Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Familien er rammet av finans krisen, og det må rett og slett knipes inn over alt..... Er inne i en periode hvor jeg er utrolig matlei..... Noen som har gode,sunne og RIMELIGE middagstips?
Gjest Gjest_mmm_* Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Sei (kjøp frossen blokk)del i passe stykker. Vend stykkene i mel-salt og pepperblanding. Brun i panne. Når brunet hell i fløtemelk (ikke så mye at det dekker fisken helt), og legg i oppskåret purre - NYDELIG m poteter til. Laksefileet (sånn pakke m 4 adskilte biter) deles i terninger og brunes. ha i fløtemelk, kremos m urter, sitron og evt noe urter hvis du har. kjempegodt til pasta. Risgrøt m tykke skiver av morpølse. wok i et utall varianter Fiskekaker m hamburgerbrød og salat Pitabrød m kylling og salat evt Wraps Stekt ris i ulike varianter Ellers skal det visst lønne seg stort med svenskehandel om dagen!
Pingting Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Pasta med saus laget av hermetiske tomater, hvitløk og tørkede urter. Eventuelt kan dere slange i litt oliven og stør parmesan over om lommeboka tillater det. Grønnsakssuppe. For å gjøre den mer mettende kan man tilsette byggryn, det er sunt og ikke så dyrt. Fiskepudding med poteter og grønnsaker. Ofte er billigmerkene like gode som de store, kjente merkene - så det er mye penger å spare på det. Det finnes også lure måter å få mer ut av f.eks. en pakke med kjøttdeig: bland kjøttdeigen med bløte havregryn eller brød når du lager karbonader/kjøttkaker/kjøttboller. Kjøtt og fisk er ofte det dyreste, så åkutte ned på det og erstatte med mer grønnsaker eller poteter/ris/pasta er lurt.
Gjest Frosk Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Belgfrukter, belgfrukter, belgfrukter! Bønner, linser og kikerter er sunt, mettende og billig - om du koker bønnene selv i stedet for å kjøpe ferdigkokte på boks er de til og med superbillige. Har postet mange oppskrifter med belgfrukter på bloggen min, for eksempel kikertcurry, kikertkaker/burgere, kikert & tomatgryte, tacosuppe, chili sin carne, minestronesuppe....
Chimamanda Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 (endret) *abbonnere* Endret 17. februar 2009 av Chimamanda
Gjest Eurydike Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Noen innspill: - Typiske norske rotgrønnsaker (løk, purre, gulrøtter, kålrabi, kål, selleri... ) er billige, og kan brukes i lapskaus og betasuppe. Løk, purre, gulrøtter og selleri (rot eller stilk) er dessuten svært anvendelige basisgrønnsaker som feks kan surres og blandes med hermetiske tomater, og brukes som vegetarisk pastasaus, i lasagne, eller tilsettes sei og bli til fiskegryte. - Tørkede bønner, linser, erter og kikerter er som frosk sier noe av det billigste man kan spise. Det er også proteinrikt og mettende. Kan kombineres med grønnsakene i punktet før i feks i suppe eller en curry (store poser krydder på innvandrerbutikk er kjempebillig, der får man også billige belgfrukter og ris). - Billige fiskeslag: sei, laks og ikke minst sild, som finnes i fiskediskene akkurat nå. Sild er både rimelig, godt og kjempesunt. - Nakkekoteletter er billig kjøtt - kan feks skjæres i tynne strimler til wok og gryter, så drøyer man det. Bacon er en god smakssetter, og kun små mengder (50 g til 2 pers) gir masse smak til ting som supper med rotgrønnsaker, kål og hermetisk tomat, og kanskje litt pasta, dvs en slags minestrone. Eller kok kraft på svineknoke, som også er en rimelig råvare, og bruk som basis for samme type minestrone, eller til ertesuppe. - Hvis du finner høns i frysedisken, er det en råvare som er billig og gir mye for pengene. Kok den med litt gulrot, løk, selleri og purre, bruk kraften til suppe, rens kjøttet fra beina og bruk som du vil, feks i gryter.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Omeletter, f eks med bare grønnsaker ( eks løk, purre, tomat, broccoli, erter, potetbiter) eller med biter av kokt kylling/høne, tunfisk (kjempegodt faktisk), påleggsrester, chorizo eller annen pølse osv. Alle slags (hjemmelagde) supper med det som er av billige tilgjengelige grønnsaker - gjerne med hjemmebakte rundstykker til.
Tabris Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Rester av det meste av rettene nevnt overfor kan stekes på panne som pytt-i-panne. Evt. kan man kjøpe grønnsaker (ferske eller frosne) og lage pytt-i-panne direkte.
Gjest Ludovie Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Her kommer det noen tips som er litt på siden av temaet for tråden, men som kan bidra til et lavere matbudsjett: - Ha alltid oversikt over hva som befinner seg i kjøleskap og fryseboks, og pass på at alt blir brukt opp før det blir dårlig. - Middagsrester kan spises som lunsj neste dag, de kan fryses ned, eller de kan brukes i neste dags middag. Kast aldri rester! - Kjøp mat i stort når det er gode tilbud. MEN: Hvis dette fører til at man spiser mer (hvis fryseren er full av frossenpizza f.eks. er det sikkert lett til at man tar seg en pizza i stedet for en brødskive til kvelds), eller hvis man ikke får spist opp det man har kjøpt, fører det ikke til besparelser. Man må altså være litt bevisst. - Kjøp store kjøttstykker og hel fisk. Det har som regel en mye lavere pris enn f.eks. fileter, og man kan koke kraft på bena. - Lag mat fra bunnen av. Det er vanligvis mye billigere enn å bruke ferdigprodukter. - Ha vegetariske middager et par ganger i uken. - Drikk vann i stedet for brus eller saft.
Lull Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Å her må jeg følge med! Student, men vil så gjerne spise sunt. Nå har jeg sett gjennom tilbudene fra alle butikkene i nærheten og skrevet ned hva jeg skal kjøpe i de forskjellige butikkene. F.eks billig kjøttdeig på Coop Mega! Noe jeg har tenkt på(litt utenfor emnet kanskje) hva er egentlig billigst av å kjøpe wokblandinger/brokkoliblanding etc når de f.eks har 40% på Findus, i mot å kjøpe friske grønnsaker og lage egen wok osv? Og hva er egentlig sunnest? Har det noe å si om det er frossent?
Pingting Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Å her må jeg følge med! Student, men vil så gjerne spise sunt. Nå har jeg sett gjennom tilbudene fra alle butikkene i nærheten og skrevet ned hva jeg skal kjøpe i de forskjellige butikkene. F.eks billig kjøttdeig på Coop Mega! Noe jeg har tenkt på(litt utenfor emnet kanskje) hva er egentlig billigst av å kjøpe wokblandinger/brokkoliblanding etc når de f.eks har 40% på Findus, i mot å kjøpe friske grønnsaker og lage egen wok osv? Og hva er egentlig sunnest? Har det noe å si om det er frossent? Det varierer vel litt etter hva slags grønnsaker du vil bruke. Men jeg gjetter på at frossent er billigst! Det er endel studier som faktisk viser at frosne grønnsaker er sunnere enn ferske. Dette fordi de blir fryst med en gang de er plukket, mens ferske grønnsaker gjerne blir liggende på lager og i butikken en stund, så de rekker å miste endel vitaminer og næringsstoffer. Så frosne grønnsaker kan du kjøpe med god samvittighet!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Å her må jeg følge med! Student, men vil så gjerne spise sunt. Nå har jeg sett gjennom tilbudene fra alle butikkene i nærheten og skrevet ned hva jeg skal kjøpe i de forskjellige butikkene. F.eks billig kjøttdeig på Coop Mega! Noe jeg har tenkt på(litt utenfor emnet kanskje) hva er egentlig billigst av å kjøpe wokblandinger/brokkoliblanding etc når de f.eks har 40% på Findus, i mot å kjøpe friske grønnsaker og lage egen wok osv? Og hva er egentlig sunnest? Har det noe å si om det er frossent? Det kommer an på hva du putter oppi wok'en, det. Enkelte ingredienser er veldig dyre, f.eks. kan sukkererter koste en del. Grønnsaker taper næringsstoffer over tid. Om man fryser dem raskt ned, beholder man næringsstoffene. Det vil derfor ofte være mer næringsstoffer i frosne grønnsaker enn i ferske grønnsaker, siden de ferske gjerne har ligget en stund.
Pingting Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Kom forresten på: jeg pleier å kjøpe vanlig, frossen wokmix (classic eller hva den nå heter?) og "vanne den ut" med andre grønnsaker. F.eks. mer broccoli (synes de bitene som er i mixen er så små og stusselige), sopp (billig!), squash (også ganske billig) og av og til kinakål. Nudler og ris er også fint å tilsette for å gjøre det litt billigere. Kom på flere billigtips: Bønner i stedet for kjøtt (som frosk har nevnt) eller sammen med kjøtt. Jeg lager f.eks. både chili con carne og taco med halvparten bønner og kjøttdeig (eller mer). Havregrøt er en helt genialt billig frokost. Tror jeg regnet meg ut til at den koster 30-40 øre pr. porsjon. I tillegg kommer ev. melk og syltetøy eller frukt. Har du mulighet til å haike med noen bekjente til Sverige, lønner det seg å kjøpe kjøtt der. Må man kjøre langt selv eller ta dyr buss, så skal det MYE handling til før det lønner seg.
Lull Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 Tusen takk! Frosne grønnsaker er jo veldig greit og når det kanskje til og med er sunnere! Skal på Ica Maxi å handle tenker jeg=) Var det ikke -40% på Findus der tro.. Må finne ut om billigmerkene eller salgsvarene er billigst:P Hehe.. Mange geniale ideer her altså! Enig i at havregrøt er en god og billig frokost, og man er mett så lenge! Lurer på om jeg skal kjøpe noen av de billige frossenkotelettene og prøve i wok, takk for tips!
Markjordbær Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Jeg ville gått for frossen om det gjaldt økonomi ihvertfall, og ferske om jeg skulle gå for smak. Problemet med å kjøpe ferske er at det blir alt for mye igjen. Gulrøtter selges kun i kilopakker ... Men forslag til trådstarter: http://homemaker.blogg.no/1224110177_fritatta.html Fritatta! Her kan du stort sett putte i det du vil. Nesten som en omelett. http://homemaker.blogg.no/1219872342_27aug2008.html Denne burde være overkommelig om du ikke kjøper de dyreste pestoene. Den er kjempegod! http://homemaker.blogg.no/1221151773_mexikansk_torsdag.html Denne gode mexikanske suppa kan bli billig, spesielt om du har chilisaus, buljong og ris i skapet fra før av. (Chilisausen kan dessuten sløyfes, eller erstattes med litt chilikrydder) http://homemaker.blogg.no/1233705885_kremet_paprikasaus.html Denne sausen ble kjempegod og er kjempeenkel å lage. Sløyf paprikakrydder om du ikke har det, ikke vits å kjøpe kun for denne oppskriften.
Møffi Skrevet 20. februar 2009 #18 Skrevet 20. februar 2009 Jeg bruker å lage pizzasnurrer, er enkelt og billig! Deig kjevles ut, smør på tomatpurè og ost, rull sammen, del pølsa, stek og server med salat til Kan evnt ta oppi kjøtt, urter o.l. etter behov
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #19 Skrevet 26. februar 2009 Familien er rammet av finans krisen, og det må rett og slett knipes inn over alt..... Er inne i en periode hvor jeg er utrolig matlei..... Noen som har gode,sunne og RIMELIGE middagstips? Kjøp tørre gulerter, og lag ertesuppe. ha i noen potetbiter,gulrot, og kålrot. ha de i på slutten. Kjøp enten pølser eller et par salte kjøttstykker. Du får så mye mat at du kan fryse til neste dag. koker du poteter, så kok så mye at du har til pytt i panne neste dag. Lag hjemmelaget ertestuing av en pakke, antagelig får du stor porsjon som du har til en annen dag. Blank purreløk, vanlig løk,gulrøtterbiter i en panne. ha i en ildfastform, legg torskestykker oppå, etter å ha krydret fisken. ha folie over og stek i ovnen. Dekk en illfast form med tomatskiver, litt hakket løk, og hvitløk. stek opp kyllingkjøttdeig og legg utover. Lag en rast somatsaus av malte to-tre tomater, tisatt krydder. Kle formen med potetstappe, hjemmelaget. Strø ost over og sett i ovnen.
Tropehus Skrevet 26. februar 2009 #20 Skrevet 26. februar 2009 Veldig mange gode forslag her- mitt heteste tips er å ukeshandle. Handle stort en gang i uken og fyll på med brød/melk/frukt en gang ved behov. 2 rimelige oppskrifter: Gulrotpanne til 4 personer: 1 pakke karbonadedeig eller kjøttdeig 1 stor purre 1 pakke gulrøtter 1 bujongterning Brun karbonadedeigen og tilsett strimlet purre. Riv gulrøttene på råkostjern på de groveste rillene eller i foodprosessor. Tilsett gulrøttene og buljong slik at det ikke steker, men damper. Smaksettes med aromat og pepper (hvit, helst!) Dampes uner lokk til gulrøttene er møre. Serveres med brød, smør og evt tyttebærsyltetøy. Fransk løksuppe for 2 personer: 2 middels store gule løk litt smør 3-4ss mel vann brød ost Skjer løken i skiver og blank den i smøret. Jevn med 3-4ss hvetemel og tilsett vann slik at suppen får en passe konsistens. Kok opp og la koke 5-7 minutter. Hell over i ildfaste skåler og tilsett en brødskive(gjerne ristet). Strø ost på toppen og gratiner til osten er gyllen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå