Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #1 Skrevet 21. februar 2009 Her håper jeg på å svar fra dere foreldre som ikke stiller opp for foreningene barna deres er medlemmer. De foreldrene som aldri deltar på dugnader, eller påtar seg styreverv for foreningen. Hvordan kan du rettferdiggjøre at; - du/ dere aldri har "tid" til å stille på dugnader, mens den jobben overlates til andre foreldre? - du/ dere ikke vil påta dere styreverv, men overlater til andre foreldre å organisere deres barns fritid. Husk at vi ikke får betalt for den jobben vi heller - skylder på jobb og at dere har flere barn. Tror dere ikke at vi også har både jobb og flere barn som trenger oppmerksomhet? Jeg er igrunnen intressert i å høre hva dere baklysforeldre tenker på når dere alltid overlater alt ansvar og all jobb til andre. Ja, dere kan si at dere betaler kontigent for barna, men det gjør også vi som sitter i styre. Vi får heller ikke betalt for å bruke vår fritid på en organisasjon. Nå mener jeg ikke at man skal ha betalt for å stille opp for barna sine, men jeg har inntrykk av at mange tror at organisasjon er vårt liv - noe vi steller med hele tiden istedenfor å jobbe.
Gjest "Baklysmor!" Skrevet 21. februar 2009 #2 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er av den formening om at alle kan gjøre noe, men ingen kan gjøre alt... Jeg er en "baklysmor" som aldri tar på meg styreverv eller deltar på dugnader. Jeg er ufør, og har en mann som jobber i nordsjøen, det er derfor viktig at jeg ikke gjør noe som kan gjøre at jeg blir sengeliggende, og da må jeg avstå fra å delta på slike ting. Du vil aldri se meg bidra med noe som helst i en organisasjon. Men det du heller ikke ser, er alt det arbeidet jeg gjør i det skjulte! At jeg er den som fører regnskap, selv om jeg ikke er kasserer. At jeg baker 4 kaker til hver tilstelning, 1 fra vår familie + 3 for noen foreldre som stiller opp og tar min del på dugnadene. At jeg er den som tar det praktiske rundt organiseringen av tilstelninger... ringer, avtaler, skriver ut lapper/informasjon osv Jeg gjør veldig mye, men likevel gjør jeg i følge mange foreldre ingenting! For mange virker det som at det skal være "alt eller ingenting". Jeg mener at alle må bidra med det de kan bidra med, enten det er å bake en ekstra kake, eller å sitte i styret, for alle kan gjøre noe! Men jeg synes det blir feil å sette seg til doms over hva andre gjør slik du gjør her.
Gjest Baklysmor Skrevet 21. februar 2009 #3 Skrevet 21. februar 2009 Jeg gjør veldig mye, men likevel gjør jeg i følge mange foreldre ingenting! For mange virker det som at det skal være "alt eller ingenting". Jeg må utdype den litt: Mange foreldre mener at jeg ikke gjør noe, fordi det jeg gjør ikke er synlig! Det er kun det synlige arbeidet som blir satt verdsatt, er du ikke synlig, gjør du heller ingenting. Det blir feil! Jeg har mistet lysten til å bidra med det jeg kan på grunn av kommentarer rundt dette.
Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #4 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er av den formening om at alle kan gjøre noe, men ingen kan gjøre alt... Jeg er en "baklysmor" som aldri tar på meg styreverv eller deltar på dugnader. Jeg er ufør, og har en mann som jobber i nordsjøen, det er derfor viktig at jeg ikke gjør noe som kan gjøre at jeg blir sengeliggende, og da må jeg avstå fra å delta på slike ting. Du vil aldri se meg bidra med noe som helst i en organisasjon. Men det du heller ikke ser, er alt det arbeidet jeg gjør i det skjulte! At jeg er den som fører regnskap, selv om jeg ikke er kasserer. At jeg baker 4 kaker til hver tilstelning, 1 fra vår familie + 3 for noen foreldre som stiller opp og tar min del på dugnadene. At jeg er den som tar det praktiske rundt organiseringen av tilstelninger... ringer, avtaler, skriver ut lapper/informasjon osv Jeg gjør veldig mye, men likevel gjør jeg i følge mange foreldre ingenting! For mange virker det som at det skal være "alt eller ingenting". Jeg mener at alle må bidra med det de kan bidra med, enten det er å bake en ekstra kake, eller å sitte i styret, for alle kan gjøre noe! Men jeg synes det blir feil å sette seg til doms over hva andre gjør slik du gjør her. Jo, jeg føler at jeg kan sette meg til doms overfor foreldre som aldri gjør noenting. Å ja, jeg vil se de tingene du gjør siden jeg selv sitter i ett styre å er med på å prøve å fordele oppgaver å har til enhver tid oversikt over hvem som gjør hva. Jeg sier ikke at alle skal gjøre alt, men lurer på hva de tenker de som alltid setter av sine barn, lar de dra på turer og kamper, konserter, oppvisninger osv... å aldri selv er tilstede for å hjelpe til, eller for å være der for barna sine. Synes dere det er greit å overlate alt ansvar og jobb til andre for at deres barn skal ha en forening å gå til? Føler dere ikke selv for å hjelpe til? Føler dere ikke på det at andre faktisk bruker av sin fritid for at deres barn skal ha noe å gjøre på fritiden?
Gjest Baklysmor Skrevet 21. februar 2009 #5 Skrevet 21. februar 2009 Jo, jeg føler at jeg kan sette meg til doms overfor foreldre som aldri gjør noenting. Å ja, jeg vil se de tingene du gjør siden jeg selv sitter i ett styre å er med på å prøve å fordele oppgaver å har til enhver tid oversikt over hvem som gjør hva. Du og resten av styret vil se det ja, men ikke de andre foreldrene. Og du vet ikke hvilken grunn foreldrene har til ikke å bidra med det du ønsker de skal bidra med, derfor kan du heller ikke dømme!
Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Jeg må utdype den litt: Mange foreldre mener at jeg ikke gjør noe, fordi det jeg gjør ikke er synlig! Det er kun det synlige arbeidet som blir satt verdsatt, er du ikke synlig, gjør du heller ingenting. Det blir feil! Jeg har mistet lysten til å bidra med det jeg kan på grunn av kommentarer rundt dette. De som sitter i et styre ser hva du gjør, å det er ikke "sånne som deg" jeg vil til livs. Men det finnes så mange foreldre som aldri stiller opp med noe. Ja, mange kan ha syklige faktorer som gjør at de ikke kan stille opp, men alle har ikke det. Når det er sagt, så har jeg hjerte/ karsykdom, noe som gjør at jeg ikke er så fysisk sprek, men jeg stiller da opp fordet.
Gjest Baklysmor Skrevet 21. februar 2009 #7 Skrevet 21. februar 2009 . Synes dere det er greit å overlate alt ansvar og jobb til andre for at deres barn skal ha en forening å gå til? Føler dere ikke selv for å hjelpe til? Føler dere ikke på det at andre faktisk bruker av sin fritid for at deres barn skal ha noe å gjøre på fritiden? Og ja, jeg føler det er greit! Jeg føler at jeg bidrar med det jeg kan bidra med, og er ikke det nok, er ikke det mitt problem. Vil dere at det skal være "alt eller ingenting", så er det også det dere får!
Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 Og ja, jeg føler det er greit! Jeg føler at jeg bidrar med det jeg kan bidra med, og er ikke det nok, er ikke det mitt problem. Vil dere at det skal være "alt eller ingenting", så er det også det dere får! Er du dum også? Hvor står det at vi forventer alt???
Gjest Baklysmor Skrevet 21. februar 2009 #9 Skrevet 21. februar 2009 De som sitter i et styre ser hva du gjør, å det er ikke "sånne som deg" jeg vil til livs. Men det finnes så mange foreldre som aldri stiller opp med noe. Ja, mange kan ha syklige faktorer som gjør at de ikke kan stille opp, men alle har ikke det. Når det er sagt, så har jeg hjerte/ karsykdom, noe som gjør at jeg ikke er så fysisk sprek, men jeg stiller da opp fordet. Det er ikke "sånne som meg" du er ute etter å ta, men det er likevel "sånne som meg" som blir kritisert for ikke å bidra nok. Argumentasjon er ofte den samme som du kommer med her: "Når jeg kan, kan du!" Jeg innrømmer at jeg er ganske hissig rundt dette nå, fordi jeg akkurat har fått høre at jeg ikke bidrar med noe som helst fra en del foreldre. Styret måtte gripe inn for å bekrefte at jeg gjorde min del, men at jeg bidro på en litt annen måte enn de fleste på grunn av min situasjon. Men det ble likevel ikke godtatt! "Når jeg kan, kan du!"
Gjest Baklysmor Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Er du dum også? Hvor står det at vi forventer alt??? Nei dum er jeg ikke, men jeg ser at min frustrasjon over en tilsvarende klage blir overført på deg. Beklager! Jeg trekker meg ut nå, fordi jeg blir for personlig engasjer til at det vil gagne debatten.
Bellatrix Skrevet 21. februar 2009 #11 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er enig med baklysmor. Det er flott at du er med i styret, ts, men det er ikke alle som har like store muligheter til å stille opp på ting. Kanskje stiller de også opp, men ikke nødvendigvis der du er? Mange foreldre har flere barn og mange barn har flere fritidsaktiviteter. Du kan ikke forvente at alle foreldre skal stille opp like mye i forhold til alle aktivitetene. Noen har ikke energi eller overskudd til å gjøre annet enn å kjøre til og fra. Mener du at disse barna ikke skal få lov til å være med?
Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er enig med baklysmor. Det er flott at du er med i styret, ts, men det er ikke alle som har like store muligheter til å stille opp på ting. Kanskje stiller de også opp, men ikke nødvendigvis der du er? Mange foreldre har flere barn og mange barn har flere fritidsaktiviteter. Du kan ikke forvente at alle foreldre skal stille opp like mye i forhold til alle aktivitetene. Noen har ikke energi eller overskudd til å gjøre annet enn å kjøre til og fra. Mener du at disse barna ikke skal få lov til å være med? Det er jo akkurat det jeg sier jo. At det er for enkelt å skylde på andre ting. Tror dere ikke jeg har jobb, flere barn med andre interesser osv? Det er ikke alltid snakk om hva jeg vil eller orker. Når andre igjen bare kan sette fra seg barna sine, så må faktisk noen være tilstede å gjøre jobben, enten man vil eller ikke. Innimellom hadde det faktisk vært fint for oss som sitter i et styre å kunne overlate barna og ansvaret til andre sånn at vi også kunne gjort noe annet enn å vie all vår fritid på andre barn. Vi har kanskje ikke den beste helsen selv heller, å hadde kanskje hatt godt av å pleie den litt innimellom, men all min energi og fritid går til barnas aktiviteter.
Bellatrix Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Hvis du hverken vil eller orker å sitte i styret, så er det sikkert noen som gjør det. Meld deg ut av styret om du ikke orker. Jeg sier ikke at du ikke har andre ting å gjøre, men du sitter i styret og det er flott. Det betyr ikke at du kan forvente at alle andre skal gjøre det.
Gjest ts Skrevet 21. februar 2009 #14 Skrevet 21. februar 2009 Hvis du hverken vil eller orker å sitte i styret, så er det sikkert noen som gjør det. Meld deg ut av styret om du ikke orker. Jeg sier ikke at du ikke har andre ting å gjøre, men du sitter i styret og det er flott. Det betyr ikke at du kan forvente at alle andre skal gjøre det. Det er ikke bare å melde seg ut av et styre. I den ene aktuelle organisasjonen er vi nå i en situasjon der det kun er meg som har barn som er medlem. Vi får ingen andre foreldre til å stille opp. Jeg sier jo ikke at alle skal stille opp til enhver tid, men de aller fleste burde jo kunne ta sin tørn. De andre som sitter i dette aktuelle styret jeg snakker om, som ikke har barn i organisasjonen, kan ikke gå ut av styret før andre kommer inn. Et styre skal bestå av et visst antall styremedlemmer i forhold til medlemstallet. De som da har styreverv, men ingen aktive barn lenger, er da tvungen til å sitte i et styre til nye styremedlemmer er fyllt opp. Det er da jeg lurer på hvorfor det er så greit for andre å bare overlate alt til andre.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. februar 2009 #15 Skrevet 21. februar 2009 Jeg synes vi skal være forsiktig å sette oss til doms over andre foreldre som ikke stiller opp, for vi vet rett og slett ikke forholdene rundt. Men det er et sørgelig faktum i nærsagt alle sammenhenger i livet at de fleste verv er fordelt på noen få personer. Er man med i styret i fotballforeningen til ungene så er man ofte med i styret i borettslaget også - etc. Har man ikke noen verv er det fordi man sier nei til slike verv på generell basis og NOEN av de som sier nei har ikke annen grunn enn at de ikke gidder. Selvsagt finnes det helt legitime grunner til å ikke ha et verv, f.eks. at man er alene med flere barn, har en vanskelig livssituasjon, og noen ganger handler det faktisk også om selvtilllit. Men noen ganger - uten at vi som har verv har noen som helst rett eller mulighet til å anklage noen for det - er det ren latskap eller tankegang som at "det kan noen andre gjøre" som ligger bak. Dermed blir alt arbeidet fordelt på noen få som gjør en stor, synlig eller usynlig innsats. Istedenfor å anklage de som ikke gjør noe vil jeg heller gi en stor applaus til de som bidrar til at frivillig Norge fungerer. Siden jeg ikke har barn selv er jeg heller ikke med i noen styrer som har med slike ting å gjøre. Jeg har imidlertid sittet i sameiestyre og jeg har verv i fagforening (hvis noen lurte altså ...). For de med dårlig selvtillit vil jeg absolutt anbefale å ta et verv - du kommer deg ut blant folk og lærer en mengde og det er sjelden nødvendig å holde foredrag i en stor forsamling. Praktisk styre av en forening tar seg også svært godt ut på en CV i jobb sammenheng!
Bellatrix Skrevet 21. februar 2009 #16 Skrevet 21. februar 2009 Ja, ofte er det sånn at det er de samme menneskene som sitter i flere styrer. Jeg har selv sittet i noen styrer. Den ene av organisasjonene ligger helt død nå fordi ingen tar ansvar. Det er selvsagt kjipt, noen må ta ansvar for at noe skal skje. Men det hjelper lite å bli sur på de som ikke tar ansvar. Folk er forskjellige og har forskjellige egenskaper. Noen passer bedre til å steke vafler enn å sitte i styrer. folk har sine grunner, ikke alle har en grunn engang til å ikke stille opp her og der. Jeg mener det må være rom for at disse menneskene også kan få være med i samfunnslivet, og spesielt barna. Barn har godt av å være med på fritidsaktiviteter, selv om ikke foreldrene følger aktivt opp.
Gjest ts Skrevet 22. februar 2009 #17 Skrevet 22. februar 2009 Altså, nå blir det jo tatt hensyn til de tilfellene der foreldrene ikke kan stille. Men når det går så langt som at gamle styremedlemmer ikke kommer seg ut av et styre -der de egentlig ikke har noen interesse av å være lenger siden deres barn sluttet i organisasjonen for flere år siden- synes jeg det går altfor langt. Jeg gjentar igjen, alle kan ikke eller forventes ikke å til enhver tid være aktive foreldre overalt, men noen foreldre av gangen må da kunne stille opp sånn at de som er ferdig med en organisasjon av naturlige grunner kan trekke seg tilbake. Synes dere foreldre det er greit at det sitter noen i et styre som egentlig ville vært ferdige der for flere år siden, men ikke kommer seg ut fordi at foreldrene ikke vil/ kan stille opp?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 22. februar 2009 #18 Skrevet 22. februar 2009 Altså, nå blir det jo tatt hensyn til de tilfellene der foreldrene ikke kan stille. Men når det går så langt som at gamle styremedlemmer ikke kommer seg ut av et styre -der de egentlig ikke har noen interesse av å være lenger siden deres barn sluttet i organisasjonen for flere år siden- synes jeg det går altfor langt. Jeg gjentar igjen, alle kan ikke eller forventes ikke å til enhver tid være aktive foreldre overalt, men noen foreldre av gangen må da kunne stille opp sånn at de som er ferdig med en organisasjon av naturlige grunner kan trekke seg tilbake. Synes dere foreldre det er greit at det sitter noen i et styre som egentlig ville vært ferdige der for flere år siden, men ikke kommer seg ut fordi at foreldrene ikke vil/ kan stille opp? Da synes jeg at før neste årsmøte sendes det ut et skriv om at sittende styre nedlegger alle sammen sine verv da de ikke har aktive barn i foreningen lenger og at det er opp til årsmøtet å finne nye interessenter. Hva med å opprette en valgkomite utenfor styret som kan dra frem kandidater? Men nøkkelen her er helt klart for det sittende styret å nedlegge sine verv!
Gjest ts Skrevet 22. februar 2009 #19 Skrevet 22. februar 2009 Da synes jeg at før neste årsmøte sendes det ut et skriv om at sittende styre nedlegger alle sammen sine verv da de ikke har aktive barn i foreningen lenger og at det er opp til årsmøtet å finne nye interessenter. Hva med å opprette en valgkomite utenfor styret som kan dra frem kandidater? Men nøkkelen her er helt klart for det sittende styret å nedlegge sine verv! Å opprette en valgkomite utenfor styret er ikke enkelt å få til så lenge det ikke er noen som vil påta seg andre oppgaver enn å bake en kake i ny og ne. Ellers var jo det et godt forslag.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #20 Skrevet 22. februar 2009 Jeg forstår virkelig ikke problemet. Det er mange grunner til at folk ikke har mulighet til å stille opp til enhver tid. Noen ganger er det av fobigående karakter, andre av varig. Jeg har aldri giddet å bry meg med eller irritere meg over og ikke minst bruke energi på hvorfor noen ikke stiller opp. De har vel sine grunner og de har da så visst ingen forklaringsrett for meg! Men nå synes jeg det er litt rart jeg da ts at du ikke ser på det at du deltar som en fin ting i forhold til at du engasjerer deg i dine barn, istedet for å irritere deg over de som ikke gjør det. Og nå er det jo en gang slik at alle har ikke samme ressurser og muligheter, hvorfor ikke bare akseptere verden som den faktisk er i stedet for å bruke energi på de tingene du ikke kan forandre. og helt ærlig, hadde du slått deg til ro med å overlate ansvaret til de som egentlig ikke hverken har engasjement eller ressurser til å gjøre jobben?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå