Gå til innhold

Dumme kvinnfolk!

Gjest Katten

Anbefalte innlegg

Gjest Katten

Til de det gjelder!

Hvem er det som gidder å bo sammen med mannfolk som ikke gjør minst 50% av husarbeid, og ihvertfall matlaging?????

Uansett om han jobber sånn og sånn og den andre ikke jobber.

Hvorfor gidder dere å bare godta at menn er sånn og sånn, så ja, derfor må jo du-kvinnen lage mat osv?????

Det er så alt for mange av dere!!!

Jeg blir rett og slett forbannet!

At dere faktisk klarer å godta at slik er det bare osv..... Det er patetisk.

Det er svakt. Det er en skam for kvinnekjønnet!

Ikke lærer dere dere å skifte dekk på bilen. Knapt nok tar dere lappen. Og mener selvsagt at slike ting er det mannens oppgave å ta seg av. Mannen er mer praktisk, mener dere, mens mannen smiler sleskt og slenger beina på bordet og venter på middagen din.

Og etterpå vasker du klærene til mannen, og likesågodt stryker noen skjorter til han!!

Hallo!!!! Våkn opp og lukt på kaffen!!!

Jeg klarer ikke fatte at dere faktisk godtar at slik er det bare.

Dere som støtter Ramsey og Anne Mona holdninger...... jeg har ikke ord!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av litt, da vel.

Tror det er få norske kvinner i dag som gjør dette fordi de er undertrykt.

Om mannen er best på det praktiske, og kvinnen synes det er greit å ta "innearbeidet" - hva er problemet ditt?

Hvorfor skal alle kvinner på død og liv "ta over" oppgavene ute, og mannen vaske klær?

Selvsagt, om dette er noe begge trives med, men jeg synes det er skikkelig døvt av deg å gå rundt og tro at alt blir bedre bare vi skifter plass.

Wake up?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du uttrykker deg sterkt, Katten og du har absolutt et poeng! Vi kan nok alle ta større ansvar for vårt eget liv og vår egen situasjon.

Og Amanda, bare les på samlivsspalten, så ser du at jenter slett ikke er fornøyd med arbeidsdeling i hjemmet.

Jeg tror at mye kunne vært gjort om jenter fant seg i at det finnes andre måter å gjøre en ting på. Og annen fart...

En annen ting er at jenter gjerne etter noen år plutselig finner ut at de ikke vil stå med alt alene - og da har mannen hatt behagelige år og er slett ikke interessert i å endre på det. Jeg kjenner noen hvor hun ikke slapp mannen sin nær ungen på et år... hun var jo tross alt MOR. Da det ble litt slitsomt, var verken FAR som ikke hadde sluppet til på et år, eller ungen - spesielt interessert. Et eksempel bare. (og nei, de lever ikke sammen i dag)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% fornøyd med arbeidsdelingen, emn vi gjør fremskritt her i huset. Og jeg finner meg ikke i dette. Jeg maser til han har skjønt poenget. Dessuten tar han gjerne tak i ting som jeg ikke er noe tess på!

Tror ikke at man kan bli helt fornøyd med sånne ting jeg. Man irriterer seg gjerne over små og litt større ting i et forhold. men det betyr jo ikke at man skal dumpe sin samboer/mann pga ting som kan fikses!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes kanskje du reagerer litt vel sterkt her katta! Jeg bor ikke sammen med kjæresten min, så jeg har kanskje ikke like mye å si her, men jeg prøver meg for det!

Syntes kanskje du generaliserer litt veeel mye her! Jeg har både lappen OG kan skifte dekk på bilen! (Noe jeg gjør SELV, siden det er MIN bil!) MEN, jeg liker også og lage mat, og derfor gjør jeg også ofte det! Kjæresten min gjør også det, vi bytter på å gjøre ting vi! Noen ganger vasker han, men jeg lager mat, og omvendt! Han kan også stryke skjortene sine selv, mens jeg klipper gresset, eller sktur opp en hylle! Og hvorfor skal det absolutt deles 50%? Noen ganger gjør jeg mer, og han mindre, eller omvendt!

Og jeg vil også si, hvis jeg hadde bodd sammen med gutten min, og ikke hadde jobbet,og han hadde jobbet fulltid, så er det vel naturlig å ta husarbeid og andre ting!?? Hva ville du gjort, sitti på rompa og venta til han kom hjem, fordi det var hans tur til å ta oppvasken???? Jeg syntes nesten du er litt patetisk her jeg!!!

Jeg trudde det hele besto av å hjelpe hverandre, og dele på ting jeg, om det så var oppvasken, eller å klippe gresset.... men jeg har kanskje ikke noe å si jeg, siden jeg ikke er samboer???...

Linnie heiajente.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Linnie den 2002-04-17 08:40 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får dele oppgavene som det passer dem. Det er jo noen som liker å rydde, eller jobbe i hagen, og da er det vel ikke om å gjøre å få partneren til å ta over. Hos oss er det for det meste jeg som lager mat. Det gjør jeg fordi jeg liker det og fordi mannen min er helt elendig. Ryddingen og vaskingen deler vi 50 - 50. Klesvasken vil jeg ta selv, for av en eller annen grunn lurer det seg alltid med noe rødt når han vasker lyse klær. Har sagt til han at jeg tror han gjør det med vilje for å slippe å gjøre det mer, men har ikke klart å få han til å tilstå enda. Tunge ting tar han seg av, og hvorfor i allverden skal jeg gjøre det når det er lettere for han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HALLO, tenke å skjære alle over en kam. Nei, dette blir for dumt. En slik lite nyansert debatt er helt håpløs. Jeg kan finne like mange dumme ting å si om mannnen, MEN jeg vet at alle er forskjellig så det blir utrolig fordomsfullt av meg.

For min del høres det ut som du er skikkelig bitter, har du blitt vraka heller? Kanskje du må se på deg selv og dine valg av kvinnfolk. Jegf mistenker at du velger de som er feil for deg. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner igjen fortvilelsen og behoved ditt for å kjøre alle teite kvinnfolk over ei kam. Jeg har av og til følelsen av at enkelte kvinnfolk syter å klager i stedet for å gjøre noe konstruktivt med problemet. Problemet er vel ofte at de skjemmer bort mannen til å begynne med for å vise hvor flinke de er. Dermed så få han inntrykk av at hun vil stelle alt hjemme fordi hun rett og slett ikke slipper han til. Og etter en tid så blir dette til et kjempe problem for henne og han skjønner ikke dritten av hva hun syter om.

Og så har vi de som syter bare for å få oppmerksomhet, pene søte jenter som forteller gladelig i vei om hvor missfornøyd de er med kroppen sin, at de trenger og slanke seg osv... og bare for å understreke hva de mener så sitter de med brusen i en hånd og usunn mat/snop i den andre...

Så av og til så er kvinnfolk noen dumme nek, men det gjelder for det motsatte kjønn også.

Noen ganger så bare treffer en på disse underlige skapningene som jeg ikke skjønner at klarer å være sånn som de er. Og noen ganger blir jeg litt fortvilet over at det går ann å gjøre livet så vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke undertrykt,men har lært av livets harde skole.Jeg vasker og ordner i huset,ikke mannen.Men vil jeg han skal ta et tak,ja da spør jeg og jeg spør pent.Han har sin jobb,vi skal leve og vi vil leve godt.VI har det flott på alle mulige måter.10 år er gått,og vi har det utrolig koselig sammen og med barna.Jeg elsker mannen min og jeg får det samme tilbake i form av god ord,blomster,gaver,klær osv og jeg gir tilbake.Forresten så har barna lært meg en ting. "IKKE MOPP KAMERATEN MIN,KAMERATEN MIN ER EN HYBELKANIN".Vi tåler å se de innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten

Amanda, vær så snill. Du spør: Hvorfor skal mannen vaske klær??? Hvorfor???

Å stakkars lille mann, må ikke finne på å lære deg å vaske klær. For det er jo så fryktelig vanskelig og farlig og kvinnelig!!! En mann som ikke kan vaske klær burde heller ikke bruke klær!

Linni, du har skjønt det, og innlegget mitt var ikke rettet mot de som praktiserer ting slik du og din kjæreste gjør.

Care, icon_lol.gif som kvinne og ikke lesbisk, så tror jeg nok ikke at mitt valg av kvinnfolk er noe stort problem.

Dessuten snakker jeg ikke på vegne av meg selv og min situasjon. Jeg snakker om de kvinnene jeg ikke klarer å forstå.

Hvorfor finnes det masse eksempler på ting som at det sitter f.eks 18 menn og 2 kvinner i et møte, og de sier at nå tar de seg en kaffepause, og vips så spretter en av kvinnene opp og løper for å lage kaffe!??!

Hvorfor i himmelens navn skal det være noe hun føler er hennes jobb?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.

Du forstår visst ikke hva jeg mener.

Det går ikke an å trekke ut en del av en setning i et innlegg og legge det frem som hovedpoenget.

Jeg sa hvorfor MÅ kvinner jobbe ute, og menn inne?

Jeg sa også at det selvsagt er helt i orden om det er i begges interesse, men helt ærlig Katten;

har du det bedre med deg selv om du må ut og måke snø, skifte dekk og fikse taket, enn om du tar klesvasken og lager mat?

Hvis du virkelig mener du har det, så er det jo bare å komme seg ut, da.

Jeg er faktisk enig med deg at kvinner som har noe imot det, må si ifra. For som Tusenfryd kommenterer, det er visst en del jenter som ikke er helt fornøyd med tilstanden hva angår arbeidsdeling, men det betyr ikke at alle som tar innearbeidet er undertrykt av den grunn!

Det er det som provoserer meg ved det du sier, Katten.

Akkurat som om alt blir bra bare hun reparerer bilen og han er inne og vasker gulvet, når begge synes det er greit med det omvendte.

Og helt seriøst - plager det deg å lage kaffen så lenge det er menn til stede?

Jeg skjønner, tro det eller ei, at det muligens ikke er hele poenget ditt, men jeg synes det sier litt om hvor pirkete det skal være mulig å bli.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten

Amanda, jeg tror det er du som må slappe litt av.

Jeg sier ikke at det skal byttes om. At alle kvinner skal ut og måke og opp på taket, mens alle menn skal stå inne og koke makaroni.

Det jeg ikke liker er den holdningen som du tydligvis har. At menn er mye flinkere til å skifte dekk og gjøre praktisk arbeid, og at det mer eller mindre ligger i kvinnens natur å vaske klær og lage mat.

Slik er bare piss!

Hvem har sagt at man ikke kan gå ut og skifte dekk, og deretter gå inn og vaske klær, og i tillegg være kvinne, eller mann for den saks skyld???

Det er jo du som på død og liv skal dele det opp som om det er snakk om to forskjellige verdener med kvinneoppgavene: innearbeid og manneoppgavene: utearbeid.

Kvinner som er livredde for å måke snø er skrullete. Og menn som forlanger at andre skal stryke skjortene sine er totalt latterlige!

Men for all del, gjør det som passer best for dere så lenge begge er fornøyd og glade med det, så er det jo bare fantastisk.

Høres bare ikke ut som om alle kvinner er så fryktelig fornøyd med innearbeidet sitt.

Og hva kaffen angår. Det er nettopp slike bagateller som du kaller det, som er med på å holde kjønnsmønsteret ved like.

Kvinnene sier pytt pytt, det er da ingenting, men faktisk sier det utrolig mye!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig i begge sider jeg tror jeg... icon_smile.gif

Dersom man er kvinne og liker å holde på i hjemmet, mens man bor sammen med en mann som liker å stelle i hagen eller med bilen eller flikke på taket, dem om det! Kos seg.

MEN!!!! Da blir det på en måte litt dumt dersom samme kvinne går rundt til venner og venninder og klager over at mannen ikke hjelper til i huset!

Jeg irriteter meg nok også over disse som løper rundt å gjør alt for sine menn, og i ettertid "syter" om det både høyt og tydelig. Eller kommer i høylytte diskusjoner hvor hun absolutt MÅ poengtere at det ALLTID er hun som tar oppvasken, og "det får hun aldri takk for..."

Man får lage hverdagen sin slik man vil ha den synes jeg! Er man ikke tilpass, så får man prøve å gjøre noe med det istedenfor å klage uten å røre en finger!

Det med kaffen i ledersituasjoner, KAN faktisk være sært for andre kvinner! At noen synes det er helt greit, ja. Men mennene får dermed vedlikeholde sin gammeldagse holdning til at "det er kvinnfolkarbeid!"

Har selv jobbet i en del av ledelsen, der jeg måtte "lære opp" endel menn til å forstå at jeg var der som likeverdig, og ikke som noen fordømra privatsekretær for dem! Dette var relativt unge, sympatiske menn, men hun FØR meg hadde "funnet seg i", og kanskje til og meg likt at visse oppgaver falt på henne. (med den selvfølgelige klagingen over at dette faktisk skjedde...)

Det irriterte meg at det var slik, ihvertfall siden jeg visste om sutringen til hun før meg! Og jeg måtte faktisk spør dem rett frem: "er det fordi jeg er kvinne at dere tar det som en selvfølge?" "eh... " sa di bare da! "jamenn... X gjorde det jo..."

Si fra hvor landet ligger før dere klager! Dersom det ikke funker å prøve å rette det, vurder om det er verd det! ER det verd det, slutt å syt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er svært bedagelig her jeg sitter.

Jeg har ALDRI hverken skrevet, sagt eller ment at noensomhelst er bedre eller verre til enkelte oppgaver enn andre.

Jeg er selv mye mer glad i "utejobber" enn å vaske gulv, og velger en mannsdominert karrierevei. Du tar med andre ord feil når du tror jeg er av den oppfatning at kvinner kun duger til å sette over kaffen.

Du har rett i èn ting, og det er at denne holdningen er bare piss. Den tankegangen er selvsagt helt på trynet.

Men poenget mitt, som jeg nå skal forsøke å utdype på nytt, er at de som da måtte interessere seg for "inneoppgaver" (håpløs inndeling, men ok), må da for pokker få lov til det uten at du skal blande deg inn og kalle dem svake og undertrykte.

Selv om jeg for det meste foretrekker praktisk arbeid ute, fordømmer jeg ikke venninner som liker seg best med vaskekluten.

Greit at det finnes enkelte kvinner med slike menn som du beskriver, men da får de si ifra, og ikke bare syte og klage over hvor elendig mannen deres er.

"Nei" er et ord alle kvinner bør ha lært før fylte 5 år.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at begge kjønn er flink til mange ting, enten det er å skifte dekk, måke snø, vaske klær, stryke klær osv.

Jeg er hjemmeværende med 2 barn. Gjør mesteparten av husarbeidet ( når jeg gidder ), vasker klær, rydder, rengjør osv.

Mesteparten faller på meg nettopp fordi jeg er hjemme og det er jo også naturlig.

Men jeg ber han om hjelp hvis jeg trenger det. Da hjelper han meg med å rydde opp leker, brette klær og ligge på plass. Sånne småting. Men det er jo ikke så forferdelig vanskelig for han å lære seg disse tingene her heller da....

Når det gjelder mat, så er det faktisk han som er kokken her i huset. Jeg er håpløs på kjøkkenet.

Nå er jo forloveden min sånn som de fleste menn jeg leser om da: kommer hjem fra jobb, slenger bena på bordet, ser ikke alt rotet som ligger rundt han og han ser ikke skitne panner i vasken......

Der er det moren som har dullet for mye med han, for jeg duller ikke med han i det hele tatt.

Men mistrives den ene av partene, så må jo den parten gjøre noe med det da.

Jeg er lei av å gå hjemme og prøver å se meg om etter en deltidsjobb/helgejobb.

Når begge to er i jobb, da synes jeg at det skal være 50/50 uansett. Ingen unnskyldninger ( med mindre man har en del papirarbeid, jobber overtid og sånne ting ).

Uansett, hva folk velger er opp til de, og mistrives de med fordelingen eller på andre måter, så må de jo fikse på det da, men det er enklere sagt enn gjort.

Kanskje derfor klager de litt f eks på denne siden eller andre sider og spør om råd og kanskje for å få ut litt damp.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lottemor

Huff vet ikke helt hvor jeg skal begynne,masse sterke meninger hær på et ganske så sensetivt tema å kritisere for at mann er u-enig i vordan mennsker velger å leve sin hverdag er kke alltid den beste måten å få frem menningene sine.....

Jeg vill ikke forsvare meg hær jeg vill prøve å forklare deg Katta hvor lite savkt det er å være husmor og hvor bra det er hvist mann ser ting i et posetivt perspektiv...

Jeg er husmor og stolt over det,jeg er hældig som er hjemme og kan ta allt i mitt eget temmpo se min datter hver dag og få med meg allt det hun gjør nytt....

Og hun føler at jeg er der og vi får et nærmmt og godt forhold til hverandre.....

Jeg bestemmer selv hvordan hun oppdaras icon_smile.gif

KATTA:

Jeg siterer:

>Hvem er det som gidder å bo sammen med mannfolk som ikke gjør minst 50% av husarbeid, og ihvertfall matlaging?????<

Jeg gjør og mange andre fordi at de er hjemme hele dagen og trivest best i et rent hus så siden mann da er hjemm så tar mann husarbeidet.....

Han jobber mye så da føler jeg at det blir likt fordelt....

Husarbeidet er min jobb sammt å ta meg av min datter og han går på jobb....

>Jeg blir rett og slett forbannet!

At dere faktisk klarer å godta at slik er det bare osv..... Det er patetisk.

Det er svakt. Det er en skam for kvinnekjønnet!>

Hvilken rett har du å bli forbannet for at jeg og andre velger å være hjemme og ikke være så egoistisk at jeg krever at han skal vaske hus og lage middag når han kommer hjem etter jobb....

Hvist du vill kalle meg eller andre kvinner svak for at vi velger å ta husarbeide og matlagingen så lurer jeg på hvem som faktisk ga deg rett til å kritisere oss!!!!

Hva hvært idivid velger å gjøre i sinn hverdag og med sitt liv har vel ingen påvirkning på deg....

Det er slike som deg som lager dårlig rykkte på feministene....(skulle tro du er aktivt medlem i kvinneguppen OTA)

Er du så opphengt i likestilling bør du kreve at alle som er fyllt 18 uansett om det er en jente eller gutt skal kalles inn i militæret....

Det er en forskjell på menn og kvinner og de fleste kvinner har ingen problemmer med at mennene tar det tyngste arbeide og kvinnen tar husarbeide....

Det har ingenting med å være savk å gjøre!!!!

Jeg er stolt over å være kvinne og jeg liker å bli behandlet som en og oppføre meg som en....

Han liker å være mann er stolt over det og oppfører seg der etter....

Det vil si at han forsørger familien og jeg steller huset.

Jeg skriver handle listen og han bærer varene når vi har handlet....

Han åpner døren for meg gir meg jakken sin hvist jeg fryser kjøper blommster til meg,jeg baker kaker lager mat og vanner blommster...

Syntes det fungerer helt flott og jeg kunne alldrig blitt bdere tatt vare på og følt meg tryggere enn det jeg gjør med han...

Syntes synd på deg Katta for det virker ikke som du har opplevdt det som jeg opplever hver dag.....

Jeg er LYKKELIG og er allt annet enn svak!!!!

Med min sammbore og min datter i live er jeg sterkere enn mange andre selv om jeg velger å være kvinne....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor - så en mann er ikke en mann dersom han er hjemmeværende ? Jeg blir rett og slett provosert av å lese det du skriver.

Jeg er kvinne jeg også, ser du - selvom jeg jobber og har en mann som i store deler av livet vårt har tatt det meste av ansvaret hjemme for barn og hus.

Faktisk så synes jeg at mannen min er en skikkelig modig mann - han har turd å gå mot strømmen. Og jeg er veldig glad for at ungene våre ( 2 gutter ) ser på det som den naturligste ting i verden at menn har et like stort ansvar for at et hjem skal fungere som det kvinnen har.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Hei Hilde....

Huff nei det er ikke det jeg sier jeg svarte bare på innlegge fra Katt og det dreide seg om kvinnen som var svak hvist hun gjorde allt husarbeidet og så sa jeg hvordan jeg ser på en mann...

Og ja jeg ville syntes det hadde vært en avtenner om en mann var hjemme værende!!!

Bare minn mening kansje jeg er gammeldags sånn er det bare....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor: Avtennende ? Må si at jeg synes litt synd på deg som har slike gammeldagse holdninger til kjønnsroller i samfunnet.

Min mann mente at det var min tur til å jobbe og la forholdene til rette slikat jeg kunne ta studier ved siden av. Det er han veldig glad for idag - han har nemlig et forhold til barna våre som mange misunner ham.

Så du, Lottemor, jeg synes ikke min mann er avtennende i det hele tatt fordi om han i en periode i livet valgte å prioritere barna og familien framfor karrieren sin ... tvert imot.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...