Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #41 Skrevet 18. februar 2009 Jo takk. Men dette må du forstå at i prinsippet er fars aktivitet her. Uten far står jentene aldri slalom. Det er de som er med på fars aktivitet og ikke omvendt om du skjønner. Selv om de jo liker det så ber de aldri om å få dra i bakken. Hadde det vært jentenes egenvalgte fritidsaktivitet så hadde jeg selvsagt vært med å betalt alt det kostet. På lik linje som jeg betaler for dansen. (se tidl. innlegg). Jeg er aldeles enig med deg. Som tidligere nevnt, dette er det far får samværsfradrag for. Hva han velger å gjøre med barna i ferien er hans sak, hans ansvar, og hans forpliktelse å betale for. Ikke la deg fortelle noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #42 Skrevet 18. februar 2009 Men hvem skal bestemme om jeg har råd eller ikke? Hvis man i utgangspunktet krangler om slike ting, og den ene sier at man ikke har råd, vil dette sannsynligvis bestrides. Jammen du har jo råd til ditt og datt, hvorfor prioriterer du ikke dette? Ting er ikke alltid så enkelt, far til 2. Enig. Dette dreier seg dessuten ikke om hvem som har råd til hva, men om hvem som faktisk har ansvar for utgiften. Det er far, ingen tvil om det. Så han må vurdere om han selv har råd, og hvis ikke, kan han ikke kreve at mor stepper inn og betaler. Da får de finne på noe annet i ferien.
Gjest m34 Skrevet 18. februar 2009 #43 Skrevet 18. februar 2009 TS igjen Jeg har råd til å være med på å betale leien for 2 par slalomstøvler. Og vil også gjøre det. Men min eks sitt første utspill her var at vi MÅTTE KJØPE nye støvler. Han har alltid vært typen som kjøper ting, leier ikke... Og han kjøper bare det beste... Og ikke brukt... Dette synes jeg er fint at du gjør. Du gjør ditt for å unngå å trekke barna inn i en krangel av økonomi mellom far og deg ("Nei denne ferien blir det ikke noe slalom fordi mammaen deres ikke gidder å være med å betale...") Du kan ganske enkelt bidra med halvparten av leieprisen - hvis han ønsker å kjøpe nytt får han gjøre det men dekke resten selv :-)
Gjest Yihaa Skrevet 18. februar 2009 #44 Skrevet 18. februar 2009 Dette synes jeg er fint at du gjør. Du gjør ditt for å unngå å trekke barna inn i en krangel av økonomi mellom far og deg ("Nei denne ferien blir det ikke noe slalom fordi mammaen deres ikke gidder å være med å betale...") Du kan ganske enkelt bidra med halvparten av leieprisen - hvis han ønsker å kjøpe nytt får han gjøre det men dekke resten selv :-) Jeg synes også det er flott det trådstarter velger å gjøre! Jeg synes ikke det er vanskelig å fatte sympati for kun en part i denne diskusjonen.
Gjest Gjest_Anneli_* Skrevet 19. februar 2009 #45 Skrevet 19. februar 2009 La oss si at disse foreldrene hadde delt omsorg da. Da måtte de vel delt på utgiftene til ballett og streetdance som disse jentene går fast på. Også måtte faren stått for utgiftene til slalom og fjellturer som jentene kun er med på når de er hos ham. Og moren måtte selv stått for de aktivitetene hun tok jentene med på i fritiden hun har med dem. Ingen av dem kunne krevd den andre forelderen for økonomisk bidrag til å dekke utgiftene til disse aktivitetene. Den eneste forskjellen når moren har hovedomsorgen er at hun da må betale ballett/streetdance timene alene. Mor og far må fortsatt stå alene for utgiftene til de aktivitetene de velger å ta jentene med på i sine respektive helger og ferier.
Gjest Hoppsann Skrevet 19. februar 2009 #46 Skrevet 19. februar 2009 Det er riktig at foreldrene skal dele på dyre fritidsaktiviteter. Men det er også slik at bostedsforelder i all hovedsak er ansvarlig for fritidsutstyr. Å forlange at far (samværsforelder ?) skal kjøpe sykler til barna fordi faren vil sykle en tur med dem blir helt feil slik jeg ser det. Hvis far ønsker å sykle en tur med barna så er det vel ingen andre som forlanger at han kjøper sykler...?? Så om far vil at barna skal ha sykler hjemme hos ham, for at de da kan sykle på turer så er det da helt naturlig at far kjøper disse syklene. Nå er det vel slik at barna sikkert har lyst til å ha sykler hos mor også, så om disse foreldrene er smarte så spleiser de på sykler og frakter syklene frem og tilbake slik at barna alltid har syklene der hvor de selv er! Jada, det er bostedsforelder som i all hovedsak er ansvarligfor fritidsutstyr. Men ikke for de tingene som samværsforelder finner på og som samværsforelder har i sitt hjem! Om dette er sykler, slalomski eller sjonglørutstyr spiller ingen rolle! Skal barna bruke disse tingene uavhengig av hvem av foreldrene de er hos og tingene skal oppbevares i begges hjem - ja se da kan foreldrene dele på utgiftene. Men da må de på forhånd være enige om at dette er ting de skal kjøpe!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #47 Skrevet 19. februar 2009 Hvis far ønsker å sykle en tur med barna så er det vel ingen andre som forlanger at han kjøper sykler...?? Hehehe... Ja jeg syns jeg ser det. At eksen ringer til meg og ber meg kjøpe sykler fordi han har lyst til å sykle på tur med barna. (jeg har hovedomsorgen). Eller at han ber meg kjøpe snowboard, slalomski eller skøyter fordi han har lyst til å ha litt vinteraktiviteter til helgen... Noe ganske annet er det om barna kommer og sier at dette er en aktivitet de har lyst til å holde på med fremover! Da kan vi spleise eller jeg kan betale. Men jeg sponser ikke fritidsaktiviteten som bare skal skje hjemme hos far og når utstyret som kjøpes inn hverken kan eller skal brukes hos meg. Skulle jeg liksom vært med å spleiset på en ny flatskjerm til rommet til barna hjemme hos far også da?
Piper Skrevet 19. februar 2009 #48 Skrevet 19. februar 2009 Jeg hadde hvertfall vært med å spleiset. Dette er jo noe som barna får nyte godt av da. Og hvertfall når du har sluppet unna i ti år Vil det si at man alltid skal tenke på barna, og man skal aldri si nei til barna for de kan jo nyte godt av alt det de "trenger"? Har man ikke økonomi, så må faktisk barna lære seg at de ikke kan få de nye tingene. Resten av familien skal ikke måtte leve på suppe i flere mnd, bare fordi barna skal ha nye ting. Til TS Få faren til å kjøpe brukte, for de overlever å ha det i en sesong. Så kan dere heller spare litt ekstra til neste vinter.
Gjest Gjest_Elisabeth_* Skrevet 19. februar 2009 #49 Skrevet 19. februar 2009 Til TS Få faren til å kjøpe brukte, for de overlever å ha det i en sesong. Så kan dere heller spare litt ekstra til neste vinter. Enig med deg. Også synes jeg at disse foreldrene skal sette seg ned med jentene sine og snakke om dette først. Det virker jo som om dette er veldig fars greie. Jeg mener, når far har tatt med jentene på slalomturer i 10 år også har jentene allikevel ikke stor nok interesse av aktiviteten til at de vil holde på med det utenom disse turene med far? Hvor stor er egentlig interessen fra jentenes side? Finn litt ut av hva jentene egentlig vi også da. Det kan jo hende at mor også kan ta med jentene til slalombakken. At jentene egentlig har lyst til å holde på med dette oftere. Men foreløpig (ut ifra hva ts har fortalt) så virker det jo ikke slik... Skal man da virkelig pøse ut penger på utstyr til en aktivitet som jentene egentlig ikke brenner for? De er bare med fordi det er noe de gjør med far? Jeg synes mor kan være med å spleise, men da må det være et ekte ønske fra jentene selv at slalom er tingen de vil holde på med. Ikke bare far som synes det er gøy å dra å tur. Og skal mor være med å spleise så må hun også få være med å bestemme og de skal kjøpe brukt utstyr f.eks.
Gjest Mor Mona Skrevet 20. februar 2009 #50 Skrevet 20. februar 2009 Enig med deg. Også synes jeg at disse foreldrene skal sette seg ned med jentene sine og snakke om dette først. Det virker jo som om dette er veldig fars greie. Jeg mener, når far har tatt med jentene på slalomturer i 10 år også har jentene allikevel ikke stor nok interesse av aktiviteten til at de vil holde på med det utenom disse turene med far? Hvor stor er egentlig interessen fra jentenes side? Finn litt ut av hva jentene egentlig vi også da. Det kan jo hende at mor også kan ta med jentene til slalombakken. At jentene egentlig har lyst til å holde på med dette oftere. Men foreløpig (ut ifra hva ts har fortalt) så virker det jo ikke slik... Skal man da virkelig pøse ut penger på utstyr til en aktivitet som jentene egentlig ikke brenner for? De er bare med fordi det er noe de gjør med far? Jeg synes mor kan være med å spleise, men da må det være et ekte ønske fra jentene selv at slalom er tingen de vil holde på med. Ikke bare far som synes det er gøy å dra å tur. Og skal mor være med å spleise så må hun også få være med å bestemme og de skal kjøpe brukt utstyr f.eks. Takk for det rådet. Tror det er lurt at vi inolverer jentene litt i dette. De er jo ikke små barn lenger.
Piper Skrevet 20. februar 2009 #51 Skrevet 20. februar 2009 Du sier ingenting om hvilken funksjon du har, dvs om du er bostedsforelder, samværsforelder eller deler omsorgen. Hvis dere deler omsorgen er dere begge "ansvarlig" for påløpne kostnader. Om du er samværsforelder er du ikke ansvarlig. Om du er bostedsforelder er du eneansvarlig. Men alt dette med måte ettersom en ikke kan pålegge en forelder større kostnader enn det som er mulig å gjennomføre, - uansett hvilken funksjon en har som forelder. Hun er ikke eneansvarlig for å sørge for at barna har det far mener de skal ha, for det får jaggu meg være måte på hva den andre skal kunne pålegge den andre. Selv om man har eneansvaret, er man IKKE forpliktet til å måtte kjøpe nytt utstyr til barna. Man er forpliktet til å sørge for at barna har mat og klær, og andre ting kjøper man om man virkelig mener at barna trenger det. Men barn må ikke ha nye slalomstøvler, for barna må ikke gå på ski. Så uansett hvor mye penger jeg hadde hatt, kunne ikke den andre pålagt meg noe som ikke er nødvendig for barna. Og i mine øyner er ikke nye slalomstøvler nødvendig, og da får den andre betale de om han virkelig mener at de skla ha nye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå