Christal Skrevet 26. februar 2009 #1 Skrevet 26. februar 2009 For sånn ca 2 år siden kjøpte vi et stor hus med utleie leilighet i kjelleren. Det bodde da en familie i den leiligheten som vi overtok, vi skrev ny kontrakt med dem og ble enige om at de kunne få male litt og ble enige om farger via fargekart. I januar sa de opp leiligheten og vi var nede å tittet i leiligheten, for et sjokk, de har malt IGJEN uten vår godkjenning, knall oransje, knall grønt, gult i taket, knall blått og alle lister, stikkontakter er malt på og totalt ødelagde, vi må nå pusse opp hele leiligheten før vi kan leie den ut igjen Ikke nok med det, de har malt NÅR møblene, veggseksjonene var på plass, malt rundt møblene, så nå er det lyse fine farger der møblene har stått og knall oransj resten. I husleiekontrakten står det at det er ikke lov å gjøre slikt uten vår tillatelse. Det er mye annet også de har gjort, blant annet lagt våtromstapet rundt omkring på kjøkkenet.. gud bedre.. jeg fikk helt sjokk. Hva ville dere ja gjort? De skal ut nå i helgen. Bør vi kreve erstatning for "skadene" ?
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #2 Skrevet 26. februar 2009 (endret) Hold tilbake depositumet? Det ville jeg gjort. Hvis det ikke dekker kostnadene dere må ut med for å reparere skadene, så krev erstatning i tillegg. Dere har jo kontrakten som sier at det ikke er tillatt, så de kommer ikke unna det. Endret 26. februar 2009 av Aryia
Christal Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2009 Forrige eier av huset hadde ikke krevd depositum, så det har vi desverre ikke.
Piper Skrevet 26. februar 2009 #4 Skrevet 26. februar 2009 Dere bør kreve erstatning, for dette vil jo koste dere mange penger for å fikse opp igjen. Regner ikke emd at de vil bruke dere som referanse, for jeg hadde vært helt ærlig med den nye utleieren.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #5 Skrevet 26. februar 2009 Regn over hva det vil koste å fikse skadene, og krev den summen + litt til for tiden dere må bruke på å ordne opp.
Gjest Gjest_Amelie_* Skrevet 26. februar 2009 #6 Skrevet 26. februar 2009 Det store problemet blir nok at dere ikke har depositum. Når en leietaker sier opp, skal man sammen gå gjennom leiligheten slik at begge er enige i at den er i den stand som forventes etter kontrakten og husleieloven. Dersom noe er ødelagt, renhold ikke er gjort skikkelig eller liknende, holdes depositumet igjen. Du har jo rett på å kreve erstatning av leietaker. Men hvilke kanaler du skal bruke for å tvangsinndrive pengene dersom leietaker sier nei, blir mer kompleks. Nettopp derfor har man depositumsordning.
Christal Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. februar 2009 Det store problemet blir nok at dere ikke har depositum. Når en leietaker sier opp, skal man sammen gå gjennom leiligheten slik at begge er enige i at den er i den stand som forventes etter kontrakten og husleieloven. Dersom noe er ødelagt, renhold ikke er gjort skikkelig eller liknende, holdes depositumet igjen. Du har jo rett på å kreve erstatning av leietaker. Men hvilke kanaler du skal bruke for å tvangsinndrive pengene dersom leietaker sier nei, blir mer kompleks. Nettopp derfor har man depositumsordning. Det som er så innmari kjipt når vi kjøpte huset med leietakere som allerede hadde bodd der 1 år før vi kjøpte huset. Vi kunne jo ikke kaste dem ut heller. De kanalene vi tenkte på var å kontakte huseiernes landsforbund siden vi er medlemmer der og høre med dem, skrive et erstatningskrav og hvis dette ikke blir godtatt av leietakere så sender vi det til forliksrådet i kommunen vår. Leietakere har ikke vært i leiligheten på over en uke nå, har funnet seg ny leilighet, fortsatt står det mye ting igjen og mye skrot, har skrevet sms, fikk ikke svar, ba om å gjennomgå leiligheten og få nøklene tilbake.
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #8 Skrevet 26. februar 2009 Det de har gjort er jo brudd på kontrakten, så det må være et eller annet system dere går gjennom for å få erstatning. Er bare ikke sikker på hvem, men siden dere er med i det forbundet, så er det sikkert lurt å gå gjennom dem da, de vet nok hva dere kan gjøre. Det er ikke alle som krever depositum heller, så det er ikke alltid man kan si at det er det som skal dekke evt. skader.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #9 Skrevet 26. februar 2009 Dere bør sende dem et rekomandert brev der dere krever at de setter leiligheten tilbake i den stand den var ved overlevering/slik den er avtalt å skulle være. Dersom dette ike gjøres innen en gitt (ganske kort) frist vil dere få arbeidet utført for deres regning. Det er den mest korrekte måten å gjøre det på. Men så gjenstår jo problemet med å få inn pengene dersom de ikke utfører arbeidet... Da tror jeg forliksrådet er rette sted. Lykke til!
