Gå til innhold

date

Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke du har det, men tror mange har meninger som de selv tror er "politisk korrekte". Det vitner jo bare det at man brukers årstallet som argumentasjon for at man ikke skal bli skuffet. Selvagt kan en kvinne anno 2009 også bli skuffet og det er virkelig trivelig å bli spandert på - selv for en "business kvinne" anno 2009.

tror ikke det å bruke årstallet er ensbetydende med å ha meninger kun fordi man prøver å være politisk korrekt.

selvsagt er det trivelig å bli spandert på, det synes vel mange, OGSÅ MENN!! ;)

jeg kunne fint brukt årstallet selv jeg, ikke fordi meningen min er ett forsøk på å være politisk korrekt, ikke fordi jeg ikke kan tro på at en kvinne i dag kan bli skuffet, det ser jeg stadig her inne at kvinner kan bli, men rett og slett fordi JEG ikke forstår hvoran man kan både ta med seg godene dagens samfunn gir (som da er at kvinner også stort sett jobber og tjener penger, er selvstendig og faktisk tidvis tjener mer en mannen man dater), og likevel forvente å beholde godene som stammer fra en tid der samfunnet ikke ga kvinner mulighetene de har idag.

Med dette mener jeg altså at i dag, 2009, jobber de fleste kvinner. De trenger ikke en mann til å spandere på seg, de sitter med en lønn som de ville vært nødt til å klare seg på, dersom de ikke fant en mann til å betale for dem.

Dette er goder man gladelig tar med seg.

saken med at mannen spanderer, kommer fra en tid der kvinner ikke hadde våre goder og våre muligheter. Mannen MÅTTE spandere på kvinnen, ellers ville hun ikke kunne bli med ham ut å spise. Det er koselig om han, vel vitende om at kvinnen fint kan betale sitt eget, VELGER å spandere på henne, det vil mange synes. Men jeg synes det er storkrevende å FORLANGE eller forvente at mannen holder på tradisjoner som stammer fra en tid vi ikke hadde penger, når vi nå har mer en nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikke det å bruke årstallet er ensbetydende med å ha meninger kun fordi man prøver å være politisk korrekt.

selvsagt er det trivelig å bli spandert på, det synes vel mange, OGSÅ MENN!! ;)

jeg kunne fint brukt årstallet selv jeg, ikke fordi meningen min er ett forsøk på å være politisk korrekt, ikke fordi jeg ikke kan tro på at en kvinne i dag kan bli skuffet, det ser jeg stadig her inne at kvinner kan bli, men rett og slett fordi JEG ikke forstår hvoran man kan både ta med seg godene dagens samfunn gir (som da er at kvinner også stort sett jobber og tjener penger, er selvstendig og faktisk tidvis tjener mer en mannen man dater), og likevel forvente å beholde godene som stammer fra en tid der samfunnet ikke ga kvinner mulighetene de har idag.

Med dette mener jeg altså at i dag, 2009, jobber de fleste kvinner. De trenger ikke en mann til å spandere på seg, de sitter med en lønn som de ville vært nødt til å klare seg på, dersom de ikke fant en mann til å betale for dem.

Dette er goder man gladelig tar med seg.

saken med at mannen spanderer, kommer fra en tid der kvinner ikke hadde våre goder og våre muligheter. Mannen MÅTTE spandere på kvinnen, ellers ville hun ikke kunne bli med ham ut å spise. Det er koselig om han, vel vitende om at kvinnen fint kan betale sitt eget, VELGER å spandere på henne, det vil mange synes. Men jeg synes det er storkrevende å FORLANGE eller forvente at mannen holder på tradisjoner som stammer fra en tid vi ikke hadde penger, når vi nå har mer en nok.

Jeg vil nå ikke akkurat påstå at jeg har så mye i lønn, selv om jeg er høyt utdannet. Menn med lavere utdanning tjener langt bedre. Menn kommer også mye bedre ut i bidragsfordelingen.

Det handler da vel ikke bare om hva man har råd til heller. Det handler om at man viser at man tør å satse, gi av seg selv, med risiko om å ikke få noe tilbake - det tenner jeg på! Her lekser du opp med historie også! Snakk om å ta dette alvorlig....

Ikke skjønner jeg hvorfor det må være en motsetning mellom det å leve et selvstendig liv som kvinne og det å like å bli spandert på heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt

Jeg liker når kjæresten spanderer mat ol på meg når vi er på date. Men jeg liker også å betale. Og har hørt fra mange gutter at de syntes det er kult når jeg har sagt at jeg kan betale, og har betalt. Jeg har ingen problem med det. For min del så syntes jeg at jentene skal betale litt mindre enn guttene. De må betal litt mer :fnise:

Men som en sa over meg, jeg og ville blitt flau om gutten skulle betalt øl på øl på øl og mat på mat på mat. Da hadde jeg følt meg litt dum. Jeg elsker å spandere ting på kjæresten min, og forventer ingenting tilbake. Han har heller ikke så mye penger, og jeg driter i det om jeg spanderer middag på han til 500 kr, også spanderer han middag dagen etter til 50 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå ikke akkurat påstå at jeg har så mye i lønn, selv om jeg er høyt utdannet. Menn med lavere utdanning tjener langt bedre. Menn kommer også mye bedre ut i bidragsfordelingen.

Det handler da vel ikke bare om hva man har råd til heller. Det handler om at man viser at man tør å satse, gi av seg selv, med risiko om å ikke få noe tilbake - det tenner jeg på! Her lekser du opp med historie også! Snakk om å ta dette alvorlig....

Ikke skjønner jeg hvorfor det må være en motsetning mellom det å leve et selvstendig liv som kvinne og det å like å bli spandert på heller.

Jeg skrev kanskje litt for mye til at du gadd lese alt da?

Jeg skriver jo også at selvfølgelig er det mange av oss som liker å bli spandert på, selv om vi har råd til å betale selv. Men jeg synes altså at det er feil å forvente at mannen skal betale alt, og se HAM som den ufine om han ikke gjør det.

Det finnes kvinner som tjener mer en menn og det finnes menn som tjener mer en kvinner, det som er poenget mitt, er at de aller fleste av oss idag har muligheten til å forsørge oss selv, ergo har tidene endret seg.

Du skriver at det dreier seg om å vise at man tør satse... tør satse på hva? på første daten vet man jo ikke engang om man selv er interessert i en date nr 2, skal man da betale hele kvelden bare fordi kvinnfolket mener at det må man for å være bra nok?

Men, vi er forskjellige, jeg vil ikke at en mann skal føle han MÅ betale for meg for at jeg skal være interessert. Jeg er ALDRI interessert i en mann pga pengene hans eller for hvor mye han er interessert i å betale for meg. Mannen må ha helt andre kvaliteter en penger, og han må kunne vise at han er interessert på andre måter en bare å spandere på meg. Tenner ikke på en manns penger, tenner på hvem han er og hvordan han er sammen med meg.

er ikke så lett for menn å vite da, møter han en som deg, må han skjønne han MÅ spandere om han vil se deg igjen. Møter han en som meg, tar jeg det naturlig at jeg betaler for meg selv, dersom han ikke virkelig stopper meg og sier ifra at han vil få spandere på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Jenter som deg er grunnen til at jeg misliker alt som heter date. Jeg gidder ikke spørre noen på date lenger, da slike holdninger gjør meg kvalm. Hvis jenta inviterer og jeg blir med så liker jeg en 50/50 fordeling, hvis hun spanderer mer enn meg gjør det selvsagt ingenting, men tilbudet om deling skal fremdeles være der syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TittTitt
TS:

Jenter som deg er grunnen til at jeg misliker alt som heter date. Jeg gidder ikke spørre noen på date lenger, da slike holdninger gjør meg kvalm. Hvis jenta inviterer og jeg blir med så liker jeg en 50/50 fordeling, hvis hun spanderer mer enn meg gjør det selvsagt ingenting, men tilbudet om deling skal fremdeles være der syns jeg

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hopeful

I 2009 syns jeg faktisk ikke man kan forvente at mannen skal spandere alt når man er på date. Likestilling må også gjelde selv når det ikke gagner oss damer. Personlig ville jeg ikke vært komfortabel med å bli spandert på en hel kveld av en jeg var på første date med.

En annen ting er når min kjære samboer inviterer meg ut på en romantisk middag av og til. Da syns jeg det er helt greit at han spanderer. Men jeg syns det er koselig å kunne spandere på han også! Vi har felles økonomi, så i det lange løp er det jo begges penger som går med, men det er koselig å føle at man gir hverandre noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det dreier seg om å vise at man tør satse... tør satse på hva? på første daten vet man jo ikke engang om man selv er interessert i en date nr 2, skal man da betale hele kvelden bare fordi kvinnfolket mener at det må man for å være bra nok?

er ikke så lett for menn å vite da, møter han en som deg, må han skjønne han MÅ spandere om han vil se deg igjen. Møter han en som meg, tar jeg det naturlig at jeg betaler for meg selv, dersom han ikke virkelig stopper meg og sier ifra at han vil få spandere på meg.

Det er jo nettopp det som er det fine da! At man viser at man er (antakelig) meget interessert i både en selv og noe mer. Det får ihvertfall meg til å føle meg "beæret"..man slipper alt ventingen og datingen for å bli sikker. Selv om det sikkert må mere til. Men jeg tror vel kanskje at det kommer noe på utgangspunktet også da...er man virkelig interessert og ikke bare "gå på date for å se hvordan ting utviker seg" så blir det vel noe annet. Å bli tatt med storm har jeg hørt noen si....dette tror jeg kan falle inn under det!!

Selvsagt må ingen mann betale for meg på dater eller for noen ting annet. Det er nettopp derfor det er så gledelig når det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er det fine da! At man viser at man er (antakelig) meget interessert i både en selv og noe mer. Det får ihvertfall meg til å føle meg "beæret"..man slipper alt ventingen og datingen for å bli sikker. Selv om det sikkert må mere til. Men jeg tror vel kanskje at det kommer noe på utgangspunktet også da...er man virkelig interessert og ikke bare "gå på date for å se hvordan ting utviker seg" så blir det vel noe annet. Å bli tatt med storm har jeg hørt noen si....dette tror jeg kan falle inn under det!!

Selvsagt må ingen mann betale for meg på dater eller for noen ting annet. Det er nettopp derfor det er så gledelig når det skjer.

Jeg er enig i mye av det du sier her, jeg føler meg også "beæret" om jeg er på date med en mann jeg liker, og som så har lyst til å spandere på meg. Men jeg føler meg ikke dårlig behandlet eller dårlig likt dersom det viser seg at han er typen som vil dele før man blir kjent.

Blir man tatt med storm, er det vel egentlig likegyldig hvem som betaler. ;) Jeg har blitt tatt med storm to ganger i mitt liv, den tatt med storm-følelsen kom før første date og spandering, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke husker om vi delte eller om han spanderte, det var utrolig lite viktig. Det viktige var at han ville ut å spise med meg. (kjenner jeg dem rett, noe jeg gjør, så spanderte de, men det har i etterkant altså gått meg hus forbi, rett og slett fordi det ikke var det som var viktig.)

og nemlig, dersom mannen kun spanderer fordi han vet han MÅ, for å se meg igjen (slik det er i TS sin situasjon), så er det jo ikke noe sjarm over å bli spandert på, da er det bare økonomisk.

Forventer man det ikke, og jeg vet han spanderer selv om han vet jeg gjerne betaler selv uten å tenke noe mer eller mindre om ham for det, så føler jeg meg beæret om han spanderer. Rett og slett fordi det er først DA det blir noe han gjør fordi han liker meg.

spanderer han bare fordi vi kvinner ikke gidder treffe ham igjen om han ikke gjør det, dersom han blir ansett som gjerrig om han vil dele, så er det jo ikke noe romantisk eller sjarmerende med spanderingen, da er det jo ikke noe han gjør fordi han føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nemlig, dersom mannen kun spandere på meg. Men jeg føler meg ikke dårlig behandlet elleer fordi han vet han MÅ, for å se meg igjen (slik det er i TS sin situasjon), så er det jo ikke noe sjarm over å bli spandert på, da er det bare økonomisk.

Forventer man det ikke, og jeg vet han spanderer selv om han vet jeg gjerne betaler selv uten å tenke noe mer eller mindre om ham for det, så føler jeg meg beæret om han spanderer. Rett og slett fordi det er først DA det blir noe han gjør fordi han liker meg.

spanderer han bare fordi vi kvinner ikke gidder treffe ham igjen om han ikke gjør det, dersom han blir ansett som gjerrig om han vil dele, så er det jo ikke noe romantisk eller sjarmerende med spanderingen, da er det jo ikke noe han gjør fordi han føler for det.

Hvordan kan en mann vite hva han MÅ gjøre? Det er da ingen fasit på dette, og ingen kvinner er like. Man må da leve og gjøre som man selv føler for, ikke hva man tror samfunnet (kvinner) forventer av en.

Kan ikke se at man skulle bli mindre sjarmert av en mann selv om man venter at han spanderer. For noen er vel det et tegn på nettopp bekreftelse på at man er seriøs.

Forøvrig tror jeg kanskje vi har et litt annet syn på det å bli tatt med "storm"; for meg handler det om at mannen virkelig gir inntrykk av at han er interessert og

gjør nesten hva som helst for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en mann vite hva han MÅ gjøre? Det er da ingen fasit på dette, og ingen kvinner er like. Man må da leve og gjøre som man selv føler for, ikke hva man tror samfunnet (kvinner) forventer av en.

Kan ikke se at man skulle bli mindre sjarmert av en mann selv om man venter at han spanderer. For noen er vel det et tegn på nettopp bekreftelse på at man er seriøs.

Forøvrig tror jeg kanskje vi har et litt annet syn på det å bli tatt med "storm"; for meg handler det om at mannen virkelig gir inntrykk av at han er interessert og

gjør nesten hva som helst for meg.

vi har nok helt klart forskjellig syn på å bli tatt med storm ja, for meg har det noe med hvordan JEG føler i mitt møte med ham, hva han får meg til å føle, og det trenger han ikke bruke penger for å få til.

Jeg er heller ikke interessert i menn som ikke er seriøse, men forbinder spandering like lite med seriøsitet når det gjelder menn,som jeg gjør når det gjelder kvinner.

Dersom vi skal tviholde på gamle skikker som at det er ett krav med spandering, hva skal vi kvinner gjøre for å vise at vi er seriøse og interesserte da?

Må vi gå i skjørt? være yndig ydmyk og stryke avisen hans? Eller, er det bare mannen som må bevise noe kanskje... sånn er det vel ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har nok helt klart forskjellig syn på å bli tatt med storm ja, for meg har det noe med hvordan JEG føler i mitt møte med ham, hva han får meg til å føle, og det trenger han ikke bruke penger for å få til.

Jeg er heller ikke interessert i menn som ikke er seriøse, men forbinder spandering like lite med seriøsitet når det gjelder menn,som jeg gjør når det gjelder kvinner.

Dersom vi skal tviholde på gamle skikker som at det er ett krav med spandering, hva skal vi kvinner gjøre for å vise at vi er seriøse og interesserte da?

Må vi gå i skjørt? være yndig ydmyk og stryke avisen hans? Eller, er det bare mannen som må bevise noe kanskje... sånn er det vel ofte.

Hvis jenter alt det forutnevnte skal jeg heller spandere :) Men nå lever vi i en verden hvor vi har beveget oss ut av hulen, så jeg regner ikke med at jenta stryker avisen, og jeg forventer at jenter spanderer litt de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jenter alt det forutnevnte skal jeg heller spandere :) Men nå lever vi i en verden hvor vi har beveget oss ut av hulen, så jeg regner ikke med at jenta stryker avisen, og jeg forventer at jenter spanderer litt de også

jeg er helt med på utviklingen, og spanderer heller på mannen en å stryke aviser og stå på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjerrig mann kan være like lite seriøs som en sjenerøs. Derfor fortrekker jeg ihvertfall den gleden det er å få noe igjen.....

Og selvsagt handler det om hva han får meg til å føle meg. Har da ikke sagt det er noe krav. Finne det virkelig folk som er så nøye med å holde rede på samfunners krav og forventninger nå til dags, trodde alle bare gjorde som de følte for, om de da ikke er særs opptatt av å opptre korrekt...kanskje de bor på Vestkanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke sagt det er noe krav.

men er det ikke nettop det TS gjør?

Når hun ikke tror hun er interessert i å møte ham igjen, fordi han ikke spanderte hele kvelden på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
men er det ikke nettop det TS gjør?

Når hun ikke tror hun er interessert i å møte ham igjen, fordi han ikke spanderte hele kvelden på henne?

Jeg tolker henne slik at hun ikke har sans for at en fattig og (stein)rik skal dele likt, og jeg tolker henne slik at hun faktisk er redd for at dette er en tendens hos han på også andre områder. Og jeg er forsåvidt enig med henne. Det finnes de menn som deler alle utgifter likt uten tanke på hvem som tjener mest...noe som vel ikke alltid er den beste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...