Gå til innhold

Forhold mellom psykiatrisk pasient og pleier.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det i tillegg til å være uetisk også juridisk ulovlig? Kan evt autorisasjon eller stilling fratas? Hva om pasienten er dagpasient eller under annen behandling der pleieren er involvert?

Linker til aktuelle nettsteder tas imot med takk..

Endret av Bellybutton
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er et grovt brudd på helsepersonelloven å involvere seg med en pasient. Det er heller ikke tillatt for advokater å involvere seg med klienter, f.eks.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Det er et grovt brudd på helsepersonelloven å involvere seg med en pasient. Det er heller ikke tillatt for advokater å involvere seg med klienter, f.eks.

Jeg betviler overhodet ikke dette, men savner en link der jeg kan lese det svart på hvitt....helsepersonelloven..hvor, hvilken §?

Skrevet
Jeg betviler overhodet ikke dette, men savner en link der jeg kan lese det svart på hvitt....helsepersonelloven..hvor, hvilken §?

så lat du er! bruk google, finner du det ikke skal jeg hjelpde deg. Nå har jeg to tvillinger som skal legge seg...

Skrevet
så lat du er! bruk google, finner du det ikke skal jeg hjelpde deg. Nå har jeg to tvillinger som skal legge seg...

Vel, det er pr din definisjon. jeg ville ikke lagt ut dette uten å lett i første omgang. har saumfart helsepersonell loven, og finner mye spennende der, særlig kapittel 2, som omhandler utøvelsen, og den første § som omhandler forsvarlighetskravet.....MEN..finner ikke noe konkret. det er det jeg savner, og som jeg ikke har funnet på tross av googling eller gjennomgang i denne lova. er takknemlig for hjelp om du har anledning litt senere når ungene er lagt...:)

Skrevet

Det er kravet om forsvarlighet i Helsepersonellovens paragraf 4 som dekker dette. Paragrafen er uklar, men Helsetilsynets praktisering av den er tindrende klar: Seksuelle forhold mellom helsepersonell og pasient er uakseptabelt og vil medføre straffereaksjoner og evt. vurderes opp mot straffelovens paragraf 193.

I tillegg er Lægeforeningen helt klare i sine vedtekter (paragraf 7) på at seksuelt samkvem mellom lege og pasient ikke skal forekomme.

Skrevet

Dersom dette er forbudt, hvorfor finnes det da praktiserende leger/sykepleiere som er gift med tidligere pasienter? Er det slik at når pasientforholdet opphører så forsvinner forbudet?

Skrevet
Det er kravet om forsvarlighet i Helsepersonellovens paragraf 4 som dekker dette. Paragrafen er uklar, men Helsetilsynets praktisering av den er tindrende klar: Seksuelle forhold mellom helsepersonell og pasient er uakseptabelt og vil medføre straffereaksjoner og evt. vurderes opp mot straffelovens paragraf 193.

I tillegg er Lægeforeningen helt klare i sine vedtekter (paragraf 7) på at seksuelt samkvem mellom lege og pasient ikke skal forekomme.

Takk, skal kikke næmere på dette....:)

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet

Jeg syns det er utrolig kritikkverdig at Nigo velger å sensurere misnøye mot lovteksten. Dette er ikke noe annet en kveling av en seriøs debatt, og bidrar videre til å undergrave KGs tillitt.

Det hadde vært fullt mulig å straffe trusler, press, lekking av konfidensiell informasjon, og alle ting en pasient som har sex med legen, kan komme til å frykte.

At en pasient får suboptimal behandling, er ikke ensbetydende med at han eller hun blir utnyttet.

Det er lov å bytte lege. Om legen lager kvalm, så kan en saksøke pga kvalmen, ikke pga sexen.

Dette er fascisme. La mennesker få ha sex med hvem de vil.

Skrevet
Dersom dette er forbudt, hvorfor finnes det da praktiserende leger/sykepleiere som er gift med tidligere pasienter? Er det slik at når pasientforholdet opphører så forsvinner forbudet?

Ikke uten videre. Det går ikke an å trekke en skarp grense. Det kommer nok mye an på den relasjonen behandler og pasient hadde før det formelle lege/pasient-forholdet opphørte. F.eks dersom pasienten stod i et avhengighetsforhold til sin behandler. I andre tilfeller er relasjonen mindre komplisert, og det vil antakelig være greiere om de etablerer et forhold en tid etter at behadnlingsrelasjonen er avsluttet.

Forøvrig så tror jeg nok at det er en viss forskjell mellom en lege eller annen ansvarlig behandler, som har et forholdsvis tett forhold til en pasient, og en sykepleier, som i de fleste tilfeller blir langt mer perifer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...