Gå til innhold

Ordet 'neger' - lov eller ikke lov?

Crow Jane

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg hadde blitt rana av noen negere så hadde jeg sagt til politiet at nå har jeg blitt rana av noen negere for at de skal skjønne hva jeg mener.

*ROFL* Vanvittig bra. Den der ble gjenstand for høytopplesing her hjemme. Jeg lo så jeg grein....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som signaliserer rasisme eller kjønnsdiskriminering er forbudt å bruke.(...) ikke kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser (à la "lærerinne", "sykepleierske") er eksempler på det andre.

Hmmm........jeg er kvinne og blir kalt almennlærer når ikke tittelen adjunkt benyttes. Det hersker liten tvil om at jeg er "lærer" i andres munn.

Så - har jeg forstått deg rett - lærerinne er kjønnsdiskriminerende å si, men lærer defineres som kjønnsnøytralt?

Den mannlige formen er kjønnsnøytral - hahaha. Håper virkelig jeg misforstod deg her - ellers er det dags for å le tårer igjen.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm........jeg er kvinne og blir kalt almennlærer når ikke tittelen adjunkt benyttes. Det hersker liten tvil om at jeg er "lærer" i andres munn.

Så - har jeg forstått deg rett - lærerinne er kjønnsdiskriminerende å si, men lærer defineres som kjønnsnøytralt?

Den mannlige formen er kjønnsnøytral - hahaha. Håper virkelig jeg misforstod deg her - ellers er det dags for å le tårer igjen.

Lærer, adjunkt og allmennlærer er kjønnsnøytrale begreper. Det er imidlertid ikke laget mannlige, ikke kjønnsnøytrale ord for de fleste yrker.

Det er således kjønnsdiskriminerende å benytte ordet "lærerinne", men nøytralt å bruke betegnelsen lærer.

Et tilsynelatende unntak fra regelen er jordmor. Dette begrepet er lovlig, og det skal benyttes kjønnsnøytralt. En kan således være mannlig jordmor (men ikke "jordfar").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa - du avslørte meg - det ble sagt for å provosere. Rett og slett av den årsak at uttrykket på den etniske opprinnelsen som diskuteres her har endret seg gjennom tidene.

Neger er galt å si.

Svart er også galt å si i våre dager. Farget er galt å si.

Om noen år er det kanskje også galt å si afroamerikaner av den enkle grunn at ikke alle ønsker å forbindes med slavetiden og sin opprinnelse etter at flere generasjoner har levd i USA.

Poenget mitt var altså at et uttrykk blir farget av hva man legger i det. Og at TS' enkle spørsmål om hvorvidt man kunne tenke seg å bli sammen med en av denne rasen kanskje ikke var politisk motivert.

Min svigerinne blir ikke provosert av å bli kalt jøde - hun er jo det. Men hvis noen slenger det etter henne på gata så ville hun nok blitt sint, ja.

SÅ man skal vokte seg for å legge meninger i andres munn.

Jeg mente det ikke sånn, ble bare veldig sinna:) Syns det rett og slett ikke er et ord som man skal bruke lengre, svart/farget er mye bedre, de liker faktisk å bli kalt det bedre enn ja du vet. Men helst vil de at folk ikke skal kalle dem noe av det, hva er farge? Jeg er en av de som mistet en god venn pga. rasisme, jeg vet mange ikke etnisk norske er kriminelle også, så ikke gi meg den, men det var bare vondt å miste en god venn pga. noe så dumt. Ja, jeg vet det var vondt for de som mistet en kjær en pga. en ikke etnisk norsk også(dette skriver jeg for de som tenker på å starte en diskusjon om de "slemme" ikke etnisk norske). Jeg selv er halvt norsk og halvt fra tunisia, har selv blitt kalt "neger", egentlig litt rart siden jeg ser ganske norsk ut, har askeblondt hår og blå øyne, ganske lys i huden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det slutter aldri å forundre meg at noen kan velge å bruke et ord som de vet er støtende for mange, bare fordi de selv ikke synes det er støtende. Hurra for egosamfunnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det ikke sånn, ble bare veldig sinna:) Syns det rett og slett ikke er et ord som man skal bruke lengre, svart/farget er mye bedre, de liker faktisk å bli kalt det bedre enn ja du vet. Men helst vil de at folk ikke skal kalle dem noe av det, hva er farge? Jeg er en av de som mistet en god venn pga. rasisme, jeg vet mange ikke etnisk norske er kriminelle også, så ikke gi meg den, men det var bare vondt å miste en god venn pga. noe så dumt. Ja, jeg vet det var vondt for de som mistet en kjær en pga. en ikke etnisk norsk også(dette skriver jeg for de som tenker på å starte en diskusjon om de "slemme" ikke etnisk norske). Jeg selv er halvt norsk og halvt fra tunisia, har selv blitt kalt "neger", egentlig litt rart siden jeg ser ganske norsk ut, har askeblondt hår og blå øyne, ganske lys i huden også.

En :klemmer: for tapet på din venn.

Håper du ser at jeg var ute etter å lage et poeng og ikke å tråkke på noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slutter aldri å forundre meg at noen kan velge å bruke et ord som de vet er støtende for mange, bare fordi de selv ikke synes det er støtende. Hurra for egosamfunnet!

Jeg vil heller fremstå som ego fordi jeg bruker et ord som for meg ikke er støtende, enn å virke hårsår fordi jeg mener noen sier noe støtende.

For å være helt ærlig - om man ikke tåler å bli "støtt" så burde man holde seg unna et offentlig forum som dette hvor det blir skrevet langt mer "støtende" ting enn neger -for de som er veldig skjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller fremstå som ego fordi jeg bruker et ord som for meg ikke er støtende, enn å virke hårsår fordi jeg mener noen sier noe støtende.

For å være helt ærlig - om man ikke tåler å bli "støtt" så burde man holde seg unna et offentlig forum som dette hvor det blir skrevet langt mer "støtende" ting enn neger -for de som er veldig skjøre.

Er det ikke mulig å verken være ego eller hårsår? Deg om det. Det koster meg så lite å velge ord som ikke er støtende, så da gjør jeg det.

Jeg lar meg ikke provosere av folk som er uvitende, men jeg må innrømme at det provoserer meg at folk faktisk mener at det er helt greit å si hva man vil og så får de som ikke liker det holde seg unna. Men jeg har jo alltid vært tilhenger av vanlig folkeskikk, så det er ikke så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å verken være ego eller hårsår? Deg om det. Det koster meg så lite å velge ord som ikke er støtende, så da gjør jeg det.

Jeg lar meg ikke provosere av folk som er uvitende, men jeg må innrømme at det provoserer meg at folk faktisk mener at det er helt greit å si hva man vil og så får de som ikke liker det holde seg unna. Men jeg har jo alltid vært tilhenger av vanlig folkeskikk, så det er ikke så rart.

Jeg blir litt støtt av det du skriver nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol*

Hvorfor sier man afroamerikaner, men ikke euroamerikaner?

Afroamerikaner er vel en betegnelse på etterkommere av de menneskene som ble hentet i Afrika og benyttet som slaver av nettopp "euroamerikanerne".

De som Colombus kalte indianere blir kalt "Native Americans", mens etterkommerne etter pilgrimmene ser på seg selv som "ekte Amerikanere" og har ikke brukt noen betegnelse for å vise at de kom fra Europa.

Sånn er det. Seierherrene er alltid de som skriver historiebøkene. Urettferdig, men helt naturlig. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: men det skal vi jo ikke ta hensyn til ifølge deg, du får holde deg unna om du ikke tåler det, er det ikke så du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Den var artig, men jeg antar at du selv skjønner forskjellen på å bruke ord som har en historisk og samfunnsmessig negativ betydning og å være uenig i en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt det behovet mange har for å kalle "dem" noe som helst jeg, vi er jo bare folk alle sammen. Selv har jeg aldri hatt behov for noe "navn" på mennesker som har litt andre farger enn meg selv.

Det er jo generelt bare i politiavhør og andre beskrivelser der hudfargen er relevant at man trenger et ord for det, og da kan man jo heller si "mørk i huden" eller "av den og den opprinnelsen" enn å bruke f.eks. "neger" (som for min del er et veldig negativt ladet ord).

Det er ikke for å være så jæ.. politisk korrekt, men fordi jeg rett og slett ikke ser poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
da kan man jo heller si "mørk i huden" eller "av den og den opprinnelsen" enn å bruke f.eks. "neger" (som for min del er et veldig negativt ladet ord).

enig, og i tillegg så blir ordet neger feilbrukt i så stor grad, at det ikke lenger har noen verdi i forhold til å beskrive kun de som faktisk faller innunder betegnelsen.

Når ordet neger blir brukt om alle som er mørkere i huden, så mister ihvertfall ordet sin mening, og hva er da poenget?

Mange bruker det både om mørke srilankesere, indere, cubanere, afroamerikanere, mørkhudede fra karibien, afrikanere og stort sett uansett. Det er ikke noe krav at de har opprinnelse fra afrika lenger, sør for sahara, og det er ikke nødvendig å ha typiske trekk som bred, flat nese, tykke lepper etc.

Så hva beskriver da egentlig ordet? bortsett fra farget?

Hvilket ord har vi som vi bruker og ser nødvendigheten av å bruke, om ALLE hvite, uansett nyanser og opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at da jeg var barn var det mest politisk korrekt å si "farget". Hvor ble det av det uttrykket?

Og til dere som sier "svart" - betyr ikke det egentlig møkkete, mens fargen heter sort?

(Selv om sort & hvitt strengt tatt ikke er farger da...)

Ikke meningen med flisespikkeri - bare lurte...

Og til aline: Ser du bruker uttrykket "mørkhudede". Er det stuereint?

Endret av Crow Jane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke, bruker det heller ikke til vanlig. Pleier stort sett å si afrikaner, afroamerikaner, cubaner, svart, farget eller noe i den duren.

de fleste jeg kjenner som faller innunder, snakker enten hovedsakelig engelsk eller blander norsk og engelsk, de bruker konsekvent "black" om seg selv og andre fargede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at da jeg var barn var det mest politisk korrekt å si "farget". Hvor ble det av det uttrykket?

Og til dere som sier "svart" - betyr ikke det egentlig møkkete, mens fargen heter sort?

(Selv om sort & hvitt strengt tatt ikke er farger da...)

Ikke meningen med flisespikkeri - bare lurte...

Svart er farge (slå opp i ordboken). Det ser du vel også av uttrykk som "svarte natta"? Det betyr jo ikke "skitne natta" ;)

Man bruker ikke et navn på noen som de ikke liker. Selv om du ikke synes at kallenavnet du gir noen er støtende, så bør du respektere det om dem du gir navnet til ikke liker det.

Det er da ikke noe galt med mørkhudete. Er man mørk i huden, er man mørkhudet. Er man lys i huden, er man lyshudet. Mørkhudet og lyshudet er like sturerent som mørkhåret og lyshåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...