Gå til innhold

Ordet 'neger' - lov eller ikke lov?

Crow Jane

Anbefalte innlegg

Håpløst prosjekt fra statsansatte byråkrater. Soperne og flatsmellene er mye smartere. Bruker disse navnene selv, og tar således brodden fra ordene. Og forresten, hva er en mørk mann eller kvinne? En neger, eller et blekansikt med brunt hår? Eller skal det hete mørkemann/ kvinne? Det uttrykket har historisk sett vært brukt om helvetespredikanter av den mannlige sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, for 30 år siden var det nå greit å slå barna også, men verden går fremover og ting forandres.

Om 100% av alle nordmenn synes det ordet er greit å bruke har ingen ting å si. Det som har noe å si er hva de som er svart synes, da det tross alt er dem det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å bruke ordet "neger" jeg... Så lenge man ikke bruker det som et skjellsord, men som et nøytralt ord for å beskrive en person fra Afrika, synes jeg det er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er straks 35 år, og det har faktisk aldri vært stuerent å si neger til mennesker fra afrika som jeg har fått med meg.

Hvor har du oppholdt deg?

Jeg er over ti år yngre og har vokst opp i Norge, der neger er og alltid har vært et nøytralt ord, og det eneste presise uttrykket for å beskrive den svarte befolkningen som stammer fra Afrika sør for Sahara. Det er bare en liten mini-organisasjon (AYIN) for negre fra Oslo med mindreverdskomplekser og lite annet å gjøre, og som bare representerer noen få personer, som de siste to-tre årene har ført kampanje mot ordet i pressen. Det bryr jeg meg ikke om.

Jeg hadde en neger i klassen da jeg gikk på skolen, og ettersom han jo var neger så kalte han seg selv neger. Det var ingen som la noe negativt i det.

Og hvis AYIN og deres håndlangere sensurer Pippi Langstrømpe og Thorbjørn Egner får jeg gå på antikvariat for å skaffe de ekte bøkene og ikke de politisk sensurerte til egne barn. Jeg har nemlig ikke særlig sans for Sovjetunionen og politisk sensur av barnelitteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Det slutter aldri å forundre meg at noen kan velge å bruke et ord som de vet er støtende for mange, bare fordi de selv ikke synes det er støtende. Hurra for egosamfunnet!

Poenget er jo at noen blir støtt av alle mulige ord uansett, så da må vi bare holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke, bruker det heller ikke til vanlig. Pleier stort sett å si afrikaner, afroamerikaner, cubaner, svart, farget eller noe i den duren.

de fleste jeg kjenner som faller innunder, snakker enten hovedsakelig engelsk eller blander norsk og engelsk, de bruker konsekvent "black" om seg selv og andre fargede.

Hvis neger er så farlig å bruke fordi det er en fellesbetegnelse som ikke sier noe om en persons opphav, hvorfor er da svart eller farget greit? Det sier jo heller ingenting om personen kommer fra afrika eller cuba eller sri lanka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*

Alt dette her dreier seg vel også i stor grad om i hvilken sammenheng og hvordan man sier ordet.

De aller fleste ord kan bli negativt ladede hvis man bruker de i en skjells-sammenheng.

Jævla trønder er ikke så hyggelig, jævla bleiking. Jævla sofasliter. Ja u name it.

Om man dermed omtaler en person som neger for å beskrive hva personen er (jfr tidl innlegg om betydningen av ordet) er det noe helt annet enn å skrive din jævla neger etter noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet neger i seg seg er ikke et negativt ord. Ifølge bokmålsordboka betyr det: Person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara. Neger

Imidlertid blir det ofte brukt i nedsettende sammenheng, slik at det per dags dato har blitt et negativt ladet ord for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke fornærmet om jeg kalles hvit

Da kan vi like godt godta at nazistene stjal solkorset og satanistene stjal Peterskorset....

Ganske dårlig argument, fordi hvit er en farge, men hva er en neger? Det er vel nettopp der problemet ligger. Du har hvite/europeere, "gule"/asiater også har du neger/neger. De to førstnevnte folkeslagene blir definert etter farge og geografisk opprinnelse, mens en svart afrikaner blir definert som en...neger. Det blir på en måte som om du definerer en svart person som noe annet enn et menneske, fordi du ikke tar samme hensyn til geografisk opprinnelse eller hudfarge, som med europeere og asiater.

Må vel finne på et ord for hvite som svarte kan bruke også. "Alber" for albino eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har flere mørke venner som ville blitt provosert over å bli kalt neger, både fordi di ikke foretrekker ordet, OG fordi de faktisk ikke ER det.

Er enig. Ser mange som bruker ordet neger om noen som er mørkere enn en etnisk nordmann, selv om de ikke snakker om svarte afrikanere sør for sahara. Har en kompis som kaller han Christian Strand (prgleder i "I kveld") for neger, men han har vel opphav fra singapor eller noe. Har hørt folk kalle arabere for negere også.

Men til saken. Ganske barnslig og egoistisk å bruke dette ordet i dag, når man vet at mange blir støtt av det. Syns derimot at det er synd at ordet "svarting" er et skjellsord, når det er helt ok å si "hviting".

Ordet neger derimot gir meg assosiasjoner til ape, hest, eller noe annet som ikke er menneske. Det blir som å definere svarte afrikanere som en annen art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg ikke provosere av folk som er uvitende, men jeg må innrømme at det provoserer meg at folk faktisk mener at det er helt greit å si hva man vil og så får de som ikke liker det holde seg unna.

Men jeg har jo alltid vært tilhenger av vanlig folkeskikk, så det er ikke så rart.

:enig:

Er ikke alle som er så ivrige på den folkeskikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske dårlig argument, fordi hvit er en farge, men hva er en neger? Det er vel nettopp der problemet ligger. Du har hvite/europeere, "gule"/asiater også har du neger/neger. De to førstnevnte folkeslagene blir definert etter farge og geografisk opprinnelse, mens en svart afrikaner blir definert som en...neger. Det blir på en måte som om du definerer en svart person som noe annet enn et menneske, fordi du ikke tar samme hensyn til geografisk opprinnelse eller hudfarge, som med europeere og asiater.

Må vel finne på et ord for hvite som svarte kan bruke også. "Alber" for albino eller noe lignende.

Neger kommer fra negro, som betyr svart. Når det er sagt er det, (som andre har påpekt) mange som bruker ordet neger om omtrent alle som ikke er hvit lys i huden.

Grammatisk sett er det legitimt å bruke ordet neger om en svart eller mørkebrun person så fremt: Denne personen er fra, eller har tilhørighet til et folkeslag sør for Sahara. (Så det blir tatt hensyn til geografisk opprinnelse og hudfarge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis neger er så farlig å bruke fordi det er en fellesbetegnelse som ikke sier noe om en persons opphav, hvorfor er da svart eller farget greit? Det sier jo heller ingenting om personen kommer fra afrika eller cuba eller sri lanka

Mest sansynlig fordi hvit er greit å si. Svart og Hvit er begge farger og er mer eller mindre likestilt.

Og det sies heller ingenting om en person kommer fra Norge, Sverige, England eller USA om man sier hvit.

(Crow Jane @ 09.02.2009 (19:23) )

Jeg blir ikke fornærmet om jeg kalles hvit

Og de fleste svarte blir ikke fornermet om de kalles svart.

Men hva om noen kalte deg blanco?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anonym_*
Mest sansynlig fordi hvit er greit å si. Svart og Hvit er begge farger og er mer eller mindre likestilt.

Og det sies heller ingenting om en person kommer fra Norge, Sverige, England eller USA om man sier hvit.

Og de fleste svarte blir ikke fornermet om de kalles svart.

Men hva om noen kalte deg blanco?

Det var sitert fra et innlegg hvor det ble påpekt at neger var feil å si, fordi det ikke sa noe om en persons opphav. Og da mente jeg at det gjør jo ikke svart eller hvit heller. Så derfor blir den argumentasjonen feil, siden svart og hvit heller ikke sier noe om en persons opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange av de som bruker ordet "neger" som kjenner afrikanere..

Hvis jeg er i Afrika er jeg ikke interessert i å høre at personen er hvit, og derfor er som meg - hvor er han fra; Sveits, England, Tyskland, USA++++?

Jeg får da ingen vettug informasjon hvis jeg får høre at en mann er svart; er han fra Elfenbenskysten, Eritrea, Egypt, Gambia +++? Hvorfor er det nødvendig for meg å vite at han er svart hvis du ikke kan fortelle meg noe om bakgrunnen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Gjest Jungle fever
Jeg lurer på hvor mange av de som bruker ordet "neger" som kjenner afrikanere..

Hvis jeg er i Afrika er jeg ikke interessert i å høre at personen er hvit, og derfor er som meg - hvor er han fra; Sveits, England, Tyskland, USA++++?

Jeg får da ingen vettug informasjon hvis jeg får høre at en mann er svart; er han fra Elfenbenskysten, Eritrea, Egypt, Gambia +++? Hvorfor er det nødvendig for meg å vite at han er svart hvis du ikke kan fortelle meg noe om bakgrunnen hans?

Godt skrevet! Du har traff spikeret i hodet. Det er der problemet ligger slik Karl var inne på. Jeg blir så forbauset over at det er fortsatt "idioter" i år 2009 som fortsatt kaller afrikanere for "neger". Begrepet er et negativ ladet ord som er nedtalende fra slavetida. Vi er jo så opptatt av nasjonalitet i europa, men når det plutselig gjelder en afrikaner så er det ingen som er interessert i vedkommendes nasjonalitet. Det er FY ord å si "neger". Det er ingen som sier "negro" i UK/nordamerika. Verden går videre så hvorfor er nordmenn fortsatt stuck i "neger" når afrikanere har uttrykt at de ikke ønsker å bli kalt for det? Sør-amerikanere bruker "gringoes" på hvite og det er ikke mange som ønsker å bli kalt det. Svaret til spørsmålet til TS er at "neger" er desverre ikke lov å si i år 2009. End of Story!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbauset over at det er fortsatt "idioter" i år 2009 som fortsatt kaller afrikanere for "neger".

Hylland-Eriksen har skrevet neger i bøkene sine langt opp på 2000-tallet.

Det er ingen som sier "negro" i UK/nordamerika.

Joda.

Svaret til spørsmålet til TS er at "neger" er desverre ikke lov å si i år 2009.

At det var?!! Man bruker det på visse mennesker. Somaliere for eksempel er derimot ikke negre, men negroider med europide trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig. Ser mange som bruker ordet neger om noen som er mørkere enn en etnisk nordmann, selv om de ikke snakker om svarte afrikanere sør for sahara. Har en kompis som kaller han Christian Strand (prgleder i "I kveld") for neger, men han har vel opphav fra singapor eller noe. Har hørt folk kalle arabere for negere også.

Men til saken. Ganske barnslig og egoistisk å bruke dette ordet i dag, når man vet at mange blir støtt av det. Syns derimot at det er synd at ordet "svarting" er et skjellsord, når det er helt ok å si "hviting".

Ordet neger derimot gir meg assosiasjoner til ape, hest, eller noe annet som ikke er menneske. Det blir som å definere svarte afrikanere som en annen art.

Negro betyr svart. Rasen heter den negrioide rase.

http://no.wikipedia.org/wiki/Menneskerase

Men hva med den mongoloide rase da? Ordet mongoloid blir jo også brukt til å beskrive mennesker med en spesiell sykdom (Downs syndrom). Har aldri hørt at folk fra den mongoloide rase har tatt seg nær av det.

Fordi jeg vet at ordet neger har en negativ klang i manges ører, bruker jeg det ikke. Da sier jeg heller afrikaner,afro-amerikaner eller lignende istedenfor.

Men faktum er jo at de ER mørke, så hvis de har så store problemer med om noen kaller dem "han mørke/hun mørke" så må det være fordi de skammer seg over hudfargen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...