøre dette?" Sett fra dere bære/bilstolen i gangen, ta barnet med inn i garderoben. Kle av barnet yttertøy, så kan du selv gå og ordne deg, såpevask av kropp/hår uten badedrakt før svømming er viktig, da alle babyer fortjener rent badevann (Babyer kan (men må ikke) begynne å dusje før svømmingen før etter fylte 6. mnd ). Smør aldri babyen inn med fuktighetskrem før bading, men gjør det etterpå. Det er viktig. Kle av barnet til slutt, pakk det godt inn i et håndkle og gå ut til bassengområdet. Etter badet trenger man kun å skylle av klorvannet. Tørk barnet godt, kle på innetøy og la de sitte og vente til du selv er ferdig. Vent med yttertøyet til dere er klare til å gå, dette pga. temperaturforskjeller ute og inne (gjelder spesielt om vinteren). Husk å rydde opp i garderoben og ta med bleier etc. og kast dette hjemme (pga lukt), da er det mye hyggeligere for neste gruppe å komme i garderoben. Vi vil dersom det er mulig at både mamma og pappa deltar i Babysvømmingen, eller en tante/onkel, bestemor eller bestefar dersom det ikke passer for mamma eller pappa. I bassenget Første gangen dere skal i bassenget, er det fint om dere føler dere vel forberedt. Vær ute i god tid, slik at det ikke blir stress og mas - barnet oppfatter lett sinnstilstanden din! Trøtte og sultne barn er ikke særlig motivert for noe som helst, så det er fint om dere kan planlegge både søvn og mating. Badingen bør foregå i en trygg og rolig atmosfære. Gråter barnet og ikke vil roe seg, kan man gjerne prøve å amme i bassenget. Hvis ikke, gå opp på kanten og pakk barnet godt inn i håndkledet. Det er viktig at badestunden blir positiv, gå heller ut av bassenget før barnet blir for sliten. Noen barn kan trenge lengre tid enn andre på å venne seg til badesituasjonen, snakk med instruktøren hvis dere er usikre. Barnet skal ha en badebleie (fås kjøpt i butikken) på seg i bassenget, eldre barn kan etter hvert bruke vanlig badetøy. Glatte gulver er noe av det farligste vi har i en svømmehall. Derfor er anti-skli-sokker påbudt fra krabbe-alder. Vi anbefaler å begynne med sokker med en gang, slik at barnet venner seg til dette. Dere kan ha vanlige sokker de første mnd. Vannkvalitet og badets lengde Alle bassengene inneholder klor. Både for barn og voksne er det best med så lite klor i vannet som mulig. Den største grunnen til forurensing av bassenget er dessverre de voksnes skyld, fordi altfor mange ikke dusjer før de går i bassenget. Badebukse/drakt skal brukes da disse er mye mer egnet en for eksempel badeshorts. Full såpevask av kropp og hår er også meget viktig for å kunne holde klorinnholdet nede. Dette kommer alle til gode i form av økt trivsel! Det neste som er viktig er at temperaturen ikke er under 32 grader. Barna avgir raskt varme i vannet. Ved 33 grader vil kroppstemperaturen normalt synke med 0,2 grader i løpet av 20 til 30 min. Dette er veldig lite, og kan derfor tolereres. Meld fra om Babyen din er syk i mer enn en uke, er litt utilpass svømmedagen eller tatt vaksine (vi tilpasser bading etter dagsformen). Alvorlige sykdommer til instruktøren, da det kan være relevant i henhold til babyen og undervisningen. (kronisk astma, for tidlig født, hjertefeil, eksem eller lignende) Dette gjelder for både voksne og barn. NB vi har taushetsplikt. Når er babyen for syk Babyen skal ikke svømme om det har, diaré, smittsomme barnesykdommer, øyekatarr eller lignende. Ved ørebetennelse følg legens råd. Dette skal selvfølgelig også gjøres ved andre sykdommer når lege er kontaktet. Ved lett forkjølelse kan en svømmetime ”løsne” opp litt, men denne dagen dykker vi ikke. Om du er usikker, kontakt deres instruktør. (Vestfold Krets av Norges Livredningsselskap)
Gjest Revenka Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Men er han ikke veldig glatt å holde med en hånd når du bruker klut? Jeg har kjøpt en stellematte fra ikea som er lett å ta med seg.
Gjest Revenka Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Om det ikke er lekegrind der, hva gjør man med babyen mens man dusjer selv?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Om det ikke er lekegrind der, hva gjør man med babyen mens man dusjer selv? Du kan vel bare ligge han på stellematten litt ved siden av dusjen.
MellonCollie Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 (endret) Men er han ikke veldig glatt å holde med en hånd når du bruker klut? Jeg har kjøpt en stellematte fra ikea som er lett å ta med seg. Det har gått veldig fint, ikke vært glatt. Men har ikke brukt noe såpe eller noe mens han er på armen. Han bare skylles / vaskes av. Om det ikke er lekegrind der, hva gjør man med babyen mens man dusjer selv? Spørs jo hvordan det er lagt opp, men det er vel kanskje plass til å legge ham på den stellematta på gulvet ved dusjen? Endret 1. mars 2009 av MellonCollie
Gjest Revenka Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Oki, da er jeg litt mindre beskymret før babysvømmingen. Prøvde akkurat badebuksen (sånn hvit og blå stripete, tynn bukse) men den var alt for stor i midjen og datt ned på rumpa. Irriterende. Da må jeg finne en ny bukse i morgen.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Om det ikke er lekegrind der, hva gjør man med babyen mens man dusjer selv? Jeg tar og vasker og kler på gutten min først. Setter ham så i bilsetet med en leke mens jeg går og dusjer. Han synes det er gøy å sitte og se seg rundt og følge med på de andre i garderoben, så det er ikke noe problem foreløpig. (Han er litt over seks måneder).
Murf Skrevet 1. mars 2009 #11 Skrevet 1. mars 2009 Vi var begge foreldre med på svømminga, men bare en i bassenget hver gang. Da tok den som ikke var i vannet seg av av/påkledning og vasking av baby, og den som hadde vært i vannet fikk dusje og kle seg uten å stresse. Deilig!
Grooo Skrevet 1. mars 2009 #12 Skrevet 1. mars 2009 Badeslynge er genialt til babysvømming Både i dusjen og også til/fra bassenget. Glatt baby og harde fliser er skummelt..
Leanne Skrevet 1. mars 2009 #13 Skrevet 1. mars 2009 der hvor jeg var på babysvømming hadde de ingen lekegrind. Jeg sydde på voksduk på den ene siden av et fleece teppe. Babyen lå på den myke fleece siden på gulvet i garderoben, pakket inn i et håndkle mens jeg dusjet. Når teppe hadde voksduk på undersiden ble det ikke bløtt igjennom selv om gulvet var bløtt..
Ms.Blaise Skrevet 1. mars 2009 #14 Skrevet 1. mars 2009 Vi har med bilstolen helt inn til bassengkanten (alle på kurset har det). Når det skal dusjes, så dusjer først mor og baby slik at babyen blir ren. SÅ setter vi babyen inntullet i håndduk ned i bilstolen mens vi selv dusjer. Inne i garderoben legger jeg babyen på en handduk på gulvet mens jeg steller meg. Så får han mat og klær. Går veldig greit. Jeg har også med ei leike eller to. Du får kjøpt engangs badebleier i butikken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå