Gå til innhold

Slalomutstyr til barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det snakk om mange turene i løpet av en sesong?

Jeg har tatt en titt på et par ulike skisenter nå, og jevnt over koster det +/- 140,- for å leie et par skistøvler en dag. Leier du flere dager på rad blir det vesentlig rimeligere. F.eks. på Geilo kr 140,- for en dag, 190,- for to dager, 220,- for tre dager osv. Du får en hel uke for drøyt 300,-

Er det snakk om at de kun skal på noen få turer i vinter så vil jeg anbefale å leie. Kjøp av støvler i voksenstørrelse begynner på rundt 1000,- og opp. Jeg antar at de fortsatt er i vekst noe som gjør at nye støvler gjerne bare vil holde en sesong eller to. Er det snakk om bare noen få turer ville jeg derfor heller leid frem til de ut utvokst i bena, og heller kjøpe ordentlig utstyr da. Innen den tid er de gjerne store nok til å dekke hele/deler av denne utgiften selv også.

Å spleise på leien som gjerne bare kommer på et par hundrelapper er gjerne mer overkommelig enn helt nye støvler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du sier ingenting om hvilken funksjon du har, dvs om du er bostedsforelder, samværsforelder eller deler omsorgen.

Hvis dere deler omsorgen er dere begge "ansvarlig" for påløpne kostnader. Om du er samværsforelder er du ikke ansvarlig. Om du er bostedsforelder er du eneansvarlig. Men alt dette med måte ettersom en ikke kan pålegge en forelder større kostnader enn det som er mulig å gjennomføre, - uansett hvilken funksjon en har som forelder.

Det spørs hva du mener med påløpende kostnader det!

Hvis samværsforelder vil at barna skal dyrke en eller annen hobby sammen med ham så må han selv betale for det.

Det er noe ganske annet å bare kjøre slalom med far i de helgene man er sammen med far enn hva det er å gå på håndballtrening eller ridning flere ganger i uka.

Organisert idrett osv. som man deltar på skal foreldrene spleise på eller dele på utgiftene slik du fartil2 har skissert. Men det er vel ikke det som det er snakk om for ts. Her er det vel slik at døtrene kun kjører slalom sammen med far i fritiden til far. Det har vel ikke mor noe med å betale uansett hvilken "funksjon" hun har.

Gjest Samværs
Skrevet
Det virker som om han mener at det plutselig skal bli mitt ansvar også dette. Selv om han i 10 år har tatt ansvar for dette alene. Da har han alltid fikset alt uten å konferere med meg.

Men nå som han er skilt igjen og har fått litt dårlig råd så skal jeg liksom pålegges medansvar for dette.

Jeg mener det er feil.

Er jeg urimelig?

Nei du er ikke urimelig.

Som du sier; han har tatt ansvar for det i 1o år og han har ikke konferert med deg i de 1o årene.

Si at han i de 1o årene også har reist på fine og dyre ferier da. Og at barna har blitt vandt med det. Skal han komme til deg å be deg spleise på ferieturene også. SKal du være med på å betale slik at han får opprettholdt den livsstilen han selv tidligere hadde råd til?

Nei selvfølgelig skal du ikke det. Du kan ihvertfall ikke pålegges det.

Men du kan ut ifra hensyn du selv velger å ta til dine barn være med å spleise på leie av slalomstøvler denne gangen. Også får dere heller sette dere ned med døtrene og bli enige om forbruket fremover. Hva kan jentene forvente seg fra far? Han må jo være ærlig mot dem når det gjelder endringen i økonomi.

Jeg er samværsforelder. Skulle det vært sånn som fartil2 sier så skulle jeg ha tatt med ungene på seiling og krevd eksen for halvparten av kostnaden!! Ungene må ha joller!!! Hadde tatt seg ut!!!! :skratte:

Skrevet
Neimen om hun er!

Hvis far ønsker å dra og kjøre slalåm med barna, er det hans ansvar å betale for det. Det er bostedsforelder som må holde barna med nødvendige ting. For eksempel varmt nok tøy til slalåmkjøringen, for det trengs ellers også.

Men dyre fritidsaktiviteter som han bestemmer seg for at de skal delta i, i samværstiden, det kan han ikke kreve dekket av henne. Slalåm er definitivt ikke innenfor det man kan forvente at bostedsforelder betaler for. Samværsfradraget skal dessuten dekke fritidsaktiviteter hos samværsforelder, så hvis barna kun kjører slalåm der, er dette hans ansvar alene.

Det er riktig at foreldrene skal dele på dyre fritidsaktiviteter. Men det er også slik at bostedsforelder i all hovedsak er ansvarlig for fritidsutstyr. Å forlange at far (samværsforelder ?) skal kjøpe sykler til barna fordi faren vil sykle en tur med dem blir helt feil slik jeg ser det.

Jeg har selv vært begge deler (dvs bosedsforelder og samværsforelder) og vet at det for mange samværsforeldre er vanskelig å delta med store pengebeløp. Men dette er jo veldig individuelt ettersom inntekter kan sprike veldig mye. Om far er samværsforelder og har tatt alle disse kostnadene tidligere, men nå ikke har økonomi til det lenger, så er dette forstålig.

Om mor er bostedsforelder, og heller ikke har råd så er dette også forstålig.

Til syvende og sist bunner det hele ut i hva en kan forlange av hverandre. Har en ikke råd så har en ikke råd, uansett hvilken funksjon en har.

Jamen.... Betyr det at en mor som har hovedomsorgen kan bli pålagt å betale for de tingene som far/samværsforelder velger å ta med barna på i de helgene de er hos ham? Ting moren aldri ville ha funnet på å ta med barna på?

Fritdsaktiviteter som barna kun gjør hos den ene foreldren og som strengt tatt ikke er inn under nødvendige ting for å oppfostre ett barn er vel ikke noe som den andre foreldren er ansvarlig for?

Nei. Mor (eller far) kan ikke bli pålagt noe som helst mht slike kostnader. Å kreve at en forelder skal kjøpe noe en ikke har råd til vil ingen forlange.

Da jeg var samværsforelder betalte jeg en del av fritidsaktivitetene til barna selv om jeg ikke var med på det. Som bostedsforelder må jeg akseptere at jeg har hovedansvaret for å betale fritidsaktivitetene selv om jeg ikke er med på det. Om jeg velger å være med (f.eks. slalom) må jeg naturligvis betale egne kostnader uansett.

Det spørs hva du mener med påløpende kostnader det!

Hvis samværsforelder vil at barna skal dyrke en eller annen hobby sammen med ham så må han selv betale for det.

Det er noe ganske annet å bare kjøre slalom med far i de helgene man er sammen med far enn hva det er å gå på håndballtrening eller ridning flere ganger i uka.

Organisert idrett osv. som man deltar på skal foreldrene spleise på eller dele på utgiftene slik du fartil2 har skissert. Men det er vel ikke det som det er snakk om for ts. Her er det vel slik at døtrene kun kjører slalom sammen med far i fritiden til far. Det har vel ikke mor noe med å betale uansett hvilken "funksjon" hun har.

Jeg er uenig. HOVEDANSVARET ligger på bostedsforelder uavhengig om bostedsforelder er med på aktiviteten eller ikke. Men om bostedsforelder ikke har råd, så er det ingen makt i verden som kan påtvinge kostnader det ikke er rom for å betale.

Det hele ender med et forlik om bostedsforelder/samværsforelder ønsker at barna skal ha mulighet til denne typen fritidsaktiviteter.

Skrevet
Det er riktig at foreldrene skal dele på dyre fritidsaktiviteter. Men det er også slik at bostedsforelder i all hovedsak er ansvarlig for fritidsutstyr. Å forlange at far (samværsforelder ?) skal kjøpe sykler til barna fordi faren vil sykle en tur med dem blir helt feil slik jeg ser det.

Vanlig fritidsutstyr er noe annet. Barna har sannsynligvis sykler, da skal de selvfølgelig være med til far hvis han vil på sykkeltur.

Men å kjøpe spesialutstyr fordi far vil bruke det i samværstiden? Nei du. Det kan ingen pålegge henne.

Skrevet
Nei du er ikke urimelig.

Som du sier; han har tatt ansvar for det i 1o år og han har ikke konferert med deg i de 1o årene.

Si at han i de 1o årene også har reist på fine og dyre ferier da. Og at barna har blitt vandt med det. Skal han komme til deg å be deg spleise på ferieturene også. SKal du være med på å betale slik at han får opprettholdt den livsstilen han selv tidligere hadde råd til?

Nei selvfølgelig skal du ikke det. Du kan ihvertfall ikke pålegges det.

Men du kan ut ifra hensyn du selv velger å ta til dine barn være med å spleise på leie av slalomstøvler denne gangen. Også får dere heller sette dere ned med døtrene og bli enige om forbruket fremover. Hva kan jentene forvente seg fra far? Han må jo være ærlig mot dem når det gjelder endringen i økonomi.

Jeg er samværsforelder. Skulle det vært sånn som fartil2 sier så skulle jeg ha tatt med ungene på seiling og krevd eksen for halvparten av kostnaden!! Ungene må ha joller!!! Hadde tatt seg ut!!!! :skratte:

Nå er det stor forskjell på å kjøpe en båt og kjøpe ski.

At far har tatt alle kostnader i 10 år er ikke det samme som at han skal betale disse utgiftene i all fremtid. Har han ikke råd så har han ikke råd. Det samme gjelder mor. Derfor vil den eneste løsningen bli å spleise om de har råd til det.

Hvis ikke blir det ingen tur på slalomski.

Skrevet

1. Far er sur fordi han har dårlig råd.

2. Far er sur fordi han har glemt å sjekke om støvlene passer.

3. Det skader ikke barna å måtte la være og stå slalom i vinterferien eller måtte kjøre med leide støvler pga. dårlig økonomi. Barn som ikke lærer om økonomi av foreldrene sine kan ende opp med dårlig styring over sin egen økonomi. Det er bedre at de lærer at penger kommer et sted fra og at man ikke alltid kan regne med at pengene regner inn.

Skrevet

Og en ting til. Jeg synes egentlig ikke dette dreier seg om mors økonomi i det hele tatt. Uansett hvor god råd hun har, hun har ingen plikt til å betale barnas aktiviteter sammen med far i samværstiden, hvis dette betyr utgifter hun ellers ikke ville hatt (les: hun må sende med sykler hun har kjøpt, og hun må sende med relevante klær hvis de finnes, men hun må ikke kjøpe slalåmski, støvler eller a-joller).

Hun kan selvfølgelig velge å gjøre dette likevel, ut fra en vurdering av at det vil være bra for barna, men hun har ingen plikt. Ekstrautgifter til aktiviteter i fars samværstid er fars ansvar, og det er bl.a. dette han får samværsfradrag i bidraget for.

Gjest Mor Mona
Skrevet

TS her.

Jeg har hovedomsorg. Jentene er hos far på langhelg annenhver uke.

Når det gjelder slalomutstyret så har det aldri befunnet seg i mitt hjem. Dette er noe far har funnet på, holdt på med og han har stått for. Jeg har i 10 år ikke blitt tatt med på en eneste diskusjon eller beslutning vedr. dette. Far har betalt fordi han synes det er gøy å ta med jentene på fjellet og i bakken , og han har hatt råd. Nå har han ikke så god råd. Sånn er det.

Det har ikke vært spørsmål om å bedrive denne aktiviteten med meg eller her vi bor. Det er ikke mulighet til å stå slalom her.

Det er altså ikke en fritidsaktivitet som sådan. Altså hvor barna er påmeldt, noe de gjør uten faren eller noe de gjør ukentlig og fast. Det er noe de kun gjør med far enkelte helger i året og at han tar de med på hytte eller hotell i vinterferien (annenhvert år) og påsken (annethvert år).

Jentene går også på ballett og streetdance, det betaler jeg. Både hva det koster å gå der og danseklær. Det er en fast aktivitet de har.

Skrevet

Dette er ganske interessant - men en del av det som kommer frem virker litt skrudd IMHO

- "har råd til"

Trådstarter har jo antakeligvis råd til - dvs. kan klare å skaffe - 4-500 kroner elns. til noen dagers leie for slalomstøvler. Men det er jo ikke sikkert det er det hun har lyst til å prioritere.

- ansvar for å bidra til fritidsaktiviteter

Jeg aner ikke hvordan jussen ser ut - og jeg klarer ikke helt å sette meg inn i bosteds/ vs. samværs-forelder i farten. Men i mitt enkle hode tenker jeg at det MÅ da se sånn ut: Dersom man som foreldre er enige om at barna skal få lov til å drive med en eller annen aktivitet (korps, fiolin, riding, tennis ... you name it) er det selvsagt at man deler på både kostnader og evt. arbeidsinnsats. Men dersom en forelder finner ut at barna skal begynne på et eller annet uten å konferere med den andre - kan h*n ikke komme etterpå å si - "barnet skal begynne å spille i korps - du må bidra med x-1000 kroner i halvåret og kjøre lopper 8 kvelder i semesteret samt stille på loppemarked to helger".

Sånn tenker nå jeg - og jeg mener samme prinsipp kan gjøres gjeldende for slalomstøvler.

Diskusjonen blir selvfølgelig hva barn "må" ha (sykler?, tv? mobil? langrennski? rulleskøyter? motekær? bunad? ) og hva som er ekstrating som er fint å kjøpe dersom man har råd.

Skrevet
Vanlig fritidsutstyr er noe annet. Barna har sannsynligvis sykler, da skal de selvfølgelig være med til far hvis han vil på sykkeltur.

Men å kjøpe spesialutstyr fordi far vil bruke det i samværstiden? Nei du. Det kan ingen pålegge henne.

Du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Ikke i et eneste innlegg har jeg sagt at far kan pålegge mor noe som helst mht kostnader. Jeg har også sagt at mor ikke kan pålegge far noen kostnader.

Dette blir en definisjonssak.

I utgangspunktet er en sykkel like dyr som skiutstyr. Det er derfor ikke beløpet som ene og alene avgjør.

Bor en i Hemsedal vil skiutstyr være like vanlig som sykker for en som bor i Haugesund. Dermed kan en ikke ensidig si at det ene er vanlig og det andre er spesialutstyr.

Om bostedsforelder velger å ikke betale medfører det at barna ikke får denne skituren. For jeg antar at du ikke vil forlange at samværsforelder påtar seg et økonomisk ansvar for resten av tiden de håpefulle er barn, bare fordi han har gjort det tidligere. Vi må innse at de økonomiske forutsetningene kan endre seg, og da blir det feil å pålegge en person slike utgifter.

Skrevet
1. Far er sur fordi han har dårlig råd.

2. Far er sur fordi han har glemt å sjekke om støvlene passer.

3. Det skader ikke barna å måtte la være og stå slalom i vinterferien eller måtte kjøre med leide støvler pga. dårlig økonomi. Barn som ikke lærer om økonomi av foreldrene sine kan ende opp med dårlig styring over sin egen økonomi. Det er bedre at de lærer at penger kommer et sted fra og at man ikke alltid kan regne med at pengene regner inn.

Dette er for dumt.

Du ANKLAGER far for begrenset økonomi !!!

Far vil sikkert som de fleste andre foreldre tilby barna en fin vinterferie. Han betaler sikkert kjøring og evt opphold, samt kostander for egen deltagelse. Jeg synes på generel bakgrunn at det ikke er urimelig å spørre mor om deltagelse i utgiftene som berører barna.

Samtidig sier jeg at om mor ikke har råd, - ja da har hun ikke råd. I så tilfelle blir det ingen vinterferie i slalombakken. Men far kan ikke BEBREIDES for dette.

Skrevet
Jeg er uenig. HOVEDANSVARET ligger på bostedsforelder uavhengig om bostedsforelder er med på aktiviteten eller ikke.

Selvfølgelig er ikke bostedforeldren med på denne aktiviteten. Bostedforeldren er da ikke med til samværsforeldren når h*n har samvær!

Hvis det derimot er en aktivitet barna har uavhengig av hvem de befinner seg hos, altså en fast hobby som begge foreldre har blitt enig om at de kan betale for så er det noe annet. Da spiller det ingen rolle hvem som er med barnet eller om barnet er alene.

Men her er det helt anderledes.

Disse ungene er med på en aktivitet som far har tilrettelagt for. Som ikke har noe med mor å gjøre. Den kostnaden får han ta selv.

Gjest Mor Mona
Skrevet
- "har råd til"

Trådstarter har jo antakeligvis råd til - dvs. kan klare å skaffe - 4-500 kroner elns. til noen dagers leie for slalomstøvler. Men det er jo ikke sikkert det er det hun har lyst til å prioritere.

TS igjen

Jeg har råd til å være med på å betale leien for 2 par slalomstøvler. Og vil også gjøre det.

Men min eks sitt første utspill her var at vi MÅTTE KJØPE nye støvler. Han har alltid vært typen som kjøper ting, leier ikke... Og han kjøper bare det beste... Og ikke brukt...

Han må nok vende seg til et noe lavere forbruk og en noe lavere standard på ting fremover. Og det er dette jeg synes er litt viktig. Jeg har nå foreslått at vi skal spleise på leie. Så får ihvertfall jentene kjørt slalom i vinterferien!!! Det er jo det som er viktig nå. Men far vil i utgangspunktet kjøpe splitter nye støvler. Og det er ikke jeg med på å betale. Da føler jeg på en måte også at han bruker meg får å opprettholde en standard som han egentlig ikke har råd til. Og det blir feil for meg.

Skrevet
Selvfølgelig er ikke bostedforeldren med på denne aktiviteten. Bostedforeldren er da ikke med til samværsforeldren når h*n har samvær!

Hvis det derimot er en aktivitet barna har uavhengig av hvem de befinner seg hos, altså en fast hobby som begge foreldre har blitt enig om at de kan betale for så er det noe annet. Da spiller det ingen rolle hvem som er med barnet eller om barnet er alene.

Men her er det helt anderledes.

Disse ungene er med på en aktivitet som far har tilrettelagt for. Som ikke har noe med mor å gjøre. Den kostnaden får han ta selv.

For å sette det på spissen sier du at bostedsforelder er ansvarlig for kostnader som samværsforelder ikke er med på. Det betyr i så fall at bostedsforelder er ansvarlig for kostander som kjøp av sykkel, riding, seiling, etc.

Slik er det imidlertid ikke. Dyre aktiviteter (vil sikkert defineres forskjellig avhengig av foreldrenes inntekt, etc) er BEGGE ansvarlig for. MEN det forutsetter at foreldrene har informert hverandre om de har råd eller ikke. En bostedsforelder kan ikke forlange at en samværsforelder deltar i kostnadene ved f.eks. riding om samværsforelder ikke har økonomi til dette.

Hvis samværsforelder (eller bostedsforelder) ikke har råd, er det ingen som kan forlange at vedkommende må ta seg råd til slike utgifter.

Skrevet
TS igjen

Jeg har råd til å være med på å betale leien for 2 par slalomstøvler. Og vil også gjøre det.

Men min eks sitt første utspill her var at vi MÅTTE KJØPE nye støvler. Han har alltid vært typen som kjøper ting, leier ikke... Og han kjøper bare det beste... Og ikke brukt...

Han må nok vende seg til et noe lavere forbruk og en noe lavere standard på ting fremover. Og det er dette jeg synes er litt viktig. Jeg har nå foreslått at vi skal spleise på leie. Så får ihvertfall jentene kjørt slalom i vinterferien!!! Det er jo det som er viktig nå. Men far vil i utgangspunktet kjøpe splitter nye støvler. Og det er ikke jeg med på å betale. Da føler jeg på en måte også at han bruker meg får å opprettholde en standard som han egentlig ikke har råd til. Og det blir feil for meg.

Jeg synes dette er et flott tiltak av deg. Du viser med dette vilje til å ta del i kostnadene ved barnas aktivitet. Noe mer kan ikke samværsforelder forlange (han kan ikke forlange at du deltar slik du antyder heller).

Skrevet
For å sette det på spissen sier du at bostedsforelder er ansvarlig for kostnader som samværsforelder ikke er med på. Det betyr i så fall at bostedsforelder er ansvarlig for kostander som kjøp av sykkel, riding, seiling, etc.

Slik er det imidlertid ikke. Dyre aktiviteter (vil sikkert defineres forskjellig avhengig av foreldrenes inntekt, etc) er BEGGE ansvarlig for. MEN det forutsetter at foreldrene har informert hverandre om de har råd eller ikke. En bostedsforelder kan ikke forlange at en samværsforelder deltar i kostnadene ved f.eks. riding om samværsforelder ikke har økonomi til dette.

Hvis samværsforelder (eller bostedsforelder) ikke har råd, er det ingen som kan forlange at vedkommende må ta seg råd til slike utgifter.

Men er det ikke forskjell på en aktivitet barna har i sitt faste nærmiljø og en aktivitet du kun gjør i sammen med en av foreldrene som en slags "familie-helge-aktivitet"?

Gjest Mor Mona
Skrevet
Jeg synes dette er et flott tiltak av deg. Du viser med dette vilje til å ta del i kostnadene ved barnas aktivitet. Noe mer kan ikke samværsforelder forlange (han kan ikke forlange at du deltar slik du antyder heller).

Jo takk.

Men dette må du forstå at i prinsippet er fars aktivitet her.

Uten far står jentene aldri slalom. Det er de som er med på fars aktivitet og ikke omvendt om du skjønner. Selv om de jo liker det så ber de aldri om å få dra i bakken.

Hadde det vært jentenes egenvalgte fritidsaktivitet så hadde jeg selvsagt vært med å betalt alt det kostet. På lik linje som jeg betaler for dansen. (se tidl. innlegg).

Skrevet
TS her.

Jeg har hovedomsorg. Jentene er hos far på langhelg annenhver uke.

Når det gjelder slalomutstyret så har det aldri befunnet seg i mitt hjem. Dette er noe far har funnet på, holdt på med og han har stått for. Jeg har i 10 år ikke blitt tatt med på en eneste diskusjon eller beslutning vedr. dette. Far har betalt fordi han synes det er gøy å ta med jentene på fjellet og i bakken , og han har hatt råd. Nå har han ikke så god råd. Sånn er det.

Det har ikke vært spørsmål om å bedrive denne aktiviteten med meg eller her vi bor. Det er ikke mulighet til å stå slalom her.

Det er altså ikke en fritidsaktivitet som sådan. Altså hvor barna er påmeldt, noe de gjør uten faren eller noe de gjør ukentlig og fast. Det er noe de kun gjør med far enkelte helger i året og at han tar de med på hytte eller hotell i vinterferien (annenhvert år) og påsken (annethvert år).

Jentene går også på ballett og streetdance, det betaler jeg. Både hva det koster å gå der og danseklær. Det er en fast aktivitet de har.

Vanskelig situasjon. For du vet at om du ikke betaler, går det utover barnas ferie.

Dette er for dumt.

Du ANKLAGER far for begrenset økonomi !!!

Far vil sikkert som de fleste andre foreldre tilby barna en fin vinterferie. Han betaler sikkert kjøring og evt opphold, samt kostander for egen deltagelse. Jeg synes på generel bakgrunn at det ikke er urimelig å spørre mor om deltagelse i utgiftene som berører barna.

Samtidig sier jeg at om mor ikke har råd, - ja da har hun ikke råd. I så tilfelle blir det ingen vinterferie i slalombakken. Men far kan ikke BEBREIDES for dette.

Nei, men far bebreider jo mor for dette!!

Mor har aldri blitt tatt med på råd, har aldri sett noe utstyr, har aldri vært med på tur og står ikke selv slalom - da synes jeg faktisk far selv skal ta ansvaret for å både sjekke utstyr lenger tid i forveien enn noen få dager + være ansvarlig for innkjøp.

Jeg har vært i samme situasjon selv, og det er her ikke snakk om nye støvler og ski, men en idrett som koster meg omtrent 10.000,- i året. Far har funnet det på, far sa at dette blir bare noe av hvis mamma samarbeider/spleiser. Jeg valgte å bli med, men jeg gjør ALDRI dette tilbake overfor far, da jeg ikke synes det er riktig å presse noe gjennom på den måten.

Man kan snakke seg blå om jus og regler, men det er lov å vise storsinn og tenke selv også. Faren skal dra sammen med barna på en cup i sommer i en annen idrett. Jeg har uoppfordret sagt at jeg skal dele deltageravgift og opphold med ham, fordi dette er en aktivitet vi i fellesskap kom fram til at barnet skulle delta på og det er tilfeldig at cup'en havner i akkurat fars uke (og at han dermed får reise-/overnattigs-/deltagerkostnad).

Skrevet
MEN det forutsetter at foreldrene har informert hverandre om de har råd eller ikke. En bostedsforelder kan ikke forlange at en samværsforelder deltar i kostnadene ved f.eks. riding om samværsforelder ikke har økonomi til dette.

Men hvem skal bestemme om jeg har råd eller ikke?

Hvis man i utgangspunktet krangler om slike ting, og den ene sier at man ikke har råd, vil dette sannsynligvis bestrides.

Jammen du har jo råd til ditt og datt, hvorfor prioriterer du ikke dette?

Ting er ikke alltid så enkelt, far til 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...