Gå til innhold

Ordet 'neger' - lov eller ikke lov?

Crow Jane

Anbefalte innlegg

Man sier bare ikke "neger" i 2009.

Neger neger neger neger NEGER.

For øvrig så hørte jeg en som sa negerarbeid her om dagen, og han er Arbeiderpartimann. :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visit My Website

negroid

The concept originated with the typological method of racial classification and is still used by many anthropologists, especially physical anthropologists working in the forensic field of craniofacial anthropometry.

This skeleton appears to have a negroid bone structure thus this man was of African descent. Caucasoids and Negroids have different bone structures.

negro

Meaning 'Black' in Spanish

Person of African descent. Not in common useage anymore, as African-American has become politically correct, however, one wonders what a Negroid person in Africa should be termed when describing ethnicity.

Australian Aborigine Skull - The skull features of the Australisoid race are very characteristic. With a squared jaw, very pronounced brow and unique dental features, this race is possibly the easiest to distinguish.

African Negroid Skull - The Negroid race originates from sub-Saharan Africa. The skull of this race typically possesses a projected facial profile, a squared eye orbit and a wide rounded nasal opening.

Asian Mongoloid Skull - The Mongoloid race originally hails from the continent of Asia but includes the Native Americans of North, Central and South America that migrated across the Bering land bridge. This race can be distinguished by such skull features as rounded to squared eye orbits, high projected zygomatic arches, shovel-shaped incisor teeth and an overall flattened facial profile. A high percentage of this race possesses an extended metopic suture, but reduced or absent in all other races.

Caucasion Skull - The Caucasoid race originated in western Eurasia. Skull characteristics of this race include an overall rounded skull, rounded sloping eye orbits and a tear-shaped nasal opening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Jeg er forbauset over at Kvinneguiden tillot overskriften på dette temaet. Så vidt jeg har forstått, er denne betegnelsen på mørkhudete ikke lenger lovlig å benytte i Norge (uten at jeg er kjent med noen strafferamme for en slik tildragelse).

Person med ekstremt utviklet pigment er vel korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Realist

Det spiller ingen rolle hva man kaller negrene. Det utvikler seg uansett til et skjellsord med tjue års mellomrom. Sånn sett er det mer ryddig å kalle dem negere - som i norsk språktradisjon faktisk er et nøytralt beskrivende ord uten negative kontonasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Joa - du avslørte meg - det ble sagt for å provosere. Rett og slett av den årsak at uttrykket på den etniske opprinnelsen som diskuteres her har endret seg gjennom tidene.

Neger er galt å si.

Svart er også galt å si i våre dager. Farget er galt å si.

Om noen år er det kanskje også galt å si afroamerikaner av den enkle grunn at ikke alle ønsker å forbindes med slavetiden og sin opprinnelse etter at flere generasjoner har levd i USA.

Poenget mitt var altså at et uttrykk blir farget av hva man legger i det. Og at TS' enkle spørsmål om hvorvidt man kunne tenke seg å bli sammen med en av denne rasen kanskje ikke var politisk motivert.

Min svigerinne blir ikke provosert av å bli kalt jøde - hun er jo det. Men hvis noen slenger det etter henne på gata så ville hun nok blitt sint, ja.

SÅ man skal vokte seg for å legge meninger i andres munn.

Svart er også galt å si i våre dager. Farget er galt å si.

Person med ekstremt høyt utviklet pigment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Dessuten finnes det ikke noe alternativ til ordet neger.

Dersom det ikke finnes noe alternativ til ordet neger, hvorfor er negere de eneste du har ett slikt ord for? Hvordan i alle dager klarer du å omtale ALLE andre uten ett tilsvarende ord, men akkurat negere klarer du ikke finne noen annen betegnelse for?

Eller har du tilsvarende ord på NOEN andre mennesker?

Kan du forklare hva du mener og hvem du mener når du omtaler noen som neger? (antagelig ikke, siden det ikke finnes noen måte å forklare dem på....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et problem jeg har i det hele tatt.

Hvorfor skal jeg oppgi til hudfarge menneskene jeg omtaler? (vel og merke bare de mørke ?)

Det er skjelden av viktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt lang diskusjon her, skjønner at det tydelig er et hett tema.

Personlig så omgir jeg med så mange nasjonaliteter at "vanen" er å bruke ordene "mørk" og "lys" om jeg skal beskrive utseende, ellers så bruker jeg vel mest selve nasjonaliteten om jeg kjenner den. Derav så er det sjelden jeg bruker ordene "utlending", "nye landsmenn", "2/3 generasjons nordmann" også, rett og slett fordi de ikke har noen betydning i min verden.

Nå har ikke jeg brydd meg så mye med diskusjonene om pappa'n til Pippi og Hoa, men vi har snakket litt om generell bruk av ord/holdninger i gamle bøker og filmer som blir misforstått i dag. Og de fleste kunne vel brydd seg mindre, man fjerner jo heller ikke alle gamle filmer/bøker fordi de f.eks. hadde et annerledes kvinnesyn -men man ville ikke laget de samme filmene i dag. Den gang da er ikke nå, verden forandrer seg. Da pappan til Pippi ble beskrevet som "negerkonge" så var det ikke rasistisk ment, nå har ordene andre undertoner og jeg kan forstå at nye opplag solgt til barn blir forandret for å ikke støte noen -men samtidig så er det iallefall slik i min omgangskrets at folk ikke blir støtt i den sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så omgir jeg med så mange nasjonaliteter at "vanen" er å bruke ordene "mørk" og "lys" om jeg skal beskrive utseende, ellers så bruker jeg vel mest selve nasjonaliteten om jeg kjenner den. Derav så er det sjelden jeg bruker ordene "utlending", "nye landsmenn", "2/3 generasjons nordmann" også, rett og slett fordi de ikke har noen betydning i min verden.

Sier meg helt enig, og lurer på om det kan være lettere å beskrive forskjellige nasjonaliteter når man rett og slett er så vant til å omgåes mange forskjellige at man ikke tenker noe over det.

jeg omgir meg med folk fra mange mange forskjellige steder i verden, snakker med de, om de og har hittil aldri opplevd det som noe problem å få folk til å forstå hvem jeg snakker om, helt uten å bruke ord som neger eller "nye landsmenn"....

Tror faktisk jeg misliker "nye landsmenn" enda mer en jeg misliker neger... folk kan si hva de vil altså, og det er helt sikkert mange som sier det som er ok og har ok tanker om de de omtaler, men jeg har dessverre hørt så ufattelig mange tåpelige utsagn knyttet til "ja, disse våre nye landsmenn"... med ett smil som ser ut til å være ment som forklarende om at "de ja!! ja da så..." Nei, får frysninger når folk bruker det, men akkurat DET er ikke noe jeg tror de reagerer på selv, de som omtales, det er bare min greie. :ler:

Nå har ikke jeg brydd meg så mye med diskusjonene om pappa'n til Pippi og Hoa, men vi har snakket litt om generell bruk av ord/holdninger i gamle bøker og filmer som blir misforstått i dag. Og de fleste kunne vel brydd seg mindre, man fjerner jo heller ikke alle gamle filmer/bøker fordi de f.eks. hadde et annerledes kvinnesyn -men man ville ikke laget de samme filmene i dag. Den gang da er ikke nå, verden forandrer seg. Da pappan til Pippi ble beskrevet som "negerkonge" så var det ikke rasistisk ment, nå har ordene andre undertoner og jeg kan forstå at nye opplag solgt til barn blir forandret for å ikke støte noen -men samtidig så er det iallefall slik i min omgangskrets at folk ikke blir støtt i den sammenhengen.

Bryr meg heller ikke så mye om de tingene der, kjenner mange som nok ville reagert på neger, men som ikke reagerer på en barnebok fra gamledager eller annet som fra mange år tilbake ble kalt noe med neger. Men bryr meg heller ikke om at det gjøres om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke finnes noe alternativ til ordet neger, hvorfor er negere de eneste du har ett slikt ord for? Hvordan i alle dager klarer du å omtale ALLE andre uten ett tilsvarende ord, men akkurat negere klarer du ikke finne noen annen betegnelse for?

Eller har du tilsvarende ord på NOEN andre mennesker?

Kan du forklare hva du mener og hvem du mener når du omtaler noen som neger? (antagelig ikke, siden det ikke finnes noen måte å forklare dem på....)

Selvfølgelig går det an. Neger kommer fra "negro" som betyr svart, og det henviser til den negeroide rase.Finnes ikke noe rasistisk i det opprinnelige ordet. "Guling","nigger","pakkis" og "svarting"er rasistisk ja,men ikke neger.Og negrene bruker jo selv ordet, i tillegg til at de ofte bruker "nigger". "Me and my niggers" hører man jo ofte i rap-låter o.lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an. Neger kommer fra "negro" som betyr svart, og det henviser til den negeroide rase.Finnes ikke noe rasistisk i det opprinnelige ordet. "Guling","nigger","pakkis" og "svarting"er rasistisk ja,men ikke neger.Og negrene bruker jo selv ordet, i tillegg til at de ofte bruker "nigger". "Me and my niggers" hører man jo ofte i rap-låter o.lign.

Nigger og neger er ikke er anstendig ord. Om man vil vise litt respekt sier man ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig går det an. Neger kommer fra "negro" som betyr svart, og det henviser til den negeroide rase.

Og hvor kommer den negroide rase fra? hvordan ser de ut? bortsett fra svart, og hvor lys eller mørk må man være for å kvalifisere som svart?

nei, negere kommer nok fra negria tenker jeg, landet der alle svarte kommer fra lizzm....

hadde du faktisk evnet å svare på spørmålet hadde jeg blitt imponert, men regnet ikke med det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline må jo være dum... En neger er en svart afrikaner. En svart afrikaner er det samme som en neger. Det fins også albonionegre, med klare neger-trekk, bortsett fra at de altså er albinoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline må jo være dum... En neger er en svart afrikaner. En svart afrikaner er det samme som en neger. Det fins også albonionegre, med klare neger-trekk, bortsett fra at de altså er albinoer.

Ja, jeg er kjempedum, rart da at det er du som tar feil... for nei, ikke alle svarte afrikanere kan kalles neger! Men det vet du vel, du som er så smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Borghild

Nigga, nigga, nigga NIGGAH! Hoho nå kom jeg til å tenke på den norske negergruppa Brothers som hadde en verson av den låta i 93. Hoho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...