Gå til innhold

Huskeregler for rettskrivning


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Inspirert av den store rettskrivningstråden, lurte jeg på om dere lærte noen huskeregler for rettskrivning på skolen?

Jeg tenker på regler som:

I og Y

er så kry

vil ingen J

foran seg se

Det er aldri to "l-er" i aldri, og alltid to "l-er" i alltid.

Hver gang når, og den gang da...

Jeg lærte mange regler, men har glemt veldig mange av dem nå. ;)

Lærte dere noen regler?

Og i så fall, hvilke regler husker dere i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frosk

I og y og ei og øy

dei lagar støtt halløy (!)

stakkars vesle j-eeeeen

skiplar søskenfreeeeeeden

kjem han framfor desse fire

vert det skrik og støy

(må selvfølgelig synges :nigo: - og vi ante selvsagt ikke hva "skiplar" egentlig betydde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Den var søt... :ler:

Kom på en regel til... den handlet ikke om rettskrivning, men om formuleringer.

Vanligvis sier vi jo at noe er "smør på flesk" når det blir for mye av noe, men min norsklærer brukte alltid å si "ridende rytter til hest" når han mente at vi utbroderte for mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri to m-er i slutten av et ord, med unntak av egennavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Puggevers av preposisjonsuttrykk:

Av, etter, om, mot, med

fra, før, til, hos, ved

bak, blant, forran, i, mellom,

forran, uten, under, over, gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_hei_*
Puggevers av preposisjonsuttrykk:

Av, etter, om, mot, med

fra, før, til, hos, ved

bak, blant, forran, i, mellom,

forran, uten, under, over, gjennom.

Handlet kanskje ikke om rettskrivning, men var i alle fall innenfor faget norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sykkel vs sykler. Når vokalen går over i konsonant er det aldri dobbelkonsonant foran fordi tre konsonanter på rad er ikke lov.

Kanskje ikke akkurat en regle men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sykkel vs sykler. Når vokalen går over i konsonant er det aldri dobbelkonsonant foran fordi tre konsonanter på rad er ikke lov.

Kanskje ikke akkurat en regle men likevel.

Tre konsonanter på rad er ikke lov? Er det mange untak til denne regelen? Jeg sliter veldig med doble konsonanter (har dysleksi) men om dette er en regel som gjelder i mange av tilfellene skal jeg gjerne begynne å leve etter den... Gjelder den kun i forhold til doble konsonanter?

Dersom det faktisk finnes en så enkel huskeregel så blir jeg veldig sint for at ingen har lært meg denne tidligere.

Har allerede brukt den mange ganger i dette innlegget... heter det innlegg med to n'er? Hva med sint vs. sinnt dobble vs doble

Sykkel blir sykkle men begynne blir begynte?

Ja til regler for dobel konsonant. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tre konsonanter på rad er ikke lov? Er det mange untak til denne regelen? Jeg sliter veldig med doble konsonanter (har dysleksi) men om dette er en regel som gjelder i mange av tilfellene skal jeg gjerne begynne å leve etter den... Gjelder den kun i forhold til doble konsonanter?

Dersom det faktisk finnes en så enkel huskeregel så blir jeg veldig sint for at ingen har lært meg denne tidligere.

Har allerede brukt den mange ganger i dette innlegget... heter det innlegg med to n'er? Hva med sint vs. sinnt dobble vs doble

Sykkel blir sykkle men begynne blir begynte?

Ja til regler for dobel konsonant. :gjeiper:

Jeg lærte den ikke før på lærerhøyskolen. Den gjelder ikke alle ord, men i de ord hvor vokal og konsonant bytter plass. I sykkel bytter l og e plass når vi sier sykle.

Men du kan også høre etter om det er dobbelkonsonant eller ikke. Dobbelkonsonanten markerer om vokalen foran er lang eller kort. F.eks sykkel så er yèn kort når du sier ordet, derfor er det dobbelkonsonant etter for å markere den korte yèn. Innlegg er også ièn kort, derfor dobbel n etter i. Samme med e i innlegg, derfor dobbel g etter eèn.

Men sykle har også kort y, derfor trer den andre regelen inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen lærte vi om sprettord og draord, for å høre om det skulle være dobbelkonsonant eller ikke. Et eksempel er legge vs. lege. Du hører på ordet om det skal være en eller to g'er!

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen lærte vi om sprettord og draord, for å høre om det skulle være dobbelkonsonant eller ikke. Et eksempel er legge vs. lege. Du hører på ordet om det skal være en eller to l'er!

Den lærte vi også, men det finnes unntak. Kommune, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre konsonanter på rad er ikke lov? Er det mange untak til denne regelen? Jeg sliter veldig med doble konsonanter (har dysleksi) men om dette er en regel som gjelder i mange av tilfellene skal jeg gjerne begynne å leve etter den... Gjelder den kun i forhold til doble konsonanter?

Dersom det faktisk finnes en så enkel huskeregel så blir jeg veldig sint for at ingen har lært meg denne tidligere.

Har allerede brukt den mange ganger i dette innlegget... heter det innlegg med to n'er? Hva med sint vs. sinnt dobble vs doble

Sykkel blir sykkle men begynne blir begynte?

Ja til regler for dobel konsonant. :gjeiper:

Jeg tror kanskje det h*n mente var at tre like konsonanter på rad ikke er lov. Forresten er det dobbel b i dobbel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den lærte vi også, men det finnes unntak. Kommune, f.eks.

Hehe, ja tror dessverre det er mer enn ett unntak fra den regelen der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Den lærte vi også, men det finnes unntak. Kommune, f.eks.

"Kommune" er da ikke unntak fra regelen. Trykket ligger på "u", den er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
På barneskolen lærte vi om sprettord og draord, for å høre om det skulle være dobbelkonsonant eller ikke. Et eksempel er legge vs. lege. Du hører på ordet om det skal være en eller to l'er!

Her mener du vel en eller to "g"-er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice
Jeg lærte den ikke før på lærerhøyskolen. Den gjelder ikke alle ord, men i de ord hvor vokal og konsonant bytter plass. I sykkel bytter l og e plass når vi sier sykle.

Men du kan også høre etter om det er dobbelkonsonant eller ikke. Dobbelkonsonanten markerer om vokalen foran er lang eller kort. F.eks sykkel så er yèn kort når du sier ordet, derfor er det dobbelkonsonant etter for å markere den korte yèn. Innlegg er også ièn kort, derfor dobbel n etter i. Samme med e i innlegg, derfor dobbel g etter eèn.Men sykle har også kort y, derfor trer den andre regelen inn.

Slik du har skrevet disse eksemplene, blir det mer forvirrende enn oppklarende for folk som har problemer med å forstå forskjellen på korte og lange lyder, tror jeg. Bruk av aksenter er feil. Det riktige her er bindestreker, y-en, i-en, for å være helt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lærte nå jeg på skolen?...

Da og når=

Den gang DA og hver gang NÅR.

Det er det jeg husker fra skolen. Den gang DA jeg gikk på skolen...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kommune" er da ikke unntak fra regelen. Trykket ligger på "u", den er lang.

Det var da i hvert fall det barneskolelærerinnen min sa til meg. Trykket på ordet kommer vel an på dialekten man har? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det var da i hvert fall det barneskolelærerinnen min sa til meg. Trykket på ordet kommer vel an på dialekten man har? :klø:

Kommune har trykket på u uansett hvilken dialekt man har. Selv i verste bannan, pottit og idd'jot-land har man trykket på u.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...