Gå til innhold

Hvordan får dere råd til bhg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg vil gå utfra at det vil bli en del ledige plasser i student barnehagene fra høsten, så du har nok en sjans til å få plass da. Slik er det i hvertfall hvis du er student med tilknytting til sio (Uio, bi osv. i oslo) Der fikk nesten alle som søkte i år plass, og man regner med at det er et stort fra fall til høsten. Lykke til i hvertfall.

Hilsen student, med svart dagmamma (fant ingen hvite) og kontantstøtte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Skaff deg en svart dagmamma så får du henne "gratis" med kontantstøtten din.

Du får kontantstøtte om dagmamman er hvit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtteinnlegg!!

Jeg skjønner godt at man kan bli både lei seg og mismodig iblant, av forskjellige grunner. Og jeg synes ikke det er nødvendig å rakke ned på folk som gir uttrykk for det....!!!

Jeg synes det er FOR dyrt å ha barn i barnehage. Jeg synes det er TÅPELIG at kontantstøtten skal gjøre det mer lønnsomt å bruke dagmamma enn å bruke barnehage.

SE TIL Å FÅ BYGGET FLERE OG BILLIGERE BARNEHAGEPLASSER!!!

(Jeg hater, hater, hater, hater, hater..... kontantstøtten som kom istedenfor!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for dere å bruke park istedet da? Det er ikke så dyrt.

Parktilbudet her hos oss koster 825,- pr mnd og er åpen fra 10-14 hver dag hele året. Utenom ferier da.

Datteren vår har gått der i snart 18 mnd og hun stortrives. Hun har blitt veldig gode venner med en gutt der og de henger sammen som erteris hele dagen etter hva jeg har hørt.

Hun begynte et par mnd etter at hun fylte 2 år. På slutten så så jeg at hun kjedet seg enormt og hadde et stort behov for å være med andre barn.

Men når vi gikk ut for å leke så var jo alle de andre barna i parken og de gikk jo hjem når parken var ferdig, så dermed hadde hun ingen å leke med.

Jeg håper sønnen vår får begynne der neste år, for han har vi også søkt inn.

Vi har funnet ut at vi har akkurat råd til å ha de to i park til tross for en inntekt.

Jeg er hjemmeværende, gravid med vårt 3 barn og kan ikke gå ut i arbeidslivet ennå ( må bli operert først ).

Vi fikk tilbud om barnehageplass til begge barna våre, men vi måtte si de opp pga at jeg venter på operasjon og fordi vi ikke har råd til plassene med en inntekt ( 5600 for begge barna, inkludert søskenmoderasjon ).

Så planen for framtiden nå er at jeg går hjemme fram til datteren vår skal begynne på skolen ( i 2005 ) og at vi søker de to minste inn i samme barnehage ( minsten vil da være 18 mnd, barnet som jeg venter nå ) som vi fikk tilbud fra nå sist ( de har avtale med sambos jobb, så de som jobber der får tilbud først ). Så vi satser på at vi får plass der samtidig som vår datter skal begynne på skolen og så kan jeg finne meg en jobb når vi har fått alt det pakket og klart.

Det vil bli dyrt, men sånn er det nå en gang i livet. Man må ha barna et sted og vi har egentlig ikke råd til at jeg kan gå hjemme nå heller, men livet går ikke alltid som man forventer det. Så vi gjør det beste ut av det fram til da.

Du kan jo bruke dagmamma, for da vil du jo få kontantstøtten.

Jeg er enig med deg, at barnehager er dyrt og at det er ikke alltid like greit for alle.

Men det må da være noe du kan bruke? Park, dagmamma..........?

Ingen i familien som kan bidra som dagmamma?

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til i framtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
OK, jeg ser jeg må ha uttrykt meg litt klønete. For grunnen til at jeg ikke får studert nå, er jo fordi jeg ikke kan se oss råd til bhg-plass, og dermed må være hjemme. Skjønner?

Og det damene påpeker er vel egentlig at du sier det er for dyrt å ha barnet i barnehage på bare en halv inntekt. MEN som de så korrekt uttrykker det; hvis han er i barnehage så kan jo du ta deg en jobb.

Du behøver vel ikke å gå hjemme og vente på at du har råd til å fortsette studiene mens ungen er i barnehage hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er tøft økonomisk, men jeg synes du problematiserer det litt vel mye.

Nå går du altså hjemme med kun kontantstøtta og barnetrygd som "inntekt". Om du plasserer ungen i barnehage får du jo i tillegg studielån og stipend, dermed får du jo de pengene du trenger for å dekke barnehageutgiftene. Du kan også ta en deltidsjobb (et par kvelder i uka eller noe) ved siden av studiene. Dermed kommer du enda bedre utav det.

Alternativt kan du bruke dagmamma. På den måten vil du fremdeles motta kontantstøtta og vips, så koster barnepasser nærmest ingenting (avhengig av hva dagmamman tar - en sprø ordning, men når den nå engang er sånn er det ingenting galt med å bruke den).

Jeg synes det høres merkelig ut å tenke at når ungen begynner i barnehagen så skal du ikke gå tilbake til studiene og heller ikke begynne å jobbe. Hvis det er sånn at du planlegger å bare være hjemme og gjøre ingenting mens ungen er i barnehage, ja da synes jeg ikke veldig synd på deg. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herregud!

Jeg har da virkelig ikke tenkt å ikke gå hjemme og gjøre ingenting! Nå har jeg jo presiert det og alt! Dessuten får jeg ikke studielån, uten at jeg vel trenger å gå inn på hvorfor her?

Dere tror virkelig det verste om folk og angriper etter verste evne! All ære til kitykat og Tiit som holder bena godt plantet og tungen bent i munnen mens de svarer på det som faktisk blir spurt om!

Forøvrig skulle jeg gitt mye for et parktilbud, men uten bil blir nærmeste park for langt unna. Uansett, jeg skal vel klare dette til mannen min er ferdig å studere og kan ta seg full jobb med bedre lønn. Jeg blir bare litt oppgitt over at det skal være så dyrt med barnepass, så skuffet over at vi ikke kan ta oss råd til skikkelig bhg og litt matt ved tanken på å måtte gå hjemme enda et år når jeg egentlig var så motivert for å kunne studere videre, i alle fall deltid med deltids bhgplass.

Kjerringer! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eh.. Så rart. Innlegget over var da vitterlig skrevet av en innlogga bruker sist jeg leste det. Jeg visste man kunne redigere egne innlegg her, men kan man slette de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vært elev/student nå i over 7 år, og har hatt mine to barn hos dagmamma og SFO samtidig som jeg studerer. Alt går bare en går inn for det. Jeg har fortsatt 1 år igjen, men fra høsten av slipper jeg heldigvis SFO for da skal jeg studere på nett og kan få mine barn hjem. Selvfølgelig koster det å ha barn enten en er i jobb eller ikke. Velger en å være hjemme får en ikke inntekt som en kan leve på, men er det en i husholdningen som har inntekt er det en prioritering. Kontantstøtten er noe av det summeste som noen sinne er innfunnet, for den burde vært gitt til de som faktisk går hjemme og ikke til de som har dagmamma. Det er der den blir urettferdig. Det er ikke verre enn at de hadde sjekket ligningen til folk, de gjør no det på alt annet da.

de som er i arbeid har inntekt og selvfølgelig er det lettere for dem å betale en barnehage eller SFO enn de som lever på en inntekt til sammen.

Jeg er glad mine barn begynner å bli stor og slipper da slike utgifter, men synes synd på dem som sliter med å få endene til å møtes enten en er alene eller en er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor
Kjerringer!

Det er bra å kunne holde diskusjonen på et saklig nivå.

Grunner som dette gjør at jeg ikke har så veldig lyst å svare gjester!

For svarer du noe som de ikke liker: hagler frekke kommentarer. :-?

Hadde du vært innlogget bruker - ville du ikke "ødelagt" nicket ditt.

* Andre klarer dette.

* Planlegg det å få barn bedre

* Dessuten er det jo på trappene med billigere barnehage :wink:

* Slutt å syt.

* Jobb et år eller to da til mannen din er ferdig student dersom økonomien tilsier det. Så kan du begynne på igjen senere.

Ole Brumm med "Ja takk begge deler" funker ikke alltid i virkeligheten...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da virkelig ikke tenkt å ikke gå hjemme og gjøre ingenting! Nå har jeg jo presiert det og alt! Dessuten får jeg ikke studielån, uten at jeg vel trenger å gå inn på hvorfor her?

Dere tror virkelig det verste om folk og angriper etter verste evne! All ære til kitykat og Tiit som holder bena godt plantet og tungen bent i munnen mens de svarer på det som faktisk blir spurt om!

Forøvrig skulle jeg gitt mye for et parktilbud, men uten bil blir nærmeste park for langt unna. Uansett, jeg skal vel klare dette til mannen min er ferdig å studere og kan ta seg full jobb med bedre lønn. Jeg blir bare litt oppgitt over at det skal være så dyrt med barnepass, så skuffet over at vi ikke kan ta oss råd til skikkelig bhg og litt matt ved tanken på å måtte gå hjemme enda et år når jeg egentlig var så motivert for å kunne studere videre, i alle fall deltid med deltids bhgplass.

Kjerringer! :roll:

Hmm, du har da vitterlig fått en del gode råd her også. Likevel henger du deg opp i det negative og kommer med en særdeles usaklig kommentar på tampen av ditt utrbudd. Hva med å heller tenke over de forslag som er kommet? Feks det med å ha barnet hos dagmamma, noe som i teorien vil gi deg gratis barnepass? Og hvordan skulle vi vite at du ikke får studeilån når du ikke har nevnt det tidligere? Spør man om råd i et forum må man tåle at noen tilbakemeldinger ikke alltid er helt det man hadde håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei det gjør man ikke.

Jo, det gjør man!!! Jeg får kontantstøtte og har hvit dagmamma!!!

Jeg har også oppgitt ovenfor trygdekontor at jeg har hvit dagmamma!!

Dagmammaer får ikke støtte fra staten for å drive med barn, derfor kan foreldre få kontantstøtte.

Foreldre med barn i barnehager og private barnehager som får statsstøtte, får ikke kontantstøtte.

Det eneste vilkår for å ha rett til kontantstøtten (foruten selvfølgelig å ha barn i aktuell alder) skal være at familien ikke benytter en statlig støttet barnehageplass. Det betyr at bruker du dagmamma (hvit eller svart) får du kontantstøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke Missunelig mente å syte egentlig. Hun stilte et spørsmål, og ville ha et svar. Her i huset er vi begge studenter. Vi har ei datter på 2 år. Jeg synes ikke kontantstøtten er det dummeste som er oppfunnet. Langt i fra. Den gir meg mulighet til å være hjemme sammen med datteren min. Mulig hun hadde vært i barnehage nå, hvis det ikke hadde vært for kontantstøtten. Dere må forresten også huske på at barnehager mottar mye støtte fra staten. De får, tror jeg i hvert fall, mer pr. barn enn kontantstøtten. Dvs at de som har barna sine i barnehagen får mer penger fra staten enn de som ikke gjør det.

Ok. Tilbake til saken. Her i huset har vi løst det sånn at vi begge fortsatte å studere etter at datteren vår ble født. Det er jo ikke alle studier som gjør dette mulig da, og det kan være litt slitsomt til tider. Men det går an.

Kanskje du kjenner noen som er i samme situasjon som deg? Da kan dere bytte på å passe hverandres barn, så begge for f.eks en dag i uka til å lese pensum.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Klart det ikke er gratis å ha barn. Men det ER urettferdig at de som kan være hjemme får "masse" penger for det, mens de som skal ha barn i bhg blir "straffet" med økte utgifter og desto mindre bidrag...

Hallo er en hjemme så har en ikke inntekt heller foruten kontantstøtten, og det blir en ikke rik av.

Du har i det minste en inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke kombinere studier med å jobbe litt?Ha dagmamma/barnehage noen dager i uken. Da får du litt kontantstøtte og litt lønn.

Her jobber vi tilsammen 1,5 stilling, så jeg har en del tid med barna. Vi får ingen kontantstøtte fordi barna er for store, men gidder man å jobbe litt. så klarer man vel å betale barnehage........Vi betaler 3000 for barnehage og 700 for sfo.

Dere kan kanskje oxo omprioritere litt. At en studerer ferdig mens den andre jobber, og så er det den andre sin tur til å studere senere. I blandt må man legge om planene og ikke sette egne behov i første rekke. sånn er det å ha barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest celine

Kostnaden ved å ha barn i barnehage reguleres av inntekten, så der burde det ikke være noe problem...

Har selv studert med to barn i barnehage, og levestandarden har ikke vært høy, men det har gått fint. Nøkkelen er vel å ikke prioritere seg selv, men derimot barna. Det går faktisk an å leve trangt og nøkternt for en periode.. Vet iallefall at mine to trives best med å ikke ha soverom :ler:

De savner tiden der de sov i stua og hadde det så trangt at det nesten var umulig å puste for oss voksne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skaff deg dagmamma, så får du i allefall beholde kontantstøtten, som du kan betale dagmammaen med.

Du kan enten begynne å jobbe, for å tjene de ekstra pengene, eller du kan begynne på studiene og motta stipend og forsørgertillegg.

Evt. studielån måtte du likevell ha, både nå og siden.

Du får også annledning til å bli færdig med utdanning tidligere og kommer fortere ut i jobb.

Prøv heller å se mulighetene........

Og kan kanskje Tex komme med en forklaring på sine påstander om at en ikke har rett på kontantstøtte ved å bruke hvit dagmamma!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Dersom dere har lav inntekt har dere rett på moderasjon i henhold til inntekten deres. Dette gjelder både private og komunale barnehager. Ihvertfall i Bergen. Man må betale det barnehagen koster så får man utbetalt moderasjonen tror jeg. Sånn var det ihvertflall i vår private barnehage. Sjekk med komunen og barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

[. Dere må forresten også huske på at barnehager mottar mye støtte fra staten. De får, tror jeg i hvert fall, mer pr. barn enn kontantstøtten. Dvs at de som har barna sine i barnehagen får mer penger fra staten enn de som ikke gjør det.

Jepp. De som ikke har barn er indirekte (via skatten) med på å finansiere ALLE ordninger for barn. Akkurat som enkelte av mine skattepenger går til broprosjekter i Finnmark jeg ikke får glede av eller krigføring i Afghanistan som jeg er totalt i mot. Men sånn er det å leve i et fellesskap, man betaler ofte for ting som ikke gagner en selv.

Man får ikke betalt av staten for å holde seg unna offentlige tilbud ellers (teater, kollektivtransport, gamlehjem, offentlige skoler), så det der med kontantstøtten er skrudd. Personlig mener jeg det er ok å gi penger folk som faktisk går ned i stilling eller kutter ut jobben for etpar år for å passe unga sine selv - men at en skal få 3500 skattefrie blanke kroner i måneden for IKKE å ha ungen i barnehage? Hallo. (man får jo pengene om man har unge hos dagmamma, og det var vel meningen at kontantstøtten skulle gjøre det enklere for oss å velge å være mer sammen med ungene våre, ikke bare betale dagmammaen for oss...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...