Gå til innhold

Musikken - levende eller ei?


verene

Anbefalte innlegg

Jeg tror vi kommer til å gå for ikke-levende musikk, av flere grunner. Blant annet fordi leie av band e.l. ofte koster en del, og fordi kvaliteten er mildt sagt varierende. Jeg har vært i bryllup og andre selskaper der de som spilte ikke akkurat var glimrende :roll:, og noe slikt vil jeg ikke risikere i bryllupet vårt. Dessuten syns jeg det er ille med halvdårlige fremførelser av kjente sanger..

(Man kan selvsagt ha noen som spiller som er kjempeflinke, da er det moro med live musikk! Men kvaliteten gjenspeiles ofte i prisen, og vi vil ikke bruke en "formue" på musikken!)

Derfor tror jeg vi skal gå for en løsning der en kompis e.l. er "DJ", vi rigger opp et skikkelig musikkanlegg (muligens basert på pc - mp3'er), og sørger for å ha musikk for alle aldre og enhver smak! Vedkommende kan jo også spille passende musikk som bakgrunn for middagen, om vi ønsker det.. I tillegg har vi masse karaokeutstyr, og det er mulig vi tar en karaokerunde utover kvelden - ingenting hever stemingen som det! :lol:

Hva velger dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte å ha CD'er i vårt bryllup, med begrunnelse i flere av de tingene du nevner over.

Vi har opplevd levende musikk i både bryllup og større bursdager, men jeg har aldri hatt helt sansen for det. En gang glemte også bandet hele brudevalsen, og noe slikt ville jeg ikke risikere hos oss (selvom vi ikke hadde vals da)...

Å leie band eller musikere koster flere tusen kroner og dette var noe vi ikke ønsket å prioritere på vår dag. Folk var også veldig fornøyd med musikker vår og vi er i ettertid glad vi ikke brukte penger på levende musikk. Det eneste vi burde hatt er mer tradisjonell dansemusikk for de "eldre garde".

En annen grunn til at vi hadde CD'er også er at vi ønsket å danse etter Halvdan Sivertsens "Kjærlighetsvisa" og det må være han som synger den om den skal være fin.

Vi hadde totalt 6 CD'er (eller var det 5?) denne kvelden med blandet musikk på. Vi hadde alt fra Vals til liste-pop-sanger. Det ble mye dansing utover kvelden og jeg er ikke i tvil om at vi tok det rette valget for vår del.

Men for familier som virkelig er danse-frelste er det kanskje lurt å ha levende musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

levende musikk skaper mer stemning, synes jeg.

Vi skal ha en som kommer og spiller taffel på piano under middagen, er forsanger på sanger ol. Tror det blir topp!

Må huske på at selv om det koster å leie band, så skal du kanskje også leie anlegg, det holder liksom ikke med det du har hjemme når du skal fylle lyd i ett stort selskapslokale.

Bare ett lite innspill, ikke ment som kritikk, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at selv om det koster å leie band, så skal du kanskje også leie anlegg, det holder liksom ikke med det du har hjemme når du skal fylle lyd i ett stort selskapslokale.

Vi brukte faktisk bare et "minianlegg" hos oss vi, som jeg lånte av min fetter. Det gav lys i massevis og var gratis å låne. :blunke: Med mindre man har store ballsaler av lokaler, kan det fint greie seg med et anlegg man har hjemme. (Men prøv det ut på forhånd!) Forøvrig ble lyden passe hos oss, for ofte synes jeg levende musikk blir for høyt jeg og det er kjedelig om man ikke kan sitte og prate litt sammen under musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vi skal heller ikke ha levende musikk. Pga av at som dere allerede har skrevet, kvaliteten varierer. Så vi skal bruke Mp3'er og kobler en laptop opp til anlegget som er der vi skal holde festen. Det anlegget har forøvrig høytalere i hvert hjørne samt et par til på midten. Så det tror jeg skal bli bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at selv om det koster å leie band, så skal du kanskje også leie anlegg, det holder liksom ikke med det du har hjemme når du skal fylle lyd i ett stort selskapslokale.

Vi behøver ikke leie anlegg, da vi har det vi trenger av musikkutstyr

(mer omfattende enn hjemmeanlegget altså) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte også PC/anlegg pga. dette med kvalitet, synes det fungerte kjempebra. Hadde en kamerat av meg som holdt kontrollen over det hele, men folk kunne velge sanger på listen som vi hadde laget til på forhånd.

I tillegg har mannen min en særdeles musikalsk familie, og med et piano i lokalet + medbragt gitar, så hadde vi forsangere også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vært i bryllup hvor middagen er ferdig etter midnatt. Da ville det vært bortkasta å bruke penger på levende musikk som såvidt får pakka frem gitaren før det er stengetid...

Er ellers enig i at det fort kan bli dyrt for et bra band, og jeg har opplevd mye dårlig. :erter:

Med CD/MP3 vet du i hvert fall hva du får, og man kan ha noe for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde levende musikk, og vi hadde selvsagt ikke leid de om vi ikke hadde hørt de i forkant. Fantastisk liv, de gjorde en kjempejobb, og var verdt hvert eneste øre. Synes personlig det blir litt stusslig å danse bryllupsvals til CD, men det er selsagt et kostnadsspørsmål også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde levende musikk, og vi hadde selvsagt ikke leid de om vi ikke hadde hørt de i forkant. Fantastisk liv, de gjorde en kjempejobb, og var verdt hvert eneste øre. Synes personlig det blir litt stusslig å danse bryllupsvals til CD, men det er selsagt et kostnadsspørsmål også.

Samme her. Live musikk (som vi kjenner til). For oss er det uaktuelt å danse brudevals til en CD spiller. (Skal til og med på valse kurs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde levende musikk. En duo som ble anbefalt her på KG. De var skikkelig flinke. Det var alt fra brudevalsen til salsa!! Men selvfølgelig musikk som bød opp til dans (pardans). Og det blir en helt annen stemning i de bryllupene der de har vært levende musikk.

Men nå har jeg kun vært i to bryllup med det, og bandene var meget bra i begge.

I de bryllup der det har vært cd eller noe liknende, så har det variert om brudeparet hadde brent på forhånd, eller en venn var DJ. Uansett ble det tamt.

En kollega tok mitt råd, og brukte samme band i sitt bryllup her forleden. Da hadde de spilt fra gjestene ankom, taffelmusikk under middagen, og dans etterpå. Skikkelig stemning.

Jeg ville heller spart inn 5000 på noe annet, for å kunne benyttet dem dersom jeg skulle arrangert bryllup igjen. (Håper ikke det blir aktuelt da!! :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel sagt det før tror jeg....

Shania Twain skal synge sine egne sanger,

jeg ville bare blitt irritret over dårlige cover-låter......

Det blir altså DJ på oss.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

intet diskusjonstema her. vi skal ha levende musikk, det er det som gjør festen syntes vi. og det skal være et glimrende lite band, helst jazz eller noe med blåsere. koste hva det koste vil (neida!!!! :hoho: ) men vi er iallefall instilt på å bruke penger på nettopp musikk. vil heller prioritere bort noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Vi kommer til å satse på å få levende musikk vi, og sparer heller litt på andre ting i stedet. Synes det er så koselig med levende musikk, og har plukket ut hvem vi vil spørre. Så gjenstår det bare for sambo å spørre om de vil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...