Gjest StockDama Skrevet 26. februar 2009 #10 Skrevet 26. februar 2009 Leietakere har ikke vært i leiligheten på over en uke nå, har funnet seg ny leilighet, fortsatt står det mye ting igjen og mye skrot, har skrevet sms, fikk ikke svar, ba om å gjennomgå leiligheten og få nøklene tilbake. Bytt lås så de ikke kommer seg inn
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Bytt lås så de ikke kommer seg inn Det går jo også an Tror dere har rett til å holde igjen ting som erstatning dersom de ikke betaler husleie, har gjort skader på leiligheten o.l.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #12 Skrevet 26. februar 2009 Håper dere finner en løsning, tror absolutt dere har rett til å kreve erstatning, men vet ikke hvor lett det er å få det om de ikke "gidder" å betale... Også må jeg bare le litt av hva de har gjort - det høres jo helt sprøtt ut Hvilket vettugt menneske ville malt sånn, liksom :klø:
lovenemo Skrevet 26. februar 2009 #13 Skrevet 26. februar 2009 Håper dere finner en løsning, tror absolutt dere har rett til å kreve erstatning, men vet ikke hvor lett det er å få det om de ikke "gidder" å betale... Også må jeg bare le litt av hva de har gjort - det høres jo helt sprøtt ut Hvilket vettugt menneske ville malt sånn, liksom :klø: Det er _mange_ som gjør det sånn, men hvor mye vett de har er en annen sak! I vår forrige leilighet måtte vi male rundt et skap i yttergangen, på grunn av at skapet var spikra fast i veggen oO .. Men huseier visste om dette, og brydde seg ikke.
Gjest StockDama Skrevet 26. februar 2009 #14 Skrevet 26. februar 2009 Det er _mange_ som gjør det sånn, men hvor mye vett de har er en annen sak! I vår forrige leilighet måtte vi male rundt et skap i yttergangen, på grunn av at skapet var spikra fast i veggen oO .. Men huseier visste om dette, og brydde seg ikke. En ting er å male rundt et skap som er spikra fast i veggen, en annen er å male rundt en sofa som lett kan flyttes =D
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #15 Skrevet 26. februar 2009 For sånn ca 2 år siden kjøpte vi et stor hus med utleie leilighet i kjelleren. Det bodde da en familie i den leiligheten som vi overtok, vi skrev ny kontrakt med dem og ble enige om at de kunne få male litt og ble enige om farger via fargekart. I januar sa de opp leiligheten og vi var nede å tittet i leiligheten, for et sjokk, de har malt IGJEN uten vår godkjenning, knall oransje, knall grønt, gult i taket, knall blått og alle lister, stikkontakter er malt på og totalt ødelagde, vi må nå pusse opp hele leiligheten før vi kan leie den ut igjen Ikke nok med det, de har malt NÅR møblene, veggseksjonene var på plass, malt rundt møblene, så nå er det lyse fine farger der møblene har stått og knall oransj resten. I husleiekontrakten står det at det er ikke lov å gjøre slikt uten vår tillatelse. Det er mye annet også de har gjort, blant annet lagt våtromstapet rundt omkring på kjøkkenet.. gud bedre.. jeg fikk helt sjokk. Hva ville dere ja gjort? De skal ut nå i helgen. Bør vi kreve erstatning for "skadene" ? for det første,så er det en merkelig greie at dere ble enig om fargen ut fra fargekart. Smaken er forskjellig,og ja,ja Så til saken. du kan ikke kreve erstatning i første omgang. Du kan kreve at de maler igjen der møbler har stått. Altså, det som ikke er malt. Eller du kan be de velge om dere selv skal gjøre det, og at de betaler det. Du har en dårlig sak om det ikke står i kontrakten at de ikke får pusse opp, male.
Christal Skrevet 26. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 26. februar 2009 for det første,så er det en merkelig greie at dere ble enig om fargen ut fra fargekart. Smaken er forskjellig,og ja,ja Så til saken. du kan ikke kreve erstatning i første omgang. Du kan kreve at de maler igjen der møbler har stått. Altså, det som ikke er malt. Eller du kan be de velge om dere selv skal gjøre det, og at de betaler det. Du har en dårlig sak om det ikke står i kontrakten at de ikke får pusse opp, male. Det står i kontrakten at de ikke ha lov å gjøre utbedringer, male, pusse opp uten å snakke med oss først. Det har de da ikke gjort. Og noen nevnte å skifte lås? hehehe det er bare skrap som ikke er verdt en ting igjen i leiligheten og det orker ikke vi i hvertfall ikke vi å betale for å kvitte oss med det
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #17 Skrevet 26. februar 2009 At de bodde der før dere kjøpte boligen har vel ikke så mye med depositum å gjøre? Jeg er selvsagt på deres side i saken, men det var utrolig dumt gjort å ikke kreve depositum etter alle skrekkhistoriene man har hørt de siste årene.
Gjest Gjest nå Skrevet 26. februar 2009 #18 Skrevet 26. februar 2009 Nettopp et par slike episoder som gjorde at jeg ikke leier ut leilighet lenger. Selv om jeg fikk noe penger via depositumskontrakten, var det ikke nok til å dekke utgiftene med å kjøpe ny maling og leie noen til å male. (Jeg tåler ikke malingslukt og kan ikke gjøre det selv) Den andre gangen det skjedde, ga jeg bare blaffen og nå er leiligheten bare oppbevaring og ekstra overnattingsplass for meg. Kunne trengt pengene, men jeg oker ikke mere mas med leieboere.
Frk Johansen Skrevet 27. februar 2009 #19 Skrevet 27. februar 2009 Bare for orden skyld, du må sende et rekomandert brev, be de møte i leiligheten for å gå igjennom en utflyttingsbefaring. Skriv at dere skal ha leiligheten satt tilbake i den stand det var dere avtalte med de fargene dere avtalte. Du har IKKE lov å skifte lås medmindre du har en gyldig fravikelsesbegjæring fra namsmann. Ta kontakt med huseiernes landsforbund, ta masse bilder og få dette dokumentert, kjør sak!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2009 #20 Skrevet 27. februar 2009 Herlighet. Folk gjør mye rart. Har hørt om noen leieboere som bare malte veggene til der de rakk opp. Tok ikke bryet med å male helt opp til taket. Å stå på en gardintrapp er jo som alle vet veldig tidkrevende og vanskelig. :hihi:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå