Gå til innhold

Slalomutstyr til barna

Anbefalte innlegg

Gjest Mor Mona
Skrevet

Jeg har to barn med eksen.

I alle år har han tatt de med på slalomkjøring og det er han som hele veien har kjøpt utstyr til de. Vi snakker om ca. 10 år.

Han har har alltid hatt mye bedre råd enn meg. Jeg har vært singel. Dvs har hatt kjæreste men jeg har hele tiden bodd alene.

Eksen har vært gift så der har de vært to om husholdningen.

Nå er han separert og det at han ny skal bo alene gjør nok sitt for økonomien.

Nå må begge barna våre ha nye slalomstøvler. De har vokst ut av de som de har brukt. Nå vil eksen min at jeg skal være med å spleise. Men dette har alltid vært hans utgiftspost. Ikke min. Jeg skjønner jo at han har dårligere råd nå. Men jeg har ikke noe bedre råd enn hva jeg hadde før.

Jeg kjøper andre ting til barna som han ikke deltar på – så jeg synes at han kan stå for disse slalomtingene.

Det har blitt litt krangling nå. Han mener at min beslutning går ut over barna. De får jo ikke kjørt slalom og det går spesielt ut over vinterferieturen de skal på neste uke. Men jeg kan ikke bla opp de kronene som nye støvler koster. Han mener at jeg burde ha sjekket om slalomstøvlene fortsatt passet. Men det har jeg ikke tenkt på. Jeg har jo aldri gjort det før! Barna kjører aldri slalom med meg for jeg kjører ikke slalom.

Det virker som om han mener at det plutselig skal bli mitt ansvar også dette. Selv om han i 10 år har tatt ansvar for dette alene. Da har han alltid fikset alt uten å konferere med meg.

Men nå som han er skilt igjen og har fått litt dårlig råd så skal jeg liksom pålegges medansvar for dette.

Jeg mener det er feil.

Er jeg urimelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde hvertfall vært med å spleiset. Dette er jo noe som barna får nyte godt av da. Og hvertfall når du har sluppet unna i ti år ;)

Gjest Mor Mona
Skrevet

Joa, jeg har sluppet unna i 10 år. Men nå skal barna reise på vinterferie til helgen og jeg har ikke råd til å kjøpe nytt til de nå. Og eksen sier at han ikke kan dekke utgiften alene....

Det går jo ut over barna. Jeg vet det.

Men man kan jo ikke alltid ta en sånn utgift på dagen heller da....

Gjest Mor Mona
Skrevet

.....det er forresten mye jeg har kjøpt de siste 10 årene som eksen har sluppet unna og da.....

Skrevet

Dette er dessverre en problemstilling der ingenting kan sies å være "rett eller galt".

Jeg forstår ex'en din ettersom det bør deles på dyrere sportsutstyr, etc.

Men dette forutsetter at dere som foreldre er enige. Om en av partene ikke har penger, ja da har vedkommende ikke penger. Enkelt og greit.

Jeg tro du må få ex'en til å forstå at dette ikke har noe med vilje å gjøre, men hva som er mulig rent økonomisk. Kansje kan dere komme frem til en minnelig ordning hvor du betaler en mindre andel eller at du betaler noen avdrag på dette ?

Uansett utfall må dere som foreldre bli enig uten at en av dere blir utpekt som den store stygge ulven ovenfor barna.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Om du ikke har råd til å være med å spleies på nye støvler, kanskje du har råd til å være med å spleise slik at de kan leie? Det er jo utleie av alt utstyr i bakkene ;)

Skrevet

Hvis de har kjørt i ti år må det da finnes haugevis med støvler den yngste kan arve av den eldste? På denne måten slipper dere unna med å kjøpe ett par. Hva med å låne av venner/slektninger? Har dere sjekket finn.no?

Gjest Gjest_maya_*
Skrevet

er jo masse salg, nå så finner sikkert noe til halv pris!

Skrevet

Kanskje han kan betale og du kan være med på å spleise ved å betale ned din del litt etter litt? Hvis det er planlagt å stå på ski i vinterferien så går blir det nok bare ungene det går utover ja.

Men siden vi ikke har noen forutsetning for å vite hva du har betalt og ikke, så kan vi egentlig bare gi forslag basert på at du burde betale halvparten. Hvis du føler at dette er fullstendig urettferdig så bør du forklare dette for eksen?

Gjest skiglad
Skrevet

Hva med å låne noen støvler av noen kjente for vinterferieturen?

Skrevet

Sier som flere andre nevner i tråden; hva med å kjøpe brukt? Nå vet jeg ikke hvilken størrelse barnet ditt må ha men her er bare ètt eksempel på hva man kan finne på ja, finn.no :)

Skrevet

Er det en menneskerett å kjøre slalom? Har man ikke råd så har man ikke råd.

Skrevet
Er det en menneskerett å kjøre slalom? Har man ikke råd så har man ikke råd.

Veldig enig i denne jeg. Dersom det er han som tar dem med på slalom så bør han kunne ordne det. Tipsene om finn, salg, slektninger etc. gjelder jo også han. Jeg mener ikke at slalomutstyr er et basisbehov som man må dele likt på. Til sammenlikning: X-en min styrer med ridning for vår datter. Hun vil at hun skal dra på rideleir til sommeren - jeg sier værsågod, men jeg har ikke råd.

Gjest Mor Mona
Skrevet

TS her.

De er tvillinger og har størrelse 37 i sko begge to. Kan ikke arve av hverandre.

Ja vi må gå på salg, å kjøpe brukt er vel litt for sent nå... De reiser jo bort med faren allerede fredag ettermiddag.

Jeg må vel dele på kostnaden da... Men han må få igjen penger av meg senere.

Det som irriterer meg er litt det at dette er noe han har tatt på seg i 10 år. Jeg har ikke hatt noe med dette utstyret å gjøre i det hele tatt! Jeg skjønner jo at han har fått dårligere råd når han nå har blitt singel, men jeg har ikke fått bedre råd. Min økonomiske situasjon er som den alltid har vært.

Jeg synes også at han kunne ha sjekket ut om slalomstøvlene var passe tidligere enn bare noen dager før de skal reise. Jeg kunne ikke sjekke det. Utstyret står ikke hos meg. (da jeg påpekte det så fikk jeg en melding om at jeg kunne jo ha minnet om det...)

Jeg er litt enig med han over som forteller at det er eksen som alltid har stått for utgifter til hesteinteressen til datteren.

Er litt der jeg også. Dette med slalom er noe som alltid har vært mellom far og barn. Jeg har aldri vært innblandet.

Og som sagt. Jeg har kjøpt og hatt ansvaret for mye annet. Sånn som alle klær. Far kjøper aldri klær. Jeg vil tro at et klesbudsjett for barn i vekst er større enn slalomutstyr i løpet av et år.

Skrevet

Du har overhodet ingen plikt til å være med på dette. Du skal holde barna med nødvendige ting. Hvis far ønsker at de skal delta i dyre fritidsaktiviteter sammen med ham, er det hans ansvar.

Skrevet

Det er mange ting man ikke har plikt til å kjøpe. Detter går jo ikke på plikt heller men på at man som foreldre selvfølgelig gir barna mer enn mat på bordet!

De færreste foreldre er vel slike at de nekter barna fritidsaktiviteter fordi de mener at de ikke er plikte til å betale for det?

Man har ikke plikt til å gi barna hverken sykkel, pc, ipod, dvd'er, playstation-spill, dyre merkeklær osv. Men mange foreldre gjør det jo for det.

Hvis disse jentene det her er snakk om har kjørt slalom i 10 år så har jo far her vært med på å skape et behov. Han har ikke råd til å fornye utstyret nå. Da synes jeg at far skal sette seg ned med døtrene sine og fortelle dem om sin nye økonomiske situasjon. Det blir litt sløvt og litt urettferdig at han nå ønsker å opprettholde samme standard med utstyr osv som da han hadde god råd ved å be moren spleise. Moren har ikke noe ansvar for den situasjonen faren har kommet i her. Ettersom jentene har holdt på med slalom i 10 år og bruker str 37 i sko så vil jeg tro de er store nok til å få høre om "livets realiteter" når det gjelder økonomi.

Hvis faren ønsker å fortsette å bruke like mye på døtrene som før så må han kutte ned på andre ting. Det blir ihvertfall feil å spille på morens dårlige samvittighet for at døtrene ikke får det de er vant med og har gledet seg til.

Skrevet
TS her.

De er tvillinger og har størrelse 37 i sko begge to. Kan ikke arve av hverandre.

Ja vi må gå på salg, å kjøpe brukt er vel litt for sent nå... De reiser jo bort med faren allerede fredag ettermiddag.

Jeg må vel ...

...

...

Du sier ingenting om hvilken funksjon du har, dvs om du er bostedsforelder, samværsforelder eller deler omsorgen.

Hvis dere deler omsorgen er dere begge "ansvarlig" for påløpne kostnader. Om du er samværsforelder er du ikke ansvarlig. Om du er bostedsforelder er du eneansvarlig. Men alt dette med måte ettersom en ikke kan pålegge en forelder større kostnader enn det som er mulig å gjennomføre, - uansett hvilken funksjon en har som forelder.

Skrevet
Om du er bostedsforelder er du eneansvarlig.

Neimen om hun er!

Hvis far ønsker å dra og kjøre slalåm med barna, er det hans ansvar å betale for det. Det er bostedsforelder som må holde barna med nødvendige ting. For eksempel varmt nok tøy til slalåmkjøringen, for det trengs ellers også.

Men dyre fritidsaktiviteter som han bestemmer seg for at de skal delta i, i samværstiden, det kan han ikke kreve dekket av henne. Slalåm er definitivt ikke innenfor det man kan forvente at bostedsforelder betaler for. Samværsfradraget skal dessuten dekke fritidsaktiviteter hos samværsforelder, så hvis barna kun kjører slalåm der, er dette hans ansvar alene.

Skrevet
Det er mange ting man ikke har plikt til å kjøpe. Detter går jo ikke på plikt .

Man har ikke plikt til å gi barna hverken sykkel, pc, ipod, dvd'er, playstation-spill, dyre merkeklær osv. Men mange foreldre gjør det jo for det.

Helt riktig, men da velger man det selv. Man får ikke servert en regning man ikke har kontroll over.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet
Du sier ingenting om hvilken funksjon du har, dvs om du er bostedsforelder, samværsforelder eller deler omsorgen.

Hvis dere deler omsorgen er dere begge "ansvarlig" for påløpne kostnader. Om du er samværsforelder er du ikke ansvarlig. Om du er bostedsforelder er du eneansvarlig. Men alt dette med måte ettersom en ikke kan pålegge en forelder større kostnader enn det som er mulig å gjennomføre, - uansett hvilken funksjon en har som forelder.

Jamen.... Betyr det at en mor som har hovedomsorgen kan bli pålagt å betale for de tingene som far/samværsforelder velger å ta med barna på i de helgene de er hos ham? Ting moren aldri ville ha funnet på å ta med barna på?

Fritdsaktiviteter som barna kun gjør hos den ene foreldren og som strengt tatt ikke er inn under nødvendige ting for å oppfostre ett barn er vel ikke noe som den andre foreldren er ansvarlig for?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...