Gå til innhold

Hvorfor begynne å røyke?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Spørsmål til dere som røyker: Hvor gamle var dere da dere begynte å røyke? Hvorfor begynte dere, og hvorfor røyker dere nå?

Er det kun på grunn av avhengigheten, eller ligger det noe mer bak? En liten rebell-innstilling, eller en tanke om at røyking er kult eller sexy?

Jeg spør ikke sarkastisk nå, jeg er oppriktig nysgjerrig.

Det er selvsagt veldig politisk ukorrekt å eventuelt innrømme at man synes røyking ser kult ut, men jeg gjør det likevel. Jeg vet at det er farlig for kroppen, er klar over farene ved det, så jeg røyker ikke. Men har mange ganger lyst, når jeg ser flotte mennesker som ser enda kulere ut idet de tenner seg en røyk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det finnes ingen gode grunner for å begynne å røyke med mindre du er psykisk ustabil. Jeg ser ned på røykere, jeg synes de er svake. Svake mennesker hører til andre steder enn på gaten med en sneip i munnviken.

Gjest hopeful
Skrevet

Begynte å røyke på videregående fordi jeg hadde inntrykk av at det var lettere å slanke seg når man røykte.. Jeg har alltid vært litt lubben og ønsket å miste noen kilo. Teit, men sant!

Desverre for meg, så syns jeg det er kjempegodt med røyk, og finner ikke motivasjon til å slutte. Derfor slutter jeg heller ikke, selvom jeg vet at det er ikke er bra for meg.

Men skulle gjerne skrudd tiden tilbake og aldri tatt den første røyken!

Gjest virvelvind
Skrevet (endret)

Jeg har røyket siden jeg var 12-13 år. Dvs jeg har røyket i 6-7 år. Jeg begynnte fordi det var spennende og slvfølgelig veldig kult den gangen. Men jeg synes ikke det er det minst kult den dag i dag.

Jeg røyker fortsatt, ikke fordi jeg liker det, føler meg sexy eller for å være rebell, men fordi jeg lurer meg selv til å tro at det hjelper mot stress og angst. Avhengigheten merker jeg ikke mye av lengere (dog den er der), siden jeg har sluttet å røyke en god del ganger det siste året og vet at det ikke er så grusomt å slutte å røyke som mange vil ha det til. (Nå får jeg vel høre det fra samtlige røykere). Og ja, jeg har alltid begynnt å røyke igjen, men det skyldes min egen hjernevasking :sjenert:

Endret av virvelvind
Gjest Gjest
Skrevet
Begynte å røyke på videregående fordi jeg hadde inntrykk av at det var lettere å slanke seg når man røykte.. Jeg har alltid vært litt lubben og ønsket å miste noen kilo. Teit, men sant!

Hjalp det å begynne å røyke, da? Gikk du ned i vekt?

Skrevet

Jeg prøvde første gangen av nysjerrighet, måtte prøve igjen, og igjen, og igjen..

Røyker i dag fordi jeg kan.

Gjest Molly84
Skrevet

Jeg begynte å røyke når jeg var 15. Hadde prøvd røyk et par ganger når jeg var ca 12 også, men syns ikke det var noe særlig da. Var egentlig litt motstander av røyk, men da jeg som 15-åring fant en nesten full 20-pakning, klarte jeg bare ikke å la være å prøve en... osv..

Grunnen til at jeg røyker nå er at jeg ikke har greid å slutte ennå. Syns røyk er kjempekos først og fremst, + at jeg syns det er kjempevanskelig å for eksempel vente på bussen uten å røyke.. liksom ikke noe å gjøre imens..

Syns røyk kan være ganske sexy på tv og film, men i realiteten lukter det jo ikke særlig bra, mao. ganske usexy egentlig..

Skulle virkelig ønske at jeg aldri hadde begynt..

Gjest hopeful
Skrevet
Hjalp det å begynne å røyke, da? Gikk du ned i vekt?

Tror ikke det.. Begynte å trene flere ganger i uka på samme tid, så tror heller det var treningen som gjorde utslaget! ;)

Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var 15 år, det dreide seg vel om å bli sosialt akseptert. Jeg slutta å røyke for 2,5 år siden etter 15 år med røyken, og det er jeg utrolig glad for. Jeg kan ikke forstå at jeg kunne utsette kroppen min for noe sånt, men det er lett å være etterpåklok. Nå er jeg en hyklersk anti-røyker :rødme:

Gjest hopeful
Skrevet (endret)
Jeg begynte å røyke da jeg var 15 år, det dreide seg vel om å bli sosialt akseptert. Jeg slutta å røyke for 2,5 år siden etter 15 år med røyken, og det er jeg utrolig glad for. Jeg kan ikke forstå at jeg kunne utsette kroppen min for noe sånt, men det er lett å være etterpåklok. Nå er jeg en hyklersk anti-røyker :rødme:

Å nei! Hykleriske antirøykere som har sluttet røyke selv er jo det verste som fins :fnise:

Iallefall hvis de har sluttet å røyke for en uke siden liksom...

Endret av hopeful
Skrevet
Å nei! Hykleriske antirøykere som har sluttet røyke selv er jo det verste som fins :fnise:

Iallefall hvis de har sluttet å røyke for en uke siden liksom...

Haha, jeg vet! Men jeg er ikke redd for å innrømme det :)

Gjest hopeful
Skrevet
Haha, jeg vet! Men jeg er ikke redd for å innrømme det :)

Flott at du klarte å slutte iallefall! Bare sluttet du av deg selv, eller tok du i bruk noen hjelpemidler, bøker, piller, osv?

Skrevet
Flott at du klarte å slutte iallefall! Bare sluttet du av deg selv, eller tok du i bruk noen hjelpemidler, bøker, piller, osv?

Jeg slutta helt av meg selv, og det var lett!

Skrevet
Det finnes ingen gode grunner for å begynne å røyke med mindre du er psykisk ustabil.

Jeg er så absolutt ikke psykisk ustabil, og var det heller ikke da jeg som 13åring begynte å røyke uten noe som helst slags form for press eller lignende. Jeg begynte å røyke av nyskjerrighet, og så fortsatte jeg med det i noen år. Ble skikkelig storrøyker også, men psyken har det aldri feilet noe.

Nå har jeg vært røykfri i snart 3,5 år.

Er veldig glad jeg slutta å røyke.

Gjest Gjest
Skrevet

Men er dere ikke redd for kreft og sånt når dere røyker?

Selv så røykte jeg fra 9-10. klasse.

Vi hadde om røyking på skola og fikk besøk av en mann som hadde røyket i mange mange år. Han hadde hatt kreft i halsen. Han måtte mose mat for å spise og han hadde vondt hver gang han da spiste. Han kunne heller ikke prate normalt, men hadde lært seg å rape opp ordene. Tror han hadde en sånn elektronisk greie også som han tok mot halsen så han fikk en elektronisk stemme.

Da sluttet jeg å røyke. For det vil ikke jeg oppleve.

Skrevet (endret)

Dette var litt rart, for jeg hadde tenkt å starte en sånn tråd! :fnise:

Men i motsetning til trådstarter så synes jeg ikke det ser kult ut å røyke, jeg synes det er temmelig harry. Når jeg tenker på en røyker så ser jeg for meg en dame på rundt 60, med skrukkete ansikt og brune fingre som står utenfor bingoen og smatter i vei på sigaretten. Dette virker kanskje veldig fordomsfullt, men jeg vet jo at røykere er helt vanlige mennesker og ikke en homogen gruppe.

Men jeg klarer ikke å fatte og begripe hva som gjør at folk i det hele tatt vil ta den første sigaretten, for meg er røyk noe av det mest ufyselige som finnes og jeg kunne aldri tenke meg å prøve det. Er folks nysgjerrighet virkelig så sterk? :klø:

Endret av Meaty
Skrevet
Men er dere ikke redd for kreft og sånt når dere røyker?

Jeg var aldri redd for sykdommer da jeg røyka. Man lever i fornektelse om at sånt aldri vil skje deg. Røyk for mange er en "venn", ei venninne har fått beskjed om at hun har 5 år igjen å leve hvis hun ikke slutter. Likevel klarer hun ikke slutte, akkurat som om hun har distansert seg totalt fra seg selv.

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var 15 - men klarte heldigvis å slutte for 7 år siden.

Nå er jeg skikkelig antirøyk :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg røyker, men ser ikke på meg selv om en "røyker".

Dvs. jeg røyker relativt lite, liker å ta meg en røyk til frokost, dagen blir ikke helt den samme uten. Bortsett fra det røyker jeg kun i helgene, og føler heller ikke noen trang til å røyke ellers. Kommer nok til å troppe den sporadiske røykingen innen jeg får barn.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg begynte fast første året på VGS, men hadde "smugrøykt" med en venninne på ung.skolen. Jeg syntes det så kult ut og hadde lyst til å prøve selv. Idag er jeg 21 og har ikke sluttet fordi jeg trives for godt med røyken min. Jeg er fullstendig klar over risikoene, men velger å leve livet mitt slik jeg selv ønsker mens jeg er ung og jeg kan. Slik planen er nå kommer jeg til å fortsette å røyke frem til vi er klare for barn, men det vel hvertfall en 7-8 år til minst.

Jeg må også innrømme at jeg er blant dem som kan synes røyking er sexy. Nei, ikke at alle som røyker er sexy, misforstå meg rett. Femti år gammel mann med rullingssneipen i hånda er ikke sexy. Men dette f.eks er sexy. Og f.eks. Mia Wallace i Pulp Fiction.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...