Crow Jane Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #41 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) aner ikke, bruker det heller ikke til vanlig. Pleier stort sett å si afrikaner, afroamerikaner, cubaner, svart, farget eller noe i den duren. de fleste jeg kjenner som faller innunder, snakker enten hovedsakelig engelsk eller blander norsk og engelsk, de bruker konsekvent "black" om seg selv og andre fargede. Så på engelsk bruker de ordet "black", mens på norsk må vi utbrodere den etniske opprinnelsen. Hmm....høres uforholdsmessig komplisert ut. Må være fordi "svarting" var et slenguttrykk på 60-tallet og vi dermed har ødelagt "svart" som et alternativ. Men har "neger" noensinne vært negativt ladet på norsk? Eller forveksler vi det med slenguttrykket "nigger"? Endret 18. februar 2009 av Crow Jane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 18. februar 2009 #42 Del Skrevet 18. februar 2009 Så på engelsk bruker de ordet "black", mens på norsk må vi utbrodere den etniske opprinnelsen. Hmm....høres uforholdsmessig komplisert ut. Må være fordi "svarting" var et slenguttrykk på 60-tallet og vi dermed har ødelagt "svart" som et alternativ. Men har "neger" noensinne vært negativt ladet på norsk? Eller forveksler vi det med slenguttrykket "nigger"? for min del bruker jeg etnisitet og farge om hverandre, alt etter situasjon og hva jeg vil beskrive. Kan helt fint si svart, som jeg skrev før. Synes ikke det er komplisert i det hele tatt jeg for min del. føler heller ikke at svart er ødelagt, selv om svarting er det. På lik linje med at pakistaner ikke er ødelagt bare fordi pakkis er stygt. og ja, neger har for mange vært negativt ladet i norge. Du kan se det i nesten hvilken som helst ordbok, eller om du søker opp ordet på nett. Personlige erfaringer tilsier også at neger ikke har blitt brukt "nøytralt" før nå i senere år, før det, ble neger stort sett brukt sammen med "jævla" etc. og sjelden pent ment. og nei, forveksler ikke med nigger, jeg personlig snakker om ordet neger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #43 Del Skrevet 18. februar 2009 Afroamerikaner er vel en betegnelse på etterkommere av de menneskene som ble hentet i Afrika og benyttet som slaver av nettopp "euroamerikanerne". De som Colombus kalte indianere blir kalt "Native Americans", mens etterkommerne etter pilgrimmene ser på seg selv som "ekte Amerikanere" og har ikke brukt noen betegnelse for å vise at de kom fra Europa. Sånn er det. Seierherrene er alltid de som skriver historiebøkene. Urettferdig, men helt naturlig. Dessverre. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Caya Skrevet 18. februar 2009 #44 Del Skrevet 18. februar 2009 Det slutter aldri å forundre meg at noen kan velge å bruke et ord som de vet er støtende for mange, bare fordi de selv ikke synes det er støtende. Hurra for egosamfunnet! Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 18. februar 2009 #45 Del Skrevet 18. februar 2009 Har ikke lest alle inleggene, men hadde lyst å svare. Neger er ikke lenger en akseptert betegnelse av folk. I England er det enkelt: black, white, asian, indian etc Hører mange si at svart ikke funker i Norge, og det er jeg forsåvidt enig i. Jeg sier mørk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 18. februar 2009 #46 Del Skrevet 18. februar 2009 Mørk? Så når du har pult en neger så sier du at du har ligget med en mørk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #47 Del Skrevet 19. februar 2009 Mørk? Så når du har pult en neger så sier du at du har ligget med en mørk? Nei, jeg ville nok sagt at jeg lå med Jens/ Pablo/ Øystein eller hva han nå het. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 19. februar 2009 #48 Del Skrevet 19. februar 2009 ikke alle har det helt store behovet for å fortelle hva slags farge siste seksualpartner hadde på huden nei, det er ikke det viktigste i mitt liv ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambivalent Skrevet 19. februar 2009 #49 Del Skrevet 19. februar 2009 Hehe, enig, som sagt, jeg ser ikke behovet alle har for å sette fokus på hudfarge i tide og utide! Det har da vel ingen relevans hvis man skal fortelle hvem man hadde sex med. Hvorfor må man ha en egen betegnelse på alle som har en annen hudfarge enn seg selv? Hvorfor? Man skaper selv et unaturlig skille, imo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #50 Del Skrevet 19. februar 2009 Denne diskusjonen kom opp da jeg gikk på videregående og var venninne med en jente hvis foreldre er fra Afrika. Istedenfor å diskutere saken med mine etnisk norske venninner gikk jeg rett til kilden og spurte henne om hva hun syntes om ordet "neger". Hun svarte at hun ikke likte det, og at hun forbandt det med slaveriet i USA. Jeg sa da at jeg fra da av ville slutte og bruke det ordet, og ba henne om noen andre ord jeg kunne bruke isteden. Fra den dagen av har jeg sagt "afrikaner", evt. brukt nasjonaliteten til personene jeg snakket om. Jeg synes det er kjempespennende å snakke med utenlandske, mørkhudede mennesker om hvordan de selv opplever å bo i et land med mange bleke folk og en fremmed kultur og være annerledes enn de fleste. Du som ikke har noe imot å bli kalt hvit, er det kanskje fordi du aldri har hørt ordet "hviting" e.l. i en negativ setting? Jeg kjenner ei som ble utsatt for slik "rasisme" i et afrikansk land, hun ble baksnakket og satt utenfor og kalt "hvit"... Det var ikke noe kult for henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 19. februar 2009 #51 Del Skrevet 19. februar 2009 Mørk? Så når du har pult en neger så sier du at du har ligget med en mørk? Jeg har vært gift i over 10 år, og pult en afrikaner like lenge. Jeg bruker sjeldent beskrivelse av hvem som er hva, hvis jeg ikke får spørsmål, og da bruker jeg kanskje oftest afrikaner. For eksempel får jeg av og til spørsmål om hvor barna mine ble sendt fra... Da forklarer jeg at de er mine biologiske barn, og at pappa er fra Afrika... I en diskusjon kom vi "skolemammaene" frem til at mørk ikke fornærmer noen, og det er både jeg og mannen min enig i. Spør gjerne igjen hvis du har flere spørsmål Waco... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 19. februar 2009 #52 Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg har vært gift i over 10 år, og pult en afrikaner like lenge. Jeg bruker sjeldent beskrivelse av hvem som er hva, hvis jeg ikke får spørsmål, og da bruker jeg kanskje oftest afrikaner. For eksempel får jeg av og til spørsmål om hvor barna mine ble sendt fra... Da forklarer jeg at de er mine biologiske barn, og at pappa er fra Afrika... I en diskusjon kom vi "skolemammaene" frem til at mørk ikke fornærmer noen, og det er både jeg og mannen min enig i. Spør gjerne igjen hvis du har flere spørsmål Waco... Du sier du puler en afrikaner. Han kan altså like gjerne være hvit som svart. Du vet vel det at det bor millioner av hvite mennesker i Afrika? Såkalte boere. De stammer vesentlig fra Frankrike, Nederland, Belgia. De er stolte over å kalle seg afrikanere. Hadde du derimot sagt at du pulte en neger, hvis det er det han er (altså svart med negroide trekk), så hadde vi skjønt med en gang hva slags rase han er. Men afrikaner sier ingenting om rase. Ser du forskjellen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #53 Del Skrevet 19. februar 2009 Du sier du puler en afrikaner. Han kan altså like gjerne være hvit som svart. Du vet vel det at det bor millioner av hvite mennesker i Afrika? Såkalte boere. De stammer vesentlig fra Frankrike, Nederland, Belgia. De er stolte over å kalle seg afrikanere. Hadde du derimot sagt at du pulte en neger, hvis det er det han er (altså svart med negroide trekk), så hadde vi skjønt med en gang hva slags rase han er. Men afrikaner sier ingenting om rase. Ser du forskjellen? Men hvorfor er rasen egentlig viktig? Jeg pleier aldri å gå rundt og fortelle at jeg lå med en hvit/ gul/ mørk person. Ser ikke helt relevansen i å fortelle om det OM jeg skulle gått rundt og fortalt i det vide og brede om hvem jeg har pult. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 19. februar 2009 #54 Del Skrevet 19. februar 2009 Du sier du puler en afrikaner. Han kan altså like gjerne være hvit som svart. Du vet vel det at det bor millioner av hvite mennesker i Afrika? Såkalte boere. De stammer vesentlig fra Frankrike, Nederland, Belgia. De er stolte over å kalle seg afrikanere. Hadde du derimot sagt at du pulte en neger, hvis det er det han er (altså svart med negroide trekk), så hadde vi skjønt med en gang hva slags rase han er. Men afrikaner sier ingenting om rase. Ser du forskjellen? Nå skal ikke jeg påstå noe her, men jeg tipper at ca 90% av den vestlige verden assosierer afrikaner med en mørk person. Men som gjest sier, om mannen min er svart eller hvit er uviktig. Han er i alle fall ikke en neger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 19. februar 2009 #55 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvis en var kritthvit og med rødt hår så ville ikke jeg trodd at det var en boer fra svarteste afrika, da hadde jeg trodd at det var en skotsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neger Skrevet 19. august 2009 #56 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Jeg er forbauset over at Kvinneguiden tillot overskriften på dette temaet. Så vidt jeg har forstått, er denne betegnelsen på mørkhudete ikke lenger lovlig å benytte i Norge (uten at jeg er kjent med noen strafferamme for en slik tildragelse). Det er tydeligvis ikke grenser for hvor frekke ukunnige tillater seg å være. 1) Neger er det eneste korrekte ordet for å betegne mennesker med mørk hud fra Afrika sør for Sahara. (Ordet afrikaner viser til kontinentet, det bor ikke bare negre i Afrika, men også arabere (i Nord-Afrika) og hvite. Ordet Afrika er en europeisk oppfinnelse, negrene kan ikke gjøre krav på noe monopol på ordet.) 2) «Neger betyr svart og er en nøytral beskrivelse på mennesker som har mørkere hudfarge enn oss» (Finn-Erik Vinje, professor i nordisk språkvitenskap) 3) «Neger er et nøytralt ord på norsk» (Norsk språkråd v/ Vigleik Leira) 4) Neger er IKKE et synonym til «mørkhudet». De fleste mørkhudede er ikke negre. Ord som signaliserer rasisme eller kjønnsdiskriminering er forbudt å bruke. Sier hvem? Det er ingen ord som er forbudt å bruke i Norge hvertfall. Mulig du bor i det stalinistiske diktaturet Nord-Korea og at det er andre lover der. ordet "neger " er et eksempel på det førstnevnte, ikke kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser (à la "lærerinne", "sykepleierske") er eksempler på det andre. Slike ord er det ikke tillatt å benytte, selv om jeg ikke kjenner til at det er etablert noen strafferamme for å anvende slike ord. Kanskje kunne en anmeldelse av et slikt forhold vært nyttig for å etablere en praksis på området, selv om det neppe ville ende med fengselsstraff. Kommentarer synes nesten overflødige! Men hvis du har tenkt å besvære norsk politi med stadige klager over at folk bruker vanlige og korrekte norske ord som lærerinne og neger, skal du se at det er DU som får besøk av politiet, for å plage politiet med tull og ubegrunnede anmeldelser. Endret 19. august 2009 av Neger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 19. august 2009 #57 Del Skrevet 19. august 2009 Det er tydeligvis ikke grenser for hvor frekke ukunnige tillater seg å være. 1) Neger er det eneste korrekte ordet for å betegne mennesker med mørk hud fra Afrika sør for Sahara. (Ordet afrikaner viser til kontinentet, det bor ikke bare negre i Afrika, men også arabere (i Nord-Afrika) og hvite. Ordet Afrika er en europeisk oppfinnelse, negrene kan ikke gjøre krav på noe monopol på ordet.) 2) «Neger betyr svart og er en nøytral beskrivelse på mennesker som har mørkere hudfarge enn oss» (Finn-Erik Vinje, professor i nordisk språkvitenskap) 3) «Neger er et nøytralt ord på norsk» (Norsk språkråd v/ Vigleik Leira) 4) Neger er IKKE et synonym til «mørkhudet». De fleste mørkhudede er ikke negre. Sier hvem? Det er ingen ord som er forbudt å bruke i Norge hvertfall. Mulig du bor i det stalinistiske diktaturet Nord-Korea og at det er andre lover der. Kommentarer synes nesten overflødige! Men hvis du har tenkt å besvære norsk politi med stadige klager over at folk bruker vanlige og korrekte norske ord som lærerinne og neger, skal du se at det er DU som får besøk av politiet, for å plage politiet med tull og ubegrunnede anmeldelser. Kjære neger. Hvorfor skrive innlegg på en tråd som ble avsluttet i februar...? Og attpåtil ta så feil som du gjør. Du kan jo stelle i stand et par spørrekonkurranser og spørre negre du treffer om de synes det er ok å bli betegnet som neger. Og du kan spørre unge lærerinner om de ønsker å bli betegnet som lærerinner. I livet er teori noen ganger en ting, og praksis noe ganske annet. Og hvis det viser seg at negre ikke ønsker å bli kaldt neger, hvorfor insistere på å kalle dem det da? Jeg er også ganske sikker på at dette strekker seg lengre enn i Norges ganske land. Kan hende vi er affektert av trenden i USA og England hvor negro ikke har vært brukt på hvem vet hvor lenge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neger Skrevet 19. august 2009 #58 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Dessuten er det ikke sant at ordet neger er noe nedsettende eller har noe med slaveri å gjøre. Neger på norsk har alltid vært et nøytralt ord. Språkbruk på andre språk er ikke egentlig relevant. Men på engelsk har Negro vært det mest nøytrale og høflige ordet, mens mange tidligere mislikte Black, frem til noen på 1970-tallet fant ut at de ikke likte Negro lenger. (Martin Luther King brukte ordet Negro, og i den antirasistiske filmen Guess Who's Coming to Dinner, forteller datteren i familien foreldrene sine at hun vil gifte seg med "a Negro") «Jeg tror ikke det hjelper noe særlig å forandre ord. Om det heter neger, farget eller svart, blir tull. I USA har de forandret begrepene mange ganger opp gjennom historien, uten at det har fått særlig betydning. Det er holdningene, ikke språket, det må gjøres noe med» (Arlene Wilkes, norsk neger til Dagbladet) I Latin-Amerika bruker de ordet neger (som bare er det latinske ordet for svart) uten at noen synes det er noe problem. Jeg er helt imot å la interne amerikanske hysteriske debatter fra 1970-tallet bestemme hvilke ord vi skal kunne bruke på norsk. Nei til amerikansk kulturimperialisme! Endret 19. august 2009 av Neger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neger Skrevet 19. august 2009 #59 Del Skrevet 19. august 2009 Kjære neger. Hvorfor skrive innlegg på en tråd som ble avsluttet i februar...? Hvis du ikke har noe saklig å si synes jeg du kan ti stille. Og attpåtil ta så feil som du gjør. Du kan jo stelle i stand et par spørrekonkurranser og spørre negre du treffer om de synes det er ok å bli betegnet som neger. Er det noen som tar feil er det deg. I motsetning til deg baserer jeg meningene mine på fagkunnskap, som Språkrådet eller uttalelser fra fagfolk. Tilfeldigvis kjenner jeg flere negre som synes ordet neger er helt greit. Det er også kjente norske negre som Johan Golden som har brukt ordet neger om seg selv og sier ordet er helt i orden. En liten miniorganisasjon som AYIN, med sine pussige idéer, er IKKE representativ for negre. Jeg kommer aldri til å slutte å si neger, fordi det er det det heter på norsk og det finnes ikke noe alternativt ord på norsk som dekker den gruppen. Ordet betyr svart og er både riktig og nøytralt på norsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 19. august 2009 #60 Del Skrevet 19. august 2009 Jeg kommer aldri til å slutte å si neger, fordi det er det det heter på norsk og det finnes ikke noe alternativt ord på norsk som dekker den gruppen. Ordet betyr svart og er både riktig og nøytralt på norsk. Nei, det er ikke det sjønner du. Det er ikke riktig og nøytralt på norsk. Kanskje i teorien, men ikke i det virkelige livet. Som sagt, om du sjekker med innvandrere og første generasjon afronormenn finner du nok ut at du tar skammelig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå